23.09.2015

Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla



Suuri kehitysaskel sähköiselle liikenteelle Keski-Suomessa.
Neste JämsänPortti on avannut sähköauton keskinopean latauspisteen!

Suomen suosituimmalla ja kansanauto-hintaisella sähköautolla pääsee nyt vaivattomasti vaikka Hangosta aina Äänekosken pohjoispuolelle asti. Uutena merkittävänä kaupunkina siinä välillä on Jyväskylä.

Case 1: 
sähköautoilija ajaa Leafilla normaalissa +7c kuivassa tai hieman kosteassa ajokelissä Helsingistä Jyväskylään. Kuljettaja haluaa ajaa nopeusrajoitusten mukaisesti:
Alku tarinasta on aiempiin lukuisiin ajokertoihin perustuvan kokemuksen perusteella tehtyä mielikuvitusmatkaa Tampereelle asti. 

Lähtö Helsingistä ja moottoritiellä ajoa 120km/h suurinta sallittua nopeutta käyttäen liikenteen sen salliessa. Noin 20 minuuttiset pikalataukset ABC Hyvinkäältä ja Hämeenlinnan ABC Tiiriöstä. Näin päästään Tampereelle ABC Lahdesjärvelle seuraavalle pikalaturille. 

Tästä eteenpäin tein aidon testin matkasta.

Tampereelta matka jatkuu jälleen parin kymmenen minuutin pikalatauksen jälkeen kohti Jämsää.

Kun Leafin lataa Tampereella ABC Lahdesjäven pikalaturista yli 80%-varaustasolle, pääsee vaivatta ja normaaleita nopeusrajoituksia käyttäen 93 km matkan Jämsään. Paljon yli 80% ei kannata pikalaturista ottaa, koska latausjännite laskee sen jälkeen nopeasti,  ja Jämsän Type2 antaa jopa nopeampaa latausta tyhjempään akkuun.

Joten 88%-latausvirralla lähden 93 km matkaan. Lämpötila on + 12 ja tie on kostea paikoitellen. Lämmityslaite on säädetty + 20 automaattiasennolla. On jo pimeä ilta, joten ajovalot ovat automatiikan päälle kytkemänä koko matkan, lisäksi kåytän pitkiä valoja aivan normaalisti aina kun mahdollista.

LeafSpy kertoo akun latausvirraksi lähtiessä 18,9 kWh.

Ajan koko matkan nopeusrajoitusten ja liikennevirran sekä olosuhteiden mukaisia enimmäisnopeuksia käyttäen. Keskinopeudeksi muodostuu 79 km/h, koska välillä on yksi pitkä tietyömaa, ja yli 5 min pysähdys sen takia.



Matkalla kuluu 14,9 kWh sähköä, koska perillä Jämsässä LeafSpy kertoo jäljellä olevan 4,0 kWh.

Jämsän Neste JämsänPortissa on tarjolla 3x32A latausta Type2-rasiasta.


Eli Leafin 6,6 kW laturilla varustettu malli lataa täällä niin täysillä kuin pystyy. (pl. CHAdeMo)

Jämsästä on Jyväskylään P-Paviljonkiin seuraavalle laturille 59 km.
Tuolla matkalla sähköä kuluu samalla vauhdilla noin 9,2 kWh.

Eli tarvitaan noin 50 min pitkä illallistauko että pääsen perille jyväskylään. Hampparini syönti, kahvi ja vessa vievät yhteensä 58 min, jossa ajassa lataus on LeafSpyn mukaan noussut jo 11,8 kWh tasolle, joten matka jatkuu ilman range-pelkotiloja.

Huomioitavaa on, että jos olisin päässyt Tampereelta lähtemään täydellä akulla, eli LeafSpyn näyttämällä 21,4 kWh-latauksella, olisi Jämsässä ollut 7kWh akkua jäljellä. Eli lisää olisi tarvittu vain 2,2 kWh, joten silloin tarvittava lisälatausaika olisi ollut 6,6 kW-laturillani noin 35 minuuttia.
3,3 kW-laturillakin tuo on Leafille nyt vielä siedettävän lataustauon piirissä.

Case 2:
Sähköautoilija ajaa Leafilla muuta liikennettä häiritsemättä ruuhka-ajan ulkopuolella 70km/h keskinopeutta käyttäen Tampereelta Jyväskylään:

Alhaisemmalla keskinopeudella Leafin keskikulutus laskee noin 14kWh/100km tasolle. Joten 92 km matka Tampereelta Jämsään kuluttaa noin 12,88 kWh sähköä.
(Lukuisat matkat Jyväskylään ja  Viitasaarelle olen tehnyt kesäkeleillä 11,2 - 13,4 kWh/100km keskikulutuksella)

Jämsän kohdalla on siis varovaisestikin laskien noin 8,52 kWh sähköä jäljellä.
Jäljellä olevaan matkaan tarvitaan samalla keskinopeudella noin 8,26 kWh, eli lisäsähkön tarve on vain varmistelua, range-fogian välttämistä.
Esimerkiksi 1,3 kWh lisää 32A Type2-rasiasta 6,6 kW-laturilla varustettu Leaf lataa tuon määrän noin 12 minuutissa.

Nyt jopa normaalin vessa- ja kahvitauon mittainen lataus jo riittää varmistamaan Jyväskylään perille pääsyn.

Case 3:
Sähköautoilija haluaa päästä talvella Tampereelta Jyväskylään:

Nyt se on mahdollista. Tampere - Jämsä -välin 92 km on pakkasen kovuudesta riippuen suuri haaste. Edellyttää soveltamista. Myös Jämsässä on syytä varautua merkittävästi pidempään lataukseen.
Mutta nyt se on mahdollista talvellakin.

Case 4:
Uusi 2016-mallineen Leaf 30kWh akullaan helpottaa tätä tietenkin vielä lisää.
Silloin myös talvella tuo matka on lähes normaalisti ajettavissa.
Kiitos Neste JämsänPortin latauksen.

Case 5:
Sähköautoilija haluaa ajaa Jyväskylästä vielä pohjoiseen päin:
Lyhyesti sanoen, se on mahdollista, mutta vaatii aikaisempia tapauksia merkittävästi suurempaa sähköautoharrastuneisuutta. Äänekoskelle asti se vielä sujuu kohtuullisesti, kun Jyväskylässä malttaa ottaa noin 3,5 tunnin Type2-latauksen akut täyteen asti. Sillä latauksella pääsee nuukaillen Viitasaarelle tai jopa Pihtiputaalle asti, ja reippaasti kaasua käyttäen noin Konginkankaalle asti. Siellä sitten voikin ottaa vaikka leirintä-alueelta sopien lisää hidasta sähköä.
(tämäkin väli on koiteltu useita kertoja omalla 2015-Leafilla.)


Keskustelu

Ei kommentteja

Uusimmat kirjoitukset

nwdb