28.05.2018

Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus

 

Olen ajanut nyt 10000 km Nissan Leaf 40 kWh -sähköautollani.

Yritän kirjoittaa blogiini tarinaa. Vaikeaa on, kun tuntuu ettei ole uutta kerrottavaa.

 

 

Se vain toimii ja on pirun mukava auto!

Kokonaisuutena parasta autoilua, mitä minulla on koskaan ollut.

Jos olet lukenut aiempia postauksiani 40 kWh Leafista, voit lopettaa lukemisen tähän. :-)

Suuri ilonaihe on ollut kattoteline ja talviharrastuksiin boksin kuljettaminen sekä kesällä pyörätelineessä alamäkipyörän kuljettelu.

Toinen ja vielä suurempi ilonaihe on ollut myös upeasti vääntävä ja hyvän kiihtyvyyden takaava sähköinen voimalinja. Ilo ajaa.

Lopputalven pimeinä öinä nautin suuresti Zero 2.0 -mallin autoni hyvin valaisevista LED-ajovaloista sekä  kaukovaloautomatiikasta.

Kaikista olennaisin ja paras ominaisuus on 40 kWh akun tarjoama toimintamatka. Se nyt vain kertakaikkisesti poisti range anxietyn minulta täysin. Se myös ratkaisi Tampereelta Jyväskylään tai Helsinkiin ajomatkojen yksinkertaisuuden. Jyväskylään pääsee aina ilman yhtään välilatausta. Helsinkiin käytännössä tulee yksi lyhyt välilataus otettua, koska moottoritieajo kuluttaa niin paljon enemmän energiaa. Pakko sekään ei olisi, olen ajanut tuon välin myös ilman yhtään välilatausta muutamia kertoja.

#rapidgate hidastanut kaksi kertaa matkantekoa. Ei siis kohtuuton ongelma sittenkään minullekaan välttämättä. Rapidgaten lisäksi olen pannut merkille, että uuden Leafini SOH%, eli State Of Health, eli akun kuntoisuutta suhteessa uuteen osoittava prosenttiluku laskee tasaisesti, ehkä jopa hiukan kiihtyen. 10000 kilometriä ajetussa autossani SOH on 98,79%, kun se uutena oli 99,52%. En ole tästä laskusta huolissani vielä ainakaan, koska edellisen 24 kWh Leafinikin akun SOH laski noin ensimmäisen puolen vuoden ajan, kunnes nousi takaisi 100% ja pysyi 120 tkm luovutettunakin jopa yli 100% tasolla. Seuraan tuota kuitenkin säännöllisesti mielenkiinnolla, vaikka sillä ei ole vielä ollut mitään havaittavaa vaikutusta täyden akun kWh-lukemaan tai käytännön toimintamatkaan.

Leafihan on tilava auto neljälle matkustajalle sekä suurelle määrälle matkatavaroita. Takapenkki on tämän ns Golf-kokoluokan autoissa yleensäkin liian kapea kolmannen aikuisen pitkän matkan viihtyvyyteen takapenkillä.

Ajaminen on edelleen erittäin halpaa. Alle 1,80 euroa/100 km, jos lataisin kaiken sähkön kotona. Todellisuudessa pikalataaminen on tuntuvasti kalliimpaa, mutta sitä tarvitsen niin harvoin, että ilmaiset kauppakeskusten lataamisen korvaavat sen moniverroin. 

Vastailen mielelläni Nissan Leaf 40 kWh -sähköautoon liittyviin kysymyksiin kommenteissa.

 

 

 

 

 

Keskustelu

Nuuskamies
20.06.2018 22.39

Kävin jokin aika sitten koeajamassa uuden Leafin ja tykästyin. Ainut ongelma että miten voisin perustella Leafin oston, sillä halvimmillaankin hinta on noin 38 000 euroa. Tällä hetkellä minulla on taloudellinen hybridi, joten ikänpäivänä Leaf tuskin maksaisi itseään takaisin. Kuinka sinä alkujaan hyppäsit sähköautomaailmaan mukaan? :)

Sähköautoileva motor
21.06.2018 10.17

Hei Nuuskamies ja kiitos kysymyksestä.
Kysymyksesi oli niin hyvä, että kirjotin vastaukseni uuteen blogi-postaukseen.

http://www.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/miten-minusta-tuli-sahkoautoilija-ja-niista-bloggaaja-

Seppo Rinne
14.01.2019 15.02

Hei . Mitä vakuutukset maksavat sähköautoissa. Siis liikenne ja kaskot täysillä bonuksilla.
Terv. Seppo Rinne
seppo-m.rinne@suomi24.fi

Sähköautoileva motor
14.01.2019 17.51

Hei Seppo,
tähän kannattaisi varmaan kysyä hiukan laajempaa otantaa esimerkiksi Facebookissa Sähköautot -Nyt! -ryhmässä tai merkkikohtaisissa ryhmissä, niin saisit edes hiukan kattavan vastauksen. Oma näkemykseni on, että maksavat saman kuin muissakin autoissa. Vakuutusyhtiöitä kannattaa ehdottomasti kilpailuttaa ja vakuutuslaskelman ottaminen itse on helppoa yhtiöiden vakuutuslaskureiden avulla. Syötät vaan kiinnostuksen kohteena olevan sähköauton rekisterinumeron ja muutaman tietosi, niin saat laskelmat saman tien.

Juhani Varemo
14.01.2019 19.29

Vakuutuslaskureista...

Ei se aina ole niin yksinkertaista. Paria laskuria kokeilin, ja rekisterinumeron antamisen jälkeen lomakkeet kieltäytyivät jatkamasta, ilmoituksella tyyliin 'moottorin iskutilavuus puuttuu'. Eteenpäin ei päässyt.

Eli laskurit eivät vielä oikein tahdo taipua sähköautomaailmaan :-(
Vaan saahan nuo tarjoukset erikseen kysymällä.

Sähköautoileva motor
15.01.2019 07.04

Moi Juhani uudelleen,
ok, pahoitteluni. En arvannut että edelleen vakuutusyhtiöiden laskureissa tuollaisia rajoitteita olisi tänäpäivänä.

OP-vakuutuslaskuri antaan mun 40 kWh Leaf, mun kotipaikka ja henkilötiedot ja merkintä, että ajoneuvolla ajaa myös alle 25-vuotiaita hinnaksi: liikennevakuutus 232e/v ja L-kasko 666e/v 200e omavastuulla.

Laitoin ihan mielenkiinnosta rinnalle samanikäisen Nettiautosta löytyneen Qasgai bensa-automaatin, niin sille tuli: liikennevakuutus 255e/v ja L-kasko 635e/v 200e omavastuulla.

Mulla on edelleen sellainen käsitys, että ei näiden vakuutushinnat merkittävästi poikkea muilla energiamuodoilla kulkevista autoista.

Toki nuo nyt oli tosiaan yksittäiset esimerkit eivätkä kerro mitään edustavaa otantaa.
TM:llä on nyt just kuusi sähköautoa testissä. Toivottavasti he julkaisisivat myös tekemänsä vakuutushintavertailut.

Sähköautoileva motor
15.01.2019 07.14

Vielä jatkan Juhanille,
tosiaan ainakin IF-autovakuutus ei suostunut sähköauton rekisterinumerolla laskemaan hintaa. Ei jatkoon... :-)

Lähitapiola antoi mun tiedoilla ja asuinpaikalla omalle Leafilleni: liikennevakuutus 154e/v ja kasko 310e/v

Qasqai bensa-automaatille tuo Lähitapiola laski liikennevauutus 140e ja kasko 404 e/v

Ja hei huomio! Tuonne OP:n hintoihin mulle tuli virhe! Nuo kaskohinnat ovatkin kasko+liikennevakuutus, eli ei todellakaan ole OP:n kasko noin paljoa kalliimpi kuin Tapiolassa.

Juhani Varemo
15.01.2019 09.44

Se toinen toimimaton oli Folksam. Muita en sitten enää kokeillutkaan.
No, mainittu yhtiö ei ehkä muutenkaan ole suositeltavin vaikka halpa voisi ollakin. Jos siis joskus korvaustakin tarvittaisiin...

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (4) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (12) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (58) Renault (6) Roadster (3) Scania (1) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (31) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (6) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb