03.04.2018

Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle

Sähköautot kiinnostavat jo nyt useita autoilijoita ja kiinnostus tuntuu vain kasvavan. Sehän on tervetullutta, koska sähköautoihin siirtymisen myötä öljyriippuvaisuutemme vähenee, liikenteen kokonaispäästöt laskevat ja kaiken lisäksi sähköautot ovat erityisen mukavia autoja käytännön arkiajossa. Kunhan ajoakun toimintamatka riittää kaikkiin arjen ajoihin sekä säännöllisiin viikonloppujen mökki- tai mummolamatkoihin. Edelleenkään sähköauto ei sovi kaikille tai kaikkiin tilanteisiin. 

Kirjoittelen nyt esimerkin kuvitteellisesta taloudesta, jossa uusi Nissan Leaf 40 kWh toimii jo erittäin vaivattomana ajoneuvona tarjoten erityisen halpaa ajoa, toki ajoneuvon hankinta maksaa hiukan enemmän kuin olisi maksanut hybridivaihtoehto. Tämän tarinan perhe perustuu tuntemaani lähipiiriin ja Leafin toiminta omaan kokemukseeni sähköautoista. Kirjoitan tämän perheen kuvitteellien tarinan tarkoituksellisesti asteen verran omaa käyttöäni haastavammasta tarpeesta, koska omassa käytössäni uusi Leaf tarjoaa jo kovin helppoa sähköautoilua. Olen muokannut henkilömääriä, työmatkoja ja muita yksityiskohtia sen verran, ettei tämän tarinan lähteenä olevaa perhettä pysty kukaan tunnistamaan.

Neljän hengen perhe ison kaupungin läheisestä kylästä

Perheen rouva käy päivittäin 40 kilometrin päässä olevassa suuressa kaupungissa töissä ja mies tekee yrittäjän työtään 90% kotoa käsin. Perheen ala- ja yläkouluikäiset lapset harrastavat aktiivisesti laskettelua kolmena päivänä viikosta. Perhe asuu suuresta kaupungista 40 km päässä olevassa pikkukylässä omistamassaan rivitalo-osakkeessa. Siellä on hyvä asua, koska alue on rauhallinen, koulu aivan vieressä ja asuntojen hinnat ovat noin puolet suuren kaupungin hintatasosta.

Perhe on saanut sovittua Leafilleen rivitaloyhtiössä kotilatauksen muokkaamalla omalla kustannuksellaan hyvin yksinkertaisesti oman auton sähkötolppaansa punaisen voimavirtapistokkeen sekä kulutusmittauksen, josta he kolme kertaa vuodessa maksavat taloyhtiölle kulutetun energian mukaan 11 senttiä/kWh. Tuo hinta on kyseisellä alueella hyvin tyypillinen sähkön kokonaishinta sisältäen myynnin, siirron sekä kaikki verot.

Keväällä 2018 perhe sai melko nopeaan toimituksesta ensimmäisen sähköautonsa, Nissan Leaf 40 kWh:n. Auton lataamisen nopeuteen ja turvallisuuteen he investoivat myös hankimalla Ratio Electricin säädettävän matkalatausjohdon suomalaisesta verkkokaupasta 740 euron hintaan. Tässä kaapelissa on sisäänrakennettu B-luokan vikavirtasuoja ja punaisesta kolmivaihepistorasiasta virtansa ottavana se on mitoitettu kestämään kaikissa tilanteissa myös maksimi 3x16A latausvirtansa, tosin Leaf osaa tuosta hyödyntää yksivaihelaturinsa johdosta vain 3,3kW:n verran. Taloyhtiön muokatusta lämpötolpasta on mitattu voitavan ottaa jatkuvasti tuo 16A:n verran. Tämä perhe ajaa niin paljon ja vielä kun työpaikalla ei ole latausmahdollisuutta, niin on ollut perusteltua panostaa kotilataamisen nopeuteen enemmän kuin auton mukana tuleva 8A latauskaapeli mahdollistaa.

Auton katolla on käytännössä koko talven ajan arkipäivisin lasten harrastusten takia suksitelineet sekä suksiboksi, jotka kasvattavat auton energian kulutusta noin 15-20% verran.

Tyypillinen perheen arkipäivä

Aamulla perheen rouva lähtee kotoa läheiseen kaupunkiin töihin 40 kilometrin päähän täydellä akulla. Töissä ei ole auton latausahdollisuutta, joten töissäkäynnistä koituu päivään 80 kilometrin matka kovemmilla pakkaskeleillä se kuluttaa noin 18 kWh:n verran energiaa. Nimittäin kovempi pakkanen ja työmatkan valtaosin 80 km/h nopeusrajoitus suksiboksi katolla kasvattavat auton energiankulutuksen 22 kWh/100 km tasolle.  Kotiin palatessa akussa on pakkaspäivän jälkeen siis alimmillaan 19,8 kWh.

Kotiin tullessaan rouva laittaa auton latautumaan kodin parkkiruudussa. Päivällisen valmisteluun, ruokailuun ja läksyjen tarkisteluun kuluvan tunnin kotona olemisen aikana auton akkuun ehtii kertyä 3,3 kWh lisää energiaa, eli akussa on nyt 23,1 kWh:n verran energiaa.

Sitten on lasten harrastuksiin vienti sekä hetken päästä poishaku edessä. Tämä toistuu maanantaisin, tiistaisin ja torstaisin. Matkaa harrastuksiin on 18 kilometriä suuntaansa, eli yhteensä neljä kertaa, eli 72 kilometriä lisää ajamista. Talven pakkaskeleillä tuohon matkaan kuluu noin 16 kWh energiaa. Eli illalla harrastuksista lapsia hakemasta auton akussa on energiaa jäljellä 7,1 kWh:n verran.

Tyypillisesti auto saa näinä harrastuspäiväinä jäädä tuolloin illalla kello 21 saamaan 3,3 kW:n tehoista lataustaan. Auton akku on taas aamulla 7.15 rouvan töhin lähtiessä 100% täynnä ja uusi päivä voi taas alkaa.

Niinä päivinä, jolloin talvisin ei ole lasten harrastuksiin vientiä, perhe käy usein kaupassa 20 kilometrin päässä tai suuressa kaupungissa asioilla. Näistä päivistä tulee vähemmän ajoa kuin harrastuspäivistä ja kaupassa sekä kaupungilla asioinnin ajaksi auton saa kätevästi latautumaan 6,6 kW:n teholla, joten näiden päivien iltoina akussa on energiaa huomattavasti enemmän kuin harrastuspäivinä.

Myös arkiset kyläilyt sujuvat vaivatta arjen työ- ja harrastusajojen ohessa.

Mummolamatkat muutaman viikon välein 250 kilometrin päähän

Perheen lasten mummola on 250 kilometrin päässä maaseudulla. Tälle matkalle osuu kaksikin pikalaturia. Toinen on 50 kilometrin päässä kotoa ja toinen 90 kilolometrin päässä kotoa. Eli menomatkan osalta pikalaturit ovat melko epäkiitollisin välein. Mummolassa sähköauton saa latautumaan 3,3 kW:n teholla käyttön hankitulla säädettävällä matkalatausjohdolla voimavirtapistorasiasta. 

Perjantaisin menomatkalle mummolaan päästään lähtemään yleensä noin puolentoista tunnin kuluttua rouvan töistä kotiin tulosta. Ensin pitää hiukan siistiä kotia, pakkailla auto ja ulkoiluttaa koira. Suksiboksi jätetään viikonloppumatkalle pois autosta, kuten myös suksitelineet. Leafissa on erinomaiset tilat kahdelle aikuiselle, kahdelle lapselle sekä perheen villakoiralle. Villakoira matkustaa takana keskipaikalla omassa kuljetuskopassaan turvallisesti vyötettynä. Leafin kokoluokkaansa nähden erittäin suureen tavaratilaan mahtuvat viikonlopun matkatavarat helposti.

Auton akussa on rouvan töistä kotiintullessa talven pakkaskeleilläkin noin 19,8 kWh:n verran energiaa. Puolentoista tunnin kotona olemisen aikana akkuun ehtii latautua noin 4,9 kWh lisää energiaa, joten mummolaan lähtiessä sähköä on noin 24,75 kWh:n verran. Tuolla energiamäärällä ajaa Leafilla talvisissa maantienopeuksissa yli 100kilometriä.

Perhe ajaa ensimmäisen pikalaturin ohi, koska sen kohdalla toteutuva kulutus näyttää 17 kWh/100 km tasoa, joten sähkö riittää helposti toiselle laturille asti. Toiselle pikalaturille saapuessa ajetun 90 km matkalla on ehtinyt kulua 15,3 kWh:n verran energiaa, joten akussa on pikalaturille saapuessa 9,45 kWh energiaa. Koska matkaa on vielä jäljellä 160 kilometriä ja osalla loppumatkasta on 100 km/h nopeusrajoituksia, pitää akku saada melko täyteen tauon aikana. Välttääkseen toimintamatkakammoa päättää perhe ladata akun vähintään 85% tasolle. Akkuun pitää saada siis noin 23 kWh:n verran lisää energiaa. Päivän ajoista sekä latauksista jo lämmenneeseen akkuun menee energiaa latauksen alussa noin 43 kW:n teholla, joka tosin laskee pian noin 30 kW:n tasolle. Viidenkymmenen minuutin lataustauon jälkeen akussa on 23 kWh energiaa ja se tulee riittämään perille. Tämän jälkeen matka jatkuu perille asti ja auto jätetään latautumaan.

Koko matkaan kului aikaa noin 30 minuuttia kauemmin, kuin edellisellä polttomoottoriautolla, mutta se ei ole tälle perheelle ongelma, koska heillä on tapana syödä illallinen latauksen aikana.

