22.05.2020

AIWAYS U5 -sähköauto tulee vielä tänä vuonna Kiinasta Euroopan valloitukselle

SUV-Korinen AIWAYS U5 -sähköauto on tulossa Kiinasta Euroopanvalloitukselleen vielä tänä vuonna. 

Ensimmäisenä tilauskirjat suoramyyntimalliin aukeavat Tanskassa, Ranskassa,  Saksassa, Hollannissa, Norjassa ja Sveitsissä. Ainakin alkuvaiheessa autoja voi vain tilata vain leasing-sopimuksilla suoraan valmistajalta ja ne toimitetaan ilman välikäsiä. Valmistaja avaa myös showroomeja myyntialueensa kohteisiin.

Hinta on edelleen avoin, mutta auton kerrotaan olevan alle 40.000 euron arvoinen Euroopassa, joten esim 48 kk ja 40 000 kilometrin sopimus ei mielestäni voi yli 500 euron / kk mennä. Saa nähdä mikä on todellisuus.

kuvat: https://www.ai-ways.eu/ 

itse näen auton ennenkaikkea Leafin rinnalla kilpailemassa polttomoottoriautojen tilausmäärien laskemiseksi, siksi teen löytämistäni perustiedoista vertailua Leaf +e -sähköautoon.

Nestejäähdytetystä akusta toimintamatkaa

U5:ssä on 63 kWh kapasiteetin omaava nestejäähdytetty akku.  (Leaf 62 kWh 56 kWh käytettävissä ja passiivinen akku). Toimintamatkaa kiinalaiselle luvataan WLTP-mittauksen mukaan 400 km (Leaf 385 km). 

Latausominaisuudet on autoissa samankaltaiset. Hitaampi AC-lataus hoituu Type2-liittimen kautta yksivaihelaturilla, jonka teho on 6,6 kW. Sillä akku latautuu parhaimmillaan 32A asiointilatauspisteellä tyhjästä täyteen alle 10 tunnissa.

DC-latauksen ilmoitettu maksimiteho on molemmissa 100 kW, mutta todellisuus on molemmissa alhaisempi. AIWAYS ilmoittaa, että U5 latautuu 30% (18,9 kWh) varaustasolta 80% (50,4 kWh) tasolle 27 minuutissa, eli tuolla välillä latausteho toteutuu 70 kW tasolla. U5:teen saa pikalaturilla noin 200 km lisää matkaa noin 27 minuutissa.

Nestejäähdytetty akusto kuitenkin lupaa Leafia merkittävästi nopeampaa pitkänmatkan ajoa koska akku ei ylikuumene ja siten pikalatausten toistot pysyvät hyvällä teholla.

Aiways käyttää DC-lataamiseen CCS-liitäntää, kun Leaf on enää harvoja CHAdeMOn käyttäjiä Euroopan markkinoilla.

Etumoottori ja etuveto

U5:ssä on Leafin tapaan etumoottori ja etuveto. AIWAYSin moottori on 140 kW:n tehoinen ja siinä on 315 Nm vääntö. Nämä jäävät hienan Leafin 160 kW / 340 Nm lukemien varjoon ja 1750 kiloa painavan vaunun 0-100 km/h nopeuteen kiihtyvyys jää sähköautoksi vaatimattomalle 9 sekunnin tasolle, kun Leaf  suorittaa sen noin 7 sekunnissa. Huippunopeus U5:ssä on rajattu Suomessa täysin riittävälle 150 km/h tasolle.

SUV-mallinen kori

SUV-mallisen korin mitat ovat Leafia hiukan isommat. Pituus 4.68 m, leveys 1.87 m, korkeus 1.70. (Leaf 4,490m, 1,788m, 1,54m). Akseliväli 2,8 metriä on kymmenen senttiä Leafia enemmän, joten sisätiloissa on luvassa mukavaa avaruuden tuntua.

Tavaratila perusmuodossaan on 432 litran vetoisuudellaan aavistuksen Leafin 435 litran konttia pienempi.

kattotaakan tai perävaunun vetomassoista en löytänyt mitään tietoa.

 

Huoltoja harvakseltaan?

Valmistajan esittelysivuilla lukee:  ”Since electric motors do not require as much maintenance as combustion engines, the first inspections will only be necessary after 100,000 km”

Eli onkohan niin, että ensimmäinen huolto on vasta 100 000 kohdalla? Jos on totta niin tuo on kova juttu paljon ajaville.

Toivottavasti AIWAYS U5 nähdään pian Suomessakin tilattavana. Kyllä tälle markkina löytyisi. Autohan asettuu Leafin kanssa samaan hintaluokkaan, mutta on hieman tilavampi ja pitkillä matkoilla akun jäähdytyksen verran nopeampi.

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

AIWAYS sähköauto

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (3) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (11) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (1) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (56) Renault (6) Roadster (3) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (30) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (5) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb