24.05.2015

Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt

Nyt hiukan kyllä sapettaa olla Suomalainen. Ei se sittenkään ole aina lottovoitto.
Eduskuntavaalien alla lupailtiin jälleen sähköisen liikenteen tukemiseen toimia.
Ei näy, eikä kuulu.

Tänään olisi ollut mahdollisuus säästää luontoa CO2-päästöissä lähes 54 kg, mutta kun ei ole mahdollista. En ole löytänyt ketään tahoa, jota kiinnostaisi liikenteellisesti merkittävän solmukohdan eli Jämsän pikalatauspisteen edistäminen. Vielä enemmän ihmettelen Jyväskylän pikalatauspisteiden totaalista puuttumista.

Minulla toistuu noin 15 kertaa vuodessa tarve matkalle, joka lähtee täältä Kangasalta, menee Jämsän ohi Jyväskylään, sieltä Petäjävedelle, ja sieltä vielä takaisin. Matkaa tuolle reitille tulee yhteensä 291 km.


Laskelman menetetystä ympäristön säästämisestä perustan seuraavaan.
Ajoneuvo, jolla nyt joudun matkan tekemään, on BMW e91-mallinen 320dA vm 2006, jonka CO2-päästöt ovat 184 g/km. Todellisuushan on vielä karumpi noin vanhassa ja lähes 300 tkm ajetussa autossa. Ja nuo CO2-päästöt ovat vain pieni osa kokonaispäästöistä.



Vuoden aikana tuo tekeekin sitten arvioidulla 15 kerralla jo yli 803 kg ylimääräisiä CO2-päästöjä ympäristöön.
Niin, että saisikos niitä luvattuja tekoja sähköisen liikenteen edistämiseen pikkuhiljaa näkyviksi?

Lisätään 30.5. - 1.6.2015 seuraava kerta, kun jäi päästöjä säästämättä.
Jälleen täsmälleen sama reitti. Tällä kertaa reissun teki 18-vuotias tyttäremme.
Eli jälleen 54 kg päästöjä jäi säästämättä.
Kumulatiivinen päästöjen säästämisvelka huonon latausverkoston takia 108 kg

Seuraavaksi saa lisätä jo valmiiksi perjantai 5.6.2015 Tampere - Jyväskylä - Tampere ajon.
Yhteensä 306 km, joten päästöjä jäi säästämättä noin 55 kg.
Kumulatiivinen päästöjen säästämisvelka huonon latausverkoston takia 163 kg




Keskustelu

Tommi Nummelin
24.05.2015 09.41

Eduskuntaa on aika huono vaatia tästä tilille, kun hallitustakaan ei ole vielä muodostettu.

Anonyymi
24.05.2015 11.24

Totta tuokin. Toisaalta ei sähköisen liikenteen kehittäminen ihan uusi tavoite ole. Toivottavasti uusi hallitus ottaa asian tosissaan.

Anonyymi
25.05.2015 11.11

Eikö Jyväskylässä ole kaksi Virtapisteen pikalaturia?

Anonyymi
25.05.2015 19.27

Kyllä vain on Jyväskylässä kaksi Virtapisteen laturia, kumpikaan vain ei ole pikalatureita. Type 2 + Schuko. Kummassakaan ei ole CHAdeMOa, kuten esim. ABC-liikennemyymälöiden yhteydessä.

Anonyymi
31.05.2015 19.13

Jyväskylään on kuulemani mukaan ABC:lle tulossa pikalaturi tänä vuonna.

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (3) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (3) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (11) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (1) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (55) Renault (6) Roadster (3) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (30) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (5) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb