06.01.2009

Polo kolarissa

Kuten olen aiemmin kertonut, ajan aina töistä kotiin Rasinrinteen kautta eli käännyn Laukaantieltä vasemmalle Kangasvuorentielle ja siitä sitten Palanderinkadulle. Olin eilen tavalliseen tapaan pysähtyneenä Laukaantien vasemmalle kääntyvien kaistalle odottamassa pääsyä Kangasvuorentielle, kun havaitsin, että kaupungista päin vastaan tuleva auto ajaa liian lähelle minua. Tiukensin otettani ratista ja painoin itseni penkkiä vasten, kun samalla auto jo rysähti Polon kylkeen. Polo vähän heilahti mutta pysyi muuten paikallaan ja sitten tilanne olikin jo ohi. Räpytin pari kertaa silmiäni tarkistaakseni että onko tämä oikeasti totta vai olenko vain unessa, mutta valitettavasti oli totta.

Ensimmäinen ajatukseni tilanteesta oli, että on saatava selville kolaroineen auton rekisterinumero jos se vaikka lähtee karkuun. Laitoin varoitusvilkut päälle ja riensin tien laitaan, jonne oli pysäköity minuun törmännyt auto ja sen eteen vielä toinen auto. Selvisi, että Polon kylkeä kolhinut farkku-Passat oli ajanut edellään ajaneen vanhan Toyota-pakun perään ja samalla viistänyt Polon kylkeä. Henkilövainkoja ei onneksi tullut, mutta Passatin oikea kulma oli tosi rullalla ja pakunkin vasen takakulma aika kasassa.

Kolarin aiheuttanut pari vuotta vanha Passat otti kaikista pahiten osumaa törmättyään edellä ajaneen pakettiauton perään.

 

Pakettiauton vasen takakulma meni aika kasaan.


Koska tilanne oli selkeä ja poliisit oli jo tilattu, palasin rekkarit kuvattuani kääntyvien kaistalle jääneeseen autooni ja ajoin sen tien sivuun. Minulta pyydettiin varoituskolmiota, joten kaivoin sen esiin takakontista ja vein sen tien varteen jonnekin 100 metrin päähän autoista.

Hetken ulkona seistyämme kokoonnuimme kaikki kolme osapuolta lämpimään Passattiin odottelemaan poliisien tuloa. Kaikki partiot olivat menossa, mutta yksi oli luvattu lähettää paikalle heti kuin vain mahdollista. Autossa istuessamme ehdimme myös kerrata tapahtumien kulkua.

Kaikki oli alkanut siitä, kun yksittäinen jalankulkija oli ylittänyt Laukaantietä minun autoni takana olevaa suojatietä pitkin. Koska jalankulkija oli jo puolessa välissä suojatietä, pakettiauto oli hidastanut antaakseen jalankulkijalle tietä. Pakettiauton perässä ajaneen Passatin kuljettaja ei kuitenkaan jostain syystä huomannut hidastamista. Passatin kuski kertoi, että oikealle ei mahtunut väistämään ja suoraan pakettiauton peräkoukkuun hän ei halunnut törmätä, joten hän yritti pujahtaa edellään olleen auton (paku) ja vierellään olleen auton (minä) välistä epäonnistuen siinä pahasti. Jalankulkijaa Passatin kuljettaja ei ollut huomannut lainkaan, vaan epäili tämän jääneen juuri sopivasti piiloon minun autoni taakse. Itse jalankulkijalle kolarissa ei tapahtunut mitään, vaan hän pääsi jatkamaan heti matkaansa, koska häntä ei tilanteen selvittelyssäkään tarvittu.

Aluksi meinasin vain linkata kartan, mutta oli selkeämpää piirtää tilanne. Nuolet osoittavat autojen kulkusuunnan. Jalankulija on tulossa vasemmalta oikealle. (Kartan kuva Enirosta.)


Arvioilta puolen tunnin päästä poliisi saapui paikalle. Pikaisen haastattelun ja puhallutuksen jälkeen poliisi totesi, että tilanteessa ei ole mitään epäselvää eikä heitä periaatteessa tarvita, mutta koska kuitenkin olivat paikalla, he kirjoittaisivat tilanteesta raportin jonka voi laittaa vakuutusyhtiöön. Niinpä kipusimme kaikki kolme ajokorttien ja rekisteriotteiden kanssa poliisimaijan takapenkille ja poliisi kirjoitti virallisen tilanneselvityksen. Peräänajaja selvisi tilanteesta pelkällä suulliselle huomautuksella ("Tää nyt menee olosuhteista johtuen huomautuksella.") ja lupasi laittaa korvaushakemuksen vakuutusyhtiöön heti huomenna. Ihan hyvä tunnelma säilyi koko ajan ja poliisiautossa lappujen kirjoitusta odotellessa etenkin kolarin aiheuttanut mies heitti toisen miehen kanssa jatkuvasti läppää. Ehkä se oli heidän tapansa selvitä shokista.

Poliisiautossa istuessamme paikalle sattui jonkin hinausliikkeen auto, jonka kuljettaja kävi koputtamassa ikkunaan ja kysyi että tarvitaanko pahiten vaurioituneelle Passatille kyytiä. Kenties kyseessä oli sama hinausauto joka ajoi täydessä lastissa ohi kun kolari oli vasta sattunut. Passatin kuskin kuitenkin totesi, että kyllä hän ajaa auton itse kotiin Leppävedelle. Toivottavasti selvisi sinne.

Mitä sitten tapahtui Pololle?

Eilen en ulkosia tuhoja tutkinut hirveän tarkkaan, totesin vain, että ovessa on lommo ja pölykapseli oli palasina. Kolaripaikalta lähdettyäni huomasin, että auton ohjauksessa on vikaa: jos ratin piti suorassa, auto kääntyi vasemmalle. Lisäksi ohjaus tuntui kotimatkalla jotenkin väljältä. Passat oli selvästi kylkeä viistäessään tullut eturengasta päin niin, että se oli mennyt vinoon. Tutkimme tänään mieheni kanssa asiaa tarkemmin ja tulimme siiheen tulokseen, että vasen rengas osoittaa jonkin verran autosta ulospäin.

Eilen kotiin tullessani huomasin myös, että Polon kuljettajanpuoleinen ovi ei mene oikein kunnolla kiinni, vaan sitä sai paiskoa pari kertaa. Ovi on alareunasta jonkin verran sisäänpainunut ja yläreunaan on tullut pieni rako, josta voi nähdä auton sisään. Onneksi nyt ei ole tiedossa vesisadetta, sillä muuten olisi pressulle käyttöä.

Elän toivossa, että saisin Polon vielä tällä viikolla korjaamolle. Toki voisin viedä sen sinne oman vakuutukseni piikkiin vaikka heti, mutta koska tilanne on selvä, luulisi että vahingonaiheuttajan vakuutuskin antaisi heti korjausluvan. Tarvitsen autoa päivittäin töihin menossa enkä viitsisi nyt hirveästi ajaa sillä, koska väärässä kulmassa olevat renkaat kuluvat ilmeisesti melko nopeasti pilalle. Isäni sanoi että vakuutuksen piikkiin saisi korjauksen ajaksi käyttöön korvaavan auton, mikä olisikin tosi reilua. En millään jaksaisi taiteilla työkavereiden aikataulun mukaan.

Lokasuoja ja ovi kuopalla ja pölykapseli tiessään.

 

Kylki on enemmän rypyssä kuin aluksi luulin.

 

Mun hyvä Poloiseni. :(

Keskustelu

Ei kommentteja

Kirjoituksen avainsanat

Kolarointi Polo Senior Törttöily

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (2) Ajovarusteet (8) AL-Sport (5) Audi (12) Autokoulu (30) Autoliitto (1) Auton hankkiminen (6) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (39) Ford (3) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (38) Hybridiautot (6) Hyundai (2) Jarrut (9) Jenni (34) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (8) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (13) Kevytliikenne (8) Kia (2) Kilpailu (2) Koeajo (46) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (1) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (42) Lexus (3) Liikennesäännöt (15) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (3) Moottori (3) Moottoripyöräily (28) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (62) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (1) Opetuslupa (3) Pimeällä ajo (8) Pohdiskelu (29) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (28) Renault (2) Renkaat (33) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (40) Seat Leon (40) Skoda (7) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (13) Takuu (4) Taloudellinen ajo (49) Talvi (34) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (34) Tesla (4) Toyota (8) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (9) Unelmointi (14) Valot (8) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (50) Volvo (1) Vuokraus (5) Yhteistyö (16) Yleinen (22) Äänentoisto (4)

Uusimmat kirjoitukset