04.04.2021

Sähköautolla mökille -mitä maksaa?

Mitä maksaa sähköautolla matkan taittaminen? Tässä jaan yhden aidon mökkimatkan lataukset ja kulut. Vertailen vain matkan taittamisen aiheuttamia liikenne-energiakulutus. Muun kulumisen ja pääoman kulut ovat aina tietenkin ajamisen kulujen päälle ja jopa liikenne-energiaa merkittävämmät. Tässä kuitenkin lähdetään olettamuksesta, että ko ajoneuvot on joka tapauksessa muutoinkin välttämättömät taloudessa.

Auto on Peugeot e-208, ajankohta huhtikuun alku 2021 ja keli kevätaurinkoinen, lämpötila noin +1..+8°C.

Mökkimatka on Kangasalan Sahalahdelta Viitasaarelle Kolimajärven rannalle, eli ajoa noin 295 km/suunta, auton keskikulutus toteutui 16,7 kWh/100 km normaalisti muun liikenteen mukana ajellen. Mitään säästelytoimia ei toteutettu. Kohde- ja loppulatauksessa lasken käytetyn energian määrän 90% latauksen hyötysuhteella, koska siinä on aina pientä häviötä. Olen aiemmin mittaillut, että tuo 90% on riittävän tarkka arvo tähän käyttöön.

Menomatkan pikalataus otettiin Palokankeskuksesta Virran toistaiseksi ainakin vielä maksuttomasta 50 kW pikalaturista. Latasin 13 kWh. Latauksen aikana käytiin ostamassa viimeiset tarpeelliset ostokset  viereisestä kaupasta.

 

 

Perillä sähköä oli akussa jäljellä 4,76 kWh, eli 10%. Kohteessa auto sai 11 kW:n teholla 40,24 kWh:n latausta kolmivaihepistorasiasta matkalaturilla. Tälle lataukselle laske. arvoa 90% hyötysuhteella, eli 44,77 kWh:lle noin 20 senttiä/kWh sähkön hinnalla 8,95 euroa. Akku siis jälleen 100% täynnä.

Paluumatkalla lataus Jämsän Nesteellä. Lataus kesti 18 min 51 sekuntia, jonka aikana saimme 14,726 kWh sähköä akkuun. Hintaa kertyi 4,37 euroa. Latauksen keskiteho toteutui 47 kW:n tasolla ja yksittäisen pikalatauksen kWh hinta oli 29,6 senttiä/kWh. Jos taitaisin matkaa pelkästään tämän hintaisella pikalatauksella, kertyisi matkalle hintaa noin 4,94 euroa/100km.

Perillä kotona akussa oli 10,46 kWh, eli 23% sähköä. Loppulataus kodin kolmivaihe Wallesta 11 kW.n teholla siis 34,54 kWh, eli 90% hyötysuhteella 38,3 kWh. Kotona sähkön kokonaishinta veroineen ja siirtomaksuineen 15,2 senttiä/kWh, eli yhteensä 5,82 euroa.

Koko matkan kulut siis yhteensä 8,95 + 4,37 + 5,82 = 19,14 euroa. 590 km matka siis 3,24 euroa/100km. Kuluissa on huomioitu myös lataushäviöt. Sähköautolla ajamisen edullisuus perustuu järkevän hintaiseen kotilataamiseen. Korkeaksi hinta voi nousta, jos kotilataaminen korvautuu maksullisilla julkisilla latureilla ja matkan varrella ladataan aikaperusteisesti hinnoitelluista pikalatureista kylmään akkuun tai tarpeettoman täyteen asti. Useimmissa sähköautoissa latausteho laskee merkittävästi 75-85% varaustasosta ylöspäin.

Vertaillen bensiiniautoon arvioin 6 litraa satasella kuluttavalle autolle eilisen polttoaine.net 95-polttoaineen 1,638 e/litra keskihinnallla laskien kulujen olevan 57,98 euroa, eli 9,82 euroa/100km. 

vertaillen taloutemme kaasuautoon olisi matkalle kertynyt 3,6 kg/100km keskikulutuksella 1,48 e/kg hinnalla noin 30 euroa, eli noin 5,1 euroa/100km.

Vaikka menomatkan pikalatauksen 13 kWh olisi ollut maksullinen, olisi tämä mökkimatka tullut edullisimmaksi e-208:llani.

Matkan sujuvuuteen sähköauton vaikutus? Menomatkalla meidän oli määrä pysähtyä joka tapauksessa kauppaan. En tutulla reitillä edes uhrannut etukäteen ajatusta tauon ja lataamisen ajoittamiselle, vaan lähestyessämme Jyväskylää päätimme ajaa liikenteellisesti sujuvammalle Palokan Kotikeskuksen laturille ja käydä siellä kaupassa. Lataus ehti valmistua kauppa- ja vessatauon aikana.

Paluumatkan lataus myös kohdistui vasta matkan taittuessa Jämsässä Nesteen tuplalaturille. Emme olleetnälkäisiä, joten nyt lataamisen odottelun aikana ulkoilutimme mukana olleet kaksi espanjanvesikoiraamme. Tässä kohtaa meille tuli ehkä noin 7 min ns ylimääräistä odottelua lataamisen takia.

Keskustelu

Apsi-lataaja
17.04.2021 14.21

Kiitos selkeästä kirjoituksesta. Sok on lähtenyt vihdosta viimein latausinfran rakentamiseen mukaan. Toivottavasti viitasaaren abc on ensimmäisten mukana kempower-asemana. Oma sähkötön mökki myös viitasaarella joten kiinnostaa koska s-ryhmän latausinfra lähtee realisoitumaan.
Onko sinulla tietoa millä tavoin sok:n lataukset tulevat toimimaan (maksu ja latausteho) ja millä aikataululla? Nyt sähkö on ehdottomasti edullisin energiamuoto mutta miten kehittynee latauksen hintapolitiikka?

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) BEV (205) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (12) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (22) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (1) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) EV Challenge 2020 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) Formula E (4) Groupe PSA (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) Hyötysuhde (1) i3 (4) IAA2017 (14) ID.4 (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (3) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) Kia (4) koeajoraportti (12) Kona (8) Käytetty sähköauto (8) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) Lofootit (3) MAN (1) McDonalds (1) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (8) Pikalataus (6) range (3) rata-ajo (3) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (66) Renault (6) Roadster (3) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Skoda (2) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (188) Sähköauto talvella (21) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (38) Sähköauton lataaminen (22) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (2) sähköpyörä (7) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) Taycan (1) TEM-tuki (1) Tesla (17) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) WALLe (3) video (1) Volkswagen (4) Volvo (1) VW (5) Zoe (10)
nwdb