02.06.2015
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Tesla on jo esitellyt vahvasti oman Powerwall-tuotteensa. Hinnankin väitetään olevan kohtuullinen.
Nyt luin että Mercedes on suunnittelemassa samanlaista.
Molemmat ovat erinomaisia uutisia sähköautoilijalle. Parhaimmillaan tekee useita hyviä asioita, kuten:
1. Mahdollistaa kotona pääsulakkeitakin voimakkaamman ja siten nopeamman latauksen.
2. Varastoi sähköä silloin kun sitä on edullisin ladata. Erilaiset monitariffisähköt tai sitten jopa aurinko ja tuulisähkö omalla tuotannolla saavat aivan uudet ulottuvuudet.
Nyt vain iskee nälkä jo ruokaa odotellessa kovaksi.
Miksi ei samalla idealla voisi tehdä myös matkalle mukaan otettavia range-extendereitä?
Itselläni on tähän asti kaikki Leafilla tehdyt pidemmät matkat tulleet suoritetuiksi lähes tyhjällä peräkontilla. Kuten myös ne diesel-autolla suoritetut matkat Jyväskylään, joita ei ole Leafilla voinut suorittaa latausverkoston totaalisen puuttumisen takia on suoritettu tyhjällä peräkontilla. Eli aina olisi sopinut peräkonttiin isostikin varavirtaa. Niinpä kun tiedän lähteväni pidemmälle matkalle, ei olisi mikään ongelma ottaa peräkonttiin mukaan matkan tarpeen mukaan esim 1-3 kpl vaikka 30 kiloakin/kpl painavia lisäakkuja.
Miksi ei samalla idealla voisi tehdä myös matkalle mukaan otettavia range-extendereitä?
Itselläni on tähän asti kaikki Leafilla tehdyt pidemmät matkat tulleet suoritetuiksi lähes tyhjällä peräkontilla. Kuten myös ne diesel-autolla suoritetut matkat Jyväskylään, joita ei ole Leafilla voinut suorittaa latausverkoston totaalisen puuttumisen takia on suoritettu tyhjällä peräkontilla. Eli aina olisi sopinut peräkonttiin isostikin varavirtaa. Niinpä kun tiedän lähteväni pidemmälle matkalle, ei olisi mikään ongelma ottaa peräkonttiin mukaan matkan tarpeen mukaan esim 1-3 kpl vaikka 30 kiloakin/kpl painavia lisäakkuja.
Ja vielä, miksi ei jatkokehitteleisi yhdistelmätuotetta: seinällä toimii Powerwallina, ja voi modulaarisesti irroittaa mukaankin.
Normi työmatkat 40 km/suunta voisi siis ajella edelleen kevyemmällä akkukuormalla. Samoin jos pitää kuljettaa enemmän tavaroita. Mutta jos esim 5 hengen kuormalla lähtee Tampereelta Jyväskylään, voisi kontin lastata reilustikin painavalla ja tilan täyttävillä Powerwall-moduleilla. Niin, pääsisi perille asti, vaikkei latauspisteitä olekaan. Tai Tampereelta kun ajaa yksin työmatkalle Helsinkiin, välttyisi jopa kokonaan matkalla latauspysähdykseltä.
Varmasti niiden olisi oltava lataustyyppikohtaisia. Tai jopa tehdasvarusteita oikein toimiakseen.
Voi, kumpa joku näitäkin alkaisi tekemään, myös Leafille sopivina.
No, kaikenlaista sitä voi haaveilla ja toivoa, kun ei sähkötekniikasta yhtään mitään ymmärrä.
Edit 2.6.2015 kello 23.06: Keskustelun tulosta
Sähköautot- Nyt! Facebookryhmässä
Teslan Powerwall spekseistä selvisikin:"Power: 2.0 kW continuous, 3.3 kW peak"
ja sitten laskelmaa
"Nopeasti laskien: jos Leaf kuluttaa 21 kWh / 100 km ajettaessa 80 km/h, ehtii aikaa kulua sataan kilometriin 1,25 h. Powerwall-akusto ehtisi siis 2 kW tehollaan antaa lisälatinkia 2,5 kWh, jolloin akustosta ehtisikin sadan kilometrin aikana huveta vain 18,5 kWh. Jos akustosta on normaalisti saatu irti 120 km (ja 25,2 kWh), niin nyt siitä saadaan pysähtymättä 136 km. "
Ja vielä konkreettisemmin:
"Kun tuon 21kWh imaisee tunnissa niin laitteesta pitäisi saada ainakin 10kW ulos, että siitä olisi mitään iloa."
Yhteenveto:
Itse uskon, että modulaarinen akkuteknologia voisi olla yksi hyvä tulevaisuuden vaihtoehto sähköautoissa. Sen pitää vain olla jo autotehtaan päätös. Modulaarisesti laajennettavan akuston pitäisi olla täysin samassa järjestelmässä perusakun kanssa, jotta syöttöteho ei tule pullonkaulaksi.
Lisäksi nykyisellä akkuteknologialla, ja sen hinnalla e/KWh on vielä ehkä aika pitkä matka, ennen kuin kuluttajan kannalta realistisesti tuollaisia ratkaisuja nähdään.
Aika tulee näyttämään. Nyt mennään näillä.
Vaihdetaan Leafin akku muutaman vuoden päästä vaikka sitten siihen nyt kirjoiteltuun, tulossa olevaan 30% suuremmalla kapasiteetilla varustettuun.
Edit 2.6.2015 kello 23.06: Keskustelun tulosta
Sähköautot- Nyt! Facebookryhmässä
Teslan Powerwall spekseistä selvisikin:"Power: 2.0 kW continuous, 3.3 kW peak"
ja sitten laskelmaa
"Nopeasti laskien: jos Leaf kuluttaa 21 kWh / 100 km ajettaessa 80 km/h, ehtii aikaa kulua sataan kilometriin 1,25 h. Powerwall-akusto ehtisi siis 2 kW tehollaan antaa lisälatinkia 2,5 kWh, jolloin akustosta ehtisikin sadan kilometrin aikana huveta vain 18,5 kWh. Jos akustosta on normaalisti saatu irti 120 km (ja 25,2 kWh), niin nyt siitä saadaan pysähtymättä 136 km. "
Ja vielä konkreettisemmin:
"Kun tuon 21kWh imaisee tunnissa niin laitteesta pitäisi saada ainakin 10kW ulos, että siitä olisi mitään iloa."
Yhteenveto:
Itse uskon, että modulaarinen akkuteknologia voisi olla yksi hyvä tulevaisuuden vaihtoehto sähköautoissa. Sen pitää vain olla jo autotehtaan päätös. Modulaarisesti laajennettavan akuston pitäisi olla täysin samassa järjestelmässä perusakun kanssa, jotta syöttöteho ei tule pullonkaulaksi.
Lisäksi nykyisellä akkuteknologialla, ja sen hinnalla e/KWh on vielä ehkä aika pitkä matka, ennen kuin kuluttajan kannalta realistisesti tuollaisia ratkaisuja nähdään.
Aika tulee näyttämään. Nyt mennään näillä.
Vaihdetaan Leafin akku muutaman vuoden päästä vaikka sitten siihen nyt kirjoiteltuun, tulossa olevaan 30% suuremmalla kapasiteetilla varustettuun.
Keskustelu
Ei kommentteja