10.10.2020

Nissan Leaf 40 kWh 30 kk ja 126000 km kokemus- ja kuluraportti

Kirjoitan tähän blogaukseen vuoden 2018 mallia olevan Zero2-esituotantosarjasta tehtaalta ulos tulleen Leaf 40 kWh -sähköauton 30 kuukautta ja 126 000 kilometriä kestäneen käyttäjäkokemuksen. 

Leaf 40 kWh käyttöautona

Nissan Leaf 40 kWh on erittäin vaivaton, helppo ja mukava käyttöauto talouden ainaoana autona kunhan muutama seikka sattuu sopimaan käyttäjälle tai käyttäjille.

  • Sujuva kotilataaminen on mukavan ja edullisen käyttämisen peruslähtökohta. Leafissa on yksivaihevirtaa hyödyntävä 6,6 kW:n tehoinen laturi, joten useimmissa kodeissa käytännön latausteho on 8A:n ja 16 A:n, eli 1,8 kW:n ja 3,6 kW:n väliltä. Se riittää kuitenkin valtaosalle, koska 10 tunnin yön aikana autoon ehtii kertyä 100 - 250 kilometriä lisää latausta.
  • Autoa ajavien on hyvä olla Leafin mitoitukselle sopivia, koska autossa ei ole ratin syvyyssäätöä.  Myöskään ristiseläntuen säätöä etuistuimissa ei ole ja sitä kaipasin pisimmillä matkoilla. Monet ovat kuitenkin löytäneet Leafin kuljettajan paikalta riittävän mieleisen ajoasennon.
  • Matka-ajoa Leafilla tekee yhdellä akullisella kesäkelissä maantienopeuksilla noin 190 - 250 kilometriä ja talvella 150 - 200 kilometriä kelistä riippuen. Omasta mielestäni yhden pikalatauksen tekee matkan varrella vielä mielellään esimerkiksi 10%:sta 65% tasolle. Silloin saa noin 40-45 kW:n lataustehon, eli noin 125 lisäkilometriä saa ladattua vähän vajaan puolen tunnin tauolla.  Maantieajoa teen Leafilla mielelläni enimmillään siis noin 275 - 375 kilometrin kertarupeamina. Sen pidemmillä kertasiirtymillä alkaa jo hieman harmittamaan hidastuva latausnopeus. Moottoritiellä Leaf kuluttaa 120 km/h nopeudella niin paljon, että käytännössä Tampere - Helsinki - Tampere -välin pendelöintiin akku on just hieman turhan pieni, jotta matkanteko ei menisi jännittämiseksi.

Tilaa Leafissa on huomattavasti enemmän, kuin yleisesti autoon tutustumattomat ihmiset kuvittelevat. Etenkin tavaratila vetää yllättävän paljon tavaraa. Autolla voi myös kuljettaa laillisesti kattotaakkaa, mutta suurin sallittu paino sille on 35 kiloa.

Ajo-ominaisuudet ovat osittain myös mielipidekysymys. Leaf on aika tyypillinen Japanilainen auto ajaa, mutta vakautta tuo hieman lisää sähköauton matala painopiste. Tässä Zero2-varustepaketissa oli mukana kaistallapitoavustin, joka toimii esimerkiksi VW-konsernin vastaavai kulmikkaammin ja jää kauas Teslan autopilot-toiminnoista. 

Vaivatonta menoa

Leafin huoltoväli on 30 000 kilometriä tai kerran vuodessa. Huollot maksavat yleensä noin 250 - 350 euroa joten ne ovat sähköautoksi yllättävän arvokkaita. Lähtökohtaisesti Leaf on toimintavarma auto ja se on yksi Leafin parhaita puolia. Tähän autoon on tehty yhden huollon yhteydessä BMS-päivitystä. BMS = Battery Management System, eli ohjaa akuston toimintaa ja toisella huoltokerralla ohjelmoitiin jarrujen toimintaa. Taustapeilien narina sisäänkääntötoiminnossa on tyyppivika ja niitä on vaihdettu Leafeihin takuuseen. Leaf on kokoisekseen hiukan painava auto, jossa riittää moottorissä vääntöä luistattamaan eturenkaita kesälläkin hiukan joka lähdössä reippaalla vauhtipolkimen painalluksella. Se kuluttaa renkaita. Kitkarenkaat sekä kesärenkaat autoon on vaihdettu kerran ja niihin jää vielä kohtalainen kulutuspinta seuraavalle käyttäjälle.

Akku kuluu ajaessa ja ajan kuluessa

Nissanista näkee helposti LeafSpy-sovelluksella ODB-lukijan avulla akuston kuntoisuutta ilmaisevan SOH-lukeman (State Of Health), joka kertoo akun kuntoisuuden prosentteina uudesta. Tällä on merkitystä, koska sähköauton ajoakku kuluu käytössä lataussyklien sekä ajan kautta. Kuluneeseen akkuun varautuu vähemmän liikenne-energiaa kuin uudenveroiseen. 

30 kuukautta vanhassa 126 000 kilometriä ajetussa Leaf 40 kWh:ssa oli SOH-lukema 91,4, eli auton akustosta saa ulos noin 34 kWh, kun uutena se antoi noin 37 kWh. Tuolla on merkitystä käytännön toimintamatkaan hieman, mutta ei ole vielä ratkaisevaa haittaa aiheuttava tekijä. 

Akun kunto on laskenut tässäkin sähköautossa uutena nopeammin ja tasoittunut sitten lähes lineaariksi, mutta kaksi merkittävää kertapudotusta siihen on tullut. Syytä näille kahdelle pudotukselle ei ole olemassa käytön kautta.

Jos akun kulumiselle laskee koko ajalta lineaarisen jatkumon, niin saadaan tulokseksi, että 300 000 ajetun auton akun SOH olisi 80 ja 500 000 km ajetun auton SOH olisi 67%. Nämä ovat tietenkin spekulatiivisia lukemia ja akustossa saattaa tulla yllättäviä kennojen pettämisiä tuota ennen, jolloin kuntoisuus heikkenee nopeammin. Onneksi Suomesta löytyy esimerkiksi Dalai's EV Repari, joka vaihtaa Leafiin akun kohtuullisella kululla, jos sille seuraavalla omistajalla tarvetta ilmenee.

 

Ajamiseen kuluu sähköä ja se maksaa -onneksi aika vähän

Auton keskikulutus on ollut koko 30 kuukauden ja noin 126 000 kilometrin ajalla 16,67 kWh/100 km. Ketkä vertaavat tuota kulutusta omien sähköautojensa kulutukseen, niin kannattaa huomioida, että tätä autoa on ajettu noin 90% kilometreistä vähintään taakkatelineet kahdella pyörätelineillä katolla. Siitä noin 75% ajasta katolla on ollut vähintään yksi fillari ja usein kaksi. Kaksi pyörää katolla nostaa kulutusta noin 20%.

Sähköä on siis kulunut ajamiseeen noin 21 000 kWh. Jos liikenne-energian hintaa lasketaan tyypillisellä kotisähkön hinnalla 13 senttiä / kWh sisältäen siirtokulut ja kaikki verot, niin ajamiseen olisi kulunut rahaa 2 730 euroa, eli noin 2,17 euroa/100 km. Totuushan on kuitenkin toinen. Autoa ladataan paljon huomattavasti kalliimmalla hinnalla pikalatureilla ja hieman kalliimmalla hinnalla muilla julkisilla latauspisteillä. Vastaavasti vähintään yhtä paljon autoon saa vielä maksutonta latausta, joten nämä kaksi kompensoivat toisensa melko tarkoin. Tein  jokin aika sitten Leafin lataamisen hyötysuhdelaskelman ja päädyin noin 88% hyötysuhteeseen, joka huomioiden sähköä on kulunut noin 23 863 kWh. Tuolla latauksen hävikillä huomioidulla sähkökulutuksella lataamisten hinnaksi olisi tullut 3102 euroa.  Lasken siis liikenne-energian kuluksi 2,46 euroa / 100 km liikenne-energian kuluna

Ylläpitokuluja kertyy kaikille autoille

Leaf on huollettu 126 000 kilometrin aikana 30 000, 60 000, 90 000 ja 120 000 kilometrien rajapyykkien tuntumassa, eli neljä kertaa. Huollot ovat maksaneet noin 1000 euroa. Lisäksi autoon on ostettu kertaalleen uudet kitkarenkaat sekä kesärenkaat. Nokian Hakkapeliitta R3 -kitkarenkaiden hankitahinta on noin 500 euroa/sarja asennettuna alle ja matalan vierintävastuksen Nokian Hakka Green2 -renkaiden A- hinta alleasennettuina noin 450 euroa. 

Yhteensä käyttökuluihin voi laskea 1950 euroa, eli 1,54 euroa/100km.

Pääomakuluista kertyy suurin osa ajamisen hinnaksi

Auton arvo laski 30 kuukaudessa ja 126 000 kilometrissä lähinnä runsaiden kilometrien myötä eniten, noin 18 000 euroa, jälleen toteutui minun ajoillani jo useita bensa-, diesel- ja sähköautoja koskenut nyrkkisääntö: Auton arvo suunnilleen puolittuu kolmen ensimmäisen vuotensa ajoilla. En edes yritä tähän huomioida autoon sijoitettavan pääoman korkovaikutuksia, nekin jokainen saa arvioida omista lähtökohdistaan ja etenkin tietäen vain itse, miten hyvän tuoton olisi rahalleen muutoin onnistunut saamaan. Auton arvonalenemasta kertyy hintaa autoilulle peräti noin 14,28 euroa / 100 km.

Muita ajamisen kuluja

Ajoneuvovero on noin 150 euroa/vuosi, joten 30 kuukauden aikana sitä kertyy noin 375 euroa. Tässä tapauksessa siis noin 0,29 euroa/100km. Vakuutukset ovat niin vahvasti kiinni vakuuttajan bonuksista, ajoneuvon kotisijainnista, vakuutustyhtiöstä ja ties mistä, joten jokainen joutuu itse arvioimaan omista lähtökohdistaan niiden kuluvaikutuksen. Leafin vakuutus yleisesti ei kuitenkaan ole mitenkään poikkeavan halpaa tai kallista käyttäjiltä kuulemieni kommenttien mukaan. Ajoneuvoon sidotun pääoman tai siihen otetun rahoituksen korkovaikutuksia en myöskään lähde arvottamaan, koska nekin ovat niin täysin jokaisen omista valinnoista kiinni ja jokainen voi itse arvioida niitä omista lähtökohdistaan.

Ajamisen hinta yhteensä

Yhteensä siis hintaa 30 kuukauden ja 126 000 kilometrin ajamiselle on kertynyt seuraavasti:

  • Auton arvonalenema 18 000 euroa = 14,3 euroa / 100 km
  • Liikenne-energia: 2730 euroa, eli 2,46 euroa / 100km
  • Ylläpitokulut: 1950 euroa, eli 1,54 euroa / 100km
  • Ajoneuvovero: 375 euroa, eli 0,29 euroa / 100km
  • Yhteensä: 23 055 euroa, eli 18,3 euroa / 100 km

Leafilla 30 kuukauden aikana 126 000 kilometrin ajamiselle on siis kertynyt hintaa laskelmani mukaan 22 055 euroa, eli 18,3 euroa/100km (0,183 euroa/km.) Tunnistan, että se on paljon ja tiedostan, että uuden auton ostaja maksaa Suomessa ajamisestaan kallista hintaa. Moni lukijoistani on verrannut hintaa esimerkiksi autolehtien kestotestien kilometrihintaan ja pitää tätä alhaisena. Minun laskelmaani ei voi verrata niihin, koska tästä puuttuvat ainakin vakuutusten ja pääoman korkolaskelmien vaikutukset. Vakuutuksien vaikutusta en tähän lähde huomioimaan koska niiden hinta on niin henkilökohtainen. Joten todellinen kulu on siis vielä olennaisesti korkeampi.

Jos tässä olisikin vertailussa bensiinillä, dieselillä tai kaasulla käyvä auto, niin lähtökohtainen olettamukseni on, että saman hitaluokan autolle ja samoilla huoltoväleillä varustetun auton olennaisin ajamisen kulujen ero syntyisi liikenne-energiasta. 126 000 kilometrin ajaminen olisi maksanut 6,5 l/100km kuluttavalla automaattivaihteisella bensiini autolla 11 466 euroa, eli noin 9,1 euroa/100km. Dieselillä dieselveron huomioiden en usko tulevan merkittävää eroa nykyisillä polttoaineen hinnoilla bensiiniautoon. Joten kyllä, pidän uudellakin Leafilla ajamistani edullisena valintana bensiini- tai dieselautoon verrattuna. Kaasuautolla liikenne-energian hinaksi olisi muodostunut jotain 5100 ja 6200 euron väliltä riippuen painaako esim. Gasumin asemalla bio- vai maakaasunappia (4,05 - 4,92e/100km). Leafilla siis liikenne-energiakulu toteutui noin 2730 euroa, eli 2,46 euroa/100km. Ja sitten tässä kohtaa jokainen voi erityisesti harjoittaa omaa pohdintaa. Jos vertaa Leafia johonkin noin 25 000 - 30 000 euron polttomoottoriautoon, niin varmuudella säästää auton arvonalenemassa vain jo auton lähtöhinnan takia. Ja tätä seikkaa en missään nimessä yritä kiistää.

Kun tuo ajamiselle kertynyt hinta 22 055 euroa jaetaan 30 kuukauden pitoajalle, saadaan selville, että ajaminen on maksanut 768 euroa kuukaudessa ja tässä on ehkä se kohta, jota pidän kovana uuden auton omistamisen hintana. Etenkin kun edelleen pitää huomioida, että tuohon tulee päälle mm vakuutuksien kulut. Silti olen hiukan taipuvainen ajattelemaan, että uutta autoa ei kannata ehkä ostaa omaksi kovinkaan usein vain pitääkseen sitä pihassa. 

Tiedostan myös, että jos olisinkin nyt vasta ostanut tämän kirjoituksen kohteena olevan Leafin ja ajaisin sillä auton seuraavat 30 kuukautta ja 126 000 kilometriä, niin erittäin suurella todennäköisyydellä kulut laskisivat noin 3-5 euroa / 100 km. Auton arvon alenema olisi ehkä noin 10 000 euroa enää, enkä teettäisi huoltoja merkkiliikkeessä ja siitä syntyisi lisää säästöjä. Uusi auto on ehkä kannattavampi ostaa vähän reilumpiin ajotarpeisiin ja jos ajotarpeita olisi vähän, niin ainakin itse etsisin jonkun 3-5 vuotta vanhan käytetyn auton.

Uuden auton ostaja saa kalliimpien ensimmäisien vuosien ajamisen hinnan vastapainoksi toimintavarmuutta, turvallisuutta sekä sähköauton kyseessä ollessa liikenne-energian osalta 0-päästöistä ajon aikaista päästöä aiheuttavan auton. Itselleni paljon ajavana nuo merkitsevät erittäin paljon. Muutaman vuoden ikäisen käytetyn sähköauton ostaja saattaa selvitä dramaattisesti pienemmällä ajoneuvon arvonlaskulla.

Keskustelu

Johny
10.10.2020 23.14

Ai paljon? Monenko auton luulisit pääsevän likimainkaan tuohon?

Sähköautoileva mitoristi
11.10.2020 09.34

Moi Johny,
Mun pitää ihan selvästi kirjoittaa paremmin auki miksi kirjoitin, että uuden auton ostaja maksaa korkeampaa hintaa ajosta. Täydennän siis juttua siltä osin kun ehdin.

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (200) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (9) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (22) Energica (3) e-Niro (2) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) EV Challenge 2020 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) Hyötysuhde (1) i3 (4) IAA2017 (14) ID3 (1) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (4) Kattoteline (1) Kenworth (1) Kia (4) koeajoraportti (12) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) Lofootit (3) MAN (1) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (6) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (3) Rekisteröintitilasto (62) Renault (6) Roadster (3) Scania (2) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (179) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (33) Sähköauton lataaminen (17) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (7) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (17) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) WALLe (1) video (1) Volkswagen (4) Volvo (1) VW (4) Zoe (10)
nwdb