19.10.2016

Rengashotelli ja puuttuvat pultit

No mutta sehän on taas lokakuu ja talvirengaskeskustelun aika! Vielä parin viikon takaisten ensimmäisten yöpakkasten aikaan päässäni soi vanha virsi: ei niitä renkaita vielä viitsi vaihtaa; ei nämä pakkaset kauan kuitenkaan jatku.

Pari päivää myöhemmin Facebookissa tuli kuitenkin vastaan mainos, jossa sanottiin, että jos käyttää kitkarenkaita, ne kannattaa vaihtaa autoon jo nyt. Hyvä kun sanoitte, minä nimittäin olin ajatellut, että olisi vielä liian korkeat päivälämpötilat.

Googlettelin vähäsen ja selvisi, että talvirenkaat voi vaihtaa alle jo, kun päivälämpötila pysyttelee +5 °C:ssä, mutta ei se oli niin asteen päälle. Renkaiden kuluminen kiihtyy vasta, kun lämpötila on yli +10 °C ja eihän sellaisia lämpöjä ole nähty enää aikoihin. Ei siis muuta kuin tuumasta toimeen ja aikaa varaamaan. Vielä ei ollut ruuhkaakaan!

Seuraavana päivänä hurautin töiden jälkeen Rengasnuoralle. Renkaiden vaihto on kyllä helppoa, kun säilyttää ne liikkeessä! Miten jaksoinkaan roudata renkaat aiemmin kerrostalon häkkivarastosta kuuden oven kautta autoon ja toiset takaisin? Koska olin pihi. Viime syksynä kävin miettimään, että 50 euroa säilytyksestä on lopulta aika pieni raha ja jätin renkaat talvehtimaan liikkeeseen. Ja sillä tiellä ollaan edelleen, vaikka nykyisen rivitaloasunnon varastosta renkaat olisi helppo nostaa autoon.

Yksi pieni mutta rengashotelliin kuitenkin liittyy. Renkaat on helppo vaihtaa, kun ne ovat valmiiksi liikkeessä, mutta tilannetta hieman mutkistaa, jos pultit puuttuvat. Testasin sitä jo keväällä, mutta koska en uskonut kerrasta, jätin pultit nyt syksyllä taas kotiin. Eikä voi puhua unohtamisesta, vaan ei suorastaan tullut pieneen mieleenkään, että ne pitäisi napata varaston hyllyltä kyytiin. Suosittelen olemaan fiksumpi kuin minä, ja ottamaan ne mukaan renkaiden vaihtoon!

Pulttipussi ja joululyhty hengailemassa varaston hyllyllä...

Oletteko muuten koskaan ajatelleet, miksi rengashotellit harvemmin säilyttävät pultteja, vaan antavat ne asiakkaalle säilytykseen? Minä mietin sitä nyt ääneen ja vastaus oli, että vararengas saattaa vaatia eri pultit/mutterit kuin autossa alla olevat renkaat. Näin ollen toinen pulttisarja pitäisi olla aina autossa mukana.

Onneksi autostani ei ole koskaan puhjennut rengas, sillä en tosiaan ole tajunnut koskaan säilyttää pultteja autossa. Tai olivat ne viime kevään renkaanvaihdon ja unohduksen jälkeen, mutta sitten aloimme selvittää auton resonoinnin lähdettä ja tyhjensimme takakontin viimeistä tavaraa myöten. Vararengas sinne palasi, mutta pultit jäivät viettämään kesää varaston hyllylle. Ei sitä vain tule kaikkea ajateltua!

Miten sitten selvisin renkaanvaihdosta, kun pultit olivat kotona? Noh, keväällä kävin nolona hakemassa ne kotoa ja nyt vielä nolompana sain Rengasnuoralta lainaan talvivanteisiin sopivan pulttisarjan.

Tulevaa kesärenkaiden vaihtoa varten tein huhtikuun alkuun kalenterimerkinnän, että muista laittaa pultit autoon! En jätä niitä vielä nyt, sillä Leonin talvivanteet ovat Seatin omat, joten ne käyttävät samoja pultteja kuin vararengas. Kesärenkaat ovat sen sijaan Rialin ja niihin menee oma pulttisarja. Kesärenkaisiin vaihtaessa on siis muistettava jättää talvivanteiden pultit autoon.

Vasemmalla oleva Rialin vanteiden pultti on pidempi kuin oikeanpuoleinen Leonin alkuperäisvanteiden pultti. Lisäksi niiden yläosat ovat huomattavan erilaisesti pyöristetyt. Syytä siis huolehtia, että käyttää oikeita!

 

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Jenni Leonidas Renkaat Talvi

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (2) Ajovarusteet (8) AL-Sport (6) Audi (13) Autokoulu (30) Autoliitto (4) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (6) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (40) Ford (3) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (38) Hybridiautot (6) Hyundai (3) Jarrut (9) Jenni (37) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (8) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (13) Kevytliikenne (8) Kia (2) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (46) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (1) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (44) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (3) Moottori (3) Moottoripyöräily (29) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (62) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (1) Opetuslupa (3) Pimeällä ajo (8) Pohdiskelu (30) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (33) Renault (2) Renkaat (34) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (40) Seat Leon (42) Skoda (7) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (14) Takuu (4) Taloudellinen ajo (49) Talvi (35) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (34) Tesla (5) Toyota (8) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (9) Unelmointi (14) Valot (8) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (51) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (16) Yleinen (22) Äänentoisto (4)
nwdb