Paluumatka sujuu huomattavasti jouheammin, koska Leafilla pääsee mummolasta täydellä akulla lähtien kotia lähemmälle pikalaturille asti ja siitä on enää 50 kilometrin matka kotiin. Tuo puuttuva energia tulee akkuun noin 15 minuutin kahvin mukaan ostamisen ja vessassa käynnin aikana.

Satunnaiset kyläilyreissut ja lapinmatkat sekä muut reissut

Perheen ystäväperheet asuvat pääkaupunkiseudulla, Turussa sekä Jyväskylässä. Kaikkiin näihin sähköautollla on erittäin vaivaton kulkea hyvän pikalatausverkoston johdosta. Kyläpaikoissa Helsinkiä lukuunotamatta ystäväperheiden omakotitaloissakin lataaminen kyläilyn aikana järjestyy kätevästi. Helsingissä käydessä joudutaan turvautumaan julkiseen pikalatausverkostoon pelkästään.

Lapissa perhe ei koskaan ole käynyt omalla autollaan, mutta toki sekin olisi 40 kWh Leafilla helposti mahdollista. Tosin silloin pitäisi hyväksyä matka-ajan piteneminen lataustaukojen takia. Virossa perhe aikoo kesälomalla käydä kylpylöimässä ja aurinkoisten kelien sattuessa myös hienoista rannoista nauttimassa. Onneksi Virossa on erittäin kattava CHAdeMO-pikalatausverkosto tälle kesälomamatkalle. 

Peräkärryä tai asuntovaunua tai venetraileria tämä perhe ei omista, eikä tarvitse. 

Yhteenvetoa esimerkkiperheen ajoista

Tälle esimerkkiperheelle kertyy ajoja noin 45000 kilometriä vuosittain sähköautoonsa. Auton keskikulutus laskee tuntuvasti talvesta kevään, kesän ja syksyn lämpimämmillä keleillä. Tuolloin auton akun käytettävyydessä on vieläkin enemmän joustovaraa. Ympärivuoden keskikulutus toteutuu 17,5 kWh/100km, koska talvella on suksiboksi katolla lähes koko ajan. Sähkö siis ajamiseen kuluu vuoden mittaan noin 8100 kWh:n verran. Kotilataamisella ajamiselle kertyy vuosittain hintaa noin 891 euroa. Toki pikalataukset nostavat hiukan, mutta vastaavasti julkiset ilmaiset lataukset laskevat kokonaiskulua, joten tuo on riittävän oikea lukema.

Vaihtoehdoksi harkitun Toyota Auris Hybridin kulutus olisi todellisuudessa ympärivuoden ollut selkeästi yli 5l/100 km. Viiden litran kulutuksella laskettuna polttoainetta olisi kulunut vuodessa 2250 litraa ja se olisi tullut maksamaan noin 3240 euroa vuodessa. Erotus siis polttoainekuluissa on noin 2350 euroa vuodessa. Aurisn Hybrid Style-varustelulla olisi maksanut noin 30000 euroa ja siihen olisi pitänyt asennuttaa noin 2000 euron hintainen Webasto lämmittäään auton työpaikallakin, jossa ei lämpötolppaa ole tarjolla. Leafi tuli maksamaan noin 39000 euroa ja se käyttöön liittyen joutui perhe investoimaan lämpötolpan muokkaukseen ja latauskaapeliin noin tonnin, joten investointi oli 8000 euroa suurempi. Neljän vuoden pitoajalla tuo hankintahintojen erotus tulee katetuksi polttoainekulujen säästöillä. Myöhemmin selviäväksi jää kumman auton jälleenmyyntiarvo olisi korkeampi. Eihän käyttöauto koskaan ole sijoitus, mutta tälle esimerkkiperheelle sähköauton ostaminen oli mieluisa valinta, johon nyt oli mahdollisuus käytännössäkin. Nyt he saivat aina mukavan lämpimän ja jopa sporttisen suorituskyvyn tarjoavan auton, jonka ajonaikaiset päästöt liikenne-energian osalta ovat nolla.

Ja vastapainoksi linkitän tähän jo vuonna 2015 kirjoittamani blogitarinan: Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015 vuonna. Tuosta tarinasta edelleen yhtä esimerkkiä lukuunottamatta kenellekään Leaf 40 kWh ei tuo mitää uutta lisäarvoa vielä vuonna 2018. Tuo yksi esimerkkiperhe olisi T.Tiiminvetäjän perhe. Heitä kannustaisin kovasti tutustumaan 40 kWh Leafiin. Auton kehittymisen lisäksi myös pikalatausverkosto on parantunut vuodesta 2015 jo riittävästi heidän tarpeisiinsa.

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

BEV Leaf40kWh Nissan sähköauto

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (3) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (11) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (1) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (56) Renault (6) Roadster (3) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (30) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (5) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb