08.09.2022
Sähköautoilla (BEV) tulossa kova vuosi 2022 Suomessa

Vuodesta 2022 on tulossa jälleen ennätysvuosi sähköautoilun kehittymisessä Suomessa. Koko alkuvuoden aikana (1-8/2022) on rekisteröity 8 402 uutta sähköhenkilöautoa (BEV), joka on 48 % kehityksellä viime vuoden vastaavaan aikaan (ed.v 5 689 kpl). Sähköautojen osuus kaikista uusista henkilöautoista (56 114 kpl) on 15 %, kun se vastaavana aikajakson viime vuonna oli 7,9 %.
Autoalan tiedontantojen mukaan sähköautoja on edelleen tilauskannassa huomattavalla osuudella saamatta maahan rekisteröitäviksi ja asiakkaille toimitettaviksi.
Elokuussa jopa 22,4 % uusista henkilöautoista oli sähköautoja!
Elokuussa 2022 ensirekisteröitiin Suomessa enemmän sähköhenkilöautoja, kuin koskaan aikaisemmin yhden kuukauden aikana: 1590 uutta sähköhenkilöautoa, jossa nousua 788 kpl viime vuoden elokuuhun, eli 98 % (ed.v 802 kpl). Samaan aikaan kaikkien henkilöautojen rekisteröintien määrä oli -10 %. Sähköautojen osuus kaikista henkilöautoista (7113 kpl) oli 22,4 %, eli lähes joka neljäs auto oli BEV!
Lisäksi elokuussa rekisteröitiin 44 kpl sähköpakettiautoa ja 12 kpl sähkölinja-autoja.
Käytettyinä tuotuja rekisteröidään myös huomattavia määriä
Elokuussa rekisteröitiin 950 käytettynä maahantuotua sähköhenkilöautoa, mikä oli 24,3 % kaikista käytettyinä tuoduista autoista. Tämä oli samalla myös kaikkien aikojen ennätyskuukausi käytettyinä tuoduille sähköautoille. Sähköpakettiautoja rekisteröitiin 10 kpl käytettyinä tuotuina. Koko alkuvuonna käytettyinä tuotuja sähköhenkilöautoja on rekisteröity 6015 kpl
Sähköautokanta jatkaa vääjäämätöntä nousuaan
Q2/2022 lopussa Suomessa oli tieliikennekäyttöön rekisteröitynä 32 981 sähköhenkilöautoa, mikä oli silloin 1,17 % kaikista tieliikennekäytössä olevista henkilöautoista. Tuon jälkeen rekisteröintejä on tullut lisää merkittävästi. Heinä- ja elokuussa rekisteröitiin yhteensä 2 452 uutta sähköhenkilöautoa sekä 1 886 käytettynä tuotua sähköhenkilöautoa, eli yhteensä 4 338 sähköhenkilöautoa ilmestyi tieliikennekäyttöön lisää kahdessa kuukaudessa.
Arviolta siis tällä hetkellä tieliikennekäytössä on noin 38 000 sähkökäyttöistä henkilöautoa ja arvioni on, että Q3/2022 lopussa, eli tämän kuun päättyessä niitä on jo noin 40 000 kappaletta ja en lainkaan hämmästy, jos Q4/2022 lopussa aletaan jo hätyytellä 50 000 sähköauton määrää ajoneuvokannassamme.
Onneksi latausverkosto kehittyy myös ennätysvauhdilla
Sähköisen liikenteen tilannekatsaus Q2/2022 osoittaa, että Suomessa oli silloin 1 726 julkista latauspistettä. Etenkin teho- ja suurteholatauspisteiden suhdeluku sähköutoihin (BEV) nähden pysyi samana, eli 34 autoa yhtä latauspistettä kohden. Erityisesti tämän luvun ennallaan pysyminen kertoo, että käytännössä sähköautojen latausruuhkapaineet isossa kuvassa ovat jopa laskeneet, koska suurin osa sähköautojen lataamisesta tapahtuu kotona.
