11.04.2023
Sähköautoilla tilastoissa vahvaa kasvua Q1 / 2023

Autoalan tiedotuskeskus ja mediat rummuttavat nyt lööpeissään, että sähköautojen kauppa ei käy ja sen myötä liikenteen sähköistymisen tavoitteet ovat jäämässä kauas toteutumisen mahdollisuuksistaan. Minulla ei ole näkyvyyttä tilauskirjoihin tai niistä tehtyihin tilastoihin, joihin esimerkiksi Moottori -lehden uutisoinnissa viitataan, mutta itselle herää kysymys: onko tilanne noin vakava, vai aiheutuuko tilastoon harhaa Teslan tilauskannasta, jota ei välttämättä ole autontuojien tilastointiin saatavilla? Olipa asia niin tai näin, niin vuoden ensimmäisen neljänneksen uusien autojen ensirekisteröintientilastot vielä näyttivät erittäin vahvaa sähköautojen kehitystä. Kaikkien kirjoituksessa käytettyjen ensirekisteröintien sekä tieliikennekäyttöön rekisteröityjen autojen lukumäärien lähde: Traficom / tilastotietokanta
Tässä blogikirjoituksessa syvennyn:
- Q1/2023 uusien sähköautojen ensirekisteröinteihin,
- käytetyinä tuotujen rekisteröinteihin
- tieliikennekäyttöön rekisteröityjen sähköautojen määrän muutokseen
Q1/2023 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit
Vuoden 2023 ensimmäisellä neljänneksellä ensirekisteröitiin yhteensä 6 587 uutta sähköhenkilöautoa, mikä oli peräti 117 % kehityksellä edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden, eli määrä on selkeästi yli kaksinkertaistunut. Sähköpakettiautoissa suhteellinen sähköautojen määrän kasvu on ollut vielä nopeampaa, jopa reippaasti yli kolminkertainen määrä edelliseen vuoteen nähden. Linja-autoissa muutos on ollut lähes totaalinen sähköistyminen. Kuorma-autoissa sähköautojen määrä on ollut hyvin vähäinen alkuvuonna 2023.
Henkilöautoissa alkuvuoden suurin lasku on ollut bensa-autoissa, joihin tässä tilastoituvat myös latauskelvottomat hybridit.
Sähköhenkilöautojen osuus kaikkien uusien henkilöautojen ensirekisteröinneistä on jatkanut vahvaa nousuaan saavuttaen Q1/2023 aikana peräti 31,4 % tason.
Jatkuuko tämä sama tahti vielä kun vuotta 2023 eletään eteenpäin? Realiteettina pidän itsekin, että nyt ensirekisteröidyistä sähköautoista suurin osa on tilattu varhain vuonna 2022 tai osa jopa vuoden 2021 puolella. Kiihtynyt inflaatio ja nousseet korot laittavat monet uusien autojen tilaamisesta kiinnostuneet harkitsemaan ja laskemaan asiaa uudelleen. Toisaalta Tesla on aloittanut sähköautoissa hintojen alentamisen, mitä on jo pari muuta merkkiä seurannut. Tämä Teslan hinnanlasku ja useita muita merkkejä parempi saatavuus taitaa näkyä Q1/2023 uusien autojen merkkikohtaisessa tilastossa nyt melkoisen vahvasti. Listasin taulukkoon Q1/2023 aikana järjestykseen 30 eniten rekisteröidyt automerkit (kaikki liikenne-energiat mukaan järjestys).
Tesla-merkkisiä sähköautoja on Q1 / 2023 ensirekisteröity uusina 1 328 kpl, eli enemmän kuin minkään muun merkkisiä sähköautoja. Samalla Teslan rekisteröintimäärä on nousut peräti 871 kpl ja se on saavuttanut jo kaikki liikenne-energiat huomioituna 6. eniten rekisteröityn merkin sijan ja 6,4 % markkinaosuuden. Teslalla luonnollisesti sähköautojen osuus rekisteröinneistä 100 %.
Toinen markkinaosuuttaan selkeästi kasvattanut merkki on ollut Volkswagen, jolla sähköautojen osuus on ollut jo peräti 54 % uusien autojen rekisteröinneistä. Volkswagen on merkkitilastossa sijalla 2 ja nostanut markkinaosuuttaan 2,7 prosenttiyksikköä 9,5 prosentin tasolle.
Merkittävimmät laskijat ovat olleet Toyota -656 kpl, Opel - 561 kpl ja Ford -487 kpl. Myös useilla muilla merkeillä on erittäin voimakkaita rekisteröintimäärien laskuja.
Käytettyinä maahantuoduilla iso merkitys myös sähköistymiseen
Q1 / 2023 rekisteröitiin Suomeen käytettyinä maahantuotuja henkilöautoja yhteensä 7 667 kpl, mikä oli peräti -28 % muutoksella, eli vahvalla laskulla. Samaan aikaan sähköautoja näistä oli 1 531 kpl, eli 20 % osuus. Käytettyinä tuotujen rekisteröinneissä myös sähköautojen määrä laski edellisestä vuodesta kaksi prosenttia.
Vaikka käytettyinä tuotujen rekisteröintimäärä laski, oli se kaikissa henkilöautoissa edelleen peräti 27 % kaikista Q1 / 2023 aikana rekisteriin päätyneistä uusien ja käytettyinä maahantuotujen henkilöautojen yhteenlasketusta määrästä (28 636 kpl). Sähköautoissa käytettyinä maahantuotujen rekisteröinnit olivat 19 % kaikista rekisteröinneistä (8 118 kpl)
Eniten käytettyinä maahantuodut sähköautomerkit ovat olleet alkuvuonna:
- Tesla 668 kpl
- Volkswagen 135 kpl
- Mercedes-Benz 129 kpl
- BMW 84 kpl
- Polestar 73 kpl
Käytettyinä maahantuontia on saattanut hidastaa jonkin verran myös Suomessa tapahtunut käytettyjen sähköautojen hintojen laskeminen.
Käytettyinä maahantuoduista henkilöautoista tein havainnon, että Q1 / 2023 rekisteröidyistä sähköautoissa suurin piikki on vahvasti 2022 ensirekisteröidyissä autoissa, kun se muissa käyttövoimissa on selkeästi vanhemmissa 2019 vuosimalleissa.
Tieliikennekäytössä olevien autojen tilastossa sähköautojen osuus nousee edelleen hitaasti
Sähköautojen osuus kaikista tieliikennekäytössä olevista henkiöautoista nousee ensirekisteröintejä hitaammin. Q1/2023 lopussatieliikennekäyttöön rekisteröitynä oli 53 009 sähköhenkilöautoa, mikä oli 1,93 % kaikista henkilöautoista. Kun lukuun otetaan myös sähköpakettiautot, sähkökuorma-autot sekä sähkölinja-autot, oli niitä tieliikennekäytössä 55 598 kpl.
Ladattavia hybridhenkilöautoja oli 110 510 kpl, eli 4,03 % kaikista henkilöautoista.
Autokantamme on erittäin vanhaa ja uudistuu hitaasti, mutta trendi on kuitenkin selkeä kohti ladattavia autoja. Uusista rekisteröinneistä jo merkittävä osuus on sähköautoja ja tieliikennekäytössä olevista autoista poistumaa tapahtuu eniten vanhasta päästä, missä sähköautoja ei ole lainkaan. Toki esimerkiksi onnettomuuksien johdosta myös jokunen sähköauto on poistunut sähköautoistakin.
Tieliikennekäyttössä olevat sähköhenkilöautot ovat huomattavasti uudempia kuin muilla liikenne-energioilla toimivat henkilöautot. Tämä on toki hyvin luonnollista, koska sähköautoja on ensirekisteröity merkittävämpiä määriä vasta viimevuosina.
Sähköautojen tiheys viime vuoden lopun väkilukuun suhteutettuna saavutti Suomessa 1 % tason, eli joka sadannella suomalaisella oli Q1/2023 lopussa sähköauto. Esitän kuvassa edelleen suhdeluvun 1 000 henkilöä kohden. Suurin sähköautotiheys on edelleen Uudellamaalla (15,8 autoa / 1000 henkilöä).
Väkiluku lähde: Tilastokeskus, väestö
Tesla on Suomen yleisin sähköautomerkki varsin merkittävällä marginaalilla seuraavaan, eli Volkswageniin. Joka neljäs sähköauto on Tesla, kun Volkswageneita on 15 % sähköautoista.
Keskustelu
Moi!
Onko tilastoissasi virhe? Verotilastoista nähdään, että Q1:sen aikana tuotiin maahan pelkästään 1869 kpl Tesloja. https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/auto/autoverotus/autoveron_maara/taulukoita_ajoneuvojen_sovelletuista_ve/
Moi,
nyt en vielä uudelleen katsomallakaan löytänyt virhettä. Tuo laittamasi linkki on ilmeisesti jotenkin katki, koska antaa tyhjää sivua.