14.05.2025
Tietenkin 220 000 kilometriä tuntuu myös sähköauton korjaustarpeissa

Vain kaksi päivää vajaa kuukausi sitten vaihdatin ID.4 -sähköautomme alustan etupäähän vakaajan pystytangot, eli niin sanotut koiranluut. Koiranluiden vaihtotarpeen tunnistaa sellaisesta hieman muovisesta ropisevasta äänestä, mikä kuuluu nimenomaan pienissä nopeuksissa. Tällä kertaa kuitenkin viimeisimmän koiranluiden vaihdon jälkeen alkoi auton etupäästä alustasta kuulua aivan uudenlainen kolina. Nyt ääni oli erittäin voimakas ja metallinen pauke. Suorastaan pelottavan kova ja se kuului ensin pelkästään auton voimakkaammin heilahtaessa sivusuunnassa, mutta paheni korjaamolle pääsyä odotellessa niin, että lopulta se kuului jo kaikkein pienimmistäkin epätasaisuuksista.
Varasin korjaamoajan tällä kertaa asiansa varmasti osaavalle Volkswagenin valtuutetulle merkkihuollolle, SAH:lle Tampereen Lielahteen. Työmääräystä tarkennettiin samalla sen verran, että autoon vaihdettiin kaksi uutta Hankook-kumia alla oleville vanteille kuluneiden tilalle. Pyysin samalla ravistelemaan vielä alustasta kaikki mahdolliset muut välykset ja jos mitään olisi ilmennyt, ne olisi vaihdettu. Samalla pyysin myös tarkistamaan etujarrupalojen sekä takaa jarrukenkien kulutuspinnan määrän.
Eli kyllä, joudun toteamaan että 220 000 ajettua kilometriä alkavat tuntua auton korjaustarpeiden kasvuna, eikä se ollut lainkaan yllätys. Toinen seikka, mikä ei yllättänyt.
14.5.2025 korjatut asiat ja niiden kustannukset
Toinen vakaajan pystytanko oli ilmeisesti yläpäästään jäänyt edellisessä korjauksessa löysälle ja päässyt väljistymään sen jälkeen nopeasti. Nyt autoon asennettiin minulla hyllyssä jo valmiina olleet Lemförderin koiranluut, mistä olin maksanut etukäteen varastoon tilatessani 89,90 euroa.
Auton alustan yleisessä tarkastelussa todettiin myös oikea alapallonivel väljäksi, joten se vaihdettiin samalla kertaa uuteen.
Harmillisesti korjaamolla sattui itsellään laitevaurio juuri kyseisenä päivänä ja haluamani kaksi kumia jäivät vaihtamatta, joten ne kävin vaihdattamassa eri toimijalla.
Yhteensä kuluja SAH-korjaamolta koiranluiden vaihtotyöstä, alapallonivelen osasta sekä sen vaihtotyöstä ja yleisestä tarkastuksesta oli vain 350 euroa.
Alla olevassa kuvassa lyhytikäisiksi jääneet vakaajan pystytangot 2 kpl sekä alapallonivel, mikä meni nyt ensimmäisen kerran vaihtoon.
Alla olevassa kuvassa nyt alustaan kiinnitetyt Lemförderin koiranluut
Pakko muuten antaa positiivinen palaute Lielahden SAH:lle. Korjaamolla asiat soljuivat hyvin työn vastaanotossa. Odottelutiloissa oli hyvin tilaa ja erilaisia työpisteitä toteuttaa etätyöpäivää. Lisäksi minut pidettiin hyvin perillä korjaustöiden etenemisestä selittäen, että mitä vikaa löytyi ja miten he ehdottivat korjausta.
Alla olevassa kuvassa ID.4:mme murheenkrynin sijaintia, eli etujousituksessa niin sanotut koiranluut, eli konkreettisemmin vakaajan pystytangot. Ne kuluvat meidän ajolla vuosittain vaihtokuntoon. Nyt paikallaan oli Motonetin edulliset koiranluut, mitkä laitatin paikalleen muualla kuin Volkswagenin valtuuttamassa merkkikorjaamossa. Tällä kertaa ne kestivät alle kuukauden! Nyt paikalleen asennettiin laadukkaiksi väitetyt Lemförderin osat. Lisäksi vaihtoon meni alapallonivel toiselta puolelta.
Kaksi kumia vaihtoon
Auton eturenkaat olivat kuluneet molemmilta reunoilta huomattavasti keskiosaa nopeammin, mikä antaa viitteen, että minun kannattaa nyt nostaa rengaspaineita yleiseesti käyttämistäni auton suosituspaineista. Kumeissahan olisi kokonaisuustena ollut kulutuspintaa reilusti jäljellä ennen sakkorajaa, mutta renkaissa en halua säästää. Koska SAH:lla sattui heille erittäin harmillinen laiterikko, päädyin vaihdattamaan kaksi kumia Ylöjärven Euromasteriin.
Alle meni jälleen uuden Hankood Ventus S1 Evo -kumit. Asennuksille kertyi hintaa 57,50 euroa ja itse kumit maksoivat taannoin ne varastoon tilatessani 323,58 euroa toimituskuluineen.
Vaikutus auton omistamisen ja ajamisen hintaan
Olen pitänyt tarkkaa kirjaa sähköautoni kuluista sen ostamisesta asti. Nyt tänään ajamisen hinta kilometriä kohden nousi hieman, mutta ei näillä yksitäisillä korjauksilla ole mainittavaa vaikutusta ajamisen kuluihin kilometriä kohden. Sen sijaan arvonalenema on edelleen se mikä ajamisen sekä omistamisen hintatason määrittää.
- Liikenne-energia: Keskikulutus kaikesta autoon ladatusta energiasta laskien, eli sisältäen myös lataushäviöt sekä kaikki esilämmitykset sekä jäähdytykset on 24,4 kWh/100 km. Käytän sähkölatauksen osalta laskemaani keskihintaa 0,211 euroa / kWh, missä olen huomoinut 31 % suurteholatusten osuuden. Näin päädyn tulokseen, että liikenne-energia on maksanut minulle 0,515 euroa / km tai toisaalta 231 euroa keskimäärin kuukaudessa.
- Rengaskulut ovat tämänpäiväisen kumien vaihdon jälkeen on kustantanut 0,0112 euroa / km, eli keskimäärin noin 50,19 euroa / kuukausi.
- Huolto ja korjauskulut nousivat tänään koko auton käyttöajalta 2809,38 euron tasoon, eli 0,0128 euroa / km ja 57,33 euroa / kuukausi.
- Vakuutukset ja ajoneuvovero ovat kustantaneet noin 0,0187 euroa / km, eli noin 83,91 euroa kuukaudessa.
- Edelleen arvio auton arvonalenemasta on suvereenisti suurin kuluerä uuden auton aikanaan ostaneelle ja paljon vuosittain ajavalle, kuten lähes kaikille muillekin. Arvioin nyt, että auton arvo on laskenut noin 45 000 euroa tällä hetkellä, eli keskimäärin 918,37 euroa / kuukaudessa, mutta toisaalta mielestäni edelleen kohtuulliset 0,2045 euroa/km.
- Yhteensä kaikki kulut nousivat näin ollen tässä vaiheessa 0,2987 euroa/km tasolle ja 1341,03 euroa keskimäärin joka kuukausi. Jälleen kerran totean, että Suomessa autoilu on lähtökohtaisesti kallista ja uudella autolla paljon ajavalle se on kuukausittaisena rahamääränä vielä kalliimpaa.
Kyllä nyt kelpaa taas ajaa mukavalla ja ID.4 -sähköautolla, kun alusta on saatu hiljaiseksi ja alla on turvallisesti hyvällä kulutuspinnalla olevat renkaat.
Keskustelu
Ei kommentteja