09.12.2018

Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen

Toteutin Kona Electricillä kaksi pitkän matkan ajoa, joista blogitarinat löytyvät Menomatkan 408 kilometrin osalta täältä ja paluumatkan 208 kilometrin osalta täältä. Tuolla 208 kilometrin paluumatkalla sohjossa ja lumituiskussa ajon keskellä päätin kokeilla Jämsän Patalahdella pikalatausta, vaikka ei sille mitään tarvetta olisi ollutkaan. Törmäsin yllättävään ongelmaan latausta aloittaessani. 

Hyundai Kona Electricin latausluukku on auton keulalla, hiukan keskilinjan vasemmalla puolella. Luukku avautuu sisäänpäin hieman painamalla, jolloin lukitus vapautuu. Tai niin ainakin kuuluisi tapahtua.

Jämsässä luukku oli kuin sementissä. Se ei antanut painaa milliäkään sisäänpäin, vaikka kuinka yritin. Olin hyvin ihmeissäni, mitä en nyt osaa käyttää tässä autossa. Päätin kuitenkin jatkaa varovaisesti voimaa lisäämällä. Noin 15 minuutin kuluttua luukku antautui ja painui sen verran sisäänpäin, että sen lukitus vapautui ja sain kynsillä nostettua luukun auki. Yllätys, joka luukun alta paljastui oli aika iso. Se oli aivan täynnä tiiviiksi pakkautunutta lunta, joka oli osittain jo jäätynyt teräksen kovaksi.

Kaikki tuo luukun sisään päässyt lumi oli siis kertynyt noin 200 kilometrin tuiskussa ajon aikana. Ja luukku siis oli täydellisellä varmuudella ollut oikein suljettuna. Lisää lunta löytyi jopa sisempien Type2- sekä CCS-korkkien alta. Kaikki syvällä latausliitimen sisällä ollut lumi ei millään kuvaan tallentunut, koska sitä ei oikein nähnyt silminkään.

Yritin ohuella ja pitkällä terällä kaapia lunta ja jäätä pois latausluukusta ja liittimistä. Useista kertoja toistui kuitenkin CCS-latauskaapelin kiinnittämisen ja latauksen käynnistämisen jälkeen ongelma. Latauskaapeli ei lukittunut oikein autoon eikä laturi saanut auton elektroniikalta lupa latauksen alkamiseen.

Kerta toisensa jälkeen kaavin lisää lunta pois latausliittimen syövereistä, kunnes useiden yritysten jälkeen lataus viimein käynnistyi. Kaikki siis olisi ollut lopulta hyvin, vaikka latausta olisin tarvinnutkin, jota siis en tällä kertaa edes tarvinnut.

Nyt esitän Hyundain maahantuojalle toiveen: korjatkaa tämä puute. Kovin usein ei vastaava keli kohtaa Suomen talvessa autoilijoita, mutta jokainen kerta on liikaa, kun latausluukku on täyttynyt lumesta ja jäästä. Korjaus olisi helpoimmillaan yksinkertainen laittamalla huulitiivisteen latausluukkuun, kuten on esimerkiksi Leafissa. Leafin latausluukkuun ei ole koskaan ajaessa päässyt lunta. Jos luukku tiivistetään on varmasti syytä tehdä luukun pohjaan vedenpoistolle reikä, koska lataamisen aikana sinne kuitenkin ennenpitkää tuiskuaa lunta. Jos asian haluaisi tehdä erittäin hyvin, olisi tuo huulitiiviste pienellä sähkövastuksella lämpiävä. Konassa ei latausluukkua avata mistään napista, joten autoon sisälle pitäisi varmaan laittaa lämmityksen aktivointia varten katkaisin.

Toivoisin saavani maahantuojalta vastauksen, miten he aikovat tilanteen korjata.

Haluan korostaa, että tämä on yksi todella harvoista Kona Electricin heikoista puolista, joihin olen törmännyt. Pääosin auto on erittäin hyvä ja sen ylivoimaisesti hienoin ominaisuus on pienen kulutuksen ja 64 kWh akun yhdessä mahdollistama jopa 400 kilometrin toimintamatka. Edelleen Kona on sähköautojen tämän hetken ostettavissa olevasta tarjoomasta itsellenikin varteenotettavin seuraava autoni. 

Keskustelu

Sähköautoileva motor
04.01.2019 08.36

Sain Hyundain maahantuojalta sähköpostiini vastauksen tähän haasteeseen.

"Hei Marko,

Blogissa mainitsemasi tilanne tuli meille nyt toista kertaa tietoon Suomessa. Tämän tyyppisissä tilanteissa olemme valmistajan ohjeiden varassa, emmekä valitettavasti voi tehdä autoihin korjauksia omin päin. Olemme olleet asiasta yhteydessä valmistajaan välittömästi ensimmäisen tapauksen ilmettyä juuri ennen joulua, asian selvittely on vielä kesken.

Voit olla vastaavissa kysymyksissä myös ensin yhteydessä meihin, joko minuun tai kaista@hyundai.fi.

Mukavaa tätä vuotta,

/Saara'''

Hienoa, että maahantuoja on jo ensikommentista reagoinut asiaan viestien aiheesta eteenpäin.

16.5kk Konailua takana.
31.03.2020 00.31

Vielä 2020 04 ei ole tullut Hyundailta ns. lopullista ratkaisua latausluukun ongelmaan. Ehkä ratkaisu tullessaan on niin hyvä että pyyhkii pettymykset. Rev.3 siis odotuksessa.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

BEV Hyundai Kona Sähköauton lataaminen

Arkisto

nwdb