29.12.2020

Lue kuinka paljon kattoboksi nostaa sähköauton kulutusta

Aika usein minulta kysytään, että kuinka paljon suksiboksi nostaa sähköauton kulutusta. Minulla ei ole ollut tuohon omakohtaisesti testattua vastausta aiemmin, joten tein testin ja kirjoitan tähän blogikirjoitukseeni testin tulokset.

Ajoneuvo ja olosuhteet

Testissä käytettiin Peugeot e-208 sähköautoa, jolla on ajettu noin 20 000 kilometriä. Testissä käytettiin Thulen kattotelineitä, jotka löytyvät Peugeotin maahantuojan lisävarustelistalta sekä Thulen Dynamic L -kattoboksia, jolla on leveyttä 94 cm.

Liikkeelle lähdettiin molemmilla kerroilla ajolämpimällä autolla lämpömittarin näyttäessä ulkoilmalle 0°C. Lumituiskua tuli menomatkalla sivuvastaisesti ja tiellä oli pehmeää lunta ja sohjoa, mutta vielä helposti ajettavassa muodossa. Tielle kertyneen loskan uskon vaikuttavan enemmän kulutuksiin kuin 0-asteen lämmitystarpeen.

Autossa pidettiin sisällä koko ajan lämmitys 21°C pyynnillä ja automaattiasennolla. Ajotila oli normaali (ei eko) ja suunnanvalitsimesta oli valittuna D-vaihde. Auton panoraamakaton verho pidettiin molemmilla ajokerroilla auki.

Molemmat ajokerrat ajettiin samaa 45 km edestakaista reittiä mahdollisimman tarkoin samoja nopeuksia vakionopeussäätimellä käyttäen. Molemmilla ajokerroilla pidettiin lyhyt kuvaustauko, joka ajoitettiin siten, että hitaampi liikenne pääsi karkuun ja oma ajo voitiin suorittaa tarkoin nopeusrajoituksia noudattaen. Tiellä on pääosin 80 km/h rajoitus, mutta risteysalueilla 60 tai 50 km/h rajoituksia. Yhdet pysähdykset huomioiden keskinopeus toteutui noin 70 km/h.

Kulutukset ja kulutuksen nousu kattotaakan takia

Ilman kattotaakkaa loskaisella tiellä maalaistien nopeusrajoituksia ajaen e-208:n kulutus oli 18,4 kWh/100 km ja kattotelineet ja kattoboksi katolla kulutus oli samalla lenkillä samoissa olosuhteissa ja samalla ajorytmillä 20,8 kWh/100 km. Kattoboksi katolla ajaen e-208:n kulutus nousi 13%.

Mitä tulos tarkoittaa käytännössä?

Kesäinen maantiekulutus asettuu helposti 15 kWh/100 km rauhallisessa maalaismaisemassa nopeusrajoitusten mukaan ajaessa ja silloin toimintamatka toteutuu noin 300 km käytännössäkin. Nyt loskaisella tiellä nollakelissä ajettuna kulutus nousi 18,4 kWh tasolle ja toimintamatka 245 km tasolle. Kun katolle vielä nostettiin ilmanvastusta lisäävä kattoboksi, nousi kulutus lisää ja toimintamatka putosi 216 km tasolle.

Olen aiemmin tehnyt samaisella tiellä vastaavan testin Leaf 40 kWh:lla yhden ja kahden DH-pyörän kanssa. Yksi DH-pyörä nosti kulutusta 18,5%, eli jo hieman suksiboksia enemmän ja kaksi DH-pyörää nosti peräti 32,3%. Pyörien kanssa tehtyyn vertailuun tulee suhteellisen kulutuksen nousua korostusta, koska ne testit on ajettu kesällä hyvin sähköautolle optimaalisissa olosuhteissa, joten ilman kattotaakkaa ajettu ja siten jakaksi tuleva kulutus on erittäin pieni. e-208:sta minulle ei ehtinyt syksyllä kertyä vastaavaa optimikelin kulutustietoa, mutta tulen sen ensi kesänä kyllä mittaamaan.

Tuloksiin pitää suhtautua suuntaa antavina. Esimerkiksi viime kesänä Rukan DH Suomi cupin osakilpailuun kaksi DH-pyörä katolla mennessä kulutuksen nousu vastatuulessa ja vesisateessa yllätti. Mitä suurempi ilmanvastus ajoneuvolla on, sitä merkittävämmin juuri vastatuuli nostaa kulutusta.

Toivottavasti tänä talvena tulisi edes kerran Pirkanmaan korkeudellekin kunnon pakkaset, jotta pääsisin mittaamaan e-208:n kulutuksen myös hieman arktisemmissa olosuhteissa.

Keskustelu

Tuleva sähköautoilija
26.01.2021 14.19

Oletko kokeillut asentaa suksiboxia väärinpäin? :) Jos vain pystyy e-208:n katolle väärin päin asentamaan, niin olisi mielenkiintoista nähdä asennustavan vaikutus.
https://www.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/lue-kuinka-paljon-kattoboksi-nostaa-sahkoauton-kulutusta

Sähköautoileva motoristi
26.01.2021 14.42

Moi,
Tuo Thule on sen verran aerodynaaminen, etten koe itselleni tarvetta kokeilla tuollaista, mutta olen tosiaan niistä kokeiluista lukenut.

Tuleva sähköautoilija
26.01.2021 15.38

Niinhän ne kaikki boxit on valmistajan mukaan "aerodynaamisia", mutta totuus on usein se, että ne on vain "aerodynamisen näköisiä". Pisara kun on aikalailla optimi muoto mitä aerodynamiikkaan tulee. Eli pyöreä edestä ja suippo takaa. Mitä itse olen suksiboxien muotoja katsellut, niin suurin osa niistä on juurikin "pisaroita väärinpäin".

En tiedä linkkasinko vahingossa väärän linkin, vai siivottiinko se pois, mutta testissä tosiaan boxi oikein päin nosti kulutusta 16% ja väärin päin nosti kulutusta vain 3,6%.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) BEV (205) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (23) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (1) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) Formula E (4) Groupe PSA (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) Hyötysuhde (2) i3 (4) IAA2017 (14) ID.4 (8) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Ioniq Electric (7) I-PACE (3) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) Kia (4) koeajoraportti (15) Kona (8) Käytetty sähköauto (8) Lappi (1) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) Lofootit (3) MAN (1) McDonalds (1) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Model X (1) Model Y (1) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Navigointi (1) Nissan (41) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (10) Pikalataus (6) päivitys (1) range (3) rata-ajo (3) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (70) Renault (6) Roadster (3) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Skoda (2) Smart (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (195) Sähköauto talvella (21) sähköautokokemus (21) sähköautomatkailu (43) Sähköauton lataaminen (24) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (2) sähköpyörä (7) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) Tampere (2) Taycan (1) TEM-tuki (1) tesla (1) Tesla (18) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) WALLe (3) video (1) Volkswagen (9) Volvo (1) VW (5) Zoe (10)
nwdb