20.11.2018

Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km

Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla ajamiseni liikenne-energia on ollut syys- ja lokakuussa 2018 paikallisesti päästötöntä, kuten aina ennenkin ja tästä eteenkin päin. Tämähän ei tietenkään ole koko totuus ja selvitän tähän nyt syys- ja lokakuun ajojeni liikenne-energian päästöt huomioiden Suomen sähköntuotannon CO2-päästön kyseisellä ajalla. 

Energiateollisuuden kuukausiraportista (14.11.2018 sivulta 15) ilmenee, että sähköntuotannon CO2-päästöt olivat syys- ja lokakuussa samalla 97g/kWh(e) tasolla.

Syyskuu 2018

Syyskuussa ajoin 3480 kilometriä ja ajamiseni kulutti 552,7 kWh energiaa, eli syyskuun keskikulutus ajoillani oli 15,88 kWh/100km. Leafini laskennallinen toimintamatka syyskuun kulutuksella olisi ollut 239 kilometriä.

Syyskuun ajoni siis aiheutti laskennallisesti 53 611 grammaa CO2-päästöjä, eli 15,4 g/km

Lokakuu 2018

Lokakuussa ajoja tuli 4498 kilometriä ja sähköä kului ajamisessa 797,7 kWh, eli lokakuun keskikulutus toteutui 17,73 kWh/100km. Nousua syyskuusta tuli lähinnä runsaammasta moottoritieajomäärästä ja etenkin kattotaakan käytöstä. Lokakuun kulutuksella Leafini laskennallinen toimintamatka olisi ollut 214 kilometriä.

Lokakuun ajoni aiheutti laskennallisesti 77 377 grammaa CO2-päästöjä, eli 17,2g/km.

Ovatko nämä 15,4g/km ja 17,2g/km paljon vai vähän?

Pelkästään bensiinin jalostuksen on arvioitu aiheuttavan 24g/km päästöt (lähde: Teknologiateollisuus) Sitten kun sitä bensiiniä poltetaan moottorissa, niin niitä CO2-päästöjä vasta alkaakin aiheutua. Esimerkiksi Nissan Qashqai DIG-T 160 DCT N-Connectan WLTP-päästöt on merkitty hinnastossa 160g/km ja siihen jos lisätään tuo arvioiutu bensiinin jalostuksen päästö, niin ollaan 184g/km vertailuluvussa. Syys- ja lokakuun ajomäärälläni siis tuo esimerkkiauto olisi päästänyt 1467 kg CO2:sta ilmaan, eli 1337 kiloa enemmän! Ja näiden päästöjen lisäksi syntyy pakoputkesta sitten niitä myrkyllisiäkin pakokaasuja suoraan kaupunkilaisten hengitysilmaan.

Eli nuo sähköautoiluni kuluttamasta liikenne-energiasta aiheutuneet 15,4g/km ja 17,2g/km ovat erittäin vähän.

Todellisuudessa uskallan väittää oman ajoni päästöjen olevan vieläkin vähemmän! 

Nimittäin olen tehnyt kotiini sähkön ostosopimuksen uusituvista energioista. Eikä tuossa vielä kaikki. Lokakuussa oma aurinkovoimalani ehti tuottaa energiaa jo parin viikon ajan. Vaikka asennus oli juuri aurinkovoiman heikoimman kauden alkajaisiksi, niin silti se ehti vajaassa puolessa kuukaudessa tuottaa 127 kWh:n verran puhdasta energiaa. Kun vähennän tuon ostamastani energiamäärästä, niin ostin sähköautoni ajamiseen lokakuussa yhteensä 671 kWh energiaa ja sen päästö olisi ollut tuolla lokakuun 97g/kWh(e) sähköntuotannon päästöllä ja lokakuun ajomäärälläni enää 14,5 g/km.

Eikä tässäkään vielä ollut kaikki. Julkisten latauspisteiden latauksista valtaosa on tapahtunut Fortumin Charge&Drive -latauspisteistä, joka sekin on 100% uusiutuvaa energiaa. 

Niinpä pidän jokseenkin turhana spekuloida enää esimerkiksi sillä seikalla, että paljonko sähkön siirto ja autonlataaminen on aiheuttanut häviöitä ja paljonko sen vaikutus on ajamiseni liikenne-energian päästöihin. Eli en ole edes yrittänyt niitä huomioida ajamiseeni tarvitsemani liikenne-energian päästöissä.

Sitten on se tosiseikka, että autoilu päästää aina myös paikallisesti joitain pienhiukkasia, esimerkiksi renkaiden, tienpinnan ja jarrujen kulumisesta. Näitä ei sähköautokaan poista, joten päätän tämänkin tarinan toteamukseen, että vielä vähemmän päästöjä liikkumiseni olisi aiheuttanut kun en olisi ajanut autolla lainkaan, vaan olisin kävellyt tai pyöräillyt tai onnistunut ylipäätään vähentämään liikkumistani.

Aiemmat blogitarinani ajamiseni päästöistä:

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

nwdb