07.12.2015

Autoslalom kilpailu Leonilla

Elokuisen Onnellisten ajokoulun autoslalom-päivän jälkeen jäi sellainen kutina, että sitä olisi kiva kokeilla joskus uudestaan. Kun sitten sain kuulla, että syyskuussa järjestetään autoslalom kotikaupungissani Jyväskylässä, mietin, että miksipä ei! Renkaiden kuluminen ja auton naarmuuntuminen kyllä hieman huolestuttivat, mutta kaverini vakuutti, että kyllä ne kestävät. Ja että kyllä Jyväskylästä saa uusia renkaita ja maalia... xD

Autoslalomin ideana on ajaa rata läpi mahdollisimman nopeasti ja kiertää matkan varrelle osuvat esteet. Osumista tulee 2 sekuntia aikasakkoa ja esteen kiertämisestä väärältä puolelta 10 sekuntia.

Kuten monet muutkin autourheilulajit, myös autoslalom on kärsinyt viime vuosina osallistujakadosta. Tämä on harmi, sillä autoslalom on oivallinen tapa harjoitella auton käsittelyä ääritilanteissa. Lajin aloittamiskynnys on hyvin matala, sillä kilpailut ajetaan tieliikenteeseen katsastetuilla autoilla - oma käyttöauto käy siis hyvin. Turvavarusteeksi vaaditaan vain kypärä, mutta senkin voi tarvittaessa lainata joltain ja moottoripyöräkypärä käy hyvin.

Harrastesarjan osallistumismaksu oli tässä kisassa 15 e ja lisäksi tulee olla lisenssi. Tutustumislisenssi maksaa 25 e, mutta minulla oli jo Ecorunia varten hankittua AL-Sportin lisenssi, joten kisa ei käynyt edes kukkaron päälle.

En ottanut menestymisestä mitään paineita, vaan tavoitteenani oli vain lähteä kokeilemaan Leonin käsittelyä ja pitämään hauskaa.

Kilpailun kulku

Kilpailupäivä alkoi ilmoittautumisella ja katsastuksella, jossa lähinnä tsekattiin rekisteriote ja kypärän olemassaolo. Sitten kartta kouraan ja jalkamiehenä tutustumaan Grafilan pihaan rakennettuun rataan. Ohjaajakokouksen jälkeen rata kierrettiin vielä autoilla. Muutama aika tiukka mutka sinä oli, mutta muuten rata oli ihan selkeä. Pelkäsin etukäteen, että kiertäisin vahingossa keiloja väärältä puolelta, mutta se huoli oli turha. Rata oli melkein pelkkiä portteja ja varsinaista pujottelua oli vain parin keilan verran. Kolmesta kierroksesta koostuvalla 1400 metrin pituisella radalla oli yhteensä 49 estettä.

Autoslalom-radan kartta.

Ajan Leonilla arkiajot ja Eco-moodilla, mutta autoslalomissa ajotila oli tietenkin Sport, jota käyttämällä auto reagoi kaasuun herkemmin ja käyttää pienempiä vaihteita. Seat Leon 1.4 TSI DSG ACT FR on ihan mahtava auto, kun se on taloudellinen, mutta tarvittaessa tehoa ja vääntöäkin löytyy. Autoslalomissa ei jäänyt epäselväksi tämä sporttisempi puoli, sillä sen verran halukkaasti auto kulki. Tuntui kuin auto olisi tajunnut, että tänään ohjelmassa on repiviä kiihdytyksiä ja jarrutuksia, mutta oikeasti kyse taisi vain olla Sport-ajotilan vasteesta. 

Autoslalomissa pienet autot ovat enemmistönä, koska ne ovat ketterämpiä. Olisinkin mieluummin lähtenyt kisaan Leonia pienemmällä Pololla. Joku konkarikisaaja sanoi minulle, että Leon käyttäytyi hyvin nätisti radalla. Olipa mukava kuulla! Sporttisempi alustahan tässä FR:ssä on kuin normaalissa Leonissa, joten se varmasti vaikutti asiaan.

Kaverin kaveri otti kuvia ajamisestani. Leon ei kyllä turhan paljon painunut kasaan tiukoissakaan kurveissa. :)

Kisan komeimmat niiaukset teki kyllä iso vanha Volvo, joka oli mielestäni päivän hämmästyttävin ajoneuvovalinta. Mutta kuten todettua, mukaan voi lähteä millaisella autolla tahansa. Kilpasarjoissa porukalla oli sitten varta vasten autoja, jotka tuotiin paikalle trailerilla tai vähintään erillinen rengassarja rata-ajoa varten.

Tässä oli ehkä autojen ääripäät. Laivan kokoinen vanha Volvo 240 ja söpö pieni Morris Mini 1000.

Volvo niiasi komeasti käännöksissä, mutta ulkonäön ei pidä antaa pettää. Se ajoi 10 sekuntia paremman ajan kuin minä. :)

Into Isännäinen voitti tehopainosuhde 16kg/kW ja yli -luokan Morris Mini 1000:llaan. Hän aloitti autoslalom-uransa 30 vuotta sitten tällä samalla autolla!

1. startti

Kilpailussa ajettiin kaksi lähtöä ja rata kierrettiin kolmesti per lähtö. Ensimmäinen lähtöni meni lievästi penkin alle, sillä olin unohtanut ottaa start-stopin pois päältä ja painaessani kaasua valojen sammuessa Leon vasta heräsi uniltaan. Reaktioaika: 1,37 sekuntia. xD Ajo meni mielestäni muuten hyvin, mutta ekalla kierroksella ajoin suoraan yhden törpön yli, kun se vaan yhtäkkiä ilmestyi eteeni!

Ekan lähdön aika 2:03,85 (2:01,85 + 0:02) oikeutti neljänneksi viimeiseen sijaan, mikä oli mielestäni ihan superhyvä tulos!

Ensimmäinen lähtö tuulilasikameran kuvaamana. Jos video ei näy, voit katsoa sen tästä.

2. startti

Toisessa lähdössä startti onnistui paremmin, kun auto oli jo valmiiksi käynnissä. :D Muuten ajaminen taisi mennä hieman yliyrittämiseksi, mikä kostautui turhina jarrutuksina vauhdin kivuttua liian suureksi. Ajoin tällä kierroksella lisäksi kahta törppöä päin, joista eka oli vieläpä sama kuin viimeksi. Epäilen että kyseisellä törpöllä oli jalat allaan, kun se väkisin oli taas kulkureitilläni. Tällä kertaa osuma oli enää oikeaan etunurkkaan, mutta samapa tuo, pari miinuspistettä joka tapauksessa ropisi.

Neljän lisäsekunnin seurauksena kakkoslähdön aika 2:05,32 (2:01,38 + 0:04) oli huonompi kuin ykkösen.

Toinen lähtö tuulilasikameran kuvaamana. Jos video ei näy, voit katsoa sen tästä.

Kilpailun jälkeen

Autoslalomissa paremman lähdön aika huomioidaan. Kun kaikki muut paransivat toisella lähdöllä tuloksiaan, tipuin koko kilpailun tuloksissa toiseksi viimeiselle sijalle. Tämä oli hyvin menneen ekan kierroksen jälkeen lievä pettymys, vaikka olevinaan en lähtenyt kisaan kuin kokeilemaan autoa. Mutta jostain se kilpailuvietti taas löytyi. Pettynyt tulokseen ei silti pidä olla, sillä en ollut viimeinen, vaikka ennakkoon pidin sitä todennäköisenä sijoituksena. Kisan paras aika oli 1:40,61.

Kisan jälkeen oli aika tarkastaa tuhot. Kolme osumaa oli jättänyt Leonin puskuriin väriä siinä määrin, että näytti kuin joku olisi leikkinyt huulipunalla... Ja minulla kun oli tavoitteena nolla osumaa, ettei autoon vain jäisi jälkiä! Mutta virheitä nyt vain tuli enkä lähtenyt radalle ajamaan varman päälle. Hankalaa yhdistää autourheilu ja tarkka suhtautuminen auton pintoihin.

Porukka lohdutti mua, että auton puskuriin tarttunut puna lähtee autosta savella. Kynnellä raaputtamallakin se vähän irtosi. En jaksanut säätää asian kanssa, vaan suuntasin Glosspointille kysymään, että mitäs tehdään. En ollut uskoa silmiäni, kun Leo vähän pyyhkäisi puskuria tinnerillä kostutetulla rätillä ja jäljet olivat tiessään. Leonin CQuartz Finest pinnoite on niin kova, että väri oli vain siinä päällä eikä kovempia keinoja tarvittu. Tinneri toki on tiukkaa tavaraa, mutta CQuartz kestää senkin.

Onko se huulipunaa? 

Vaikka matka ei ollut pitkä, ehtivät Leonin eturenkaat silti jo hieman kulua.

Yhteenveto

Autoslalom-kilpailuun oli hauska osallistua ja saatanpa lähteä toistekin. Eniten jäi harmittamaan se, miten vähän kilpailussa ajetaan. Olisi ollut niin kivaa testata rataa uudestaan ja uudestaan! Ennen seuraavaa osallistumista minun on keskusteltava itseni kanssa siitä, onko auto käyttöesine vai koriste. Joko täytyy ottaa vähän rennommin tai jättää tämä laji tähän - tai olla yksinkertaisesti osumatta törppöihin. :D

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Autoslalom Leonidas Seat Seat Leon

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (2) Ajovarusteet (8) AL-Sport (6) Audi (13) Autokoulu (30) Autoliitto (4) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (6) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (40) Ford (3) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (38) Hybridiautot (6) Hyundai (3) Jarrut (9) Jenni (37) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (8) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (13) Kevytliikenne (8) Kia (2) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (46) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (1) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (44) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (3) Moottori (3) Moottoripyöräily (29) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (62) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (1) Opetuslupa (3) Pimeällä ajo (8) Pohdiskelu (30) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (33) Renault (2) Renkaat (34) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (40) Seat Leon (42) Skoda (7) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (14) Takuu (4) Taloudellinen ajo (49) Talvi (35) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (34) Tesla (5) Toyota (8) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (9) Unelmointi (14) Valot (8) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (51) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (16) Yleinen (22) Äänentoisto (4)
nwdb