15.12.2022

Vinkit onnistuneeseen joululiikenteeseen uusille sähköautoilijoille

Osoite kopioitu

Twitterissa tuli vastaani Autotoday uutinen, että joka toinen tämän talven sähköautoilijoista on ensikertalainen. Siitä heräsi ajatus kirjoittaa kokeneen sähköautoilijan vinkkejä onnistuneempaan joulun meno- ja paluuliikenteeseen vuonna 2022. Toki myös muutenkin talviseen sähköautomatkailuun liittyen.

Normaalit yleiset talviautoilun vinkit kannattaa huomioida

Netistä löytyy hyviä kirjoituksia, miten ylipäätään kannattaa varautua talviseen automatkailuun. Esimerkiksi Apu-lehtien Tuulilasi on vuonna 2018 julkaissut artikkelin. Poimin tuosta artikkelista muutaman kohdan ja täydennän omiani.

  • Perustalvivarusteet, kuten taitettava lapio, hiekoitussepeliä esim. tyhjään lasinpesunestesäiliöön, lumiharja, raappa, huomioliivi, taskulamppu jne on hyvä pitää autossa mukana.
  • Lämmintä vaatetta. TL kehoittaa pitämään lyhyemmilläkin matkoilla autossa varulta talvella lämmintä vaatetta. Tämä kannattaa huomioida ja tarve mielestäni korostuu etenkin pohjoiseen tai muutoin hiljaisemmille seuduille ajaessa. Aina on olemassa riski auton hajoamiselle, kiinni jäämiselle tai onnettomuudelle käyttövoimasta tai iästä huolimatta.
  • Näkyvyys kuntoon. Lumiharjasta ja raapasta jälkimmäisen käyttämisen tarve toki sähköautossa on olematonta, koska se lämpiää niin nopeasti ja yleensä etukäteen ennen ajoon lähtöä. Uuden sähköautoilijan(kin) on syytä ennen ajoonlähtöä varmistaa, että osaa tarvittaessa käynnistää maksimaalisen huurteenpoiston tuulilasille huomion ohjautumatta liikaa pois liikenteen seuraamisesta. Myös sähköautoilijan on hyvä varmistaa, että lasinpyyhijän sulat ovat kunnossa.

Mitä muuta lukijani laskevat yleiseen talviautoiluun varautumiseen?

Talvisessa sähköautoilussa voi huomioida myös näitä

Vaikka sähköauto on loppujen lopuksi aivan tavallinen auto jonka liikenne-energia on varastoituna akkuun ja voima tuotetaan sähkömoottorilla, on sen talvikäytössä muutamia seikkoja, jotka uuden tai tulevan sähköautoilijan on hyvä tiedostaa. Osaan näistä on syytä valmistautua jo hyvissä ajoin ennen ensimmäistä pidempää matkaa.

  • Jos lähdet pidemmälle matkalle, on usein hyvä ladata auton akku 100 % täyteen. Ainakin itselleni on pidempää matkaa tehtäessä on miellyttävämpi ottaa ensimmäinen osuus ennen ensimmäistä välilatausta hieman pidempänä.
  • Sähköauto kannattaa lämmittää ennen ajoon lähtöä sen ollessa vielä kytkettynä lataukseen. Hyöty kasvaa, jos auto on tehokkaassa latauksessa. (esimerkiksi omassa pihassani oleva 1x8A sukolataus, eli 1,8 kW:n teho ei riitä lämmityksen tarpeeseen, joten akun varaus laskee hieman lämmityksen aikana).
  • Huomioi, että kylmä ilma, lumisade tai jo vesisade lyhentävät auton toimintamatkaa olennaisesti kesän optimikelistä. Talvisessa matka-ajossa voi käydä esimerkiksi siten, että WLTP-toimintamatkaltaan 520 km auton kesällä tyypillinen 450 km toimintamatka onkin 260 - 350 kilometriä kelistä riippuen. Sähköautoilijana opit aika nopeasti arvioimaan oman autosi toimintamatkan muutosta eri keleissä.
  • Selvitä jo ennalta, onko sähköautossasi akuston esilämmitystä suurteholatausta varten. Jos on, niin toimiiko se kuten esimerkiksi Nissan Ariyassa, eli ajotietokoneen valikosta pyytämällä, vai kuten usein valitsemalla suurteholatausasema auton navigaattorin kohteeksi. Jos autossasi on akuston esilämmitys suurteholatausta varten, kannattaa sitä käyttää, tarpeen mukaan. Ellei autossa ole akuston esilämmitystä suurteholatausta varten, hidastuu lataaminen merkittävästi kylmällä kelillä.
  • Valmistaudu julkisiin latauksiin jo hyvissä ajoin ennen ensimmäisiä matkojasi rekisteröitymällä keskisimpien latausoperaattoreiden käyttäjäksi. Asenna puhelimeen niiden mobiilisovellukset. Kannattaa myös testata ennen ensimmäistä ns tositoimissa tapahtuvaa pitkää matkaa, että osaat tehdä sähköautollesi suurteholatauksen.
  • Jos haluat pidemmällä matkalla optimoida suurteholatauksen nopeutta, pyri saapumaan latausasemalle matalalla akun varaustasolla. Suurin osa sähköautoista lataa tehokkaimmin, kun lataus käynnistetään esimerkiksi 6 - 9 % varaustasolla. Kokemattomalle saattaa kuitenkin olla paitsi pelottavaa, niin myös vaikeaa optimoida seuraavalle laturille saapumisen akunvaraus alle 10 %. Tämäkin asia tarkentuu nopeasti kokemuksen karttuessa, mutta varo etenkin pohjoisessa, ettei kulutus yllätä yön saapuessa ja tuntureiden laelle kiivetessä. Etenkin silloin kannustan kokematonta varaamaan minimissään 10 prosenttiyksikköä ylimääräistä kelivaraa akkuun.
  • Jos ennen latausasemalle saapumista meinaa käydä huonosti ja alkaa näyttää, ettei toimintamatka riitä, on hyvä käyttää yleisiä säästökeinoja mieluummin ajoissa kuin myöhässä.
    • Jos liikenne sen sallii, vauhtia hieman pois. Ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä, joten pienennätkin nopeuden laskut saattavat auttaa sähkön riittävyydessä.
    • Lämmityslaite Ecolle, mikäli sellainen autossa on ja mikäli se toimii lämmitystehoa säästävästi. Jos oikein paniikille meinaa mennä, sammuta mahdollisuuksien mukaan koko lämmityslaite tai ohjaa lämmitystä ainoastaan tuulilasille. Olennaista on kuitenkin, ettei näkyvyys saa heikentyä. 
    • Jos edelleen näyttää siltä, ettei sähkö riitä tavoittelemallesi asemalle, selvitä hyvissä ajoin mahdollinen blan-B, mistä saat sähköä. Siinä vaiheessa, kun auto siirtyy ns kilpikonnatilaan, on joissain sähkautoissa enää sen verran sähköä jäljellä, että auto kannattaa viipymättä pysäköidä turvalliseen paikkaan.
  • Kun saavut laturille, tarkista oman autosi sekä latauskaapelin liittimien puhtaus ennen kytkemistä. Ei olisi aivan ensimmäinen kerta, kun toiseen tai jopa molempiin on Suomen talvi tehnyt lumesta ja jäästä haittaa.
  • Kun lataat autoasi huomioi myös useimpien sähköautojen voimakkaasti laskeva latausteho akuston täyttymisen myötä. Harvaa sähköautoa on kannattavaa ladata suurteholatausasemalla ainakaan yli 80 % tason. 

Joulun 2022 liikenteeseen sähköautolla kannattaa huomioida myös

Kun seurue pakataan autoon joulun viettoon lähtiessä, on kaikkein paras ja mukavin lisävaruste hyvä joulumieli. Sopikaa, tavoitteistakaa ja ratkaiskaa jopa jo ennalta, miten saatte rennon ja rauhallisen joulumielen oman autonne sisään huolimatta siitä, tulipa millaisia liikenneruuhkia eteen tahansa. 

Teetin sähköautoilijoille jälleen lataustarpeista kyselyn ja kirjoitin blogiini tuloksista. Tiivistetysti totean, että jouluna 2022 on ennätysnopeasti laajentuneen latausverkoston ennätyksellinen ponnistus edessä Suomessa. Etenkin 23.12 ja 26.12 on odotettavissa merkittäviä määriä sähköautojen suurteholatauksia. Tästä johtuen muutama erityisesti tähän tulevaan jouluun liittyvä ajatus sähköautoilijalle.

  • Jos mahdollista, ajoita joulun meno- ja paluuajosi ruuhkahuippujen ulkopuolelle. Näin toimien saat itsellesi sujuvamman matkan, mutta samalla helpotat myös niiden sähköautoilijoiden matkantekoa, jotka eivät pysty siirtämään liikennöintiään kohtuudella. Itse varmaan ajaisin mieluummin tosi aikaisin aamulla tai myöhään illalla sekä välttäisin 23.12 sekä 26.12 päiviä.
  • Varaa ajamiseen tyypillisen ruuhkan tarviseman lisäajan lisäksi myös lataamiseen hieman normaalia enemmän aikaa. 
  • Itse en laskisi joululiikenteessä mielelläni yhden latauspisteen latausaseman varaan matkan jatkuvuutta.
  • Jos mahdollista, pyri lataamaan asemalla, josta pääset tarpeen vaatiessa akussa olevalla energialla vielä ilman latausta seuraavalle latausasemalle (vikatila / ruuhka -riski)
  • Latausasemalla lataat tietenkin sen minkä tarvitset omalla vuorollasi, mutta vapautathan latauspisteen muille tarvitsijoille heti, kun se on oman matkanne jatkuvuuden takaavan akuston varaustason kannalta mahdollista. 

Mahtavia talvisia sähköautomatkoja myös kaikille uusille sähköautoilijoille. Oikein mukavaa joulun aikaa ja joululiikenteessä, jos missä korostuu oma elämänfilosofiani: "kannattaa pitää hauskaa jo matkalla, koska harvoin perillä on yhtä mukavaa".

 

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

joululiikenne

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) 100 000 km (1) 3.2 (1) A4 avant (1) ABB FIA Formula E (3) ABC-lataus (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (27) akkuruohonleikkuri (1) akkutakuu (1) Akun kesto (1) akun koko (13) Akuston lämmitys (1) alustan äänet (1) Ampera-e (2) Ariya (1) Audi (5) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) Barentsinmeri (1) BEV (205) BMW (7) Borgward (1) Born (1) Bridgestone (1) BYD (1) bZ4X (1) Canyon (1) Charlie (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Cupra (1) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) e-3008 (1) EcoFlow (1) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Endurance:ON7 (1) Energiankulutus (27) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (2) enyaq coupe (1) enyaq coupe rs (1) EQC400 (1) EQE (1) E-Tech (1) E-Tense (1) E-Transit (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) EV6 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) evxstore (1) EX30 (1) Fazua (2) Ford (1) Formula E (6) frunk (1) Groupe PSA (1) hakkapeliitta R3 (1) Hakkapeliitta R3 (1) Hankook (2) hiihtoloma (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (17) Hyötysuhde (2) i3 (4) i4 (2) i4 eDrive40 (1) i6 (1) IAA2017 (14) ID.4 (26) ID.7 (2) ID.Buzz (2) ID.Cargo (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Innohome (1) Ioniq Electric (7) ioniq5 (3) Ioniq6 (1) I-PACE (3) Jaguar (2) joululiikenne (3) Juhannusliikenne (1) kaasuauto (4) kallistuksen vakaajan pystytanko (1) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) kesärengas (1) kesärenkaat (1) Kia (5) kitkarengas (1) koeajoraportti (37) Kona (8) korjaus (1) Kulutusvertailu (3) kW (1) kWh (1) kWh/100 km (1) Kymiring (1) Käytetty sähköauto (14) lappi (1) Lappi (1) Latauksen hyötysuhde (1) lataushäviö (2) Latauslaite (5) latausluukku (1) latausluukun lukko (1) latauspaikkaruuhka (5) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) legoland (1) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) liukkaan kelin ajo (2) Lofootit (3) maailmanennätysyritys (1) Mach-E (1) MAN (1) McDonalds (1) Megane (1) Mercedes Benz (3) Mercedes-Benz (1) MG (1) MG4 (1) Mini (3) Model 3 (6) model s (2) Model S (3) model x (1) Model X (2) Model Y (1) Moottoripyöränäyttely (1) moottoritiekulutus (2) moottoriurheilu (4) motopark (1) MP 2017 (1) Mustang (1) Muuntuva Oy (1) Navigointi (1) Nexo (1) Nissan (42) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (3) Norkapp (1) nuorgam (1) Ohelmistopäivitys (1) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (11) Pikalataus (6) Polestar (1) Polestar 2 (1) porsche (1) päivitys (1) pääsiäisliikenne (1) range (3) rata-ajo (7) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (82) Renault (7) renkaiden kestävyys (2) Roadlite (1) Roadster (3) ruskaretki (1) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Seal (1) Skoda (3) Smart (1) SOH (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (243) sähköauto konversio (2) Sähköauto talvella (38) sähköautokokemus (24) Sähköautolla euroopassa (2) sähköautolla via baltica (1) sähköautomatkailu (58) sähköauton kulutus (3) Sähköauton lataaminen (34) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (2) sähköauton ostaminen (1) sähköautosanasto (1) Sähköautot -Nyt! (1) Sähköautot Suomessa 2024 (1) sähköautotradalla (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (3) sähköpolkupyörä (1) sähköpyörä (8) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) sähkötaksi (1) taksi (1) Talvi (3) talvirengas (2) Tampere (2) Taycan (2) TEM-tuki (1) tesla (5) Tesla (19) Tesla Light Show (1) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (8) Toyota (1) Tulossa olevia sähköautoja (1) Turanza (1) utsjoki (1) WALLe (3) Varangin vuono (1) Vetyauto (1) video (1) vika (1) village valle (1) virta-asema (1) WLTP (1) WLTP-kulutus (1) WLTP-toimintamatka (1) Volkswagen (19) Volvo (2) vuotuinen ajomäärä (1) VW (9) Zoe (10)
nwdb