24.06.2015

Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen

Sähköauton lataamistavat poikkeavat normaalissa arkiajossa merkittävästi polttomoottorisen ajoneuvon tankkaustavoista.

On erittäin tärkeää, että sähköautojen pikalatausverkosto on kehittynyt Tampereen eteläpuolella jo kiitettävän hyvin. Yhtä tärkeää olisi, että Suomen päätieverkoston varrella kehitetään pikalatausverkostoa edelleen noin 40 - 60 km väleillä. Tämä mahdollistaa sujuvan sähköautolla matkailun, joka taasen tulee merkittävästi lisäämään sähköisen liikenteen kiinnostavuutta uusillakin käyttäjäpotentiaaleilla.
Kiitos erityisesti ABC-ketjulle pikalatausverkoston kehittämisestä etunojassa.

Pikalataus ABC-liikennemyymälässä

On kuitenkin tärkeää erottaa kaksi hyvin erilaista sähköauton lataustarvetta ja tilannetta sekä lataustapaa.

Tällä hetkellä suuri osa sähköautoilla suoritetusta liikenteestä on lyhyttä arkiajoa. (Poikkeuksen tähän tekevät epäilemättä Teslat)
  • Kotoa töihin ja takaisin, jolloin lataus tapahtuu kotona ja aika usein myös töissä 
  • Kauppa- ja muita asiointimatkoja kaupungin sisällä ja taajamien välillä.
Ostoskeskusten ja markettien yhteydessä tarjottava asioinnin aikainen lataus hitaammallakin nopeudella on erittäin suuri palveluteko
Sähköautoilijalle onkin aina suuri hänen arvomaailmaansa sopiva palveluteko, kun palvelun tuottaja pystyy tarjoamaan sähköauton latauspaikan asioinnin ajaksi. On erittäin suuri todennäköisyys, että sähköauton omistaja valitsee kahden kauppakeskuksen väliltä sen, josta saa autoonsa asioinnin ajaksi latauksen.

Asioinnin aikaisen latauksen tarjoaminen on vaikeasti kaupallistettavissa, siksi sen tarjoaminen on myös palvelun tuottajalle arvovalinta. Usko siihen, että ympäristöteon tekeminen huomataan ja tuottaa lisää asiakkaita on varmasti oikea motiivi yritykselle.

Latausta schukosta Tampereen P-Frenckell

Sähköauton latauspisteen asentaminen ei ole merkittävä investointi kauppakeskukselle tai liikkeelle, jos sähköä vielä sattuu olemaan sopivalla paikalla tai sen läheisyydessä valmiiksi riittävän vahvoilla johdoilla. Puhutaan varmasti 1500 - 3000 euron luokassa olevasta panostuksesta. Tämä ei ole varmastikaan suurimmalle osalle yrityksestä edes investointitasoinen päätösasia, vaan ennemminkin kiinteistön ja kaluston kunnossapitotoimenpide.
Leaf latautumassa Ideaparkin matkailuautoparkissa schukosta

Miksi sitten palveluyritysten latauspisteet eivät yleisty nopeammin?
Olen itse ollut useisiin toimijoihin eri tavoin yhteydessä. Monesta en ole saanut edes vastausta.
Valitettavan usein niissä, joista saan vastauksen menevät puurot ja vellit pahasti sekaisin.
  • Usein kysyn että voisivatko suunnitella edes schukon asentamista tai jos mahdollista niin Type2-rasia olisi 32A-asenuksella erittäin suuri palveluteko.
  • Ja usein saan vastauksen jossa perustellaan pikalatausaseman olevan niin kallis investointi. 
Pikalatausasema on aivan eri asia, kuin keskinopeaa latausta tarjoava Type2 tai schuko-rasia riittävällä johdotuksella kustannusrakenteeltaan.

Latausta Jyväskylän P-Paviljongista Virtapisteen Type2-tolpasta, mobiilisovellusaktivoinnilla



Mielestäni erittäin mallikelpoinen latauspiste Jyväskylän Energialla. Type2 ja 32A, ei mitään turhaa kikkailua!


Jos palveluyritys haluaa vielä ketterämmin tarjota asiakkailleen latausta, on se vielä joitain vuosia yksinkertaisinta tehdä tarjoamalla ilmainen lataus. Sillon ei tarvitse maksaa eikä ylläpitää myöskään mitään latauspisteen aktivointijärjestelmiä käyttäjille.

No toivossa on hyvä sähköautoilijankin elää, ja itse tulen jatkossakin lähestymään säännöllisesti palveluyrityksiä asiakaspyynnöilläni.

Keskustelu

Ei kommentteja

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (4) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (12) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (58) Renault (6) Roadster (3) Scania (1) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (31) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (6) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb