13.08.2020

Peugeot e-208 - 60% Teslan tappaja?

  1. 80-luvulla teinivuosia kasvaneena en voi välttyä mielleyhtymältä Peugeot 205 GTI 1,9 -autoon, kun katson  uutta sinistä Peugeot e-208 -sähköautoa. 205 GTI 1,9 oli minulle kuumimman GTI-kauden päiväuni. Auton ulkokuori henki sporttisuutta ja moottorin 96 kW ja 164 Nm antoivat 3,705 metrin pituiselle ja noin 900 kilon painoiselle etuvetoautolle aikalaisekseen erinomaisen 8,2 s 0-100km/h kiihtyvyyden ja ajo-ominaisuudet olivat kuin hanska kädessä (lähteistä riippuen myös 7,6s).

Peugeot e-208 ulkomuoto henkii jollain tavalla silmiini samaa sopusuhtaista ajohanskavertausta kuin välittyi taannoin GTI-Pösöstä. Nyt pikkupösö on kasvanut 4,055 metrin pituuteen, 1,745 leveyteen ja 1,430 metrin korkeuteen ja akseliväli on 2,540 metriä. Painoakin on vuosien mittaan kertynyt muillekin kuin minulle ja pikkupösö painaa nyt sähköautona 1530 kiloa.

(kuvat peugeot.fi)

GTI-henkisyyttä voisi ajatella e-208:n henkivän Peugeot mallistossa myös siltä osin, että se on 208-mallisarjan rivakin kiihtyjä 8,1 sekuntia 0-100 km/h lukemallaan ja olen nähnyt parikin videota, joissa se kiihtyy selkeäasti alle tuon käytännön testeissä. Kyseessähän on siis ihan vanhan ajan GTI-luokan kiihtyvyys. Totuuden nimessä 100 kW:n tehoinen sähkömoottori ei kilpaile tämän päivän sähköautojen kiihtyvyyksien kärkikahinoissa ja perus perhepolttomoottoriautotkin ovat nopeutuneet vuosien saatossa tälle samalle tasolle. Tarvitaanko autossa sitten enempää voimaa? Se on jokaisen oman tunteen asia, mutta minä en tarvitse, vaikka tiedän kuinka helppo valmistajan on lisätä valmistusvaiheessa sähköautoon vaikka toiset 100 kW sekä nelivedon, jolloin autosta tuleekin jos sitten erittäin räyhäkkä.

Miten niin 60% Teslan tappaja?

Heitin otsikkoon kevennyksenä ajatuksen, että olisiko tästä pikkupösöstä 60% Teslan tappajaksi. Pontta tuolle ajatukselleni tuli siitä, että tässä on sähköauto, joka saattaa olla monien muidenkin makuun sopivan näköinen, ehkä jopa hieman tavallinen, mutta silti jotenkin sopusuhtainen. Mutta mistä tuo 60% tuli?

  1. e-208:n akku on 50 kWh, josta on 45 kWh käytettävissä ja se on 83% Teslan Model3 Starndard rangen 54 kWh:n akkukapasiteetista. Silloin realistinen toimintamatka 16 kWh/100 km kulutuksella reippaassa maantieajossa kesällä olisi Pösölle 281 kilometriä ja Teslalle 337 kilometriä, eli samat 83%
  2. Uusi Peugeot e-208 maksaa hinnat alkaen 31 600 euroa (sis 2000 e tuen)  ja Tesla Model 3 Standard range + maksaa Suomessa 48 600 euroa (sis 2000 e tuen), eli pikku-Pösön hinta on 65% Teslan hinnasta.
  3. Peugeot e-208 on 4,055 metrin pituinen ja Tesla on 4,694 metrin pituinen, eli e-208 on 86% Teslan pituudesta. Leveydessä ja korkeudessa ero on pienempi, mutta akseliväli on jälleen Pösöllä 88% Teslasta.
  4. e-208:ssa on 11kW:n tehoinen kolmivaihe AC-lataus, joka on sama kuin Teslassakin, mutta CCS:n kautta tapahtuvissa DC-pikalatauksissa tulee eroa. (Hieman on vielä minulle epävarmalla pohjalla tietoisuus, että onko 11 kW AC-lataus Suomessa lisävaruste vai vakio-ominaisuus). Pösön pikalataus pystyy enimmillään 100 kW.n tehoon ja 75 kW:n keskitehoon, eli 420 km/h latausnopeuteen, kun taasen Tesla pystyy enimmillään 170 kW:n lataustehoon ja 102 kW:n keskitehoon, eli 620 km/h latausnopeuteen. Pösön latausnopeus km/h on siis 68% Teslan latausnopeudesta. Näkemissäni videoissa kumpaakaan ei tunnu vaivaavan akun ylikuumentumisesta johtuva latauksen hidastuminen useidenkaan toistuvien pikalatausten jälkeen, mutta en ole aivan varma vielä miten Pösön akun latausnopeus reagoi kylmään akkuun talvella. Realistisesti pitkällä matkalla tulee enemmän eroa matkanopeuteen Suomessa Teslan hyväksi koska Teslan Supercharger-verkosto on huomattavasti kattavampi kuin CCS-suurteholaturien verkosto.
  5. Teslan suorituskyky pesee e-208:n. Tesla kiihtyy 5,6 sektuntia nollasta sataan takavedollaan ja Pösö 8,1 sekuntia etuvedollaan, eli Teslan kiihtyvyys on 69% Pösöstä. Tämä on ehkä monille se olennaisin ns hauskuuskerroin ajo-ominaisuuksien lisäksi. En ole vielä päässyt ajamaan pikkupösöä, mutta tiedän siitä puuttuvan takavedon tuoman leikkimisen mahdollisuden.
  6. Sisustus ja kojelauta ovat molemmissa mukavasti persoonallisia. Teslassa äärimmilleen pelkistettyä ja e-208:ssa on erityisyytenä pieni ratti, jonka yli katsellaan mittaristoa toisin kuin yleensä autoissa. Infotainmentissa Teslan käyttöliitymä on kyllä aivan parasta mitä olen käyttänyt. Mutuna sanoisin että Pösö saa tästäkin minulta 60% tunnekokemuksen, mutta tämä on erittäin henkilökohtainen kokemusasia.

Yhteensä siis vetäisin tuosta hiukan vielä alaspäin ja laskisin, että Peugoet e-208 on noin 60% Teslan käytettävyydestä ja hauskuudesta ja hintakin on samassa suhteessa edullisempi. Tämän osion loppuun vielä pyyntö, älkää kukaan vetäkö herneitä nenään, kyseessä oli leikkimielinen vertailu, josta tosin poiki itselle Pösö-kuumeen.

Ja sitten vastaukseni otsikon kysymykseen: En usko että tämäkään auto Teslaa tappaa ja miksi pitäisi tai voisikaan. Ennemminkin kyseessä on taas yksi polttomoottoriaikakauden tappajista lisää markkinoille.

Peugeot e-208 vs muut 208 mallit

Peugeot 208:n GT Line PureTech 130 EAT8-automaatti -malli vastaisi lähimmäksi e-208:n suorituskykyä. Sen hinta on Suomessa 27 695 euroa. Pösön e-208 on tuntuvasti kalliimpi alkaen 31 900 euron hinnalla ja yläpäässä 38 221 euron hinnoillaan (sis 2000 e:n tuen). Ei sähköpösöä kannatakaan ostaa vain pihan koristeeksi, vaan se kannattaa ostaa ajettavaksi. Verrokiksi ottamalleni GT-line -208 bensaversiolle luvataan WLTP-kulutukseksi 5,7 litraa satasella ja e-208:lle 16,5 kWh/100km. Jos autoilla ajaa keskivertotalouden 16 000 kilometriä vuodessa, kuluu bensiiniin noin 1400 euroa vuodessa ja jos ajetaan noin 40 000 kilometriä vuodessa, kuluu bensiiniin noin 3400 euroa vuodessa. Sähköön kuluu rahaa noin 800 euroa, jos ajaa 40 000 kilometriä vuodessa ja saa kotilatauksen onnistumaan. Säästöä siis tulee tuossa isommassa ajomäärässä liikenne-energialle noin 2600 euroa vuodessa, eli 7800 euroa kolmessa vuodessa. Hankintahintaeroa autoilla on 4205 euroa, joten periaatteessa saattaa olla mahdollisuus säästää tuo hintaero takaisin. Jokainen tietenkin vertailee omista tarpeistaan ja lähtökohdistaan haluamiaan malleja ja niiden hintoja.

Itselleni bensiiniauto ei kuitenkaan ole vapaaehtoinen vaihteohto, jos vain saan onnistumaan sähköauton hankinnan sen ajamisen mukavuuden ja ajamisen aikaisesti liikenne-energian osalta päästöttömyyden sekä kokonaisuutena vähäpäästöisyyden takia. Minulle nämä ovat myös arvovalintoja ja ihmisen todelliset arvot näkyvät vain käytännön valintoina ja tekoina.

Keskustelu

tj
14.08.2020 16.21

Pösön pikalatausteho tippuu 70%:n kohdalla 25kW:iin ja kun kulutus reippaassa matka-ajossa on n. 20kWh/100km, jää latausväli harmillisen lyhyeksi kun 10-70% ladatessa energiaa saadaan suunnilleen 27kWh.

Kävin itsekin koeajolla ja pidin kovasti, mutta range ja pikalataus ovat hivenen vaatimattomat ykkösautoksi ja kakkosautoksi tuo on vähän turhankin hyvä ja kallis.

Sähköautoileva motorisri
15.08.2020 10.39

Moi,
Näkemäni videot 1000 km rangetestistä kertovat, että latausteho käytännön ajossakin on riittävä pitkällä matkalla ja kulutus on lähempänä 15-18 kWh/100 km, joten en koe mitään ongelmaa ykkösauton statukselle, kenelle vain tilat riittää ja päivittäin/viikoittain ei toistu yli 1000 km kertasiirtymiä.

tj
15.08.2020 11.26

Itsekin katsoin 1000km testin ja siinä taisi olla vähän kovempi kulutus, mutta myös kova vauhti. Käytännön matka-ajossa Suomen rajoituksilla pääsee varmaan arvioimaasi kulutukseen. Oliko tuossa muuten sallittu jonkinlainen kattokuorma?

Oskari
23.09.2020 16.19

Olen myös koittanut etsiä kattokuormasta tietoa, mutta olen löytänyt sitä huonosti. Varsinkin isovelimlliin e-2008 kun tarjotaan kaittokaiteet, mutta ei kerrota mikä se kattokuorma on..

Sähköön aikova
23.09.2020 22.35

Tämä ei suoraan osu tähän juttuun, mutta. Itselleni tarvitsisin lähinnä pientä kakkosautoa (Seat mi ja vastaavat), jolla voisi hoitaa suurimman osan kaikesta ajamisesta. Suurin ajo tarve n.200km latauksella ja lataus pääosin kotilatausta. Tällä hetkellä näitä autoja ei Suomesta saa hintaluokassa 20k€ ja jos erä sattuu tulemaan, niin se menee samantien ties millä säännöillä. Lisäksi toimitusajat ovat sittenkin osalle "onnellisista" vuoden luokkaa.
Tästä syystä olen katsellut Saksan käytettyjen markkinoita. Tarjontaa on paljon, mutta myynti-ilmoituksista puuttuu osa tai lähes kaikki oleellinen, akun koko, onko akku liisausperusteinen, akun lämpötilanhallinta, latauslaitteiston ominaisuudet jne. Voiko esim. myytävän auton akun kunnon tarkistaa jollakin testausohjelmalla, onko sellaisia ohjelmistoja autoissa itsessään, vai tarvitaanko käyntiä jollakin testausasemalla? Mitä akun testiraporttia voisi pyytää autonmyyjältä.
Suomea koskien, miten tuontiauton verotus muodostuu sähköauton tapauksessa, millaisista summista puhutaan?

Sähköautoileva motoristi
25.09.2020 08.03

Moi nimim Sähköön aikova,
Sähköauton akun todellisen kunnon selvittäminen on tosiaan hiukan monimutkaista ja haastavaa/ Leafista saa selville LeafSpy-sovelluksella ja OBD-lukijalla selville SOH-lukeman,eli akun kuntoisuuden prosentteina uudesta. Muihinkin ehkä löytyy. Niitä kannattaisi kysella esim FB:n merkkikohtaisista sähköautoryhmistä tarkemmin.

Mun oma kanta on, että olennaisin olisi päästä tekemään autolla todellinen rangetesti. Lähtö täydellä akulla ja kulutusmittarin nollaus, ajoa mahdollisimman tyhjäksi, esim 1-3 % tasolle. Sitten laturiin. Sen rangen pitäisi olla edes keliin ja ajo-olosuhteisiin huomioituna lähellä WLTP-rangea. Keskikulutuksella ja ajetulla matkan määrällä saa myös laskettua kuluneet kWh:t. Olennaista on myös,ettei range droppaa yllättävästi akun tyhjentyessä. Jos nopea romahdus niin akusta voi olla osa kennoista finaalissa.

Sähköautoileva motoristi
25.09.2020 08.08

Jatkoa
Verot käytettyinä maahantuoduissa sähköautoissa on pieniä, pääsääntöisesti alle tonnia, koska vero on päästöperusteinen.

Sähköautoileva motoristi
25.09.2020 08.12

Vielä jatkoa
Esim Mobile.de saa valittua: akku kuuluu, ei kuulu tai on liisari.
Tiedon todenmukaisuus on kuten kaikki muukin myytävien autojen ilmoituksissa. Eli aina varmistuttava asiasta. Itse ostaisin ehkä käytetyn sähköauton sittenkin Suomalaiselta kauppiaalta maahan haettuna. Nytkin viimeksi kun kysyin niin saamani tuontihinta/palkkio oli niin pieni, ettei olisi ollut kannattavaa lentää itse paikanpäälle, majoittua, ajaa takaisin ja ottaa lisästressiä asioiden sujumisesta oikein.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

e-208 Peugeot sähköauto Tesla

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (200) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (9) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (22) Energica (3) e-Niro (2) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) EV Challenge 2020 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) Hyötysuhde (1) i3 (4) IAA2017 (14) ID3 (1) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (4) Kattoteline (1) Kenworth (1) Kia (4) koeajoraportti (12) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) Lofootit (3) MAN (1) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (6) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (3) Rekisteröintitilasto (62) Renault (6) Roadster (3) Scania (2) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (179) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (33) Sähköauton lataaminen (17) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (7) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (17) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) WALLe (1) video (1) Volkswagen (4) Volvo (1) VW (4) Zoe (10)
nwdb