01.02.2017

Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti

Lämmin ja vähäsateinen tammikuu laski sähköauton keskikulutusta

Tammikuun 2017 keskilämpötila Tampere-Pirkkalan havaintopisteessä oli - 3,3 ºC, eli jopa yli 8 ºC viime vuotta lämpimämpi. (Lähde: Ilmatieteenlaitos.fi)

Tämä oli uskomukseni mukaan suurin vaikuttava tekijä siihen, että Nissan Leaf Acenta vm 2015 sähköautoni keskikulutus pieneni tammikuussa tuntuvasti edellisvuodesta.

Tämän vuoden tammikuun keskikulutus oli 18,41 kWh/100km, kun se edellisvuoden tammikuussa oli 20,11. Tämä asettuu myös hyvin linjaan 2016 joulukuun keskikulutuksen sekä lämpötilan suhteen.

Tammikuu oli myös hyvin niukkasateinen, mutta en usko sillä olleen merkittävää vaikutusta kulutuksen eroon tammikuiden välillä.


Tammikuun 2017 laskennallinen toimintamatka oli 119 km 24 kWh Leafilleni

Tammikuun keskinopeus 52,9 km/h oli hyvin lähellä edellisvuotta, joten lämpötilan muutos jää suurimmaksi selittäjäksi ja se on uskottavaa, koska sähköauton lämmittäminen syö energiaa ja minä käytän lämmityslaitetta siten, että tarkenen hyvin.
 
Tammikuun toteutuneella 18,41 kWh/100km keskikulutuksella Leafini 24 kWh akulla laskennalliseksi toimintamatkaksi muodostui 119 km.

 

 

Tammikuussa 2017 Renault Zoen 41 kWh akkua olisi joutunut lataamaan vain kerran kesken vuorokauden

Tammikuussa 2017 oli ennätyksellisen vähän ajoja ja se johtuu normaaleista vaihteluista ajotarpeissa.  Jos tammikuun noin 2500 km kuukaudessa toteutuisi ympäri vuoden, niin tarkoittaisi vielä silti noin 30 000 km vuosittaista ajomäärää.
 
Enimmillään tammikuussa kului sähköä koko vuorokauden aikana 41,4 kWh, joten Renault Zoe -sähköautoa olisi tarvinnut ladata vain yhden kerran kesken päivän. Hyundai Ioniqin 28 kWh akkukapasiteettikin olisi ylittynyt vain neljänä vuorokautena, eli silläkin ajaminen olisi ollut sangen vaivatonta. Etenkin kun totuus olisi voinut olla vielä parempi. Ioniqista on nimittäin raportoitu erittäin pieniä toteutuneita keskikulutuksia Suomessakin toteutuneista käytännön ajosuoritteista.
 

 

 

 

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (3) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (11) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (1) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (56) Renault (6) Roadster (3) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (30) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (5) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb