12.07.2019

Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4

Aloitin heinäkuun 2019 alussa pohdinnan ekologisen ajoneuvon valinnasta vuonna 2019 kolmelle erilaiselle taloudelle. Tässä blogitarinassa perehdyn hieman syvemmin esimerkkitalouden "Hellä Henkilöstöpäällikön" auton valintaan.

Hellä Henkilöstöpäällikkö

Henkilöstöpäällikkö asuu kaupungin keskustassa yli 50-vuotta vanhassa arvokkaassa kerrostalo-osakkeessa ja hänellä on lämmitystolpallinen autopaikka käytössään taloyhtiön parkkipaikalla. Taloyhtiössä ei ole vielä kenelläkään latausautoa saati sellaisen latausmahdollisuutta, eikä tiedossa ole taloyhtiön suunnalta mitään suunnitelmia valmiina lataamisen mahdollistamiseen autopaikan haltijoille. Kaasuautoa harkitessa huomioitavaa on, että kaupungista löytyy parikin Gasumin tankkauspistettä ja lisäksi lähellä on kaksi muiden toimijoiden paikkaa tarjolla. Gasumin tankkauspaikoista toinen on vieläpä Hellän kodin läheisyydessä.

Auton tulee soveltua enimmillään viiden henkilön ja kahden keskikokoisen koiran kuljettamiseen. Ajoista valtaosa koostuu noin 40 kilometriä suuntaansa olevasta työmatkasta, suunnilleen samanmittaisista mökkimatkoista sekä lasten harrastuksiin kuljettamisista. Pidemmät matkat autolla ovat hyvin harvinaisia. Kilometrejä autoon kertynee noin 20 000 vuodessa.

Taloudessa auto on lähinnä pakon sanelema kulkuväline, jota tarvitaan vähintään työmatkojen ja satunnaisten työkeikkojen ajamiseen. Autolla ei ole taloudessa mitään statusarvoa, joten siihen on päätetty panostaa maksimissaan 30 000 euroa ja sillä rahalla pitäisi saada erittäin hyvä uusi tai käytetty luotettava ja ajossa turvallinen ajoneuvo. Iso plussa valinnassa olisi kuitenkin myös vähäpäästöisyys.

Minkä auton Hellä taloudelleen hankkisi vuonna 2019? 

Sähköauto uutena tai vähän käytettynä kiinnostaisi Hellää, kuten myös pluginhybridit. Kaasuautoakaan hän ei sulje missään nimessä pois vaihtoihdoista, etenkin kun latausauton osalta olisi ensin suoritettava ainakin ennalta hankalan tuntuinen selvittely taloyhtiön kanssa. Täyssähköuton sujuva käyttö edellyttää vaivatonta kotilataamista. Lähellä on kyllä kauppakeskuksia ja parkkihalleja, joissa on mahdollisuus ladata, mutta se nyt vaan ei ole kätevää oman auton käyttöä ajaa sitä johonkin muutamankaan kilometrin päähän latautumaan ja palata myöhemmin joskus sitä hakemaan. Jos taasen parkkihalleissa aikoo alkaa latailemaan pääsääntönä, niin ajamiselle kertyy yllättävän paljon hintaa.

Koska Hellälle sopii hyvin myös laadukas käytetty auto, laajenee tarjonta niin paljon, että teen suosiolla rajauksia autoista joita esittelen. Mielelläni täydennän kuitenkin tarinaa lukijoiden kommenteilla.

Uusi sähköauto: Renault Zoe

Uusista sähköautoista hintansa puolesta tällä hetkellä mukaan mahtuu ainoastaan Renault Zoe, jonka saa alennuskampanjahintaan juuri nyt jopa alle 30 000 euron hinnalla ulos kaupasta (sisältäen sähköautotuen). Renaultissa on 40 kWh akulla riittävä yli 240 kilometrin toimintamatkakin ja sisätilat riittäisivät erinomaisesti. Zoen tavaratila ei kuitenkaan ole riittää koirien kuljettamiseen ja takatilatkin käyvät liian ahtaiksi kahdelle koiralle ja kahdelle lapselle. Lisäksi siis Zoen tapauksessa pitää selvittää taloyhtiön kanssa lataamisen mahdollisuus. 

Käytetty sähköauto: runsaasti tarjontaa

Käytetyissä sähköautoissa on runsaasti tarjontaa alle 30 000 euronkin hintaluokassa. Niistä toimintamatkaltaan ja tiloiltaan sopivisivat Ioniq Electricit ja Leaf 40 kWh:t. Näissäkin on siis kuitenkin ensin selvitettävä kotona lataamisen onnistuminen.

Uusi kaasuauto: Seat Leon TGI DSG

Seat Leon kaasuversiona ja automaattivaihteistolla tulee maksamaan Style-varusteltuna noin 24 000 euroa. Uuteen autoon saisi myös Gasumilta vuoden ajaksi kiinteähintaisen biokaasun tankkauksen ja lisäksi juuri nyt näyttää Seatin maahantuoja tarjoavan Gasumin kaasutankkaukset vuoden ajaksi kaupan päälle.

Leonista on olemassa farmari ja viistoperäinen versio ja näistä viistoperäinen olisi kiinostavampi. Sen tavaratila riittää hattuhyllyn kotiin jättämällä koirien turvalliseen ja viihtyisään kuljettamiseen. Autossa on riittävän rivakka 96 kW:n tehoinen ja 200 Nm väännön tarjoava moottori sekä DSG-automaattivaihteisto. Kaasua säiliöhin mahtuu 17,7 kg ja niillä pitäisi päästä noin 400 - 500 kilometrin ajomatkan verran eteenpäin. Tämän lisäksi autossa on 9 litran bensiinisäiliö, jolla ajaa noin 150 kilometrin matkan verran.

Hellän kodin lähellä on parikin kaasun tankkauspistettä, joten tässä on erittäin kova vaihtoehto hänen taloutensa seuraavaksi ajoneuvoksi.

Vastaavia kaasuatutoja löytyy myös Volkkarilta, Audilta ja Skodalta, mutta tämän Seatin hinta/laatusuhde miellyttää eniten.

Käytetty pluginhybridi: autotie.com:ista tarjontaa piisaa

Kun laitoin https://www.autotie.fi/vaihtoautot/ - hakuun pluginhybrideitä tuloksiksi tuottavat rajoitteet seuraavasti, sain 32 kohdetta tarjolle:

  • alle 35 000 euroa
  • CO2 päästöt alle 50g/km
  • 2016 tai uudempi
  • alle 50 000 km ajettu

Näistä joku saattaisi olla se kaikkein kiinnostavin auto, kunhan vain saisi selville kotona sekä töissä lataamisen onnistumisen. Otan tähän nostoina muutamia kiinnostavimpia.

Volkkarin GTE:t ja Audin E-troni

Passat farmari GTE Kuopiossa Rinta-Joupilla. Tässä olisi heti erittäin kiinnostava yksilö, jolla on ajettu 49 000 kilometriä. Passat on vakaa ja laadukas auto viimeistelyltään. Ajaminen olisi edullista, koska GTE kulkee todennäköisesti noin 40 kilometrin työmatkan talvia lukuunottamatta pelkällä sähköllä. Tavaratilaa sekä sisätiloja riittäisi yllin kyllin. Aivan vastaava löytyy myös Espoosta Autolle.com -myynnistä.

Volkkareista löytyy hakutuloksissa tarjolle myös ainoastaan 17 000 kilometriä ajettu GTE Golf vuosimallia 2018. GTE Golfin tavaratila on mataluutensa takia hieman haastavampi, mutta kyllä koirat sinne sopisivat.

Myös Audin A3 E-TRONia tulee tarjolle hakukriteeteillä yksi kappale, mutta se jää nyt harkinnassa Golfin varjoon vanhempana sekä enemmän ajettuna, vaikka edullisempi onkin.

Kia Nirot ja Optimat sekä Ioniq Plugin

Kian Niron ja Optiman plugareita tarjolle tulee 12 kappaletta. Näissä on siis valinnan varaa. Tilojensa puoleen kiinnostavammaksi nousevat Optima Wagonit, joita hausta on viisi kappaletta. Hintahaarukka on 31 990 eurosta 33 900 euroon (katto oli asetettu 35 000 e). Näillä yksilöillä on ajettu 9 800 ja 45 000 kilometrin väliltä. Kiinnostavimmaksi nousee ainoastaan 9 800 kilometriä ajettu vuoden 2017 yksilö 31 990 euron hinnallaan Autolle.com:issa.

Hyundain Ioniq plugareita hakuun tulee seitsemän kappaletta, mutta Optiman tilojen jälkeen Ioniqit jäävät nyt huomiotta, vaikka edullisin olisi ollut 28 800 euron hintainen.

