POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen

Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun

sunnuntai 06.09.2015 Avainsanat: #onnellistenajokouluEcorunLeonidasReissutSeatSeat LeonTaloudellinen ajo

Autoliiton Ecorun-cupin kauden viimeinen osakilpailu ajettiin viime viikolla Lahdessa. Osanotto oli tavallista runsaampi; kokonaiset 18 autokuntaa; sillä Mazda oli haastanut kisaan rallitähdet Minna Sillankorvan ja Markku Alénin sekä #onnellistenajokoululaisia. Lisäksi kisaan oli saapunut yksi tiimi Tsekeistä saakka.

Rallikuskit olivat kyllä hyviä ajamaan taloudellisesti ja alittivat Mazda2:lla molemmat neljän litran kulutuksen, mutta kilpailun palkintosijat menivät kuitenkin pitkän linjan harrastajille. Bensaluokan ja samalla koko kisan pienimmästä kulutuksesta 3,324 l/100 km vastasivat Timo Huusko ja Tuomo Kuosmanen pikkuruisella Toyota Aygolla. Yleiskilpailun voittivat kuitenkin Jari Hannula ja Janne Saarikoski, koska heidän Priuksensa painaa yli 400 kiloa enemmän kuin Aygo ja saa siitä etua kokonaispisteitä laskiessa.

Jarin ja Jannen Prius kertoo takana ajaville, mistä on kyse. :)

Leonin kisakulutus oli 4,405 l/100 km, mikä oli mielestäni varsin hyvä. Sijoituksemme oli bensaluokan 8/11 ja yleiskilpailun 13/18. Luokkatulokseen olin totta puhuen aavistuksen pettynyt, sillä nyt olin vakionaamoista/harrastajista toiseksi viimeinen. Eli vaikka tavoitteeni on ollut vain ei-viimeinen sija, niin kyllä nälkä kasvaa syödessä ja parempia sijoituksia tavoittelen.

Autonvalmistajan Leonille lupaama maantiekulutus on 4,1 l/100 km, joten parantamisen varaa jäi kyllä. Yhdistetyn kulutuksen 4,6 l/100 km päihitin toki, mutta mielestäni Ecorun-tuloksia on turha verrata siihen, koska ajo on pääosin maantietä ja pihistellessä yhdistetyn saavuttaa muutenkin melko vaivatta.

Tehotytöt

Mulla oli kisassa jälleen uusi kartanlukija, tällä kertaa Rattituntuma-blogin Piia. Naisenergiaa! Piia oli kyllä pedantein kartturini ikinä; hän kirjoitti nuotteihin joka sivulle keskinopeudet (puuttuivat jostain syystä) ja merkitsi huomiokynällä kaikki nopeuden pudotukset, kolmiot ja kohdat missä oli tapahtui lyhyellä matkalla kaikkea. Ihanan tarkkaa!

Piia valmistautuu huolellisesti koitokseen. :)

Yhteispeli Piian kanssa sujui tosi jouhevasti. Yleensä joudun pyytämään kartturiani toistamaan ohjeita (koska keskittyessäni ajamaan unohdan puolet kuulemastani), mutta nyt Piia oli niin aktiivinen toistamaan, että huomasin ettei tarvinnut kysellä läheskään niin paljon kuin ennen. Koitin myös itse olla tarkempi. Piia-Raukalta kyllä meinasi loppua ääni kesken loppukisassa...

Onnistumisia ja epäonnistumisia

Tässä kisassa onnistuin välttämään virheprosentit. Ei tullut ylinopeuksia eikä myöhästymisiä. Kiire ei tullut missään vaiheessa, sillä keskinopeuspyynnit olivat nopeusrajoituksiin nähden varsin matalia. Muuta liikennettä oli varsin vähän, joten hissuttelumme ei juuri muita haitannut. Tosin en malttanut ajaa ihan riittävän hitaasti, sillä olimme joka ikisellä AT:llä etuajassa. Yhdelle meinasi tulla kiire, minkä huomasimme, kun Minna otti meidät kiinni hiekkapätkällä. Sitten pistettiin vähän vauhtia Leoniin ja oltiin lopulta silläkin AT:lla 20 sekuntia etuajassa... Hups!

Ihan ilman mokia tästäkään kisasta ei kuitenkaan selvitty. Tauon jälkeen ajettiin Padasjoelta Hämeenlinnaan päin 20 km samaa maantietä ennen kuin tuli eka käännös. Evon viitan kohdalla kysyin Piialta, että pitikös meidän kääntyä jossain vaiheessa, niin siitähän se olisi pitänyt! Tein uukkarin ekassa mahdollisessa liittymässä, mutta sen seurauksena meillä meni trippimittariin tuli jotain puoli kilsaa heittoa ja seuraavat tapahtumapaikat oli vaikea hahmottaa. Pian Piia käskikin pysäyttää auton, sillä hänen oli laskettava, oltiinko menty ohi seuraavasta risteyksestä. Ärsytti pysähtyä, mutta parempi tietysti se, kuin pidempi ohiajo.

Olimme reitillä ja jatkoimme matkaa, kunnes 400 m myöhemmin ajoimme kuitenkin ohi seuraavasta risteyksestä. Tajusimme tämän ihan heti ohi ajettuamme ja ei muuta kuin taas uukkaria. Tässä vaiheessa molempia otti päähän, mutta ei auttanut kuin jatkaa. Tuon kyseisen tien viitta näkyi todella huonosti tulosuunnastamme ja kuulemma useampi tiimi oli ajanut siitä ohi; parhaimmat useamman kilometrin.

Eräällä hiekkatiellä jouduimme myös pysähtymään, sillä tien sulki vastaantulevien kaistalle pysähtynyt rekka lavetin kanssa. Piia nousi autosta katsomaan mahdummeko ohittamaan lavetin, mutta keksi sitten sanoa kuskille, että olemme kisassa ja niin rekka ystävällisesti peruutti sivuun. Kuulemma lavetti oli haitannut useamman muunkin tiimin ajoa.

Hiemn liian kapea tie meille kahdelle. Onneksi lavettikuskilla oli pelisilmää ja väisti pyynnöstä. :)

Lopputankkauksessa tein typerän virheen, joka nosti kisakulutustamme puolesta desistä desiin: tankkasin yli! WTF! Ecorunissa tankatessa pistooli ei loppuvaiheessa ole syvällä polttoaineluukussa vaan ihan reunalla, jotta se ei pysäytä polttoaineen tuloa sen kuohuessa. Pistooli oli jotenkin tosi sähäkkä annostelussa ja kun olin aloittamassa lirutteluvaihetta, bensaa kuohahti yli arviolta 0,5-1,0 dl. Taitavaa... Lohdutuksena joku muukin kertoi tankanneensa yli. 

Oli tässä kisassa vastapainoksi onnistumisiakin. Piia opetti mulle vauhdinottoa alamäistä, jolloin ylämäet menivät parhaimmillaan vapaalla rullaten. Ongelmani on aina ollut liian pitkä rullaus alamäissä, minkä seurauksena auto meinaa välillä puutua ylämäkiin. Siis tiedän kyllä, että ylämäkiin ei pidä kiihdyttää enkä kiihdytäkään, mutta se missä vaiheessa autolle antaa taas kaasua on herkästi vähän myöhässä.

Tämänkin virheen olen tiedostanut, mutta nyt sitä tuli oikeasti korjattua, kun Piia huomautti monissa mäissä, että nyt paina jo kaasua. Nyt sainkin välillä kiinni oikein sellaisesta lentävästä rytmistä. On hieno tunne, kun alamäessä auto näyttää isompaa kulutusta kuin ylämäessä. Tätä pystyi kaiken lisäksi tekemään ihan nopeusrajoitusten puitteissa, sillä matalien keskinopeuspyyntien vuoksi 80 km/h alueet tuli suurelta osin ajettua reilua 60-70 km/h ja alamäet sitten kovempaa. 

Hyvä uudistus oli ottaa autoon kisa-aikaa näyttävän kellon lisäksi toinen kello, joka näytti etapilla jäljellä olevaa aikaa. En ole ajatellut sen olevan tärkeä, mutta olihan se ihan näppärä, sillä nyt ei tarvinnut laskea päässä, miten monta minuuttia aikaa on jäljellä. Parilta AT:lta lähtiessä unohdimme kylläkin käynnistää kellon, mutta onneksi sen pystyi laittamaan päälle myöhemminkin, kun laski vain ajasta sopivasti minuutteja pois.

14 sekuntia vielä ennen kuin oma minuutti (12:57) alkaa ja saamme antaa aikatarkastuskortin AT-pisteelle. Okei, sekunnin näköjään edellä tuo vasen kello mutta antaa se kuitenkin suuntaa.

Kuudes kisa, kuudes kartturi.

On ollut jännä huomata, miten eri henkilöt ovat ihan erilaisia kartanlukijoita. Vaikka välillä on harmittanut, etten ole saanut samoja tyyppejä uudelleen mukaani (olenko niin huonoa seuraa?!) niin on se kyllä rikkauskin, että saa ajaa monien erilaisten ihmisten kanssa. Kuuntelen mielelläni kartturin näkemyksiä ajamisesta ja niinpä jokaisen kanssa kilpailu onkin ollut erilainen. Samalla on oppinut lisää ajamisesta ja siitä mitä kannattaa tehdä ja mitä ei. 

Teron kanssa kisaamisesta muistan lähinnä keskustelumme ylinopeuksista ja dynaamisesta ajotavasta. Luonnossa Tero kun ei ehkä (sori!) ole se taloudellisin kuski. Työkseen kuormuria ajava Aki edusti aivan toista ääripäätä, ja hänen kanssaan tuli moottorijarrutettua välillä liikaakin ja sekä vauhti että aika meinasivat välillä loppua kesken. Piia oli jotain näiden väliltä ja nautin hänen kanssaan ajamisesta tosi paljon! Häneltä ammensin oppia mäkien ajamisesta ja parhaista ajolinjoista. 

Tehotytöt maalissa!

Ensi vuoden kisoista ja karttureista ei ole vielä mitään havaintoa. Voi jopa olla, että kisa muuttuu siihen, että kaikki ajava samoilla autoilla ilman kartturia! Toiveissani on, että pääsisin ajamaan jonkun sellaisen konkarin kanssa, joka hanskaa sekä aikataulutuksen että pystyy välillä myös vinkkaamaan optimaalisesta ajotavasta. Nyt kisassa oli #onnelistenajokoulua edustamassa Aki Linnanahde ja hänen kartturinaan liikenneopettaja Jiri, joka olisi mielestäni ihan unelmapari. Siinä meinaan varmasti oppisi lisää!

Muuta

Ecorunin lajipäällikkö Jaakko yritti saada lainaan samanlaisen Seat Leon FR:n kuin mulla, että voisimme kilpailla toisiamme vastaan. FR:ää ei löytynyt, mutta maahantuoja tarjosi Jaakolle Seat Leon ST Cupraa, jonka Jaakko otti innoissaan vastaan. Selväähän se oli, että 280 hevosvoimaisella perhefarmarilla ei hätyytettäisi kilpailun kärkeä, mutta mielenkiintoisempaa olikin nähdä, miten pieni kulutus Cupralla olisi mahdollisuus saavuttaa verrattuna valmistajan antamiin kulutuslukemiin. Ja kyllähän sillä pääsi: siinä missä autolle luvataan 5,5 l/100 km maantie- ja 6,7 l/100 km/h yhdistelmäkulutus, Jaakko pihisteli kisakulutukseksi 5,187 l/100 km! (tai 5,085 jos ei huomioida 2 % aikasakkoa). Eli tehokkaallakin autolla on mahdollista ajaa taloudellisesti!

Seat Leon FR vs. Seat Leon Cupra ST

Kilpailun jälkeen irrotin Leonista konepellin sinettitarrat, jotka lähtivät melkein ajatuksen voimalla. Se ei ollut sinänsä yllätys, sillä ensimmäinen tarra lähti tuulen mukaan jo tankkauslenkillä. Yllätys piilikin siinä, että Jaakon laina-Leonista tarrat eivät noin vain irronneetkaan, vaan ne meinasivat revetä ja jättää konepeltiin liimaa. Johtopäätös: Leonin CQuartz-pinnoite hylkii myös tarroja. :)

Saavuin Lahteen perjantai-iltana ja lähdin pois vasta sunnuntaina, jotta sain nukuttua riittävästi. Aiemmin olen majaillut siskoni luona, mutta hänen muutettuaan Kuopioon majoituskuviot menivät uusiksi. Päädyin majoittumaan Lahden keskustassa sijaitsevaan Matkakoti Patria -nimiseen hostelliin, jonka hinta-laatu-suhde oli erinomainen: kaksi yötä yhden hengen huoneessa maksoi 74 euroa, kun hotellissa samaan hintaan saisi nukkua vain yhden yön, jos sitäkään. Ei majoituksen laatu tietenkään ollut hotellitasoa, mutta minun tarpeisiini hostelli riitti mainiosti.

Talo tarjosi lakanat, pyyhkeet ja kahvit/teet ja huoneessa oli jääkaappik omia eväitä varten. Vessa ja kylppäri olivat yhteisiä. Vielä kun Lahden keskustassa saa pysäköidä perjantaisin ilmaiseksi klo 18 alkaen ja lauantaisin klo 16 alkaen, niin ei tarvinut miettiä autonkaan yöpymistä, vaan sen pystyi jättämään vaikka ihan hostellin ikkunan alle. Tulen kyllä varmasti käyttämään Patriaa toistekin, jostarvitsee tulla Lahteen yöksi.

Huoneeni Matkakoti Patriassa.

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • Anna - 7.9.2015 klo 12:18

    Hauska lukea huomioita kartturien vaikutuksesta. Olen asiaa sattuneesta syystä kovasti pohtinut viimeisen viikon aikana. Olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että karttureita tarvitaan jatkossakin. He ovat kuljettajan tukena kertomassa missä mennään, paljonko on aikaa ja kuinka paljon voi pihistellä vai tarvitseeko kiriä. Vaikka äkkinäisesti tuntuu, että kartturi on vaan "lukija", niin hommaa on yllättävän paljon. Oma kokemus on vielä melko vähäinen, mutta joka kisassa olen oppinut jotain uutta millä tehostaa omaa toimintaa ja edelleen kuljettajan toimintaa. Jos kisat muuttuvat kartturittomiksi, jää itsellä kisat väliin. Se että osaan kertoa missä mennään ja paljonko on aikaa, ei vielä tee minusta kuskia. Mun talentti on kyky lukea mutkatiellä tiekirjaa voimatta pahoin.

  • Jenni - 10.9.2015 klo 20:12

    Moi Anna, kiitos kommentista! :)

    Minustakin tuntuisi oudolta jättää kartturit pois. Ei yksinään pysty ennakoimaan reittiä samalla tavalla kuin kartturin kanssa, kun keskittyy ajamiseen. Kartturi voi hyvin kertoa ennakkoon mm. tulevat nopeusrajoitukset, jolloin tietää hidastaa. Ja pitää huolen että on aikataulussa.

    Olet oikeassa myös siinä, että ei kaikista karttureista tule kuskeja, vaan se tuntuu nyt toiveajattelulta. Ajaminen ja kartanluku on ihan eri asioita, ja vaikka kartturi varmasti tietää taloudellisen ajon periaatteet, ne pitäisi viedä vielä käytäntöön.

    Kuskina en oikein innostu ehdotetusta kaikki ajaa kaikilla autoilla -mallista, koska siinä tulee matkaa vain vähän per auto eikä ehdi oppia ko. auton tavoille. Itse tykkään siitä että opin ajamaan omaa autoani täydellisesti, ja jos mulle annetaan joku tuntematon alle niin tulos ei ensimmäisellä ajolla ikinä voi olla yhtä hyvä kuin omalla autolla.

    Ps. olisi muuten kiva kuulla, mitä kaikkea olet oppinut kartanluvusta. :)

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (17)
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Vertaisvuokralla unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!