29.08.2015

CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa

Ropellipää yrittäjiä tarvitaan
Tämä maa tarvitsee ropellipäisiä yrittäjiä, joilla on ideoita, rohkeutta ja kyvykkyyttä toteuttaa sellaisia tuotannon ja palvelun tapoja, joita muut eivät ole tehneet. Kun vielä on vahvasti sydän mukana tekemisissä ja valinnoissa on tuloksena mm. Lahdessa sijaitsevien Suomen Moottoripyörämuseon ja Riku Motorin kaltaisia hyvällä sykkeellä toimivia palvelumuotoja.

Näiden takana on Riku Routo, joka on järjestänyt mm. moottoripyörämessut.

Suomen Moottoripyörämuseossa sähköautolle CHAdeMO-laturi
Nyt Suomen Moottoripyörämuseo on noussut myös sähköautoilijan ehdottomiin suosikkikohteisiin.
Museon pihassa Veistämönkatu 1:ssä on avattu noin 20KW-latausta tarjoava CHAdeMO-liittimellä varustettu sähköauton latauspiste. Me Japanilaisilla sähköautoilla, ja luultavimmin myös Teslailijat voimme kiittää tästä iloiten latausverkoston laajenemisen takia.

Tämän latauspisteen tekee erityislaatuiseksi sekin, että sen valmistajana mainitaan olevan Suomalainen Kemppi ja pylvään valmistajana Ensto
ePowered By Kemppi Ensto Chago Tower

Sähköautoilijan matkailukohteena Moottoripyörämuseo
Sain tällä kertaa kipinän lähteä 11-vuotiaan Ville-poikani kanssa museovierailulle 29.8.2015 lauantaina luettuani AL:n Moottori -lehden jutun uudesta Lahtelaisesta latauspaikasta museon pihassa. Vinkin juttuun huomasin  Sähköautot- Nyt! Facebook -ryhmästä.

Suomen Moottoripyörämuseo on toki meille jo entuudestaan hyvin tuttu. Siitä on tullut jo vuosittainen kesämatkamme kohde. Nyt ensimmäisen kerran menimmekin sinne moottoripyörän sijasta sähköautolla.

CHAdeMo-laturi on helppokäyttöinen
Laitteen etupinnassa on pieni, mutta riittävän selkeä 2" mustavalkoinen näyttö, joka neuvoo käytössä.  Ensin mekaanisella lukitus- ja vapautusvivustolla varustettu johto autoon kiinni, ja sitten start-napista lataus käyntiin. 

Ensimmäisellä yrittämällä lataus ei kuitenkaan alkanut, vaan näytöllä näkyi kuvake, josta oli helppo päätellä johdon olevan huonosti paikallaan. Auto oli jäänyt hieman huonoon sijaintiin, joten oli tehtävä paksun ja jäykän latauskaapelin irroitus ja parempi asemointi sekä uusi yritys. Nyt lataus alkoi hienosti. Selkeä käyttäjän vika.

Lataus näytti noin 28% latauksessa olevalle ajolämpimälle akulle heti alussa noin 18 kW syöttöä. 

Autoni Carwingsin lähettämä sähköpostiviesti latauksen päättymisestä tuli noin tunnin kuluttua latauksen alkamisesta. Tarkistaessani akun tilan huomasin lataustason olevan 93%. En tiedä miksi lataus siinä kohdassa katkesi. Tämä on kuitenkin CHAdeMO-latureilla hyvin yleistä.
Laskennallisesti olin siis saanut 15,6 kW lisää sähköä noin tunnissa.

Tämä on merkittävästi nopeampaa kuin mistään Type2-rasiasta voin saada, koska Leafissa on 6,6kW-laturi sisäisesti rakennettuna. Nopeimmillaan tuo sama lataustason nousu tulee Leafiin Type2-rasiasta 32A-virralla 2,5 tunnissa. Tyypillisimmillään (rajoitettuna 20-25A) olisi tuo kestänyt noin 3-4 tuntia.

Toisena vertailukohtana mainittakoon, että kivenheiton päässä olevalla ABC Kivimaalla olevassa CHAdeMO-laturissa Leafin samasta lähtötasosta akku olisi täyttynyt noin 20 minuutissa 80% tasolle asti. Sen jälkeen lataus hidastuu merkittävästi. Kivimaan laturissa tuo olisi maksanut 4 euroa.

Kolmantena vertailukohtana mainittakoon, että tuo sama lataus 28% tasota 93% tasolle olisi kestänyt auton mukana tulevalla pistorasiasta virtansa ottavalla 10A johdolla 8-10 tuntia. Type2- ja pistorasialatauksella ajoakku tosin latautuu suunnilleen samalla vauhdilla 100% asti.

Museovierailua ja virvokkeita sekä ajankulua
Pojan kanssa otimme kahvin, limsan ja puoliksi munkin sekä tietenkin museoliput.
Näiden hinnan maksaminen oli edellistäkin kertaa mieluisampaa kun tiesi, että käynnin aikana saa sähköauton latauksen ilmaiseksi.

Museokierros on aina yhtä mukava vannoutuneelle motoristille, ja varmasti antaa monelle muullekin paljon. Museossa on kivasti sekoitettu hyvin vanhaa ja täysin uudenaikaistakin kalustoa. Hienoa on myös, että vierivieressä on viimeisen päälle entisöityjä moottoripyörävanhuksia ja täysin löytökuntoon jätettyjä raatoja.




Museokierroksen loppuvaiheessa vastaan käveli Riku Routo itse ja vastaanottavaiseen tyyliinsä tuli kyselemään että sattuuko latautumassa oleva Leafi olemaan minun. Vastattuani myöntävästi pääsin kehumaan yrittäjää suoraan. Arvostan hänen yrittäjärohkeuttaan suuresti, ja nyt tämä ympäristövalinta oli vielä erittäin kova juttu lisää. Eikä tässä vielä kaikki, sanoisi TV-shopin mies! Riku kertoi, että laturi saa virtansa aurinkopaneeleista. Hienoa!

Museolla oli tälläkin kertaa runsaasti muutakin ihmeteltävää. Teemana oli tänään Amerikan autot ja moottoripyörät. Joten muiden vierailijoiden HD-pyörien ihailun lisäksi pääsimme harjoittelemaan baseball lyöntiä ja heittoja. Paljon muutakin teeman mukaista nähtävää ja koettavaa olisi ollut jälleen paljon pidemmäksi aikaa kuin ehdimme olemaan paikalla.

Mainittakoon nyt vielä, että vaikka tällä kertaa emme olleet nälkäisiä (lähdimme kotoa Kangasalta ruokapöydästä ja palatessa odotti illallinen), niin aikaisemmilla käyntikerroilla olemme maittavat ja runsaat ateriat myös nauttineet Suomen Moottoripyörämuseolla. Voin suositella.

Suomalaista osaamista sähköautojen lataamiseen
Toivottavasti tämä Kempin ja Enston tuote jatkaa kehittymistään, ja päätyy markkinoille juuri Rikun kaltaisten fiksujen yrittäjien ostettavaksi järkevällä investointitasolla.
Valmistamalla ja investoimalla Suomalaisiin tuotteisiin sekä ylipäätään sähköautoiluun pystytään kehittämään pala kerrallaan ulkomaankaupan tasetta ja kansantaloutta parempaan suuntaan.

Otetaan me sähköautoilijat Lahdessa oleva Suomen Moottoripyörämuseo kotimaan automatkailumme kohteeksi.
Osoitetaan näin, että yrittäjän päätös on ollut oikea.
Annetaan myös samalla muille harkitseville yrittäjille osoitusta, että ympäristöarvoihin ja sähköiseen liikenteeseen kannattaa investoida.





Keskustelu

Ei kommentteja

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (4) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (12) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (58) Renault (6) Roadster (3) Scania (1) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (31) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (6) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb