01.10.2016

41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Kuinka monena päivänä syyskuussa ajoit yli 300 km?
Onko sinulla asiasta faktapohjaista tietoa, vai mutua?
Minulla on tietoa. Kokonaisuudessaan ajoin syyskuussakin jonkin verran keskiarvoa enemmän: 2560 km.
Vaikka tämä sattui olemaan minulle poikkeuksellisen vähän ajettu kuukausi, tekisi tuokin tasaisella kertoimella vuodessa 30 720 km.

Syyskuussa en ajanut yhtenäkään päivänä yli 300 km.
Syyskuun aikana kulutin yhden vuorokauden aikana enimmillään 36,2 kWh, jolloin matkaa kertyi 198 km.
Tuona päivänä ajoin runsaasti moottoritiellä 120 km/h kesänopeusrajoitusten ja muun liikennevirran mukaisia vauhteja käyttäen.
Toisin sanoen Renault Zoen uusi 41 kWh akku olisi riittänyt syyskuun jokaisena päivänä minulle ilman yhtään välilatausta.
Melko mukavaa ja helppoa sekä edullista ja vähintään paikallisesti saasteetonta ajoa siis olisi Zoe minulle viime kuussa tarjoillut. No, omaan Leafiin verrattuna nimenomaan vaivattomuutta lisää.

Kirjoitin kylmätyypit raporttia Xoesta 
Zoe esittelyä

 

Tiedätkö sinä, kuinka useana vuorokautena tämän vuoden puolella olet ajanut niin paljon, että sähköauto olisi käytössäsi kuluttanut yli 41 kWh?
Minulla on tästäkin tietoa omien ajojeni osalta, niin ei tarvitse arvailla.
Ajan sähköautollani aika paljon keskiarvomäärää enemmän, eli reilusti yli 40000 km vuosittain.

Koko vuoden 2016 aikana (syyskuun loppuun mennessä) olen 18 vuorokauden aikana kuluttanut yli 41 kWh sähköä autossani.
Näistä vuorokausista vähiten on ajettu 234,5 km ja eniten 417 km. Siis näinä 18 vuorokautena Zoen 41 kWh akkua olisi pitänyt ladata jossain vaiheessa päivää ainakin hieman lisää.

Näinä vuorokausina, kun 41 kWh akku ei olisi riittänyt ilman välilatausta, on keskimäärin kulunut 53,7 kWh sähköenergiaa.
Zoen saa Suomessa ainakin  alkuvaiheessa vain 22 kW sisäisellä laturilla.
Tuon puuttuvan sähkön olisi ladannut siis noin 35 minuutissa. Lataamisen olisi voinut suorittaa vaikka yhdessä lukuisista markettien pysäköintialueiden latauslaitteista. Useimmiten ilmaiseksi.

Enimmillään olen tämän vuoden puolella kuluttanut 79,1 kWh sähköä autossani yhden vuorokauden aikana.
Tuon vuorokauden lisäenergian tarpeen, eli 38,1 kWh Zoeen olisi saanut ladattua 1h 45 minuutin pysäköinnin aikana. Siis vaikka lounas ja kaupassa käynti, parilla eri pysähdyksellä. Mainittakoon vielä, että jos Renault saa kehitettyä Zoesta joskus pohjoisen pakkasiinkin soveltuvan 43 kWh pikalaturilla varustetun version, niin tuon päivän lataamiseen olisi kulunut alle 55 minuuttia. 

Vähän keskimääräistä reilummillakaan ajomäärillä ei siis sähköauton lataamiseen kuluva aika ole enää ongelma monille meistä.

 

Tarkastelen vielä muutamia välimatkoja, jotka Zoe 41 kWh akullaan taittaa ilman välilatausta tai hyvin lyhyellä yhdellä välilatauksella.
  • Jyväskylästä Helsinkiin on alle 270 km. Jotta tuon reitin pääsisi ilman välilatausta, tulisi keskikulutuksen reitillä olla alle 15 kWh/100 km. Oman Leafilla saadun kokemuksen mukaan tuo on teoriassa mahdollista, mutta ei välttämättä matkustajille saati kanssa-autoilijoille mieluisaa, koska matkanopeus olisi hyvä olla enintään 80 km/h. Mutta jos pysähtyy vaikka Lahdessa Citymarkettiin kahville, niin latautuu autoon jo noin 20 minuutin kahvitauon aikana 7,3 kWh lisää sähköä, ja se jo riittävän että keskikulutus saa nousta koko reitillä 17 kWh/100 km tasolle. Tuo vastaa jo normaalin maantieajon kulutusta. Poikkeuksena tietenkin kovat pakkaskelit.
  • Mikkelistä on Helsinkiin alle 230 km. Tuon matkan Zoe taittaa vaivatta ilman välilatausta, etenkin jos moottoritiellä ei ole tarvetta paahtaa täyttä 120 km/h.
  • Tampereelta Helsinkiin on 178 km, joten tämä väli ei aiheuta välilatausten tarpeita.
  • Porista on Helsinkiin alle 250 km. Tuo reitti on maantietä, jolla ilman välilatausta ajamisen ei pitäisi tuottaa ongelmia.
Ja todetaan taas jo suoraan tähän loppuun, ettei tarvitse turhaan alkaa asiasta vääntämään: sähköauto ei vieläkään sovi kaikille. 
Renault Zoe sähköautoa en halua suositella jos:
  • Sinun pitää voida asentaa vetokoukku. Sitä varten voit ostaa Model X tai odottaa Model 3
  • Ajat päivittäin yli 250 km / suunta töihin maantienopeuksilla, tai moottoritiellä yli 200 km.
  • Sinun säännöllinen mökki/mummola tms matka on yli 400 km, etkä halua joustaa yhtään saadaksesi välilauksen
  • Sinulle autossa tärkeintä on saada sijoitetulla rahalla mahdollisimman paljon peltiä, luksusta tai premium-imagoa sähköauton tarjoaman mukavuuden ja vähintään paikallisesti aina täysin saasteettoman ajon sijaan.
  • Tai sinua ei muutoinkaan sähköautot kiinnosta lainkaan. Onneksi nimittäin kenenkään ei ole pakko ostaa vieläkään sähköautoa.
Mutta kyllä se nyt muutama päivä ensiesittelyn jälkeenkin tuntuu erinomaiselta sähköautolta 32990 euron alkaen hinnallaan.
Jos olisin nyt autoa vaihtamassa, päätyisin heti ennakkotilaamaan Intens-varusteltuna sen 34990 euron hintaan.
Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä, miten Zoe tulee näkymään ensivuoden puolella ensirekisteröintitilastoissa. 

 

Keskustelu

Ei kommentteja

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (4) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (12) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (58) Renault (6) Roadster (3) Scania (1) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (31) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (6) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb