15.01.2017

Sähkö-Nysseä koematkustamassa

Lähteet ja rajaus: 

Tampereen kaupungin tiedote 15.12.2016

Nysse, Tampereen seudun joukkoliikenteen aikataulut 
Tässä blogitarinassa rajaan kirjoituksen lähinnä matkustajakokemukseen. Auton teknisiin ominaisuuksiin palaan tarkemmin myöhemmin.
 
Tampere on saanut liikenteeseen neljä sähköbussia ja ne liikennöivät reitillä 2, joka kulkee Pyynikintorilta Rauhaniemeen.

 


Kävin sunnuntaina 15.1.2016 poikani kanssa koematkustamassa näitä sähkö-Nyssejä ja ne vaikuuttivat meidät matkustusmukavuudellaan.
 

Eleettömän hiljainen saapuminen ja lataus päätepysäkillä 

Bussi saapuu hyvin äänettömästi ja vähäeleisesti Pyynikintorin päätepysäkille. Toki pysäkille saapuessaan diesel-bussitkin ovat nykyisin hyvin hiljaisia. 
 
Sähkö-Nysse kytkee tälle päätepysäkille saavuttuaan latauslaitteen käyttöön. Auton katolta nousee latauslaitteen kontaktipintoihin kelkka, jota kautta auton akku latautuu kuljettajien kertoman mukaan 2-3 minuutissa täyteen ja sähkö riittää koko reitille edes takasin.
 
Kaksi haastattelemaani kuljettajaa tuntuivat kovin tyytyväisiltä tähän työkoneeseensa. Autot ovat paria poikkeusta lukuunottamatta pelanneet erinomaisesti. Alun latausongelmatkin on jo ratkaistu. Kerran oli kuulemma tullut tekninen häiriö, joka -28C kelissä oli katkaissut matkan rautatieaseman kohdalle.
 
Omalla sähköautokokemuksella ja vähäisellä kuorma-auton kokemuksella minun on myös helppo uskoa, että sähkö-Nysse on miellyttävä ja helppo ajaa tasaisen voimansa ansiosta.
 

Hiljaista ja tasaista kyytiä

Nousimme siis kyytiin Pyynikintorilta. Autoon noustessa sisällä ei ollut mitään teknistä ääntä, mutta se rauha rikkoontui pian, kun kuljettaja kytki auton dieselpolttoaineella käyvän lämmittimen ja puhalluksen päälle. Yllättävän ja hieman pettymyksellisen kova lämmityslaitteen kohina täytti bussia mielestäni tarpeettoman paljon. Maallikkona sanoisin, että nykytekniikalla pitäisi pystyä tekemään hiljaisempi lämmityslaite bussiin. Ehkä tämä on se hinta, jonka matkustajat joutuvat maksamaan siitä, että Tampere päätti ostaa sähköautot ulkomailta Vammalassa toimivan valmistajan sijaan. Tosin puhallus onneksi aika pian vaimenee siedettävällä tasolle ja ulkona oleva -6 asteen pakkanen ei tunnu sisätiloissa lainkaan viileytenä.
 
Auto lähtee liikkeelle erittäin tasaisesti, kuten sähköautot aina, kiitos täysin portaattomasti säätyvän voiman ja vedon annostelun. Auton liikkuessa sisällä on sama äänettömyys, kuin sähkömoottorisissa henkilöautoissakin. Matkustajat voivat seurata näyttöruudulta yksinkertaistettua grafiikkaa energian käytöstä ja regeneroinnista. 
Bussin sisustus ja istuimet ovat mielestäni hyvin tyypillistä designia ja materiaaleja sekä laatua nykypäivänä. Näistä ei matkustaja voi mitenkään erottaa, millä moottorilla bussi liikkuu ja mistä sähkömoottorit voimansa saavat. Tokihan uusi bussi on tietenkin vielä siisti ja ehjä kaikilta osin.
 
Haastattelemani kuljettaja kertoi, että ajossa kaasun nostaminen jättää auton rullaamaan, mutta jarruun koskeminen käynnistää regeneroinnin. Kuljettaja sanoi, että on vaikea arvioida missä määrin hidastuvuuteen vaikuttaa regenerointi ja toisaalta jarrut, niin saumattomasti ne siis ilmeisesti toimivat yhteen. Matkustajana koki vain tasaisen vauhdin hidastumisen pysäkille. 

Hiljaista katumiljöötä

Hämeenkadulla kuvasimme hetken edestakaisin ajavia sähkö-Nyssejä. Kyllä minä niin toivon näiden yleistyvän. Erityisesti pysäkiltä tai liikennevaloista lähtevän sähkö-Nyssen ympäristövaikutus on miellyttävää kuultavaa ja haisteltavaa verrattuna dieselmoottorisiin. Itselle tulee mieleen, että Tampereella esimerkiksi Pispalan idylliset pikkukadut ansaitsisivat kiireesti myös Sähkö-Nysset.
 
Kyllä nämä asiakkaan ja kaupungilla liikkuvan jalankulkijan näkökulmasta paikkansa ovat lunastaneet ja ratikka vielä tulee myöhemmin täydentämään kokonaisuutta Tampereella. Kiitos Tampere!
 
 
 
 

Keskustelu

Kim Lindén
17.02.2017 08.41

Kyllä Turun dieselhybridibussit pitää ihan jumalatonta meteliä. Täälläkin on satama-lentokenttä -linjalla sähköbussi. En ole vielä käynyt kokeilemassa mutta tarkoitus on.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (4) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (12) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (58) Renault (6) Roadster (3) Scania (1) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (31) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (6) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb