Sähköautoileva motoristi
Sähköautoileva motoristi kirjoitukset
Uusimmat kommentit
Identtisellä autolla täällä ajellaan, vain väri on eri. Olet myös minua edellä sellaiset 40tkm. Katsotaan miten akut kestää, itse olen aika luottavaisin mielin. En ole SOH arvoa akusta mittaillut, mutta toistaiseksi en ole havainnut rangessa mitään eroa siihen kun oli uudempi. Voihan siellä toki se muutama kymmenen kilometriä eroa olla, mutta sitä harvemmin huomaa. Renkaiden, kelin ja lämmityksen merkitys on kuitenkin vielä niin suuri.
Mistäs keksit ettei sähköautoja poistu rekisteristä? Nehän on lähtenyt rajuun nousuun 2019 lähtien ja tänä vuonna menee rekisteristä poistuneita sähkiksiä 3000 rikki että heilahtaa ja tahti vaan kiihtyy. Rekisteröintimäärillä et enää pysty pelaamaan vaan tieliikennekäytössä olevilla määrillä koska joka kuukausi joudutaan kattamana myös rekisteristä poistuneet sähkikset ennen kuin päästään plussan puolelle.
Moi,
noinhan se on. En koskaan käännä renkaita auton ollessa paikallaan. Tämä tosiaan autoiluni alkuajoista kanssa, kun Volvo 244:ssä oli sen ajan leveät renkaat eikä puhettakaan tehostimesta. Toki tuo vakaajan pystytanko ei näytä olevan herkkä tälle asialle.
Minulle kertoi autokorjaamon asentaja vuosikymmeniä sitten, että auton etupään puslien ja nivelten hajoaminen lisääntyi jyrkästi sen jälkeen, kun autoihin tulivat ohjaustehostimet. Rattia pyöritellään auton ollessa paikallaan, jolloin rasitus on moninkertainen verrattuna siihen että auto hieman liikkuisi. Tiedän kokemuksesta, että rattia ei jaksanut pyörittää pysähdyksissä. Olen antanut auton "ryömiä" kääntäessäni, ettei nivelet rasittuisi liian paljon! Tiedän säästäneeni vuosikymmenten aikana monet "koiranluut"!
Kyllä nyt olet erehtynyt rata-ajon suhteen. Tärkeintä rata-ajossa on keveys, jousitus ja downforce ja vasta viimeisenä teho. Kepeällä ja hyvin mutkakelposella autolla saat jo automaattisesti hyvän mutkasta ulostulon kun mutkavauhdit on paljon korkeampia - jotain sellasta mitä sähkauto ei nykysillä painavilla akustoillaan ikinä ole.
Vasta suoran puolivälin jälkeen alkaa tehot vaikuttamaan ja silloin isommasta tehosta on hyötyä - tosin tässäkin sähkaöuto ottaa takkiin kun kiihtyvät isommissa nopeuksissa heikommin kuin polttikset johtuen esim. vaihdelaatikon puutteesta. On aika pitkä tie kuljettavanaan että tavanomaset sähköautot haastaa radalla paljon kevyemmät polttomoottoriautot - ehkäpä ei koskaan.
Biokaasulla halvemmat polttoainekulut, ja käy ihan tavallinen 16" perusrengas murto-osalla noista rengaskustannuksista. Eipä siinä sähköllä ajamisessa ole järkeä jos kaasua on saatavilla kätevästi siellä missä asuu, mutta muutoin sitte sähkö ettei nyt ainakaan fossiilinesteitä kuluteta. :)
Mitä mielenkiintosta tässä on? Seurata sitä että milloin kaikki harrastajat ja vouhottajat on omansa saaneet ja tulee ajoneuvon kannan suhteen täydellinen seinä vastaan? Hybridithän stoppasi 130k lukemiin täysin, kun ei noi tavallista autonostajaa puhuttele, sähköautojen suhteen on vielä vaikeampaa kun ei ole päästy edes sinne asti vaan puolessa välissä ollaan.