20.08.2015

Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna

Sähköautoilu on kiinnostava puheenaihe. Hyvä niin.
Se on ehkä myös helppo smalltalking-aihe, kun selviää että paikalla on sähköautoilija.
Pääosin aihetta lähestytään kysymyksillä, jotka toistuvat usein samankaltaisina.
Sähköauto FAQ

Aika usein keskustelut kuitenkin ohjautuvat hyvin nopeasti toteamuksiin:
"ei voi toimia meillä kun..."
Pääosin päätän tyytyä tähän keskustelukumppanin toteamukseen ja keskustelu vaikenee pikkuhiljaa.

Kun nyt kuitenkin olen miettinyt itse lähipiirissäni olevia ja mielestäni kohtuullisen hyvin tuntemiani ihmisiä, niin löysin kyllä useita, joille sähköauto ei oikeastikaan nykymuodossaan sovi. Ei ainakaan ole järkevä vaihtoehto. Osalle ei edes mahdollinen vaihtoehto.

Listaan tähän nyt muutamia kommenteista muodostamiani tapauksia, jotka olen muuttanut niin paljon, ettei niillä ole enää mitään tosielämän ihmisten kytköstä. Tarinoihin olen etsinyt keskusteluiden taustalta vaikuttumia miksi ihmiset saattaisivat olla potentiaalisia sähköautoilijoita. Toisaalta myös perusteluita miksi eivät kuitenkaan ole, eivätkä ehkä tule pitkään aikaan olemaankaan sähköautoilijoita.

Ensin kuitenkin kerrataan yksi tosielämän tapaus, jolle sähköauto sopii paremmin kuin mikään muu.
Tuottaa suurta taloudellista hyötyä ympäristöystävällisyyden lisäksi jokapäiväisessä arjessa.
  • 40-kymppinen nelilapsisen perheen isä
  • Perheessä autoja käyttää perheen vanhempien lisäksi vanhin lapsista
  • Asuu omakotitalossa (mahdollisuus ladata luonnollisesti hyvä, oma Type1-laturi)
  • Asuinpaikan ja työn takia perheessä oltava kaksi autoa
  • Työmatka noin 40 km / suunta päivittäin (töissä mahdollisuus ladata n. 5kW)
  • Työhön kuuluu myös työajoja keskimäärin noin 200 km / kk, pääosin TRE-HKi tai Pirkanmaan alueella
  • Perheestä yleisimmin 5 hlö matkaa lähes joka viikonloppu 135 km Keski-Suomeen
  • Perheen kauppa ja kaupunkimatkat ovat noin 3 krt / vko 40 - 80 km/kerta edes takaisin
  • Perheen isän harrastuneisuuteen sopii kaikki tietokoneet ja muut tekniset vimpaimet hyvin
  • Perheen arvomaailmaan kuuluu myös ympäristönäkökulmien huomiointi

Sitten muutama mielikuvitushenkilö, jotka ovat sanoneet: "ei se voi toimia meillä koska..."

1. E. Eläkeläinen puolisoineen:
  • Hiukan yli 70-vuoden iästä huolimatta E on hyvin taitava tietokoneiden ja kaikkien teknisten laitteiden kanssa. Eikä tästä johtuen esimerkiksi erilaisten latauslaitteiden kanssa pelaaminen tuottaisi mitään vaikeutta.
  • Ympäristö on heidän arvomaailmassaan hyvin tärkeä asia, ja ovat valmiita myös tekemään valintoja sen eteen.
  • Rahaa on käytettävissä kuten monilla tämän päivän 70-vuotiailla. Tarvittaessa varmasti vaikka Teslan rahat olisi olemassa, mutta hinta menee varmuudella yli henkisen kipurajan.
  • Elämä on vahvasti kahdella paikkakunnalla, joiden välimatka on noin 135 km, joten tyypillisin kertaluontoinen ajosuorite on tuon verran. Tämä rajaa 2015-vuoden Leafin ja eGolfin ja muuta vastaavan hintaluokan sähköautot jo vahvasti ulos talvitoimintasäteen johdosta.
  • Lisäksi elämän valintoihin kuuluu hyvin usein tarve vetää peräkärryä joka on toinen paha rajoite.
  • Ovat käyneet koeajamassa 2015-vuoden Leafin ja tykkäsivät kovasti ajon vaivattomuudesta.
Yhteenveto E ja E Eläkeläinen avioparista: 
Ostavat sähköauton kun talviajossa tosiasiallinen toimintasäde on noin 250 km ja sillä saa vetää peräkärryä. Näistä jälkimmäinen valitettavasti taitaa olla ylivoimainen rajoite.


2. A. Aluejohtaja:
  • A. Aluejohtaja on nelihenkisen perheen pää.
  • Työskentelee aluejohtajana yrityksessä toimialueenaan koko eteläinen Suomi.
  • Tyypillinen päivän ajosuorite työssä on noin 500 km päivässä. Kuukaudessa tulee varmasti noin 10.000 km.
  • Perheessä tarvitaan kaksi autoa, mutta A:n työkäytössä oleva ajoneuvo on ymmärrettävästi selkeästi parempi, koska noilla kilometreillä on työkalun oltava hyvä.
  • A ei ole millään tavalla ympäristöarvoihin päin kallellaan.
  • Teslasta on kuullut ja kiinnostus olisi piilossa olemassa, mutta ei ole tullut vastaan riittävän helppoa tilannetta koeajaa.
  • Henkinen kipuraja edes harkita auton ostamista liikkuu tällä hetkellä jossain 50.000 - 60.000 euron välillä
  • A saattaisi olla helppo kohderyhmä. Älykkäänä ja laskentataitoon mielellään nojaavana johtajana hän kyllä pian huomaa, että esim. 70.000 - 80.000 sijoitus Teslaan saattaisi olla hyvinkin järkevä kokonaisuus.
Yhteenveto A. Aluejohtajasta:
A olisi varmasti kohtuullisen helppo kohderyhmä sähköautolle. Kunhan pari seikkaa toteutuisi.
1. hänelle "tulisi vastaan" riittävän helppo tilaisuus koeajaa viikon verran työssään Teslaa. 
2. Teslasta tulisi markkinoille noin 70.000 euron hintaluokkaan mahtuva malli. Eipä tuo Model S hinta nytkään kauhean kaukana ole halvimmillaan.


3. J. Johtaja perheineen
  • Heillä on hyvin ihmisläheinen ja näkyvä arvomaailma, jossa ympäristöarvot ovat kyllä olemassa, mutta ne eivät kovin helposti ohjaa isoja investointivalintoja.
  • Perheen ajot olisivat kyllä erityisen sopivia vaikka Leafin omistamiseen. Työmatkat alle 30 km/ päivä ja jopa mökkimatkat sujuisivat sähköllä helposti.
  • J on kiireinen ihminen. Työt suuren yrityksen johtajalla ovat vaativat, ja perusluontokin on kiireisen sorttinen.
  • J:n ja puolison mielenkiinto ei ehdi riittämään kiireiden keskellä miettiä sähköauton latailua. 
Yhteenveto J. Johtajasta perheineen
Oikeastaan toivon, ettei J perheineen ryhdy vielä pitkään aikaan sähköauton hankintaan. Voin suositella sitä heille vasta sitten, kun toimintasäde noin 40.000 euron hintaluokassa on noin 300 km ja latausverkoston luotettavuus ja käyttäjäkokemus on saatu vähintään yhtä loogiselle tasolle kuin polttomoottoriauton tankkaus.


4. T. Tiiminvetäjä perheineen
  • T perheineen asuu Helsingissä. Hän itse käy autollaan työssä, kodin sijaintikin on valittu siten, että työmatka on sujuva.
  • T:n puoliso käy töissä lähijunalla, eikä perheessä ole tarvetta toiselle autolle. Eikä oikeastaan ole järkevää mahdollisuuttakaan toisella autolle, koska pelkästään sen pysäköinti olisi niin kallista ja työlästä.
  • Perhe käy säännöllisesti 500 km päässä maalla kotiseudullaan, tuolla reitillä ei nyt ole pikalatausverkostoa tarjolla kuin alkumatkasta. Maalla käydään käytännössä vähintään kerran kuukaudessa. Julkisilla kulkuneuvoilla tuo matka olisi käytännössä mahdoton, tai vähintään kohtuuttoman kallis etenkin loppupään pitkän taksimatkan takia.
  • Heitä sähköauto kiinnostaisi kuitenkin kovasti. Se sopisi erinomaisesti pääkaupunkiseudun liikennöintiin sekä erityisesti perheen arvomaailmaan.
  • He ovat jo päässeet koeajamaan tuttavan 2015-mallista Nissan Leafia, ja vakuuttuivat vahvasti sen sopivuudesta monella tavalla omiin tarpeisiin, mutta ne maalla käynnit painavat niin paljon.
  • Realistisesti laskettuna perheen auton kattohinta on noin 35.000 euroa, jonka he haluavat investoida.

Yhteenveto T. Tiiminvetäjän perheestä.
He tulevat varmuudella ostamaan sähköauton, kun alle 40.000 euron hintaan saa sähköauton, jolla pääsee tuon 500 km kertalatauksella. Hyvin todennäköisesti harkintaan menee myös jo luvassa oleva 30kW-akustolla varustettu Leaf, jos vain joskus latausverkosto täydentyy riittävän kattavaksi Keski-Suomeen saakka.


5. S. Suomalainen
  • S on yksityisellä yrityksellä kokoaikatyössä, ja on aikalailla Suomalaisessa keskipalkkatasossa. Puoliso on osa-aikatyössä.
  • Nuoren perheen ensimmäinen lapsi on vasta alle vuoden ikäinen.
  • Realistisesti perheessä on Suomalaisella auton omistamisen hintatasolla järkevä mahdollisuus vain yhteen autoon. Ainoan autonsa kattohinnaksi he ovat todenneet noin 24.000 euroa, eikä sen tarvitse olla uusi.
  • Perhe asuu Tampereella ja tyypillinen loma- ja viikonloppumatkailu suuntautuu Pohjanmaalle.
  • Sähköauto teknisenä ja ympäristöystävällisenä sekä ajoltaan edullisena kyllä kiinnostaisi.
Yhteenveto S. Suomalaisen perheestä
Hyvin suurella todennäköisyydellä heistä voi tulla sähköautoilijoita, kun alle 30.000 euron hintaluokassa alkaa olla myynnissä käytettyjä yli 350 km toimintasäteeseen yltäviä hyvä kuntoisia yksilöitä. Mikä tuollainen voisi olla? Tuskin mikään nykymallesta.


6. O. Opiskelija

  • O. on ammattikorkeakoulun opiskelija. Iltaisin ja viikonloppuisin hän käy palvelualalla osa-aikatyössä. 
  • Hän asuu avopuolisonsa kanssa vuokralla Tampereen keskustassa.
  • Hän ajaa alle 5.000 euron hintaisella käytetyllä autolla, ja se on käytännössä maksimi, mihin hänellä on mahdollisuus.
  • Hänelle sähköauto on vain yksi mahdollinen tulevaisuuden auto muiden joukossa.
Yhteenveto O. Opiskelijasta.
Tulee kulumaan vielä vuosikausia ennen kuin hänellä on mahdollisuus taloudellisesti sähköautoon. Itse asiassa se tulee olemaan nopeammin hänen valmistuttuaan opinnoistaan ja saatuaan oman alansa työtä. Mutta hänen tulevien vuosien opiskelijoiden saavutettavissa olevat sähköautot saattavat odotuttaa vielä melko pitkäänkin.


7. Y. Yksinhuoltaja

  • Y. Yksinhuoltaja asuu kahden lapsensa kanssa kaupungissa kerrostalo-osakkeessaan.
  • Hänelle auto edustaa vain pakollista kulkuneuvoa paikasta toiseen. Hän on valmis sijoittamaan siihen enintään 20.000 euroa, ja ostaa kolmen vuoden välein uuden, säilyttääkseen huolettoman ajonsa.
  • Y ei kiinnitä huomiota mitenkään erityisesti siihen, millä energialähteellä hänen autonsa kulkee.
  • Olennaista hänelle on, että hänen ainoa autonsa toimii kaikissa hänen ajotarpeissaan aina ja varmasti.

Yhteenveto Y. Yksinhuoltajasta:
Y on erittäin epäpotentiaalinen tuleva sähköautoilija. Hänellä ei ole mielenkiintoa koko asiaan, eivätkä nykyiset sähköautot ole hänen tavoitehinnoissaan.



8. J. Junttila

  • J on kuin kuka tahansa meistä Suomessa.
  • Hänelle auto on kallis investointi, ehkä hiukan liiankin kallis. Hän ajaa markkinajohtaja-autollaan 12.000 km vuosittain.
  • Se käy bensiinillä ja on muutaman vuoden vanha. Osamaksun lyhennyksiä on vielä jäljellä vielä vuodeksi, ja sitten on se isompi loppuerä.
  • Hän on kyllä kiinnostunut autotekniikan uusista tuulista, ja tutustuu uusiin asioihin lehdistä ja netistä lukien. Aika usein lehdissä kirjoitetaan sähköautojen toimimattomuudesta ja väittävätpä jotkut lehdet tutkimuksiin vedoten että sähköauto on jopa ympäristölle olevan pahakin rasite. Uusi tulossa oleva, tai häämöttävä teknologia ajoneuvoissa hiukan pelottaa myös. Putoaako nykyisen ajokin arvo yllättävästi? 
  • J on ehkä hiukan katkeroitunutkin Suomalaiseen verokohteluun yksityisautoilun näkökulmasta.
Yhteenveto J. Junttilasta:
J. Juntilasta tulee sähköautoilija siinä vaiheessa vasta, kun ne ovat myydyimpien autojen tilasoissa olleet jo hetken.


9. A. Autotuunaaja

  • A. Autotuunaaja on ollut jo vuosikaudet intohimoinen bensa-autonsa tuunaaja. Hän on rakennellut Type-R -autoansa muutaman vuoden isollakin rahalla.
  • Radallakin hän käy muutaman kerran vuodessa, ja on aika hyviä rata-aikoja saanutkin.
  • Autoharrastajana hän on erityisen hyvin perillä sähköautojenkin mahdollisuuksista.
  • Teslaan vain ei aivan ole taloudellista mahdollisuutta, ja Leaf ja muut pienemmän hintaluokan autot ovat mopoja ja vieläpä rumia.
Yhteenveto A. Autotuunaajasta:
Hänestä tulee jossain vaiheessa intohimoinen sähköauton tuunaaja. Hän tulee rakentamaan eGolfista kaksimoottorisen ratatykin joidenkin vuosien päästä. Arjessa hän tulee kymmenen vuoden päästä ajamaan ylpeänä ja intohimoisena omistajana käytettyä Tesla P85D - autoaan.


Ja sitten vielä koko tarinan yhteenveto.
Uskon kyllä, että vielä 2015 on useita hyviä ja perusteltuja syitä miksi ihmiset eivät osta sähköautoa.
Ja on hyvin paljon ihmisiä, joille ei ole mitään merkitystä sillä, millä voimanlähteellä heidän autonsa kulkee.

Merkittävimpiä muutoksia sähköautojen yleistymiseen näille kohderyhmille toisivat varmastikin seuraavat seikat:
  1. Latausverkoston nopea laajentuminen sekä erityisesti latauksen asiakaskokemuksen helpottaminen
  2. Hintaluokkaan 50.000 - 70.000 euroa 350 - 500 km toimintasäteeseen yltävä sähköauto
  3. Hintaluokkaan 35.000 - 45.000 euroa 250 - 400 km toimintasäteeseen yltävä sähköauto
  4. Hintaluokkaan 20.000 - 30.000 euroa 200 - 300 km toimintasäteeseen yltävä sähköauto
  5. Käytettyjen yli 350 km toimintasäteeseen yltävien hyväkuntoisten sähköautojen löytyminen markkinoilta 10.000 - 50.000 euron hintaluokissa.
Itse olen sähköauto-optimistinen, ja uskon hyvin vahvasti, että 2018 - 2025 vuosien välillä nämä tulevat toteutumaan. Joillekin käyttäjille sähköautolla on arvovalinta, puhtaan luonnon puolesta. Toisille se on mukavuusvalinta arjen autoiluun. On myös niitä, jotka siirtyvät sähköautoon kun ne täyttävät myyntitilastojen kärkipaikat. Ja joillekin se tulee olemaan urheilullisen suorituskykyisen auton voimaannuttava tunne. Ja varmuudella on niitäkin, joille polttomoottori tulee olemaan koko loppuelämän ajan se ainoa oikea auton voimalaite. 

Suotakoon siis jokaiselle oma mielipiteensä ja valinnan vapautensa.


Keskustelu

Jussi
03.01.2018 11.58

"varmuudella on niitäkin, joille polttomoottori tulee olemaan koko loppuelämän ajan se ainoa oikea auton voimalaite." Tuohon minäkin uskon, muttei se valinnan vapaudesta johdu vaan siitä, ettei sähköautoon tule kaikilla koskaan olemaan varaa. Huonopalkkainen tavisduunari tienaa 30000€ vuodessa ja suurin osa siitä menee elämiseen. Säästöjä voi olla ehkä muutama tonni. Sillä ei saa kummoistakaan sähköautoa, ja jos saa niin akut on lopussa. Toimivia, katsastettuja bensa-autoja löytyy tuohonkin hintaluokkaan pilvin pimein.

Sähköautoileva motor
05.01.2018 07.06

Kiitos Jussi kommentistasi. Noinhan se tällä hetkellä varmasti useille on. Sähköauton tekemisessä ei kuitenkaan ole tulevaisuudessa mitään kalliimpaa, kuin polttomoottoriauton. Päinvastoin. Sähköauto on niin paljon yksinkertaisempi tehdä, että varmasti vielä nähdään sekin aika, että sähköutoja tulee esim Kiinasta halvelmmalla kuin polttomoottorisia vastineita. Siitä sitten joidenkin vuosien jälkeen niitä on varmasti runsaasti ja halvalla myös käytettyinä. Myös on uskottavaa, että vaihtoakkujen hinnat tulevat tippumaan. Eikä esim. Leafin akun vaihto nytkään maksa enempää kuin moottoriremppa Audiin :-) (tylsä vertaus, mutta satun tietämää kokemuksesta)

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (3) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (11) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (1) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (56) Renault (6) Roadster (3) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (30) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (5) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb