06.08.2019
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityksellä heinäkuussa 2019
Heinäkuussa 2019 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityskäyrällään Suomessa. Heinäkuussa ensirekisteröitiin yhteensä 168 täyssähköautoa, joka oli yli kolminkertainen määrä viime vuoden heinäkuuhun verratuna. Myös kaasuautojen ensirekisteröinnit olivat hyvällä kehityksellä heinäkuussa, koska autoja on jälleen saanut WLTP-päästömuutosten jäljiltä ja maahantuojalla sekä Gasumilla on ollut erittäin voimakasta kampanjointia.
Lataushybridien ensirekisteröinnit sen sijaan jatkavat laskuaan, ja tässä on epäilemättä edelleen kyseessä WLTP-päästömuutosten jälkeiset autojen toimituskatkot. Kappalemäärältään eniten kuitenkin laskussa on dieselautojen ensirekisteröinnit. Kaikkien uusien autojen ensirekisterintien määrä laski heinäkuussa 4% verran edellisvuodesta.
Tammi - heinäkuussa on ensirekisteröity jo yhteensä 1163 täyssähköistä henkilöautoa, joka on peräti 198 % edellisvuotta suurempi määrä. Alkuvuoden ajalla sähköautojen ensirekisteröintien määrä on jo 1,58% kaikista uusien henkilöautojen ensirekisteröinneistä.
Sähköautoista ylivoimaisesti suosituin oli jälleen Teslan Model 3, joita ensirekisteröitiin heinäkuussa yhteensä 56 kappaletta ja koko alkuvuoden aikana jo yhteensä 458 kappaletta. Täyssähköautojen ensirekisteröintejä nostaa kokonaisuutena eniten siis Teslan Model 3 -mallin suosio. Sen rinnalla parempaa saatavuutta ja suosiotaan ovat nostamassa myös Audin ja Jaguarin sähköautot. Korealaisissa sen sijaan on edelleen ongelmana heikko saatavuus tai vähintäänkin kohtuuton toimitusaika (jopa yli vuoden). Täyssähköjen suosio tulee varmuudella jatkamaan kehitystään ja voimakkaita hyppäyksiä ylöspäin tullaan näkemään lisää sitä mukaa, kuin paremmalla toimitusvarmuudella tulee tarjolle alle 50 000 euron hintaluokan sähköautoja.
Uusina ensirekisteröidyistä lataushybrideistä suosituin merkki heinäkuussa oli Volvo, jonka useita eri malleja rekisteröitiin yhteensä 67 kappaletta. Yksittäisistä malleista suosituin oli jälleen Mitsubishin Outlander PHEV. VW:n lataushybridit ovat edelleen nollilla. Lataushybrideissä siis suurimpana suosion jarruna on edellen autojen heikko saatavuus ja kun esimerkiksi VW:n lataushybridit palaavat toimituksiin, noussevat ne takaisin kärkijoukkoon.
Molempien latausautojen yleistymistä jouduttaisi merkittävästi, kun taloyhtiöissä olisi lähtökohtana asukkaille helppo kotilataamisen järjestäminen, jos käytössä on jo valmiiksi autopaikka lohkolämmitintolpalla.
Kaasuautoista suosituin oli Skodan Octavia. Myös Seatteja rekisteröitiin 92 kappaletta heinäkuussa. Kaasuauotojen tarjooma on myös edelleen kovin suppea ja muutaman valmistajan tarjonnan varassa. Kaasuautoja nyt kuitenkin ostetaan siihen malliin, että Gasumin on syytä alkaa panostamaan tankkausverkostoonsa aivan uudelle tahdilla. Mielestäni kaasuautojen yleistymisen keskeisin jarru on olematon ja pahasti puutteellinen kaasun tankkausverkosto isoilla alueilla ympäri Suomea.
Uusien lisäksi heinäkuussa rekisteröitiin yhteensä 37 kappaletta käytettyinä maahantuotuja täyssähköautoja, joista 19 kappaletta oli Tesloja ja 7 kappaletta Nissaneita. Lataushybridien tuonti käytettyinä jatkaa kiihtyvällä tahdillaan nousua ja rekisteröitiin heinäkuussa peräti 501 kappaletta. Käytettyinä tuotuja kaasuautoja rekisteröitiin heinäkuussa 134 kappaletta. Näiden määrää alkaa laskea autokauppiaalta kuulemani mukaan tuontitavaran käyminen vähiin Ruotsissa.
Keskustelu
Model 3 taisi oll 56 eikä 53 kuten tekstissä. Taulukossa oikein.
Moi VesaT,
kiitos huomiosta. Korjasin tekstivirheen.
Eikös vähän enemmän kuin 66% sähkö ...?
Moro J,
kas perskule, kaava virhe kumulatiivissa. Kiitos huomiosta. Vaihdoin kuvan.
Ja tekstiin vielä...
Nii eihän kaasuautojen tarjooma ole suppea kun ei näitä asioita arvostella merkkien mukaan vaan autoluokkien ja ihmisten tarpeiden? Kaasuautoja saa kaikissa hinta- ja kokoluokissa eli tarjooma on erinomainen eikös vain? =)
Markollahan oli aiemmin se 3 kuvitteellista keissiä missä etsittiin tarpeiden mukaan puhtaan liikenteen autoa, ei automerkkien, niin eikös pitäisi pitää yhdenmukaista linjaa sitten blogipäivityksestä toiseen?
Moi Jani,
kiitos kommentistasi.
Linjani on täysin yhtenäinen edelleen. Mainitsemasi kolme casea ovat kaikki oikeita ja todellisia tilanteita. Ne kaikki ovat päätyneet eri syistä omiin valintoihinsa. Heillä ei auton merkillä ollut tosiaan väliä. Yllättävän usealla sille on suurtakin merkitystä ja olen kovin usein törmännyt ihmisiin, ketkä nimenomaan VW Groupin saati Opelin tuotteita eivät halua ostaa. Olkoon syy mikä tahansa siihen, se on heille kullekin omista lähtökohdistaan aito ja mikäpä sinä tai minä olen sitä tuomitsemaan.
Uusien kaasuautojen tarjooma nyt vain sattuu olemaan ainakin toistaiseksi Suomessa täysin olematon. Sille en voi mitään.