24.12.2015
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
On joulun aatonaattoilta. Istun kotini terassilla saunasta vilvoittelemassa nallea tölkistä siemaillen.
Jouluisen pimeyden rikkovien katuvalojen loisteen yli näkyy Leafini tuulilasin läpi kojelaudan päällä rauhallisesti sykkivä sininen valo.
18-vuotias tyttäreni on hetki sitten tullut autolla kaverinsa luota ja nyt auto saa 20A tahtiin latautua kotini seinässä olevasta laturista.
Vuoden lähestyessä loppuaan on hyvä jälleen reflektoida mitä kulunut vuosi minulle opetti. Se opetti paljon. Rajaan kuitenkin tässä tarinassa kerronnan pelkästään huhtikuussa alkaneeseen sähköautoiluun.
1. oppi:
Ensinnäkin olen oppinut sen, että sähköauto on jo vuonna 2015 erittäin toimiva ratkaisu perheen kulkuneuvoksi. Yllättävän monelle vieläpä. Ensi vuonna se on vielä useammalle paras ratkaisu.- blogitekstissäni Sähköautojen läpimurto on lähellä pohdin 5.11 sähköautoilun kehitystä.
- toisaalta kenelle en halua suositella sähköautoa tekstissäni 5.8 pohdin asiaa myös toisesta näkökulmasta.
- Ja joulukuussa päädyin teksissäni pohtimaan Uusien sähköautojen ensirekisteröintien ennakointia 2017-2020
2. oppi:
Toiseksi merkittävin oppi on ollut, että minä voin vaikuttaa pienilläkin teoilla, ei tarvitse aina muuttaa koko maailmaa kerralla. Oma kulkuneuvon valinta on tästä yksi hyvä esimerkki. Varmasti on totta, että sillä ei pelasteta koko maailmaa tai käännetä kasvihuoneilmiötä. Mutta ei se ainakaan heikennä asioita.- Arnold Schwarzenegger kirjoitti osuvasti omalla Facebook-tilillään I don't give a **** if we agree about climate change
3. oppi:
Suurin oppi oli kuitenkin erittäin merkittävä. Itselleni on ollut erittäin kauan tärkeää olla selvillä omasta arvomaailmasta ja antaa sen ohjata omia käytännön ratkaisuja. Minulle tapahtui vuonna 2015 oman arvomaailmani muutos. Se on iso muutos. Ykkösarvoni on edelleen oma ihan perheeni. Rakas vaimoni ja lapseni. Toisena arvona on edelleen merkityksellinen työni. Työlläni on oltava jotain muutakin suurempaa merkitystä yritykselleni kuin vain menettämäni vapaa-aika ja saamani palkka. Kolmanneksi arvoksi nousi ympäristöasiat. Haluan aidosti vaikuttaa pienillä valinnoillani että lapsilleni ja heidän lapsilleen jää edes hippusen puhtaampi ympäristö.- Itse uskon, että arvomme ovat meille totta vasta kun olemme valmiit maksamaan niistä. Itse maksan sähköautoilun kautta ympäristöarvoni hintaa. Vaikka sähköautolla ajaminen on erittäin edullista, ovat jopa Leafin pääomakulut erittäin korkealla. Pystyisin samat työmatka-ajelut tekemää heposti 3/4 hintaisellakin polttomoottoriautolla, mutta en halua. Tai sähköautoilun hinta näkyy sähköautolla tehtyjen perhematkojen pieninä lisävaivan näköinä ja ajankäyttönä. Esimerkiksi 19.6. tarina blogissani Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
4. oppi:
Lisäksi olen hämmästyen oppinut miten ajattelemattomia ihmiset ovat. Kuinka laajalti ihmisiin onkaan päässyt leviämään haluttomuus muuttua. Tarve tarttua kaikkeen tuttuun ja vanhaan turvalliseen.
- Olen testannut tuota jo aiemmin linkittämääni Arnold Schwarzeneggerin kirjoitusta soveltaen useilla ihmisillä. Olen kysynyt samat huonekysymykset, mutta jatkanut sitten vielä pidemmälle. Olen jatkokysynyt, että olisitko edelleen valmis valitsemaan sen oven, jonka takana on sähköauto, jos se maksaisi kaksi kertaa enemmän sinulle rahaa ja lapsesi joutuisivat viettämään siellä loppuelämänsä. Olisitko valmis tekemään sen eteen myös muita kuin rahallisia uhrauksia? Kaikki ovat vastanneet, että kyllä edelleen valitsisivat sähköauton oven. Silloin kysyn aina: miksi ihmeessä et sitten ole niin tehnyt jo? Silloin alkaa yleensä tekosyiden lista. Useimmiten ne ovat todellakin olleet pelkkiä tekosyitä. Taustalla on se, ettei vain tule ajateltua.
- Lapset kielloista huolimatta joskus nimittävät ihmisiä tyhmäksi. Itse määrittelen tyhmyyden siten, että se ei ole pelkkää tiedon puutetta tai toisaalta myöskään pelkästään tiedon jäsentämisen kyvyttömyyttä. Mielestäni ensimmäinen osa tyhmyyttä on se, että ei malta aistia ja kuunnella ympärillään olevia muutoksen hiljaisia signaaleita. Toinen osa on se, että ei malta pysähtyä miettimään, mitä havaitut muutoksia ennakoivat seikat voivat tarkoittaa. Ja kolmas on se, ettei pysty tai halua jäsennellä havaitsemaansa osaksi aikaisempia kokemuksia ja uusia mahdollisuuksia. En nimitä missään nimessä ketään ihmistä tyhmäksi, mutta tyhmyydeksi leimaan sen, ettei edes viitsi itse selvittää asioiden tilannetta ja toimia sen mukaan. Esimerkiksi sähköisen liikenteen mahdollisuuksia.
5. oppi:
Sähköautoilu on edelleen Suomessa vielä vuonna 2015 harvojen pioneerien innostuneisuutta. Poikkeuksen tähän tekevät ne, joilla on ollut varaa investoida Teslaan. Teslan omistamisessa ei ole kovin paljoa samaa pioneerihenkeä kuin on esim. Leafilla matkailussa. Teslan ylivertainen toimintasäde ja käyttöarvo tekevät siitä aidosti houkuttelevimman auton hintaluokassaan.
Meiltä Suomesta puuttuu vielä toistaiseksi riittävän ponnekkaasti ja laaja-alaisesti sähköautoilijoiden sekä ennen kaikkea sähköisen liikenteen kehittymistä tukeva organisoituminen. Tämä näkyy mm sähköautot.Nyt! Facebook-ryhmässä toistuvina keskusteluina mm. pikalatausverkoston olemattomuudesta ja huonosta toimintalaadusta sekä hinnoittelusta. Samoin näkyy keskusteluissa siitä, minkälainen pitäisi olla suositeltu asioinnin aikainen latauslaite yrityksille ja yhteisöille.
Varsinainen napakka sähköisen liikenteen kehittymistä tukeva toiminta joka näkyisi myös käytännön tekoina odottaa edelleen toteutumistaan.
6. oppi:
Yksittäisenä sähköautoilevana kuluttajanakin voin vaikuttaa latausverkoston kehittymiseen. Tarvitaan vain määrätietoista idean myymistä oikeille yrittäjille.
- Tampereen ja Jyväskylän väli on liian pitkä Leafin toimintasäteelle. Toistuvat yhteydenotot Jämsänjokilaakson yrityksiin tuottivat vihdoin tulosta ja Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu -blogitekstissäni pääsin kiittämään yrittäjää Type2-rasiallisen laturin asentamisesta. Tiedän, että 3 kw/h laturilla varustettujen Leafin omistajat eivät tästä vielä käsiään taputa, mutta jo 6 kWh laturilla varustetun Leafin omistajalle tuo on ratkaiseva tekijä, että pääsee sähköautolla Tampereelta Jyväskylään. Teslat, Zoet jne sitten saavatkin tuostakin jopa 22 kWh.
- Olen ilolla voinut seurata, miten Pirkanmaan Osuuskauppa on laajentanut latausverkostoa toimipaikoissaan asiakkaidensa käyttöön. Nämä näkyvät osuuskaupan vastuullisuus sivuilta.
7. oppi:
Sähköautoilun ensimmäinen vuosi on itsessään ollut erittäin opettavaista. Mielenkiintoista on ollut löytää niinkin arkisen tylsästä asiasta, kuin työmatkan autolla ajaminen uusia näkökulmia. Perheen lomamatkailusta puhumattakaan.
8. oppi:
Minulla ei ole enää paluuta polttomottoriaikaan. Uskon useimmille käyvän näin, kun ensimmäisen sähköauton uskaltautuvat jossain vaiheessa ostamaan. Sähköauton käytön mukavuus, vähintään paikallinen päästöttömyys ja myös ajon edullisuus ovat seikkoja, jotka ohjaavat valintoja varmasti monilla muillakin kuin minulla. Olen erittäin varma, että seuraavaksi vaihtuu perheen kakkosauton virkaa toimittava diesel-farmari pidemmän toimintasäteen sähköautoon.
9. oppi:
Leafista olen oppinut kaiken alusta alkaen. Olihan se sittenkin aika erilainen asia aluksi.
- 10 000 km Sissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
- Ja tähän tuleekin sitten jo ennen uutta vuotta vastaavaa tarinaa 30 000 km kohdalla.
10. oppi:
Sähköautot ovat nyt tulleet jäädäkseen ja vallatakseen markkinat. Ensin hiljalleen, sitten jossain vaiheessa räjähdysmäisesti markkinaosuuden vallaten.
Olen tajunnut vuoden aikana, että sähköautot tulevat Suomeenkin halusivatpa päättäjät tai verottajan virkamiehet sitä tai eivät. Kysymys on vain siitä, osataanko tämä mahdollisuus hyödyntää ennakoivasti kasvuun, vai yritetäänkö viimeiseen saakka haitata kehitystä esimerkiksi verotusteknisillä ratkaisuilla.
- Aivan hetki sitten joulukuussa pohdin blogitekstissäni sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän sitä, miksi Suomessa ei ole tunnistettavissa tukea sähköisen liikenteen kehittymisen merkittävään tukemiseen. Kyllä taustalla on pelko verotulojen menettämisestä.
Hyvää Joulua!
Keskustelu
Ei kommentteja