06.04.2020

Sähköautoille huikean Q1 kehityksen päätteeksi ennätys kuukausi jälleen!

Osoite kopioitu

Uusia sähköhenkilöautoja (BEV) ensirekisteröitiin maaliskuussa 2020 jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä 511 kappaletta, joka oli yli kaksinkertainen edellisen vuoden maaliskuun määrään verrattuna. Kehitys on ollut vahvaa koko alkuvuoden ajan ja Q1/2020 sähköautoja ensirekisteröitiin uusina jopa 918 kappaletta, joka oli edelliseen vuoteen nähden 94% kehityksellä.

Lataushybridit (PHEV) jatkoivat myös nousukauttaan lähes kolminkertaistamalla määränsä maaliskuussa päätyen 1268 uuden auton ensirekisteröintiin. Koko ensimmäinen kvartaali oli myös ladattaville hybrideille vahva ja kasvua edelliseen vuoteen on peräti 172%.

Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävistä henkilöautoista myös kaasuautot jatkoivat vahvalla kehityskäyrällään, mutta niiden ensirekisteröintien määrä jäi nyt ensimmäisen kvartaalin ajalta sähköautoja pienemmäksi ollen silti merkittävät 735 kappaletta.

Lataus- ja kaasuautojen osuus nopealla kasvulla

Vielä viisi vuotta sitten Suomessa bensiinin ja dieselin ensirekisteröinnit olivat lähes 100%:ia kaikkien uusien henkilöautojen ensirekisteröinneistä. 

Nyt tilanne on jo aivan toinen ja muutos on ollut nopeaa. Lataus- ja kaasuautojen osuus on vahvassa nousussa uusien autojen ensirekisteröinneistä. Q1/2020 uusien sähköautojen osuus kaikista ensirekisteröinneistä oli 3,2%, lataushybridien osuus 12,9%, joten ladattavien osuus yhteensä oli peräti 16,1%, joka on jo merkityksellisesti yli dieselien osuuden. Kaasuautot olivat 2,6% osuudella, joten nämä vaihtoehtoisia energiamuotoja käytävät autot edustivat Q1/2020 peräti 18,7% kaikista uusista henkilöautoista.

Lataus- ja kaasuautojen osuuden kasvu on ollut jo viiden vuoden ajan pois uusien dieselautojen ensirekisteröinneistä, mutta nyt jo hetken aikaa myös bensiinikäyttöisten henkilöautojen osuus on ollut laskussa.

Jos osuuksissa tarkastellaan pelkästään maaliskuun tilastoa, niin latausautojen voittokulku näyttää vieläkin riemukkaammalta. Nimittäin sähköautojen osuus oli 5,6% ja lataushybridien osuus 13,8%, eli yhteensä latausautot olivat maaliskuussa jopa 21,7% kaikista uusista autoista. En kuitenkaan halua korostaa yksittäisen kuukauden tilastoa, koska edelleen pienissä määrissä pelkästään Teslan toimitusrytmi tekee merkittävän tilastoharhan maaliskuulle.

Q1/2020 Teslan ja Volkswagen groupin merkkien valtakautta

Koko alkuvuoden ajan uusien sähköautojen kuninkuuden valtikkaa on pitänyt Tesla kolmen mallinsa voimin yhteensä 336 ensirekisteröinnillään, mutta Volkswagen -ryhmittymän merkkien yhteenlaskettu määrä (VW, Seat, Skoda, Audi ja Porsche) 334 kappaletta jäi vain kahden auton päähän. 

Muut valmistajat jäävät näistä kauas taakse. Hyundai Kona on kuitenkin tehnyt alkuvuoden aikana hyvää nousua 82 kappaleella ja Hyundain kokonaismäärää nosti myös Ioniqin 23 kappaletta. Sen sijaan koko alkuvuoden aikana maahan ei ole saatu yhtään Kian sähköautoa. Edullisempien sähköautojen uranuurtajan Nissan Leafin määrä sukeltaa ollen nyt alkuvuonna vain 46 kappaletta.

Käytettyinä tuonti myös kiihtyy

Alkuvuoden aikana yksittäisrekisteröitiin myös käytettyinä tuotuja sähköautoja 168 kappaletta ja lataushybridejä peräti 1819 kappaletta sekä kaasuautoja 423 kappaletta. Yhteensä näiden osuus käytettyinä maahantuotujen rekisteröinneistä nousi Q1/2020 aikana peräti 22% tasolle.

Autokauppa juuri nyt seis, mutta jatkossa edelleen on kovaa painetta latausverkostolle

Latausautojen huikea nousu aiheuttaa nyt jatkuvaa painetta sähköautojen latausverkoston kehittymiselle. Tätä kirjoittaessa huhtikuun 6. päivänä vuonna 2020 eletään maailmassa ja Suomessa pahinta Korona-pandemian aikaa.  Autokauppa on juuri nyt ymmärrettävästi täysin jumissa, mutta vielä maaliskuun rekisteröintitiastoihin se ei todennäköisesti merkittävästi vaikuttanut. Nyt myymättä jääneet autot näkynevät ensirekisteröintitilastoissa alkaen huhtikuusta, mutta vaikutus jatkuu taatusti vielä koko loppuvuoden ajan johtuen autojen pitkistä toimitusajoista ja tehtaiden seisokeista pandemian alla. 

Lataupisteillä on ollut jo havaittavissa nopeasti kasvavaa ruuhkaa etenkin isommissa kaupungeissa ja pääteillä. Liikkumisen rajoitteet ovat tehneet nyt hetkeksi tilaa latausverkoston latauspaikoille, mutta ruuhkaa tulee olemaan todella runsaasti, kun tästä maailma ja Suomi toipuu. Nyt pitäisi ehdottomasti investoida ruuhkaisimmille paikoilel tuplapikalatureita ja asiointilatauspaikkoja merkittävästi lisää.

 

Sähkö- ja lataushybridiautojen määrä voisi helpoilla toimilla kasvaa merkittävästi nopeamminkin

Edelleen pidän sähköautojen vieläkin nopeamman lisääntymisen suurimpana jarruna kahta seikkaa: 1. Taloyhtiöissä asuvien kotilatausmahdollisuuksien vähintään epävarmuus tai jopa mahdottomuus. 2. Edelleen liian suppea sähköautojen tarjooma. Vieläkään ei ole saatavilla esimerkiksi noin 30 000 euron hintaluokkaan noin 300 kilometrin realistiseen toimintamatkaan kykenevää sähköautoa. Lisäksi se on ihan oikeasti totta, että tosi monet suomalaiset kaipaavat vetomassaa autoonsa ja sitä saa vasta kovin harvaan ja kalliseen sähköautoon.

Näistä kahdesta ensimmäiseen olisi Suomessa todella helppo korjaus. Nimittäin erittäin monen taloyhtiön pihalla on parkkiruutuja, joissa on jo valmiina lohkolämmittemen käyttön tarkoitettu sähkötolppa. Ne olisi helppo muuttaa älysähköverkkoa hyödyntäen palvelemaan myös latausautojen käyttäjiä. Taloyhtiöitä koskevaksi pitäisi saada lainsäädäntö, jossa lähtökohtaisesti pyytäessä asukas saa oman paikkansa omalla kustannuksellaan muuttaa latauspaikaksi. Lisäksi meillä on todella monella työpaikalla mahdolisuus tarjota latausautolle latausta. Kyse on vain tahdosta ja päätöksenteosta. Työpaikkalataamisen helpottamiseksi kannattaisi myös käyttää älysähköverkon tarjoajien palveluita, jolloin käyttäjä maksaisi itse aina sähköstään ja näin vältyttäisiin myös 30 euron verotusarvon perimiseltä.

 

Osoite kopioitu

Keskustelu

Kari Hällström
06.04.2020 11.35

Huonompi asia se, että käytettyjä dieseleitä tuotiin taas tammi-maaliskussa enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan, eli 8752 kpl.

Sähköautoileva motoristi
06.04.2020 12.11

Moi Kari,
tuo on niin valitettavan totta. Suomesta on edelleen tulossa Euroopan vanhojen dieseleiden hautausmaa sähköuatojen rinnalle. Mielestäni tuolle pitäisi jotain tehdä, mutta mitä? Itse en ole vieläkään minkäänlaisten kieltojen kannalla, koska sähkö- lataushybridi ja kaasuautoista ei vieläkään löydy kaikille sopivia vaihtoehtoja edes kohtuullisella joustamisella. Parempaan kuitenkin pystyttäisiin kun nyt vain nopeasti mahdollistettaisiin merkittävästi paremmin latausmahdollisuuksia taloytiöissä asuville ja työpaikoilla, koska vaikkei nykymallisto lataustautoja kaikille sovikaan, niin sopii se merkittävästi vielä suuremmalle otannalle erinomaisen hyvin. Toinen hyvä tapa voisi olla tukea nyt laajentuneen latausautojen tarjooman ostamista vielä enemmän. Esimerkiksi nykyisen 2000 euron hankintatuen nostaminen noin 5000 euron tasolle puhutteleisi todella merkittävästi useampaa. Ja sama suhde työsuhdeautoilun tukemiseen. Eli lisää porkkanaa ja mahdolisuuksia saattaisi hillitä myös käytettyjen dieselien valumista maahamme. Varmasti on paljon muitakin näkökulmia, mutta tuo nopeana tajunnan virtana.

Kari Hällström
07.04.2020 17.56

Auttaakohan hankintatuen lisääminen? PHEViä ei tueta ja kuitenkin niitä myydään paljon enemmän kuin täyssähköjä.
Esimerkiksi Hyundai Kona täyssähkö 64 kWh akulla hinta 43 390 €, menisikö enemmän kaupaksi jos hinta olisi 38 390 € 5000 € hankintatuella? Koronan takia en usko, että hankintatukia nostetaan, päinvastoin uskon, että ne lopetetaan.

Sähköautoileva motoristi
07.04.2020 19.24

Moi Kari,
mä uskon, että just tuo olisi raja joka vaikuttaisi BEV-myyntiin, mutta eihän sitä voi tietää. Valitettavasti epäilen minäkin, että tuet eivät ainakaan laske, mutta melko varma voi olla, että enemmän päästävillä autoilla ajaminen kallistuu.

Audi
06.05.2020 19.48

Hei, koskas laitat huhtikuun mallikohtaiset sähköautojen rekisteröintitilastot esille.

Sähköautoileva motoristi
07.05.2020 16.20

Moi,
Traficom julkaisi tänään 7.5 huhtikuun. Kirjoittelen kun ehdin. Varmaan huomenna 8.5 perjantaina.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Rekisteröintitilasto

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) 100 000 km (1) 3.2 (1) A4 avant (1) ABB FIA Formula E (3) ABC-lataus (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (27) akkuruohonleikkuri (1) akkutakuu (1) Akun kesto (1) akun koko (13) Akuston lämmitys (1) alustan äänet (1) Ampera-e (2) Ariya (1) Audi (5) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) Barentsinmeri (1) BEV (205) BMW (7) Borgward (1) Born (1) Bridgestone (1) BYD (1) bZ4X (1) Canyon (1) Charlie (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Cupra (1) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) e-3008 (1) EcoFlow (1) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Endurance:ON7 (1) Energiankulutus (27) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (2) enyaq coupe (1) enyaq coupe rs (1) EQC400 (1) EQE (1) E-Tech (1) E-Tense (1) E-Transit (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) EV6 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) evxstore (1) EX30 (1) Fazua (2) Ford (1) Formula E (6) frunk (1) Groupe PSA (1) hakkapeliitta R3 (1) Hakkapeliitta R3 (1) Hankook (2) hiihtoloma (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (17) Hyötysuhde (2) i3 (4) i4 (2) i4 eDrive40 (1) i6 (1) IAA2017 (14) ID.4 (26) ID.7 (2) ID.Buzz (2) ID.Cargo (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Innohome (1) Ioniq Electric (7) ioniq5 (3) Ioniq6 (1) I-PACE (3) Jaguar (2) joululiikenne (3) Juhannusliikenne (1) kaasuauto (4) kallistuksen vakaajan pystytanko (1) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) kesärengas (1) kesärenkaat (1) Kia (5) kitkarengas (1) koeajoraportti (37) Kona (8) korjaus (1) Kulutusvertailu (3) kW (1) kWh (1) kWh/100 km (1) Kymiring (1) Käytetty sähköauto (14) lappi (1) Lappi (1) Latauksen hyötysuhde (1) lataushäviö (2) Latauslaite (5) latausluukku (1) latausluukun lukko (1) latauspaikkaruuhka (5) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) legoland (1) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) liukkaan kelin ajo (2) Lofootit (3) maailmanennätysyritys (1) Mach-E (1) MAN (1) McDonalds (1) Megane (1) Mercedes Benz (3) Mercedes-Benz (1) MG (1) MG4 (1) Mini (3) Model 3 (6) model s (2) Model S (3) model x (1) Model X (2) Model Y (1) Moottoripyöränäyttely (1) moottoritiekulutus (2) moottoriurheilu (4) motopark (1) MP 2017 (1) Mustang (1) Muuntuva Oy (1) Navigointi (1) Nexo (1) Nissan (42) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (3) Norkapp (1) nuorgam (1) Ohelmistopäivitys (1) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (11) Pikalataus (6) Polestar (1) Polestar 2 (1) porsche (1) päivitys (1) pääsiäisliikenne (1) range (3) rata-ajo (7) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (82) Renault (7) renkaiden kestävyys (2) Roadlite (1) Roadster (3) ruskaretki (1) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Seal (1) Skoda (3) Smart (1) SOH (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (243) sähköauto konversio (2) Sähköauto talvella (38) sähköautokokemus (24) Sähköautolla euroopassa (2) sähköautolla via baltica (1) sähköautomatkailu (58) sähköauton kulutus (3) Sähköauton lataaminen (34) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (2) sähköauton ostaminen (1) sähköautosanasto (1) Sähköautot -Nyt! (1) Sähköautot Suomessa 2024 (1) sähköautotradalla (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (3) sähköpolkupyörä (1) sähköpyörä (8) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) sähkötaksi (1) taksi (1) Talvi (3) talvirengas (2) Tampere (2) Taycan (2) TEM-tuki (1) tesla (5) Tesla (19) Tesla Light Show (1) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (8) Toyota (1) Tulossa olevia sähköautoja (1) Turanza (1) utsjoki (1) WALLe (3) Varangin vuono (1) Vetyauto (1) video (1) vika (1) village valle (1) virta-asema (1) WLTP (1) WLTP-kulutus (1) WLTP-toimintamatka (1) Volkswagen (19) Volvo (2) vuotuinen ajomäärä (1) VW (9) Zoe (10)
nwdb