03.05.2015

Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle

Nyt haluan pureutua iPhone Appseihin, joita Leafin käyttäjälle olen tarjonnasta löytänyt.
Varmasti on vielä paljon löytämättä, ja pari on jo tiedossa, että pitää kokeillakin.

Kirjoitan nyt omista kokemuksistani Carwingsiin, Leaf Linkiin, Leaf Energyyn, PlugShareen sekä Virta. -appseihin.

Jatkoselvittelyyn jää Appsit, joihin saa paljon dataa ajoneuvoon kytkettävän OBD-wifi avulla.
Näihinkin palaan, kun saan sellaisen ostettua ja kokeiluun. Nyt tarvittaisiin ensin vinkkejä, mistä ja millaisen ODB:n ostaa.



Carwings on ilmeisesti Nissanin oma sovellus iPhoneen sähköauton käyttäjille.
Sovellus on visuaalisesti ammattimaisen näköinen. Sillä pystyy mm. katsomaan auton akun varauksen, käynnistämään latauksen sekä ilmastoinnin. Ilmastoinnin pystyy myös ajastamaan.

Käyttökokemus parin viikon käytön jälkeen on valitettavasti hieman negatiivinen.
Sovellus kaatuilee toistuvasti. Ainakin iPhone 6 IOS 8.3 ja viimeisin versio Carwingistä.
Tätä kirjoittaessa on jo viikon verran ollut tilanne, että sovellus kaatuu joka kerta, kun sillä yrittää päivittää auton tiedot. Toisaalta nyt kun sovelluksen asetuksissa valitsin, että päivittää automaattisesti sovelluksen käynnistettäessä, on tuo ominaisuus kyllä pelannut hyvin.

Kaatuilusta huolimatta käskyt autolle latauksen aloittamisesta tai ilmastoinnin käynnistämisestä ovat aina menneet perille.

Käsitykseni mukaan mikään Leafin mobiiliapplikaatioista ei anna kovin tarkkoja tietoja auton käynnissä olevasta latauksesta, vaan ennemminkin ovat suuntaa antavia.

Leaf Link appsin latasin myös Appstoresta.
Päätin kokeilla myös ostaa siihen ajastinominaisuudet. Tuo oli turha ostos.
Se ei tuonut mitään lisäarvoa Carwingsiin nähden.

Minun silmääni sovelluksen visuaalinen ilme ei tunnu yhtä hyvältä, kuin Carwings.
Kuitenkin olennaisempaa on se, että tämä sovellus toimii, ja keskustelee auton kanssa oikein peruskäytön osalta.

Sovelluksen avauksen jälkeen kohta kilahtaa antamani luvan mukaisesti tieto päivittyneestä akun ja ilmastoinnin tilasta. Komennot ilmastoinnin tai latauksen käynnistyksestä ovat menneet joka kerta perille.


Sovelluksen reittihaku- ja autoon välitystoiminnot toimivat erinomaisesti.
Niillä on aitoa lisäarvoa ainakin minulle.
Voin hakea omista yhteystiedoistani hakusanalla, aakkosjärjestyksessä tai kartalta haluamani kohteen. Tai voin hakea Goolgesta haluamani kohteen, ja välittää sen autoon suoraan kohteeksi.





Leaf Energy on vielä uusi tuttavuus, mutta mielenkiintoinen sellainen.
Kun sovellukseen syöttää reitin tiedot, laskee se sangen monella muuttujalla energian kulutuksen reitillä.

Alla olevaan esimerkkiin laskin parin viikon päästä tulossa olevan todellisen tarpeeni: nopea moottoritiesiirtymä ABC Lahdesjärveltä Tampereelta ABC Tiiriöön Hämeenlinnaan. Josta jatkan pikalatauksen jälkeen kohti Vierumäkeä.

Reitin haun jälkeen appsi kertoo matkan, ja jopa alku ja lähtöpisteiden korkeudetkin.
Se myös hakee tämän hetkiset lämpötilatiedot akusta ja ilman lämmöstä. Niitä kuitenkin on helppo muokata sovelluksessa.

