01.11.2016

Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma

Lähde 

UNICEF Clear The Air For Children raportti lokakuussa 2016

 
Olen aina ollut hyvin tietoinen, että oma sähköautoiluni on aina vähintään paikallisesti päästötöntä ja varmuudella Suomen sähköntuotanonon rakenteella sekä valitsemalllani sähkösopimuksella vähentää myös hieman kokonaispäästöjä. Ei tämä ole siis huono asia.
 
Olen myös ollut hyvin tietoinen, ettei minun yksittäisen Suomalaisen autoilijan valinta ilmaston muutosta käännä, eikä maailmaa pelasta. Ei edes Tampereen aamuruuhkan ilmansaasteita poista kokonaan.
 
UNICEF julkisti Clear The Air For Children -raportin ilmastokokousta ennen.
Tämä tuo jälleen lisää ymmärrystä kansainvälisessä mittakaavassa asian vakavuuteen, sekä mahdollisiin ja tarpeellisiin muutoskohteisiin.
 
Mutta luvut ovat tyrmääviä.
300 miljoonaa lasta joutuu elämään pahoin saastunutta ilmaa hengittäen.
2 miljardia lasta elää alueilla, joissa ilmansaasteen taso ylittää ilmanlaadun minimivaatimukset.
Vuosittain lähes 600 000 alle viisi vuotiasta lasta kuolee ilmansaasteiden aiheuttamiin sairauksiin.
 
Tämäkin raportti osoittaa jälleen erinomaisesti sen, että sähköautoihin siirtyminen ei yksin ratkaise myöskään saastunutta ilmaa hengittämään joutuvien lasten ympäristöongelmaa. Ongelmien lähteet ovat aivan liian monimuotoisia niin yksinkertaisen ja yksipuolisen ratkaisun kannalta.
 
Mutta sähköauto voi olla yksi monista ratkaisuista useilla alueilla.
Sähköauto on missä tahansa maailman kolkassa ja aina vähintään paikallisesti päästötön. Tästä on varmuudella saavutettavissa suurta hyötyä kymmenien, jopa satojen miljoonien miljoonakaupungeissa asuvien lasten päivittäin ulkona hengittämään ilmanlaatuun. Onneksi tähän on jo useissa kohteissa havahduttukin. Suomessa ongelma on merkittävästi pienempi, mutta aivan turhaan saastutamme aamuruuhkissa lastemme koulutietä näinkin paljon Suomessa. Sähköisellä liikenteellä olisi nopeasti saavutettavissa meilläkin suurtakin muutosta, kun valtiomme päättäisi vihdoin alkaa tukea sen kehittymistä.
 
Yksin sähköautoon siirtyminen ei kuitenkaan useilla alueilla ole oikea ratkaisu. On tutkittu, että sähköauton kokonaispäästöt ovat alhaisemmat kuin polttomoottoriauton, vaikka sähkö olisi tuotettu kivihiilellä. Ehdottomasti on kuitenkin kokonaispäästöjen kannalta panostaa samalla merkittävästi puhtaaseen sähköntuotantoon.
 
Raportista selviää, että lasten maailanlaajuisesti hengittämän saastuneen ilman saastelähteet ovat vielä huomattavasti monimuotoisemmat. Raporttiin kannattaa jokaisen kiinnostuneen tutustua tarkemmin itse.
 
Nostan tähän vielä yhden ilmansaastelähteen. Valtaisa määrä lapsia joutuu hengittamään saastunutta ilmaa jopa sisätiloissa. Tässäkin on useita syitä. Yksi on kehittymättöminä maiden kotien lämmön tuotto sekä ruoan valmistus sisätiloissa hyvin saastuttavilla tavoilla. Esimerkiksi Teslan julkistama Solar Roof olisi monilla alueilla merkittävä osaratkaisu. Aurinkoa riittää ja kattopinta-alaa saastuneissa miljoonakaupungeissa on paljon hyödynnettäväksi. Valitettavasti kuitenkin nämä vakavimmat ongelma-alueet ovat niin köyhiä, tai näiden valtioiden varallisuudet ohjautuvat aivan muihin kohteisiin. 
 
Yhteenveto:
Ei minun sähköautoiluni vieläkään pelasta yhtään maailman lapsista ilmansaasteiden aiheuttamilta sairauksilta. Minulla ei ole ollut vielä varaa investoida omiin aurinkovoimalaitteisiin, mutta tulen investoimaan kun siihen on mahdollisuus. Tiedän, sekään ratkaisuni ei pelasta maailman lapsia. 
 
Mutta: eivät nämä pienen yksilön pienet arjen ratkaisut mitään ainakaan pahenna.
Auto minin on pakko vaihtaa työn takia muutaman vuoden välein. Energiaa kulutan jatkuvasti halusin tai en.
Kun teen omia ratkaisujani päästöt huomioiden, voi sillä kuitenkin miljoonien muiden samoin ajattelevien yhteisvaikutuksella apua. Ei ainakaan haittaa.
 

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

ilmansaaste ilmastonmuutos

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (3) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (11) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (1) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (56) Renault (6) Roadster (3) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (30) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (5) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb