12.08.2016

Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen

Tein jälleen yhden matkan Viitasaaren mökille Nissan Leaf -sähköautollani.
Näitä on tullut tehtyä puolentoista vuoden aikana varmasti toista kymmentä kertaa.
Auto on 2015-vuoden mallia ja siinä on se pienempi 24 kWh akku, jolle LeafSpy kertoo edelleen 100% SOH-lukeman, eli akku on alkuperäisessä kunnossa.

Aivan ensin haluan todeta, että ei tässä Keski-Suomen matkailussa tällä pikku-akkuisella Leafilla ole mitään järkeä, mutta haluan sen tehdä ihan harrastusmielessä aina, kun aikataulut sen sallivat. Taas ne sallivat.

Normaalit arkiset ajot ovat hyvin edullisia, noin 1,50 euroa/100 km liikenne-energian osalta

Nissan Leafilla ajo maksaa minulle keskimäärin noin 1,5 euroa / 100 km, koska pääsääntöisesti lataan kotona ja liikekeskuksissa asioidessa tai töissä. Kotona sähkösopimukseni mukaan maksan noin 0,11 e/kWh (sis. verot ja siirtomaksut). Töissä maksan suunnilleen saman. Kauppakeskuksissa Tampereen seudulla on aina ilmaista sähköä.

Matkailuajossa ajamisen liikenne-energiakulut kasvavat helposti suhteettoman korkeiksi.

Menomatka (276,9 km) tuli maksamaan Leafilla 9,03 euroa, eli noin 3,26 euroa / 100 km.  Tämä vastaa dieselin 11.8.2016 keskihinnalla 1,148e/l noin 2,9 l/100 km kulutuksisen dieselauton kulua. Noin pienen kulutuksen automaattivaihteiset dieselautot taitavat olla kylläkin aika harvassa. Silti harmillista, että hinnoittelu mudostuu noin korkeaksi.

Mistä tämä korkea hinta sitten muodostui?



24 kWh Nissan Leafin lataaminen on kallista minuuttihinnoitelluilla pikalatureilla


Menomatkan kalleimmat kilowattitunnit tulivat Kivääritehtaankadun pikalaturista. Tämä on hinnoiteltu maksamaan 0,20 euroa/minuutti. Tämä pienemmällä 24 kWh akulla varustettu Leaf hidastaa DC-pikalatausta merkittävästi jo noin 60% lataustason kohdalla, jolloin minuuttihinnoiteltu sähkö käy kalliiksi. Jos olisin voinut, olisi kannattanut katkaista siis lataus jo aiemmin, mutta kun latureiden puuttuessa loppumatkalta, joudun lataamaan aivan täyteen ennen Jyväskylästä lähtöä, niin hintaa kertyy. Latasin siis Kivääritehtaankadun pikalaturista noin 86% tasolle akun.

100% tasolle lataaminen kannattaa tehdä Type2-latauspisteissä

Tämän jälkeen siirryin jatkamaan latausta Seppälän Prisman Type2-latauspisteelle, jossa 100% asti lataaminen tulee edullisemmaksi, kuin pikalaturissa. Tällä kertaa täydennyslatauspaikaksi valikoitui juuri Seppälän Prisma koska P-Paviljongin Type2:set olivat vikatilassa. Lisäsi meillä oli ruokaostosten tarve mukaan mökille otettavaksi.



'Testasin myös Neste Kirriin avattua uutta Type2-latauspistettä. Tämä oli paha pettymys, koska se ei antanut ladata kuin 3 kW teholla. Vaikka onkin ilmainen lataus, niin mieluummin maksan Prisman tai Paviljongin 6 kW Type2-latauspisteistä.



Loppulataus "kotisähköllä" mökillä oli menomatkan edullisinta

Sähköauton kotilataaminen on hyvin edullista. Mökillä pistorasiasta suoritettu loppulataus tuli maksamaan vain 2,38 euroa, eli 0,12 euroa / kWh.


Paluumatkan liikenne-energian hinta olikin jo sitten edullisimpia dieseleitä korkeampi

Paluu matkalla liikenne-energian hinta nousi vielä merkittävästi. Paluu matka maksoi 5,34 euroa/ 100 km, ja tuohon pääsee jo dieselautoistakin useilla.