Minusta laskuri antoi aika uskottavan oloisen tuloksen. Käyttäen nopeutta 120km/h, selkeän kesäkelin sattuessa toimintasäteeksi täydellä lähtölatauksella muodostuisi noin 91km, joka riittäisi tuolle reitille. Aika näyttää, pitääkö tuo paikkaansa.

Mutta jos nämä laskelmat pitävät paikkaansa, tällä voi olla kriittisten reittien laskennassa aitoa käyttöä.

Kokeilin myös vaihtoehtoista reittilaskentaa. Ajamalla suoraan ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle. Reitin pituudeksi sovellus laski 160km. Kun pudotin nopeuden 71km/h, alkoi jo kapasiteetti näyttämään riittävyyttä.

hmm...
kumpaa käyttäisin?
Nopeat siirtymät, ja välilatausta 30min Hämeenlinnassa. Reitti on hieman pidempikin matkaltaan ja ajaltaan. Vai suoraan lyhyempää reittiä hitaammin perille? Äkkiä laskien tuo nopeiden siirtymien reitti olisi kokonaiskestoltaan jopa 30 minuuttia hitaampi. Mutta toisaalta, silloin ei tarvitseisi olla tientukkona, eikä ajaa peläten akkujen kesken eräistä tyhjentymistä.



PlugShare on ensikokemukseni mukaan sähköautoilijoiden "vertaisverkko" latausasemien jakamiseen. Ensituntuman perusteella se taitaa olla jossain muualla maailmassa aika kovakin juttu. Siinä käyttäjä voi jakaa oman kotilatauspisteensä myös muiden sähköautoilijoiden käyttöön.

Jos oikein ymmärsin, niin siinä on myös mahdollisuus ostaa ja myydä latausta kotilatauspisteiden jakaneiden kesken. En valitettavasti vielä kuitenkaan ole saanut siitä käytännön kokemusta.

Palaan asiaan kun saan kokemusta tai joltain vahvistusta asiaan.

Virtapiste on Appsi, jolla voi käyttää erityisesti pääkaupunkiseudulla ja muutamilla muilla alueilla Virtapisteen hallinnoimia latauspisteitä. Tässä on lähtökohtaisesti hyvä malli siitä, miten nykytekniikalla sähköauton lataus varataan, aloitetaan ja maksetaan. Harmillista, että Virtapisteen hallinnoima Jyväskylän Paviljonki P-talon latauspiste oli epäkunnossa kun sinne yritin huhtikuun lopussa mennä, enkä päässyt käytännössä kokeilemaan. (Jyväskylän Energialle vieläkin 10 pistettä asiakaspalvelusta tuossa tilanteessa).



LeafStat
Oli ohjelmana melkoinen pettymys. Ei ole mitään vastinetta lähes 10e hinnalle.
Näyttää hyvin niukasti tietoja yhdellä ainoalla näkymällä.  Oikeastaan ainoat käyttötarkoitukset, jotka keksin ovat: 1: jos ostaa käytettyä Leafia, voi katsoa kohteen akun kunnon. 2: pystyy epäilyn iskiessä katsoa oman ajoneuvon akun kuntoisuutta ja ehkä lähteä ehdottamaan takuuasioita. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että näiden akut ovat osoittautuneet erityisen kestäviksi.

Onneksi Amaxonista tilaamalleni EiioX WIFI WLAN OBD2 Code Reader Scanner for iPhone -Laitteelle on enemmän arvoa talouden muissa ajoneuvoissa. OBD-lukija alkoi toimia, kun määrittelin iPhonen asetuksissa ensin pari juttua. 
1. Asetuksista Wi-Fi
2. Valitaan PLDevice
3. Manuaalisesti määritellään IP: 192.168.0.11 ja aliverkon peite: 255.255.255.0


Keskustelu

Ei kommentteja

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (4) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (12) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (58) Renault (6) Roadster (3) Scania (1) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (31) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (6) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb