30.09.2017

Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä

Frankfurtissa IAA2017 oli esillä myös Opel Ampera-e sähköauto ja se oli itselleni näiden automessujen antoisin kohde. Olin odottanut jo pitkään näkeväni tämän käänteen tekevän sähköauton livenä. Nyt se onnistui. Ainoa harmittava seikka autossa on se, ettei sitä oikeastaan edes haluta myydä. Ei ole mitään aavistustakaan milloin, jos edes koskaan saadaan autoa Suomeen. Messuillakaan auton esittely ei tuntunut kiinnostavan näytteilleasettajia. Edes nokkapeitettä ei suostuttu raottamaan pyytäessäni.

Olen kirjoittanut Ampera-e:stä aiemmin Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa blogitarinan. Silloin kuvasin jo hiukan speksejä autosta.

Ampera-e on kompakti ulkomitoiltaan

  • Ampera-e on 4,164m pituudellaan kymmenkunta senttimetriä Golfia lyhyempi. (Ioniq ja Leaf ovat Golfia pidempiä).
  • 1,854 leveydellään Ampera on Goflia hieman leveämpi ja Leafia tuntuvasti leveämpi, mutta käytännössä saman levyinen Ioniqin kanssa.
  • 1,594 metrin korkeus on muita sähköautoja suurempi.

Keulan pituus on viety aikalailla minimiin. Auton ulkomuodoista pitäminen on tietenkin hyvin henkilökohtainen kokemuspohjainen asia. Useat eivät lähtökohtaisesti pidä tämän näköisistä munanmuotoisista pikkuautoista. Minun silmääni Ampera-e näyttää hyvältä kokoluokkansa autoksi. Onhan se mittasuhteiltaan korkean lyhyt ja kapea, mutta jotenkin siihen on onnistuttu luomaan muotoilukieli, joka ei häiritse.

Erinomaiset sisätilat neljälle aikuiselle ja jopa viidennellekin

Ampera-e:n ulkomitat on käytetty tehokkaasti hyväksi ja sisälle onkin saatu erinomaiset tilat eteen ja taakse. Toki takapenkillä kapeus alkaa haitata aika pian, jos matkaa yritetään tehdä kolmen takapenkillä istuvan aikuisen kuormalla. Lapsia toki mahtuu koko takapenkin täydeltä hyvin.

Kuljettajan istuimen sai ainakin messuilla kylmätyypeissä hyvin säädettyä sopivaan ajoasentoon. Takana myös pääntilaa riittää erinomaisesti. Takapenkki oli myös hyvin ryhdikään oloinen istua.

Kojelauta on ainakin minun silmiin mukavan oloisesti muotoiltu. Ehkä hiukan halvan oloisen tuntuista materiaalia, mutta Leaf-kuskina on jo tottunut tuollaiseen ehkä vähän liiankin hyvin ja kyllä Amperan materiaalit siihen nähden ihan ok ovat. Mittaristossa on aika mielekkäästi toteutettu myös toimintamatkan näyttö. Siitä ilmenee todennäköinen toimintamatkan haarukka. 

Vaihdevalitsin on kuin perinteisemmistä automaattilaatikoista. Joskin sähköautossahan käytännössä valitaan vain P-parkki, D-ajovaihde eteen tai R-pakki. Ampera-e:ssäkään ei ole varsinaista vaihteistoa vaan ainoastaan kiinteät perävälitykset.

Reilun kokoisesti myös tavaratilaa

Tavaratila näyttää silmämääräisesti hieman Leafin yllättävän suuren tilan kaltaiselta. Kontissa on runsaasti syvyyttä, joka antaa käytännössä esimerkiksi matkalaukkujen pakkaamiseen tärkeää tilaa.

 

60 kWh akku ja sen lataaminen sekä toimintamatka

Ampera-e:n pikatalaaminen hoituu CCS-liittimen kautta enimmillään 50 kW:n teholla. Type2-latauslaitteista auto ottaa enimmillään 7,2 kW:n teholla lisää ajoenergiaa. Niinpä auton 60 kWh akku täyttyy pikalatauksessa 80% tasolle asti alle tunnissa ja Type2-latauksessa akun saa täysin tyhjästä aivan täyteen nopeimmillaan noin 9 tunnissa.

60 kWh akulla autolle luvataan jopa 520 km toimintamatkaa. Autolle luvataan 14,5 kWh/100 km keskikulutusta, joka tarkoittaisi noin 414 km toimintamatkaa. Todellisuus siis kesäkelissä maantienopeuksilla lienee noin 350 km ja talvella noin 300 km talvisilla maantienopeuksilla ja pakkasella.

Suorituskyky arkikäyttöön vähintään riittävä

Autossa on 150 kW sähkömoottori ja sen avulla kiihtyvyy 0-100 km/h nopeuteen on noin 7,3 sekuntia ja välitön valoista lähtö on urheiluautoluokkaa. Myös ohituskiihtyvyys 80 km/h nopeudesta 120 km/h nopeuteen on vain 4,5 sekuntia.

Opelin osti Peugeot

Opelin merkin ja tuotannon osti Peugeot jokin aika sitten. Mielenkiintoista on nähdä, mitä vaikutusta tällä on Opel Ampera-e:n tulevaisuuteen. Todella mielelläni näkisin Suomen maahantuontiohjelmassa, mutta ikävä kyllä en kovin paljoa usko saatavan koskaan.

Edullinen sähköauto

Ampera-e löi uuden hintaluokan pöytään euroa/kWh mittarilla. Saksassa hinnnat alkaen malli on siis 39330 euroa ja varustellumpi First Edition maksaa 44 060 euroa. Näin ollen se tarkoittaa 655 euroa/kWh. Esimerkiksi oma Leafini oli 2011 vuonna 41 000 euroa ja 24 kWh, eli 1708 euroa/kWh. Tosin tuossa vertailussa on epäreiluna kohtana  Suomi hinta vs Saksan hinta. Toinen esimerkki: Saksassa Hyundai Ioniq Electric maksaa 33 300 euroa ja akku on 28 kWh, joten sille hinnaksi muodostuu 1189 euroa/kWh.

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Ampera-e BEV IAA2017 sähköauto

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (3) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (3) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (11) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (1) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (55) Renault (6) Roadster (3) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (30) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (5) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb