01.12.2016

40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon

 Ajoin marraskuussa 3420 km ja koko vuodelle kertyy yli 41000 km, eli merkittävästi keskimääräisen 16000 km talouden ajojen. 

Sähköä marraskuussa kului 603,8 kWh, joka olisi tullut maksamaan 66,91 euroa, jos olisin ladannut kaiken sähkön kotona. Todellisuudessa tuosta on merkittävä osa ladattu kauppakeskusten ilmaisilla latauspisteillä. Toisaalta mukana on myös kalliimpaa pikalatausta. Myös lataushäviöt hieman kompensoivat tuota kulua. Niinpä uskallan pitää riittävän suuntaa-antavana tuota 66,91 euroa / 3420 km ajamisen hintaa. 
 
Eli marraskuussa sähköautolla ajamiseni maksoi noin 1,95 euroa/100 km.
Ei paha, kun vertailukohdaksi ottaa vaikka 5 l/100 km kuluttavan dieselauton 6,28 euroa/100 km. (Keskihinta dieselille tänään 1,256e/l.
 
Koko marraskuunajoista maksoin siis 66,91 euroa ja taloudellisella automaattivaihteisella dieselillä sama olisi maksanut noin 215 euroa.
Säästin siis noin 148 euroa yhden kuukauden ajamisen energiakuluissa. Ei tuokaan mitään haittaa :-)

 

Runsaasta ajonäärästä huolimatta marraskuussa olisi ollut vain kaksi päivää, jolloin esimerkiksi Renault Zoen 41 kWh akku ei olisi riittänyt koko vuorokauden ajoihin. Näiden kahden vuorokauden sähkön kulutukset olivat 63 ja 71,3 kWh.
 
Näinä päivinä esimerkiksi Zoe olisi tarvinnut siis 22 kWh tai 32 kWh lisää lataussähköä.
Tuon lisätarpeen Zoe olisi saanut 1 - 1,5 tunnin latauksella jossain vaiheessa päivää.
Eli vaikka ruokailujen aikana.
 
 
 
Uskallan siis väittää, että 41 kWh akku riittää yllättävän useille autoilijoille koko vuorokauden ajoihin. Jos vielä kotona tai töissä on mahdollisuus ladata autoa, on sähköautoilu useille vaivattomin, halvin ja hyvin ympäristöystävällinen vaihtoehto.
 
Marraskuussa 2016 sähköautoni keskikulutus nousi odotetusti lokakuulta ja etenkin kesän kuukausilta, koska ilmat jäähtyvät ja sähköautossa ei ole moottorin tuottamaa hukkalämpöä. Keskikulutus oli 17,65 kWh/100 km.
 
Tuolla keskikulutuksella Leafini pikkuisella 24 kWh akulla toimintamatka olisi ollut 124 km.
 
 
 
 

Keskustelu

Jarkko Kyntäjä
02.12.2016 22.44

Markkinat ovat kivasti murroksessa. Nyt kun Autoverkkokauppa lisää "uusiautovuodeksi" valikoimiinsa Zoen 299/kk ilman muita kuluja, niin tartun tarjoukseen 100% varmasti. Op:n Kulku on hieman liian tyyris, mutta hyvä pelinavaus. Ostohinnat näissä ovat vieläkin turhan korkeita, valitettavasti.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (4) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (12) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (58) Renault (6) Roadster (3) Scania (1) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (31) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (6) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb