POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen

Onnellista autoslalomia

keskiviikko 19.08.2015 Avainsanat: #onnellistenajokouluMazdaRata-ajoTapahtuma

Pääsin viime viikolla viettämään päivän Mazdan #onnellistenajokoulun kanssa Ahveniston moottoriradalla. Ohjelmassa meillä oli autoslalom eli pujottelua autolla, tässä tapauksessa uudella Mazda2:lla ja CX-3:lla. Päivä sisälsi menoa ja meininkiä, hysteeristä naurua (ehkä vähän kauhuakin) sekä itsensä ylittämistä! Oli superkivaa!

Ratapäivän aamu oli varattu Akin tiimille, josta oli kuitenkin lähtenyt mukaan vain puolet. Vähän tyhmää, kun on näin hieno tilaisuus tarjolla ja se jätetään käyttämättä! Noh, kun kerran paikkoja oli vapaana, mukaan oli kutsuttu myös Autovouhotuksen alla blogaavat Mikko ja Piia. Ja minähän kutsuin itse itseni paikalle jo aikoja sitten, joten puolet porukasta olikin sitten autoblogaajia. :D Iltapäivällä oli Annan tiimin vuoro ajaa ja jäimme seuraamaan Mikon kanssa vielä sitäkin, vaikka ajovuoroja ei isomman ryhmäkoon vuoksi hirveästi enää ollutkaan tarjolla.

Blogaajat yhteiskuvassa. Oli hauska tavata kollegoita!

Autoslalomissa oli tietenkin myös onnellisuuteen tähtäävä juoni; Onnellisten ajokoulussa kun kerran oltiin. Viime vuonna olimme liukkaan kelin radalla, mikä ei ole ollenkaan huono tapa harjoitella auton käsittelyä; hyvin perinteinen vain. Autoslalomin etu oli siinä, että aremmatkin kuskit pääsivät ja rohkaistuivat irrottelemaan. Kun kilpailuvietti innosti ajamaan rataa uudestaan ja uudestaan, itseluottamus kasvoi ja tuli ihan vahingossa opittua auton hallintaa.

Miten ajaa, että radan pääsee nopeiten läpi? Miten väistää keskelle kulkuväylää kyhätty este kätevimmin? Ja mikä olisikaan parempi paikka kokeilla omia ja auton rajoja kuin moottorirata? Tämä oli taas kiva esimerkki siitä, miten Mazda haluaa tehdä asiat vähemmän perinteisesti!

Jiri lähettämässä punaista Mazda2:a radalle, sininen odottaa jo kuumeisesti vuoroaan.

Ahveniston pää- ja varikkosuorat yhdistävä autoslalomrata kierrettiin omalla ajovuorolla aina kahdesti. Matkan varrella oli lukemattomia pujoteltavia keiloja sekä portteja, joista piti ajaa läpi. Olipa matkan varrella myös kohta, jossa keilat oli aseteltu ihan samaan tapaan kuin liukkaan kelin radalla hirven väistöä harjoiteltaessa. Reitti oli tarkoitus ajaa mahdollisimman nopeasti, mutta ihan överiksi hommaa ei kuitenkaan voinut pistää, sillä rata piti tietysti pyrkiä suorittamaan puhtaasti. Kaadetuista tai väärältä puolelta kierretyistä keiloista kun ropisi miinussekunteja.

Aamupäivällä oli tiukka kisa parhaasta kuskista ja sen voitti Piia ajalla 2:29; sekunnin erolla Akiin. Iltapäivällä Annan tiimin Joni oli ihan omaa luokkaansa ajaen ensin huippuajan 2:24 ja paransi sen sitten vielä 2:20:een. Ihan mieletöntä!

Hannu pujottelemassa. Esteet piti väistää aina kaadetun keilan osoittamalta puolelta.

Omat fiilikset

Minusta oli ihan hirveän siistiä ja hauskaa päästä ajamaan radalle autoslalomia! Ajoin radan yhteensä kuudesti ja olisin halunnut ajaa radan vielä useamman kerran. Kisailumielessä tuo ei nimittäin riittänyt vielä mihinkään, vaan parempia aikoja varten olisin tarvinnut paljon lisää toistoa, jotta olisin oppinut optimoimaan ajolinjojani. Ajaminen oli kyllä joka kierroksella yhtä kuumottavaa puuhaa ja siihen oli keskityttävä ihan täysillä. Kun pääsin maaliin kädet tärisivät aina ihan hirveästi. Taisi vähän adrenaliini virrata?!

Alussa rata kierrettiin kouluttajien kyydissä ja vaikka nopeudet eivät olleet vielä ihan hirveän huimia, alkoi tulla huono olo. Kaksi kierrosta kerrallaan omaakin ajoa oli kyllä ihan sopiva matka, sillä matkapahoinvointi meinasi siinäkin jo hieman uhitella. Onneksi emme kiertäneet koko Ahveniston rataa, sillä pääni ei olisi kestänyt sitä, kuten tuli testattua pari vuotta sitten Nissanin kanssa...

Piia lähti kyytiin, vielä hymyilyttää molempia. Mikko kuvaa.

Autoa ajaessa itseään sai koko ajan tukea vasemmalla jalalla lepuutustukeen ja oikealla jalkatilan oikeaan reunaan, jotta pysyi penkissä. Mikko tuntui heittelehtivän oikein penkissä, kun istui kyydissäni yhden lenkin verran kuvailemassa. Ihmeen hyviä kuvia mies kyllä menoon nähden sai otettua! :D Itse en  olisi pystynyt lähteä vastaavaan kyytiin, joten Minnan pyytäessä loppupäivästä kyytiin jouduin kohteliaasti kieltäytymään, vaikka olisin mielelläni lähtenyt.

Tiukka mutka ja ratinpyöritys menossa, mutta siitä huolimatta Mikko onnistui sommittelemaan kuvaan täydellisesti keskelle takaikkunaa hyppyrimäen. :D 

Niin, siitä ajamisesta... Yhdellä kierroksella kyllä missasin yhden esteen, kun niitä ilmestyi yllättäen eteeni kaksi kappaletta niin, etten millään ehtinyt kiertää molempia, vaan piti valita vain toinen. Varikkosuoran yläpään kaarteessa (ajoimme rataa vastapäivään) pujoteltavat esteet tihenivät tihenemistään ja se oli vaikea paikka, jossa liian kovaa ajaminen lähti aina kertautumaan ja kerran jouduin pysähtymään melkein kokonaan kun auto ei enää taittunutkaan käännökseen. Sainkin kommenttia, että taisi olla katse liian lähelle auton eteen ja siksi este pääsi yllättämään. Kenties? Alkubriiffauksessa kehotettiin katsomaan koko ajan riittävän kauas, jotta tietää mitä on tulossa. Tässä on yhteys myös normaaliin liikenteeseen; ei kadullakaan voi tuijottaa vain auton eteen, vaan on oltava selvillä myös siitä, mihin on menossa.

Varikkosuoralla esteet olivat vielä harvakseltaan, kunnes kaarretta lähestyessä törpöt tihenivät ja tihenivät ja olisi pitänyt tajuta vähän hiljentää vauhtia. Yleensä ei tajunnut. :D (Kuva: Mikko Kilkki)

Gulfin mutkaan laitettu este onnistui kiertää ainakin omasta mielestäni monta kertaa hyvin, vaikka siitä yleisesti kommentoitiin, ettei saa pussittaa autoa siinä. Sen jälkeen tuli radan pisin suora, jossa jopa ehti vilkaista nopeusmittaria: parhaimmillaan se hipoi 90 km/h. Sitten jo tiukka jarrutus kahden törpön pujotteluun ja sitten taas hanaa hirvenväistökohtaan. Aamupäivällä ajoin sen aina tosi kovasti hidastaen, koska riviin asetetut keilat olivat niin selkeä este. Saatuani kommenttia liiasta hidastamisesta ja nähtyäni paikan radan varressa olevasta tornista kokeilin ajaa sen iltapäivällä kovempaa ja sain hämmästyä, miten helposti se meni vauhdikkaamminkin. Paras kierrosaikani 2:35 syntyi kuitenkin jo aamupäivän viimeisellä kierroksella, sillä vaikka iltapäivällä väistö meni nopeammin, mokasin molemmilla lenkeillä jotain muuta.

Liukkaankelinradalla harjoitellaan yleensä hirven väistöä, nyt vastaavasti asetellut portit olivat osa autoslalomrataa.

Automaattiin tottuneena en oikein tykännyt ajatuksesta, että ajetaan manuaalivaihteisilla autoilla, koska vaihteet ovat yksi keskittymisen kohde lisää muutenkin hektisessä menossa. Parilla ekalla kierroksella käytin Mazda2:n pari kertaa kolmosella, mutta sitten tulin siihen tulokseen, että koko reitin voi ajaa hyvin kakkosella. Kiihdytys 80 km/h vauhtiinkin meni kakkosella kätevästi; pieni ja ketterä Mazda2 kiihtyi ripeästi eikä moottori kuitenkaan käynyt huutamaan, että vaihda jo hyvä ihminen isommalle. 

Gulfin mutkan jälkeen talla pohjaan, tässä nopeutta näyttää olevan jo liki 80 km/h. (Kuva: Mikko Kilkki)

Vähän olisi houkuttanut testata radalla Leoniakin. Meinasin kysyä lopussa, että saisinko ajaa sillä kierroksen, mutta en sitten malttanut, kun Mazda2 kävi tutuksi. Samasta syystä en malttanut kokeilla edes isompaa CX-3:a, sillä halusin vain ajaa paremmin ja paremmin Mazda2:lla.

Yhteenveto

Autoslalom oli mielestäni erinomainen aihe Onnellisten ajokouluun. Liikenteessä ei ole liiemmin mahdollisuuksia kokeilla täysjarrutuksia ja tehdä sellaisia väistöjä, että renkaat ulvovat. Ei sillä että se olisi itsetarkoitus, mutta kuitenkin...

On myös ihan eri asia harjoitella ääritilanteita ohjatusti liukkaan kelin radalla radalla kesäkelissä. Tässä ääritilanteita tuli sarjatulella ja ekan testikierroksen jälkeen vauhditkin oli aika hyviä. Miinusta vain siitä, että ei varsinaisesti opetettu miten ajaa, vaan kaiken sai itse kokeilla. Mutta kokeilua oli sitten senkin edestä! Radalla nekin henkilöt, jotka olivat ensimmäisellä kyytikierroksella ihan kauhuissaan ja ilmoittivat, että "minä en ainakaan mene tuonne", ajoivat lopussa ihan innoissaan. Valmiiksi rohkeat kuskit puolestaan pääsivät kerrankin irrottelemaan turvallisesti. 

Uskallan sanoa, että Onnellisten ajokoulu onnistui taas tavoitteessaan tehdä onnellisia kuskeja! Porukka oli ihan innoissaan radalla ja varmaan kaikki lähtivät sieltä pois suupielet korvissa. :D

Maija ja Jaana radalla; keilat lentelevät, mutta hauskaa on!

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (14)
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Vertaisvuokralla unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!