BMW 225 hybrid ja i3 REX

Bemareita tulee haulla neljä kappaletta, joista kolme on 225-mallin hybrideitä. Sen pienen sähköisen toimintamatkan takia se jätetään huomioimatta tällä kertaa ja i3:sen tilat eivät nyt riitä.

Toyota Prius plugarit

Toyotan Prius pluginhybrideita oli tarjolla viisi kappaletta. Vaikka perheessä ei suoranaisesti ole merkittävää tarvetta kolmen lapsen takapenkillä olemiseen, päätettiin jättää kuitenkin sen vara tarpeen niin vaatiessa ja siksi Toyotat jäävät myös huomioimatta.

Yhteenveto

Hellän on nyt ensin pyrittävä saamaan selville, onko hänellä mahdollisuutta ladata kotonaan autoa, jotta selviää mahdollisuudet täyssähköauton ostoon. Hänen on myös selvitettävä töissä lataamisen mahdollisuudet saadakseen selville pluginhybridin järkevyys omaan käyttöön. Kaasuauton on näistä ainoa, jonka toimivuus olisi heti varma.

 

Keskustelu

VierestäSeurannut
22.07.2019 16.31

Kaikki Volkswagen-konsernin tuotteet kannattaa jättää kauppaan, Audit, Skodat, Volkswagenit ja Seatit, niistä ei ole omistajalleen pitkässä juoksussa kuin harmia ja mielipahaa.

Sähköautoileva motor
23.07.2019 22.20

Morjens nimimerkki Vierestäseurannut,
nimimerkistäsi päätellen kuulopuheisiin perustuvalla kommentillasi ei oikeastaan ole mitään lisäarvoa aiheeseen liittyen, mutta saat olla itse tuota mieltä :-)

Juhani Varemo
24.07.2019 10.00

Ovat hyviä ajaa mutta saattavat olla kalliita pitää.

Öljynkulutustarinaan otti jo TM:kin kantaa.
Eikä tuo vagarenan lukeminenkaan lohduta jos huono tuuri sattuu, menee 100 000 kilometriin DSG-laatikkoa ja kaksoismassavauhtipyörää:

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/201710182200469303
https://www.vagarena.fi/index.php?topic=1692.0

Nämä jutut eivät välttämättä ainakaan kaikilta osin koske uusimpia malleja, mutta käytetyn ostajan kannattaa olla tarkkana. Ole tarkka, ota Pir....
Vaan onhan näitä joka merkillä omia murheitaan.

VAG-konsernin sähköautoja ainakaan nuo vaivat eivät koskene. Olisin kohtuu yllättynyt jos sähkömoottori alkaa kuluttaa öljyä tai vaihteisto jota ei ole hajoaa :-)

Jani Ikävalko
25.07.2019 07.27

Niin eli ihan turhaa selvitystä. Nämä viat ei koske uusia VAG-autoja joten on ajanhukkaa edes lukea noita linkkejäkään läpi.

Juhani Varemo
01.08.2019 22.51

Niin no - kaupasta ostetaan myös käytettyjä. Eli ei ihan turhaa tietoa kuitenkaan. Lisäksi minä ainakin suhtaudun jatkossakin pienellä varauksella sellaisen yrityksen tuotteisiin joka on ns. pilannut maineensa ja lisäksi suhtautunut asiakkaisiinsa kovin ylimielisesti kunnes julkinen paine on kasvanut riittävän suureksi.

Uudenkin ostossa nuo ongelmat todennäköisesti näkyvät edellisen vaihtoarvossa :-(

Paha kello kuuluu kauas, sille ei taida kukaan mitään voida. Tietenkin on ihmisiä jotka eivät tekniikasta syvemmin perusta vaan tekevät valintansa muiden tekijöiden perusteella. Ja se heille sallittakoon. Jokainen hankkii mielestään parasta ja mieleisintä mitä rahallaan saavat. Yksi arvostaa erinomaisia ajo-ominaisuuksia, toinen edullista hankintahintaa, kolmas halpoja kilometrejä ja neljäs yleistä luotettavuutta ja ongelmattomuutta.

Mielenkiinnolla kuitenkin odotan millaisia sähköautoja eri saksalaismerkeiltä jatkossa tulee. Japseilla on ollut melko pitkä aika toimia kehityksen vetäjinä, ehkä tuo vielä muuttuu. Ainakin monelle valmistajalle lienee tullut ns. ajolähtö jos tahtoo pysyä markkinoilla muutoksessa mukana.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

BEV kaasuauto sähköauto

Arkisto

nwdb