Latausverkosto jatkaa myös edelleen ennätysnopeaa kehittymistään Suomessa useiden toimijoiden voimin.
Sähkön hinnan nousemisen vaikutus sähköautojen yleistymiseen
Vallitsevassa tilanteessa sähkön markkinahinta on noussut Suomessakin ennätyskorkealle. Pörssisähkön hinta saattaa hetkittäin pyöritellä jo euroa/kWh. Monilla kotitalouksilla sähkösopimusten hinnat ovat myös nousseet ja tällä hetkellä tuntuu olevan vaikeaa ylipäätään saada järjellistä määräaikaista hintasopimusta sähkön ostoon.
Itse olen siitä onnellisessa asemassa, että olen vielä toistaiseksi saanut maksaa edullista 13 snt/kWh hintaa kotilatauksesta, jolla ajamisen hinta on edelleen noin 2,60 - 3,50 euroa/100 km tasolla. Oma arvioni on, että talven aikana se tulee noin tuplaantumaan, jolloin ajamisen hinta kotilatauksella olisi noin 5,20 - 7,00 euroa / 100 km. Ainakin vielä tällä hetkellä julkisilla latauksilla ajan noin 3,80 - 6,00 euroa/100 km liikenne-energiakuluilla.
En siis itse ainakaan ole kovin huolissani sähkön hinnan noususta ja sen vaikutuksesta liikennekuluihini. Ne suurella todennäköisyydellä pysyvät vielä kohtuuden rajoissa. Itse haluan uskoa ennusmerkeihin, että sähkön hinta tulee takaisin alaspäin viimeistään keväällä, mutta en usko niin mataliin tasoihin kuin Suomessa olemme saaneet vuosia tottua.
Jos joku on nyt ostamassa ensimmäistä sähköautoaan ja miettii sen mahdollisesti korkeampaa hintaa kuin polttomoottoriautovastineella, saattaa sähkön tämän hetken hintataso sekä uskomus sen asettumisesta pitkällä tähtäimellä suhteessa muihin liikenne-energioihin muuttaa hieman kannattavuuslaskelmia. Juuri nythän on siitä erikoinen markkinatilanne sähköautojen osalta, että niiden hinnat putoavat käytettyinä erittäin vähän tai jotkut ovat jopa saaneet käytetystä autostaan enemmän kuin ovat uutena maksaneet. Tuokin käytettyjen sähköautojen markkinatilanne varmasti jossain vaiheessa asettuu jollekin uudelle tasolle.
Entä ostaisinko nyt ensimmäisen sähköautoni? Tällä kokemukselle kyllä, mutta ainoan ongelman muodostaisi kärsimättömyyteni uuden auton odottamisen suhteen. Uuden autoni varusteissa joutuisin varmasti hieman tinkimään, koska uusien hinnat ovat nousseet aika paljon vuoden aikana. Ehkä valintani olisi hakea käytetty Teslan Model Y LR jostain Euroopasta hieman halvemmalla.
Tulevan ennakointi on mielenkiintoista ja tammikuussa saamme tilastot, joissa vedetään tämä vuosi nippuun. Silloin on kiva palata tähän kirjoitukseeni. Pidemmällä tähtäimellä oma arvioni on, että uusien sähköautojen reksiteröintimäärät jatkavat nousuaan vielä ainakin vuoden 2023 ensimmäisen puolikkaan verran. Siitä eteenpäin alkavat jo vaikuttaa runsaammin mm uudet Suomen markkinoille tulevat sähköautomerkit ja mallit sekä toisaalta maailman tilanne esimerkiksi komponenttien ja markkinatalouden kehittymisen suhteen. Samaan aikaan uskon, että käytettyinä maahantuotujen määrä jatkaa ehkä jopa vielä voimakkaampaa kasvuaan.
Keskustelu
Ihan vääjäämätön nousu juu. Ja vääjäämätön lasku tullut. Kiitos Paskan hallituksen.