Paluumatkan hintaa nostivat neljä seikkaa: 
  1. pitkäksi venähtänyt pikalataus Kivääritehtaankadulla. Tämä johtui vain huolimattomuudestani, kun latauksen aikainen koirien kävelytyslenkki venyi liian pitkäksi.
  2. P-Paviljongin käyttäminen pikalaturin jälkeiseen loppulataukseen 100% saakka. Nimittäin P-Paviljongissa pitää maksaa myös pysäköinti.
  3. Lataustarve Neste Jämsänportissa myös nosti hintaa, koska siellä oleva Type2-lataus on kiinteästi hinnoiteltu 2 euron arvoiseksi.
  4. Keskikulutus kasvoi hieman voimakkaan vastatuulen takia.

Sähköautolla matkailu muuttuu erittäin edulliseksi, kun akku riittää lähdöstä perille asti

Sähköautolla matkailu muuttuu todella halvaksi, kun akkukapasiteetti on sellainen, että se riittää kerralla lähdöstä perille asti. Tämän matkan taittamiseen ilman yhtään välilatausta olisi riittänyt 45 kWh akku. 45 kWh akkuisella autolla kotilatauksien hinnoilla tuo matka olisi tullut maksamaan noin 4,80 euroa / suunta, eli noin 1,73 euroa / 100 km.

Tuollaista sähköautuoahan ei vielä ole markkinoilla, joten lähimmäksi menevät käytetyt Tesla Model S 60 kWh -autot. Edullisin tällainen olisi Suomessa 11.8.2016 myynnissä Auto-Outletissa 69900 hintaan. Tuo yksilö on 2014-mallia ja ajettu on 41 tkm.

Jo 30 kWh Leafilla tai 33 kWh i3:sella hinta olisi lähes puolittunut

Nissan Leafin 30 kWh mallilla tai BMW i3:n 33 kWh mallilla olisi mennessä ja tullessa riittänyt yksi pikalataus Jyväskylän Kivääritehtaankadulla. Tuonkin latauksen olisi voinut keskeyttää 85% kohdalla ja silti lataus olisi riittänyt perille asti.

Nämä isommat 94Ah akut latautuvat DC-pikalaturissa merkittävästi nopeammin kuin tuo oman autoni 24 kWh akku. Lisäksi tuo 85% lataustaso olisi riittänyt varmuusmarginaalillakin perille asti.

30 kWh Leafilla meno- ja paluumatkan lataukset olisivat tulleet noin 7,5 euroa suunta, eli noin 2,70 euroa / 100 km. Eli paluumatkan hinta olisi lähes puoliintunut.

Teslalla matkailu vielä halvempaa

Teslalla matkailu on vielä halvempaa, nimittäin Teslan SuperCharger -verkostossa lataaminen on aina paitsi nopeaa, myös ilmaista. TSC-asema löytyy tältäkin reitiltä ABC Hirvaskankaan pihasta. Siinä noin 20 minuutin tauko olisi tarkoittanut sitä, että minun ei olisi tarvinnut välttämättä ladata mökillä lainkaan! Olisin voinut halutessani ottaa meno- ja paluumatkalla noin 50 kWh latauksen ilaiseksi TSC:stä ja se olisi riittänyt koko matkaan.

Toki ainakin minä olisin ladannut Teslani mökillä kolmivaiherasiasta täyteen mahdollisten tilanne- ja reittimuutosten varalta.

Maksan mielelläni pikalatauksesta kovankin hinnan, kunhan niitä pikalatureita vain olisi pääteillämme!

Tämän tarinan tarkoitus ei ole valittaa pikalataamisen hinnan korkeutta.
Maksan tosiaan mielelläni tuon hinnan pikalataamisesta, kunhan vain niitä pikalatureita olisi.

Todellisuudessa tuonkin matkan liikenne-energiakulut olisivat olleet edullisemmat, jos päätieverkostossamme olisi edes hieman säädyllisempi pikalatauslaiteverkosto. Pikalatauslaitteet pitää saada 50-75 km. väleille päätieverkkoomme.

Tämä ei tule tapahtumaan ilman valtian investontitukea sekä suunnitelmallisuutta niiden sijoitteluun. Toivottavasti pikatarureita saadaan pian. Ei minun mökkimatkojani varten, vaan esimerkiksi Keski-Suomessa ja itä-Suomessa asuvien sähköauton ostoa suunnittelevien ostopäätöksen mahdollistamiseksi.

Keskustelu

Ei kommentteja

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (3) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (11) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (1) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (56) Renault (6) Roadster (3) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (30) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (5) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb