17.10.2016

Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti

Tänään suoritin vuosimallin 2015 Nissan Leaf 24 kWh -sähköautolleni akkutestin.

Kyseessä siis on kovalla käytöllä olleen ja Leafiksi jo suhteellisen paljon ajetun sähköauton akun kuntotesti ajotilanteessa.
Kyseessä ei siis ole toimintamatkatesti. Tässä testissä ei pyritty vakioimaan tai maksimoimaan toimintamatkaa.
Loppumatkasta sähköä kulutettiin jopa tarkoituksellisen runsaasti.

Viitasaaren kesämökiltä lähtiessä autolla oli ajettu 62771 km.
Akku näytti auton mittaristossa 100% latausta sekä LeafSpy ohjelmalla katsoen 21,6 kWh energiamäärää. Tarkalleen ottaen akku ei ollut aivan täynnä, vaan esilämmitys oli syönyt sitä noin 0,7 prosenttiyksikköä alle täyden.

Tämän Leafin akku on edelleen 100% uudenveroisessa kunnossa, joka ilmenee LeafSpyn kertomasta SOH100-luvusta.
Lähtöhetkellä ja siis täynnä ollessaan akuston 96 kennoa olivat hyvin tasapainossa. Eroa oli vain 10 mV korkeimman ja matalimman kennon varauksessa.
Lähtiessä siis akun tila oli:
  • 21,6 kWh
  • 62,49 Ah
  • 395,18 V
  • Kennojen välinen ero 10mV
 

Puolet, eli 50% akun varausta oli jäljellä matkamittarin näyttäessä 62838 lukemaa, eli 67 km lähdön jälkeen.
Puolivälissä LeafSpy näytti akun tilan siis olevan:
  • 10,8 kWh - laskenut lähdöstä 10,8 kWh eli jäljellä 50%
  • 34,78 Ah - laskenut lähdöstä 27,71 Ah, eli jäljellä 55,6% lähtötilanteesta
  • 362,11 V - laskenut lähdöstä 33,07 V, eli jäljellä 91,6% lähtötilanteesta
  • Akuston 96 kennojen välinen jännite oli edelleen melko tasainen, eroa alimman ja ylimmän välillä vain 21 mV. 


Ensimmäinen varoitus matalasta akun lataustasosta tuli matkamittarin näyttäessä 62886, eli 115 km lähdöstä. Tuolloin auton mittaristo näytti akun varauksen tilaksi 17% ja LeafSpy vahvisti tämän jälleen. 
Ensimmäisen varoituksen matalasta akun varaustasosta tullessa akussa oli:
  • 3,8 kWh, - laskenut lähdöstä 17,8 kwh, eli jäljellä 17,5%
  • 16,58 Ah - laskenut lähdöstä 45,91 Ah, eli jäljellä 26,5% lähtötilanteesta
  • 353,09 V - laskenut lähdöstä 42,09 V, eli jäljellä 89% lähtötilanteesta
  • Kennojen välinen ero oli nyt 30 mV
 

Hieman ennen Jyväskylää matkamittarin osoittaessa 62896 km lukemaa, eli 125 km lähdöstä auto ilmaisi erittäin alhaista akun varausta. Auton mittaristossa oli tuossa vaiheessa näkyvillä 8% akun tilanne. LeafSpy vahvisti tämän.
Erittäin alhaisen varauksen kohdalla akussa oli:
  • 1,9 kWh - laskenut lähdöstä 19,7 kWh, eli jäljellä 8,7% lähtötilanteesta
  • 12,54 Ah - laskenut lähdöstä 49,97 Ah, eli jäljellä 20% lähtötilanteesta
  • 331,52 V - laskenut 63,66 V, eli jäljellä 83,8 % lähtötilanteesta
  • Kennojen välinen ero oli kasvanut 160 mV tasolle.
 

Kilpikonnavaroitusvalo ja ilmoitus rajoitetusta moottoritehosta tuli 62903 km kohdalla, eli 132 km lähdöstä. Yhden rivakamman kiihdytyksen aloituksen auto vielä salli, mutta parin sekunnin kiihdyttämisen jälkeen teho leikkautui selkeästi alemmaksi. Kaikki valot, lämmituslaite, istuinlämmittimet ym toimivat kuitenkin edelleen normaalisti.
Kilpikonnavaroituksen tullessa akussa oli:
  • 0,5 kWh
  • 8,4 Ah
  • 280,53 V
  • Ja Kennojen välinen ero 433 mV
 

Jyväskylässä auton matkamittari näytti siis 62903 km, eli matkaa oli kertynyt 132 km.
Akku oli siis auton ohjauselektroniikan mielestä tyhjä. Auto ei enää suostunut liikkumaan. Eli kilpikonnamerkin jälkeen ei enää päässyt kilometriäkään. Onneksi olin Jyväskylän Kivääritehtaankadun pikalatauspisteessä. Tai ei se oikeastaan onnea ollut, koska viimeisen kilowattitunnin kulutin ajelemalla siinä lähistöllä kaikki lämmittimet täysillä. Halusin kerran katsoa, missä vaiheessa stoppi tulee.
Tyhjän akun tilanne oli:
  • 0,3 kWh
  • 7,37 Ah
  • 268,18 V
  • Ja ero kennojen välillä 357 mV
 

Ja tyhjä akku DC-pikalataukseen
Onneksi Jyväskylässä löytyy nykyisin koko Keski-Suomen ainoa pikalatauspiste Kivääritehtaankadulla.
Tyhjä akku imaisi 32 minuutissa sisäänsä noin 70% latauksen. Aivan huipputehoihin ei tällä kertaa lataus yltänyt, eli auton ohjauselektroniikka saattoi rajoittaa hieman lataustehoa. Loppulatauksen 100% asti otin. Seppälän Prisman Type2-rasiasta päivällisen nauttimisen aikana. Päivään mahtui vielä välilataus Jämsässä sekä kotona loppulataus.
 


Yhteenveto
Vielä noin 63000 km ja 18 kuukautta käytettynä ainakin tämän Leafin akku toimii kuin uutena. Myös akun varaustilan muutos ajon aikana oli täysin looginen. Kennojen välinen ero on kuitenkin seikka, joka saa minut epäilemään, että pian on vastassa SOH-lukeman laskeminen minunkin Leafin akulla. Samat kennot, nro 20 ja 60 ovat olivat alimmat nimittäin myös mökille menomatkalla akun hyvin tyhjäksi ajettuani.

Akun kulumisen ensimerkit olisivat oikeastaan ennemminkin odotettavissa oleva asia, kuin yllätys. Vieläkään tämän Leafin akun kulumisesta ei kuitenkaan voi sanoa mitään konkreettista.

Tämä testi osoitti myös sen, että kilpikonnavaroituksen jälkeen on myöhäistä etsiä latauspaikkaa. Se on todellakin tarkoitettu vain auton ajamiseen turvallisesti tien sivuun.

Tämä testi osoitti myös sen, että jos akun latausta seuraa LeafSpylla, kun on pakko vetää äärirajoille asti, niin on syytä jättää noin 0,4 kWh laskuissa akkuun. Toinen konkreettinen seurattava on GIDs-lukemat. Kun GIDs näyttää 4:sta, katkeaa Leafin matka.

Keskustelu

suorama
18.10.2016 21.57

Mielenkiintoinen testi.
Oletko koskaan ennen ajanut akkuja näin tyhjäksi?

Marko Saarenketo
18.10.2016 23.10

En ole ajanut ennemmin tyhjäksi asti, mutta noin 100-200 Wh päähän tyhjästä hyvin usein.

Miika
14.11.2016 19.52

Hei! Kiitos tästä kirjoituksesta, kuten koko blogistasikin. Se on ollut erittäin opettava sähköautoilusta kiinnostuneelle ja sisältänyt riittävästi konkretiaa lukuineen, yms.
Osaatko arvioida, miksi akkusi on edelleen noin hyvässä kunnossa muihin Leafin käyttäjiin nähden (itselläni ei ole kokemusta sähköautoista, mutta tämä on käsitykseni asiasta)? Vaikuttaako esim. lataustapasi sen kuntoon merkittävästi?

Marko Saarenketo
15.11.2016 06.25

Hei, kiitos kiitoksista.
Näissä Leafeissa on ilmeisesti 2015 (ehkä jo 2014) vaihtunut akkukemia sellaiseen, joka kestää paremmin.

Tämän 2015 Leafin akku ainakin tuntuu tykkäävän kovasta käytöstä. Olen tosiaan kovasta käytöstä johtuen aina joutunut lataamaan 100% asti. (Tehdas suosittelee pitämään 80% lataustason valintaa päällä). Lisäksi lähes viikoittain ajan akun hyvin tyhjäksi käytännön pakosta. Lataan ehkä 95%Type2-type1 -kaapelilla 16-32A, mitä kulloinkin on tarjolla. Sitten ehkä 4% on ollut DC-pikalatauksia ja harvoin pistorasiasta.

Eli ainakaan tuo kova käyttö ei heikennetä tosiaan akkua. Eikä myöskään lataustapani,

Näistä on kovasti kirjoiteltu, että erityisen kuumat olosuhteet syövät akun kuntoa nopeasti. Sitähän nyt Suomessa ei ole onneksi tarjolla :-)

Uusimmat kirjoitukset

nwdb