11.07.2023
Q2/2023 lopussa sähköautojen osuus henkilöautojen ajoneuvokannasta 2,24 %

Uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrä on jatkanut voimakasta kehitystään myös vuonna 2023. Koko alkuvuonna (1-6/2023) uusia sähköhenkilöautoja on ensirekisteröity Suomeen 15 300 kpl, missä kehitystä edelliseen vuoteen jopa 157 % (ed.v 5950 kpl). Koko alkuvuoden ajalla sähköautojen osuus kaikista uusista henkilöautoista on ollut 33 % (kaikki autot yhteensä 46 873 kpl). Joka kolmas uusi auto on siis ollut sähköauto (BEV). Maininnan arvoinen lienee myös seikka, että 1-6/2023 on rekisteröity jo enemmän uusia sähköautoja kuin koko viime vuonna yhteensä.
(rekisteröinti- ja rekisterissä olevien määrät lähde: Traficom. Väestölukumäärät lähde: www.tilastokeskus.fi)
Käytettyinä maahantuotujen sähköhenkilöautojen kumulatiivinen (1-6/2023) rekisteröintien määrä on laskenut viimevuodesta 11 % ja oli nyt 3668 kpl. Silti määrä on ollut merkittävä.
Vaikka ajoneuvokannassa olevien sähköautojen määrä kasvaa nopeasti uusien sekä käytettyinä rekisteröiniten suuren määrän sekä osuuden ansiosta, muuttuu osuus tieliikennekäytössä olevista henkilöautoista huomattavasti hitaammin. Syynä tähän on Suomen erittäin vanha ajoneuvokanta ja sen hidas uudistuminen.
Sähköautojen osuuden nousukäyrä osoittaa kuitenkin jyrkästi ylöspäin. Q2/2023 lopussa Suomessa oli tieliikennekäyttöön rekisteröitynä 63 788 sähköhenkilöautoa (BEV), mikä oli 2,24 % kaikista henkilöautoista.
Sähköautoista 25 %, eli 16 026 kpl oli Tesloja. Toiseksi yleisin oli Volkswagen 9105 kpl ja kolmanneksi yleisin oli Nissan 4048 kpl. 72 % sähköautoista on otettu käyttöön vuosina 2021 - 2023.
Ajonveuvokannassa olevien sähköhenkilöautojen tiheys (kpl / Suomen kansalainen) ylitti myös ensimmäisen kerran prosentin rajan, ollen nyt koko maassa 1,1 %, eli Suomessa oli Q2/2023 lopussa 1,1 sähköautoa sataa kansalaista kohden. Suurin sähköautotiheys oli jälleen Uudellamaalla (1,8 %). Prosentin rajan yli pääsivät myös Varsinais-Suomi sekä Pirkanmaa.
Ennakoin, että lähivuosien aikana sähköautojen osuus tieliikennekäytössä olevista henkilöautoista tulee nousemaan entistäkin rajummin. Viime vuonna Suomessa romutukseen menneen henkilöauton keskimääräinen ikä oli 20,2 vuotta. Kuten kuvaajasta näkyy, on seuraavan neljän vuoden aikana saavuttamassa tuon iän erittäin suuret määrät (noin 300 000 kpl) muita, kuin sähköautoja. Tämän vuoden aikana rekisteröidyistä autoista onkin jo huomattavan suuri osa sähköautoja ja koko vuoden aikana tultanee rekisteröimään Suomeen yli 30 000 sähköautoa. Ennakoin myös, että vielä seuraavinakin vuosina sähköautojen ensirekisteröintien sekä käytettyinä tuotujen määrät kasvavat. En lainkaan yllättyisi, jos vuoden 2027 lopussa sähköautojen osuus tieliikennekäyttöön rekisteröidyistä autoista olisi yli 15 %.
(huomioitavaa alla olevassa kuvaajassa on, että sähköautot ja muut kuin sähköautot ovat eri akseleilla sekä eri asteikolla).
Keskustelu
Patteriautot taitaa jäädä erittäin kalliiksi kokeiluksi ( etenkin normi kuluttajalle ).
Koko päästöhöyräkässä ei muutenkaan ole mitään järkeä.
Liikennekäytössä olevia diesel henkilöautoja oli 2022 käytössä 719 927 kpl
Liikennekäytössä olevia bensiini henkilöautoja oli 2022 käytössä 1 851 355 kpl
Liikennekäytössä olevia kaasu/bensiini henkilöautoja oli 2022 käytössä 15 609 kpl
Liikennekäytössä olevia vety henkilöautoja oli 2022 käytössä 2 kpl
Liikennekäytössä olevia sähkö henkilöautoja oli 2022 käytössä 44 889 kpl
Käytettyä sähkövatkainta kun lähdet ostamaan miten arviot?
-Akun kunto ( akun kunto = auton arvosta yli 80% )
-Sähkömoottorin tai sähhkömoottorien kunto ( sähkömoottorin kunto = auton arvosta 15% )
-Invertterin kunto (Invertterin kunto auton arvosta = 5% )
Tällä hetkellä edes ammattilainen ei näihin osaa vastata vaikka olisi kaikki mahdolliset työkalut hommaan saatavilla.
Monissa merkkiautoliikkeissä on todella vähän ajettuja sähköautoja myynnissä ja ovat seisoneet rivissä 1/2 vuotta tai pidempään, kukaan ei osta.
Altistuminen pakokaasujen lyijylle aiheuttaa kaikenlaista haittaa. Sääli.