31.12.2016
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Tässä blogitarinassa ei ole mitään ihmeellistä uutta sähköautoilusta.
Haluan vain kerrankin kirjoittaa positiivisista sähköauton latauskokemuksista, koska niin usein ja helposti meidän sähköautoilijoiden tulee pidettyä ääntä, ellei latauslaite toiminutaan.
Ajoin jälleen kerran eilen 30.12.2016 Kangasalta Jyväskylään ja kaikki tarvitsemani latauslaitteet toimivat aivan kuten pitääkin.
Sähköautoni on edelleen pikkuisella 24 kWh akulla varustettu Nissan Leaf, joten taviaikaan tarvitsen tuolla 136 km matkalla hiukan myös välillä latausta.
Neste Jämsänportissa on reitillä edelleen ainoa julkinen latauspaikka, jossa valitettavasti on vain keskinopea Type-latauslaite.

Oman Nissan Leaf 24 kWh auton sisäinen laturi on 6,6 kWh tehoinen ja tarvitsin matkalle noin 2,2 kWh lisää päästäkseni Jyväskylään, joten todellisuudessa minullekin riitti 20 minuutin lataus tällä kertaa. Lauha +3c talvikeli vaikutti pieneen lisälatauksen tarpeeseen.

Neste Jämsänportin latauslaite on yrittäjän asennuttama ja heidän omassa ylläpidossa. Kiinteä 2 euron latausmaksu maksetaan etukäteen aseman kassalle ja maksun suoritettuaan saa lainaksi latauslaitteen aktivoivan RFID-tunnisteen sisältävän "luottokortin".
Käytän itse tätä latauslaitetta keskimäärin 1-2 kertaa viikossa ympäri vuoden. Latauslaite on toiminut aina täysin häiriöttömästi, eikä siihen ole koskaan tarvinnut jonottaa. Hyvä!
Toki kovasti toivon Jämsään pikalaturia, koska se nopeuttaisi talvista matkantekoani merkittävästi.
Virtapisteen hallinnoima Jyväskylän Energian pikalatauspiste Jyväskylän Kivääritehtaantiellä on toiminut viimeaikoina joka kerta.

Leafini käyttää Japanilaisille yleistä CHAdeMO-kaapelia DC-pikalataukseen. DC-latauksessa auton sisäinen laturi ohitetaan ja Leafini saa tästä laitteesta ajolämpimään ja alle 50% lataustasolta olevaan akkuun noin 40 kW tehoista latausta, mutta tämän pikkuakkuisen Leafin DC-lataamisen ominaisuuksiin liittyy lataustehon nopea lasku akun täyttymisen myötä.
Uudempi 30 kWh akkuinen Leaf ottaa huomattavasti rivakammin latausta tästäkin vastaan ja vieläpä lähes täyteen akkuun saakka hyvällä teholla.

Virtapisteen hallinnoimat latauslaitteet voi aktivoida mobiilisovelluksella, RFID-avaimenperällä tai RFID-kortilla. Tässä latauslaitteessa on ollut käyttöönotosta asti huomautustarra, jossa kerrotaan, että avaimenperällä aktivointi ei ole käytössä.
Itse aktivoin useimmiten RFID-kortilla ja niin tein eilenkin. Laite toimi jälleen aivan kuten pitääkin ja 70 tkm sähköautoilukokemuksella aloitusmanööverit ovat jo tulleet niin tutuiksi, että ne sujuvat jo kiinnittämättä niihin yhtään enempää huomiota, kuin pankkiautomaatilla käyntiin.
Lataaminen maksaa 20 senttiä minuutissa, siksi oman Leafini nopeasti laskeva latausteho tekee pian lataamisesta hiukan suhteettoman kallista sähköä, vaikka onkin edelleen edullista liikenne-energiaa.
Latasin tällä kertaa 13 minuutissa 7,9 kWh, koska en tarvinnut enempää sähköä Jyväskylään päästyäni. Hinnaksi muodostui 2,80 euroa. Minulle tämäkin hinnoittelu sopii hyvin, jos se vain lisää pikalatauslaitteiden määrää.
Virtapisteen hallinnoima Jyväskylän Energian keskinopea asiointilatauspiste Seppälän Prisman parkkihallissa toimi jälleen kuten pitääkin

Tämänkin latauksen voi käynnistää Virtapisteen mobiilisovelluksella, RFID-avaimenperällä tai kortilla. Itse käynnistin tällä kertaa avainenperällä.
Oma Leafini saa siis tästäkin 6,6 kW lataustehoa. Latasin tänään aamulla noin 1 tunti 30 minuutin asioinnin aikana hieman alle 10 kWh ja hinnaksi muodostui noin 2 euroa.
Tämä latauslaite oli kerran noin kuukausi sitten käydessäni rikki, onneksi en sillä kertaa tarvinnut latausta. Tällä kertaa tämäkin latauslaite toimi aivan kuten kuuluukin.
P-Paviljongissa ja P-Sokoksella on myös Virtapisteen ja Jyväskylän Energian latauspisteet.

Nämäkin latauspisteet ovat nyt viimeaikoina toimineet moitteetta. Paviljongin latauspisteessä on ollut valitettavasti hieman turhan usein ongelmia, jotka ovat lataamisen estäneet.
Eli oma kokemukseni on, että julkiset latauslaitteet toimivat useimmin, eikä niihin vieläkään joudu jonottamaan kuin erittäin poikkeuksellisesti.
Toki on rehellisesti sanottava, että näitä julkisia latauspaikkoja on niin harvassa, että yksikin toimimattomuuskerta on helposti paha matkan keskeyttävä ongelma. Etenkin jos kyseessä on matka-ajoa, jonka varrelle on laskettu toimivia pikalatauksia. Kieltämättä toisinaan toiveena on myös, että yksinkertainen pankkikortin RFID:llä maksaminen mahdollistuisi, mutta ymmärrän hyvin korttimaksanisen kalleuden sekä lataamisen ohuen kassavirran aiheuttaman ongelman tässä asiassa.
Kiitos siis kaikille latauspisteisiin investoineille tahoille!
Keskustelu
Unknown
03.01.2017
21.13
Moi, mitä lataussysteemejä (jotka kannattaa hankkia) on Suomessa olemassa?
Ainoastaan Fortum Charge & Drive pn minulle tuttu ja nyt tilattu.
Marko Saarenketo
03.01.2017
23.10
Moro,
Valtakunnallisesti toimivia, myös pikalatausta tarjoavia on tuon C&D lisäksi vain Virtapiste
https://virta.fi/
Tuleva leafisti?
22.12.2018
18.48
Löytyyköhän noiden latauspisteiden käytöstä mitään dataa, esim. latauskertojen määriä tai ladatun sähkön määriä vuosi- tai kuukausitasolla?
Sähköautoileva motor
22.12.2018
21.24
Hei nimim Tuleva Leafisti
Nyt esititkin hyvän kysymyksen. Eikä kyse ole vain siitä, milloin yleensä tuo todetaan, eli että en tiedä vastausta. Nimittäin olisi mielenkiintoinen tieto!