31.12.2020

Groupe PSA -sähköautojen esilämmityksen puutteet

Olen havainnut seuraavat rajoitteet ja haitalliset ominaisuudet oman Peugeot e-208 -sähköautoni esilämmityksen liittyen.

Akku tulee olla vähintään 50% varaustasossa, jotta esilämmitys käynnistyy. Raja on typerän korkealla ja poikkeaa merkittävästi muista sähköautoista, eikä tuolle voi olla mitään merkityksellistä tarvetta. Mielekkäämpi ja perustellumpi olisi rajoittaa esimerkiksi ilman lataukseen kytkyä 30% ja latauksen ollessa käynnissä 10%.

Auton ovet tulee olla lukittuina, jotta esilämmitys käynnistyy. Toinen täysin turha ja typerä rajoite, joka poikkeaa muista sähköautoista, eikä sille ole mitään perustetta.

Esilämmityksen käynnistäminen keskeyttää auton latauksen! Tämä on typerin seikka ja en ole missään muussa sähköautossa vastaaavaan törmännyt. Tuollaiselle ei ole mitään perustetta ja se haittaa olennaisesti etenkin kylmässä pidemmillä matkoilla, jolloin olisi olennaista päästä lähtemään liikkeelle hyvin lämmitetyllä autolla ja 100% varaustasolla. Nyt käy niin, että esilämmitys kuluttaa auton akkua ja liikkeelle pääsee joko kylmällä autolla heti akkua lämmittämiseen kuluttaen tai vajaalla akulla.

Vinkki Peugeot, Citroën ja Opel -sähköautoilijoille, auton saa onneksi esilämmitettyä auton latauksen ollessa käynnissä ja liikkeelle pääsee lämpimällä autolla ja100% varaustasolla seuraavalla vaivannäöllä: 

  1. Avaa auton lukitus ja irroita Type2 autosta. Lataus keskeytyy aina hetkeksi kun ovet avataan lukosta ja latauskaapeli vapautuu.
  2. Paina auton käynnistysnappia jarruun koskematta niin kauan, että autoon tulee "virrat päälle". Mm lämmityslaite käynnistyy tuolloin, mutta autolla ei voi vielä ajaa.
  3. Voit tehostaa lämpiämistä asettamalla auton lämmityslaitteen lämmönsäädön high-tasolle. Auto lämpiää nopeasti.
  4. Kytke Type2 kaapeli takaisin ja katso että latausluukun vihreä valo alkaa vilkkua merkiksi lataamisen käynnissä olemisesta.

Testasin ja istuin autossa tämän blogikirjoitukseni kirjoittaen. Auto lämpesi niin että hiki virtaa talvivaatteissa ja akku pysyy 100% tasolla tai nousee sinne. MyPeugeot-sovelluksesta näen, että jäljellä oleva latausaika laskee yleensä esim 15 minuutista 5 minuuttiin ja lopulta ilmoittaa latauksen olevan valmis, vaikka akku oli 100% täynnä latauksen jäljiltä testin aloittaessani. Näin toimien auton samanaikainen lämmitys ja lataus onnistui noin 15 - 20 minuutin ajan, jonka jälkeen lataus keskeytyi, mutta lämpimän puhallus jatkui akkuvirralla. Testasin myös, että omalla kuskinpaikalla istumisella ei ollut vaikutusta. Auton avain oli minulla koko ajan kylläkin autossa sisällä, enkä vielä osaa sanoa vaikuttiko se asiaan mitenkään. Tällä tavalla auton esilämmittämisellä saattaa olla merkitystä kovimmilla pakkasilla matkaaa tehdessä.

Ottaisin mielelläni muiden Groupe PSA -sähköautoilijoiden näkemyksiä ja kokeuksia kommentteina mukaan tähän aihepiiriin liittyen.

Keskustelu

terppa9000
13.01.2021 21.08

Esilämmityksen käynnistäminen pysäyttää latauksen. Näin on myös e-Up, Citigo ja Mii -sisaruksilla. Edulliseksi tehdyn auton osalta tuo on ymmärrettävää, koska siinä on säästetty tehoelektroniikan komponenteissa. Latauksen loppumiselle lämmityksen käynnistyessä on siis teknistaloudellinen peruste. Pösö ja kumppanit kuitenkin maksaa sen verran, että tuollainen toiminta on harmillista.

Terppa9000
13.01.2021 21.11

Jaa en lukenutkaan loppuun asti, että se on teknisesti mahdollista. Todella harmillista.

Jalle
15.01.2021 17.06

https://services-store.peugeot.fi/store/e-etaohjaus-0
"Älypuhelimesi MyPeugeot sovelluksen avulla voit esilämmittää tai esijäähdyttää Peugeot-ajoneuvosi matkustamon – oli autosi latauksessa tai ei. Jos ajoneuvosi on kytkettynä laturiin, jäljellä oleva toimintamatka ja akkusi latauksen tila eivät vähene."

Jalle
17.01.2021 13.51

Samalta sivulta lisäksi:
"Etänä toimiva esilämmitys/-jäähdytys mahdollistaa ajoneuvon lämmityksen tai jäähdytyksen optimaalisen lämpötilaan ennen ajomatkasi alkua. Koska mukavuus on tärkeää, toiminnon avulla voit maksimoida toimintamatkan ottamalla energiaa virtalähteestä akun sijaan, jos ajoneuvo on latauksessa."

Sähköautoileva motoristi
17.01.2021 14.34

Moro,
Jep, noin lukee, mutta aivan noin suoraviivaista ei tunnu käytännössä olevan.

oqstone
25.01.2021 22.54

Lakkaako auto todella ottamasta virtaa sähköverkosta, kun esilämmityksen kytkee päälle? Voisiko kyse olla vain siitä, että tehokas lämmitin käyttää enemmän virtaa kuin latauslaitteelta on saatavissa ja erotus otetaan akusta? Näin Tesla ja plugari-BMW:kin toimivat, jos virtaa ei ole riittävästi tarjolla.

Sähköautoileva motoristi
25.01.2021 23.25

Moro,
Nyt olen huomannut, että asia vaatii lisää tutkimista. En ole taas yhtään varma miten e-208:ni tuossa käyttäytyy eri tilanteissa.

Seppo
11.02.2021 12.09

Onko tähän tullut selvyyttä? Haaveilen Opel Zafira-Estä ja mietin onkohan siinäkin sama vika.

Sähköautoileva motoristi
11.02.2021 13.03

Moi,
Nyt kokemukseni sanoisi, että AC-latauksen ollessa käynnissä katkaisee esilämmityksen kytkeminen latauksen, mutta lämmityksen tarvitsema sähkö tulee latauskaapelin kautta.

DC-latauksessa tuntuu toimivan samanaikaisuus hyvin. Eli lataa ja lämmittää.

Teemu
20.05.2021 21.06

Moi. Miten tyytyväinen olet e-208:aan nyt pitkän omistuksen jälkeen?

Ostaisitko edelleen kyseisen auton vai olisiko vaihtoehtosi eri jos saisit uudestaan valita?

Harkitsen ID.3:n 45 tai 58kWh, E-2008:n ja Konan 39kWh välillä vaihtoehtoa.

Sähköautoileva motoristi
20.05.2021 21.32

Moi,
Noista se olisi edelleen e-208 koska:
- pääsee HKI-TRE ilman välilatausta ihan normisti ajaen
- saa kattotaakan
- riittävän tehokkaat AC ja DC - lataukset myös käytännössä.

Tosin, saattaa pian vaihtua meidän kaksi autoa yhteen ja siinä nyt painii ID.4 ja Kona 64

Jatkan...
20.05.2021 21.34

Jos ei olis tarvetta kattotaakalle, niin varmaan valinta olisi noista ID.3 58kWh tai e-208

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

e-208 e-Corsa Groupe PSA Sähköauto talvella

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) BEV (205) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (23) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (1) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) Formula E (4) Groupe PSA (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) Hyötysuhde (2) i3 (4) IAA2017 (14) ID.4 (8) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Ioniq Electric (7) I-PACE (3) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) Kia (4) koeajoraportti (15) Kona (8) Käytetty sähköauto (8) Lappi (1) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) Lofootit (3) MAN (1) McDonalds (1) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Model X (1) Model Y (1) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Navigointi (1) Nissan (41) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (10) Pikalataus (6) päivitys (1) range (3) rata-ajo (3) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (70) Renault (6) Roadster (3) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Skoda (2) Smart (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (195) Sähköauto talvella (21) sähköautokokemus (21) sähköautomatkailu (43) Sähköauton lataaminen (24) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (2) sähköpyörä (7) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) Tampere (2) Taycan (1) TEM-tuki (1) tesla (1) Tesla (18) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) WALLe (3) video (1) Volkswagen (9) Volvo (1) VW (5) Zoe (10)
nwdb