27.07.2016
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Aurinkoenergian potentiaali huikea
Sähköpolkupyörien vuokraamo
Sähkömönkkäreiden vuokraus
Zero -sähkömoottoripyörien vuokraus
Sähköauton vuokraus
Sähköveneet
Sähköbussit
Ihana saari voisi olla vieläkin parempi
Entäs jos Skiathokselle ajaisikin sähköautolla Suomesta?
Supercharge.info -sivuston mukaan lyhyintä reittiä ei vielä pääse SuperCharger verkostoa hyväkis käyttäen, eikä Kreikassa ole vielä lainkaan verkostoa.
Vaikka Teslalla ei matkan aikana tapahtuva lataaminen mikään ongelma olisikaan, silti itse ehkä pätkisin reitin kolmeen noin tuhannen kilometrin mittaiseen päivään, jolloin Tesla saisi latautua öisin myös hotellissa. Tai sitten neljään noin 875 km päivään, jolloin ehtisi hiukan paremmin nauttia matkan antimista.
Oma ajorytmini olisi todennäköisesti seuraava:
- 1. Päivä, pitkä ajopäivä
- noin kello 7.00 Tallinnasta täydellä akulla liikenteeseen
- 200 - 250 km ajomatka, eli noin 3 - 4 tuntia
- noin kello 10.30 - 11.00 lounastauko ja auton akku täyteen TSC:stä (auto tarvitsee 30 min, matkustajat 45 min)
- noin 11.45 täydellä akulla liikenteeseen uudelleen
- 200 - 250 km ajomatka (kumul noin 400 - 500 km), eli 3-4 tuntia
- noin kello 15.30 - 16.00 päivällinen ja auton akku täyteen TSC:stä (auto 30min, ihmiset 45min)
- noin kello 16.30 täydellä akulla jälleen liikenteeseen
- 200 - 250 km ajomatka (kumul noin 600 - 750 km)
- noin kello 20.15 - 21.00 iltapalatauko (auto 30min, ihmiset 45 min)
- noin kello 21.30 täydellä akulla pitkän päivän viimeiselle etapille
- 200 - 250 km ajomatka (kumul noin 800 - 1000 km)
- puolen yön aikaan majoittuminen ja yöpuulle Puolan Warsztawassa.
- 2.päivä, lyhyt ajopäivä
- noin kello 7.00 Puolan Hotellista Warszawasta täydellä akulla liikenteeseen
- 200 - 250 km ajomatka, eli noin 3 - 4 tuntia
- noin kello 10.30 - 11.00 lounastauko ja auton akku täyteen TSC:stä (auto tarvitsee 30 min, matkustajat 45 min)
- noin 11.45 täydellä akulla liikenteeseen uudelleen
- 200 - 250 km ajomatka (kumul noin 400 - 500 km), eli 3-4 tuntia
- noin kello 15.30 - 16.00 päivällinen ja auton akku täyteen TSC:stä (auto 30min, ihmiset 45min)
- noin kello 16.30 täydellä akulla jälleen liikenteeseen
- 200 - 250 km ajomatka (kumul noin 600 - 750 km)
- noin kello 20.15 - 21.00 iltapala ja yöpuulle Itävallan Wienissä
- Wienissä voisikin viettää matkasta vapaapäivän ja olla toisenkin yön. Sitten toistuu todella pitkä päivä esim. Bulgarian Sofiaan ja lyhyt päivä vielä, jolloin ehtisi Kreikan Volokseen satamaan yöpuulle ja aamulaivalle kohti Skiathosta...
supercharge.info |
tesla.com |
Keskustelu
Saman kaltaisia ajatuksia herää mm. Espanjan matkoista (tosin itse en ole päässyt käymään, mutta eräs ystävä jatkuvasti houkuttelee minua muuttamaan sinne ja aloittaa aurinkoenergian taltenotto). Sielläkään ei ilmeisesti juurikaan aurinkoenergiaa hyödynnetä. Korkeintaan mustaksi maalattuja tynnyreitä katolla jotta saadaan vettä lämmitettyä. Kaverini vuokraa usein erilaisia mökkejä joissa monenlaista varustelutasoa. Aurinkoenergialla tuolla saisi helposti katettua kaiken "ylimääräisen" energiantarpeen tuolla. mm. uima-altaan voisi lämmittää aurinkoenergialla ja kiertovesipumppu hyvinkin voisi toimia aurinkosähköllä. Ilmalämpöpumppu toimisi varmasti aurinkoenergialla, niinkuin itse nytkin kotonani viilennän asunnon aurinkoenergialla. Kuinka helppoa olisikaan laittaa vuoren kylkeen jokunen aurinkopaneeli keräämään sähköä ja lämpöä. Tai sitten niinkuin sanoit, mahdollisesti koko asunnon katto voisi olla paneelia sekä kaikki muut katot sekä varjot. Ja miksi ei vaikka uima-allaskin, ainakin pohjastaan.
Välillä kyllä houkuttelisi tuollainen muutto / matka johonkin pieneen kylään / saareen ja aloittaa kehitystyö. Veikkaan, että ulkopuolisen "apua" vaaditaan muutoksen tapahtumiseen. Niinkuin täälläkinpäin maailmaa.
Se mitä ajattelit latauspisteistä.
Niitä akkujahan kannattaisi pitää latingissa kokoajan. Eli periaatteessa hotelleilla voisi olla itsellään vaikka "kasa" kulkuvälineitä jotka voidaan ottaa käyttöön vaikka hotellin avaimmella, jos on sellaisen palvelun hotellia tilatessa valinnut. Ja aina kun kulkuneuvolla tulee takaisin, palautetaan se "varastoon" eli lataukseen. Tällöin kulkuneuvot olisivat aina käyttövalmiina. Eli erillistä latausoperaatiota ei tarvittaisi. Toki "kioskeilla" voisi olla vara-akkuja siltävaralta, että ajellaan enemmän kuin on varausta olemassa. Ja niinkuin sanoit, mm. rannoilla voisi olla vaikka varjoissa latauspiste kulkuneuvolle ja muillekin tarvitseville laitteille. Varjot luonnollisesti olisivat aurinkosähköpaneeleita joko varsutettuna kohtuullisilla akuilla, tai niin, että rannalla on kiinteät varjopaikat joista menee sitten latausjohdotus isompaan pääakkuun josta sitten ladataan ja ravintola pitää juomat viileänä. =)
En tiedä sitten voisiko tuollaista lähteä ehdottelemaan vaikka johonkin "Yyteriin" Suomessa...
Semmoinen tuli vielä mieleen tuosta 1kWh tarpeesta pyörässä, että ei se mitenkään mahdoton ole. Esim. http://www.aliexpress.com/item/USB-port-Tail-Light-Lithium-Battery-36V-30Ah-1000W-for-Electric-Bike-Bicycle-Built-in-3000mah/32636816394.html?spm=2114.01010208.3.1.jHEru0&ws_ab_test=searchweb201556_0,searchweb201602_2_10057_10056_10055_10037_10049_10033_10059_10058_10032_10017_405_404_10040_10060_10061_412,searchweb201603_8&btsid=96be49c5-d897-49e3-9933-712a34605da3
Olisi aika mielenkiintoinen vaihtoehto. 36V 30Ah eli 1080Wh eli sen 1kWh.
Tuon saa vaihdettua tosi näppärästi kun on teline ja lukollinen avaimella toimiva kiinnitys. 48V 20Ah (960Wh) olisi toinen vaihtoehto ja jostain syystä näyttäisi olevan pääsääntöisesti edullisempi.
Tuohan ideasihan olisi ehdoton 4-5 -tähden hotellien palvelumuoto: asiakkaiden käytössä aina latingissa olevia sähköpolkupyöriä.
No hittolainen kun olisi tonni ylimääräistä niin rakentaisin itselle sellaisen pyörän...
Äläs muuta sano =).
Toimisi varmaan ympäri maailmaa. Voisi ottaa sellaisen kun haluaa lähteä kiertelemään "kylillä". Hotellin avain pyörään ja menoksi. Kun parkkeeraa pyörän johonkin, niin avain mukaan ja pyörä menee lukkoon. Ei toki estä kenties pyörän nostamista pakettiautoon. Mutta voisihan siinä olla ainakin hälyytin jos pyörää liikutellaan riittävästi kun lukossa. Eikä esim. seuranta järjestelmä mahdoton olisi.
Pyöriä voisi olla kahdenlaisia, jonkinmoisella tavarankuljetus mahdollisuudella (esim. trike) ja tavallisempi.
Heh, ruvetaanko suunnittelemaan jollekkin ketjulle tuollaista...
Totta, loppujen lopuksi konversio ei ihan kauheita maksa. Mutta itsellänikään ei ole varaa sellaista tällä hetkellä toteuttaa.
Tosin suunnitelmani etenee pikkuhiljaa, siis se mistä kerroin.
(täällä vähän juttua aiheesta ja muustakin: http://muistiinpanot2.blogspot.fi/)
Eli kiilahihnapyörä on jo tekeillä ja testiä pääsen tekemään kunhan sen saan.
Toisaalta on ajatuksissa väikkynyt kolmipyöräinenkin versio. Eli sellainen jossa on kaksi pyörää takana. Sellaiseen olisi aika yksinkertaista rakentaa isommallakin akulla varustettu versio. Samalla saisi tavarankuljetukseen mahdollisuuden. Ei vain ole tullut eteen ilmaista tai lähes ilmaista aikuisten kolmipyörää...
Näyttää jo aika lupaavalle tuo jälkimmäinen kartta =)