30.04.2010

Kesärenkaiden vaihtoaika x 2

Osoite kopioitu

Jälleen se aika vuodesta, jolloin autoihin vaihdetaan kesärenkaita. Nastarenkaiden virallinen sallittu käyttöaika päättyi jo reilu pari viikkoa sitten pääsiäisen jälkeisenä maanantaina. On melko outoa että renkaidenvaihtamisajankohta on sidottu pääsiäiseen, koska se ei ole joka vuosi lähellekään samaan aikaan, vaan ajankohta voi vaihdella maaliskuun 21. ja huhtikuun 25. päivän välillä.

Periaatteessa aikarajalla ei pitäisi olla hirveästi väliä, koska nastarenkaita saa käyttää niin pitkään kuin niille on tarvetta. Minusta kuitenkin tuntuu, että viimeisestä laillisesta käyttöpäivästä uutisointi vaikuttaa siihen, että osa ihmisistä vaihtaa renkaansa aiemmin, kuin oikeasti kannattaa. Mietin tätä, kun viime aikoina on jonkin verran ollut uutisointia ulosajoista, jotka ovat johtuneet kesärenkailla liukastelusta.

Oikeastaan renkaidenvaihtosäännöksi riittäisi, että joulu-helmikuussa talvirenkaat ovat pakolliset ja muuten oman harkinnan mukaan. Täyttä valinnanvapautta ei tässä maassa voisi antaa, sillä suomalaiset yksinkertaisesti tarvitsevat kaitsemista. Nytkin jotkut tuntuvat vaihtavan renkaansa tuijottamalla pelkkää kalenteria, mistä seuraa turhia ulosajoja. Kuten viime marraskuussa kesärenkailla ojaan päätynyt kansanedustaja, joka kertoi, että "hänen autossaan oli kesärenkaat, koska talvirenkaita ei ole vielä pakko käyttää." (KSML 7.11.2009)

Poloon kesärenkaat

Polon renkaat vaihdatin kaksi viikkoa sitten Matkakeskuksen Autopesulassa, jossa sain hyvää ja sopuhintaista palvelua viime syksynä. Viime syksyn tapaan annoin myös pestä ja vahata Polon samalla, koska on kätevää hoitaa kaikki asiat kerralla. Renkaiden vaihto + pesu + vahaus maksoi yhteensä 100 e, mikä oli yllättäen yhdeksän euroa halvempi hinta kuin viime syksynä.

Vein auton pesulaan aamulla ja hain pois iltapäivällä töiden jälkeen. Auto kiilsi nätisti ja sisämatotkin oli pesty, mutta pölykapseleita ei joko ollut pesty lainkaan tai sitten ne eivät enää puhdistu, sillä aika likaisilta ne näyttivät. Harmitti vähän, kun en tajunnut kysyä että miten ne viimeksi saatiin loistamaan mutta nyt ei. Voi tosin olla, että kaksi talvea on liikaa pari kymppiä maksaneille Bilteman kromikapseleille. Mulla on niitä kyllä varastossa kolme käyttämätöntä, joten voisi kiillottaa ehjimmän vanhan ja vaihtaa muut uusiin.

Polkupyörään kesärenkaat


Polkupyöräni sai alleen kesärenkaat pari päivää Poloista aiemmin. Tarkoituksenani oli vaihdattaa renkaat keväthuollossa, mutta koska huoltoajan varaaminen ajoissa jäi tekemättä, olisin joutunut ajamaan turhan pitkään nastoilla ennen huoltoon pääsyä. Vien pyörän huoltoon sitten kesällä, kun ruuhkat ovat ohi.

Yleensä olen vaihdattanut pyörän renkaat keväthuollon yhteydessä, sillä vihaan vaihtamista oikeasti. Kesärenkaani ovat todella tiukat, eivätkä irtoa tai mene vanteille kovin helposti, joten yleensä menetän hermoni joka kerta renkaita vaihtaessa. Edelliset kesärenkaani olivat aivan toista maata, sillä ne sai irrotettua vanteilta suunnilleen ajatuksen voimalla.

Viimeksi kun irrotin kesärengasta vanteelta, onnistuin katkaisemaan yhden pyörähuollosta ostamistani rengasraudoista. Ihmeen hyvin kyllä kestivät monta vuotta vääntämistä, vaikka olivatkin muovia. Ostin kokeeksi uuden sarjan Biltemasta, niin eikö yksi niistä hajonnut ekalla yrittämällä, kun irrotin talvirengasta vanteelta. Täytyy seuraavaksi ostaa pyörähuollosta kunnolliset metalliset rengasraudat.

Toinen syy miksi olen vihannut renkaiden vaihtoa on taloutemme pumppuvalikoima. Löytyy perinteinen jousella varustettu (Siis saako joku sellaisella ilmaa renkaisiin?), uudempi tosi hyvä renkaaseen mutta hajonnut (Meinattiin laittaa pakkasella ilmaa renkaaseen niin venttiilinkiinnitysmekanismi halkesi. Sitä voi vielä käyttää jos sen painaa tosi tiukasti venttiiliä vasten.) ja sitten uusi renkaaseen lukittava pro-pumppu. En tahdo saada pro-pumppua kiinni renkaan venttiiliin sitten millään, vaan aina ilma pääsee karkaamaan ulos.

Viimeksi menetin hermoni pumppuvirityksen kanssa lopullisesti yritettyäni täyttää yhtä rengasta puolen tunnin ajan. Paiskasin sen pyörävaraston seinään ja jätin renkaat tyhjiksi. Illalla mieheni (joka jotenkin käsittämättömästi hallitsee ko. pumpun käytön) täytti renkaani ja seuraavana päivänä hain Biltemasta jalalla poljettavan pumpun.

Pumpuista löytyy: uusi jalalla poljettava pumppu, yhteistyökyvytön pumppu, perinteinen pumppu ja hajonnut pumppu.


Uusi pumppu toimii kuin unelma ja tarttuu venttiiliin hyvin yksinkertaisella menetelmällä. Siinä on myös rengaspaineen kertova mittari, joten nyt ei välttämättä tarvitse enää käydä lainkaan huoltoasemalla laittamassa renkaisiin oikeita paineita. En ole tosin ihan vakuuttunut mittarin tarkkuudesta (koska Biltema-laatu), mutta kyllä se ainakin suuntaa antaa.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Antti-Juhani Kaijanaho
30.04.2010 23.09

Talvirengassääntö menee juuri niin kuin sanot: pakollinen joulukuusta helmikuuhun, sallittu aina.

Nämä marraskuun alun ja pääsiäisen määräajat liittyvät *nastarenkaiden* käyttöoikeuteen. Nastat kun kuluttavat tietä ihan liikaa, joten niitä pidetään kiellettynä aina kuin mahdollista.

Homma tosin yksinkertaistuisi jos nastat sallittaisiin marraskuusta huhtikuuhun. Vain lapissa on talvikeli vielä, onko sielläkään?

Yritystuki vastikkee
10.03.2017 15.07

Hei
Ovatko sun pyörän kumit samankokoiset jos ei mene päälle.
Tuumakoko ei merkkaa kaikkea vaan renkaa vantee pituuskokp joka on jotain 435.
Vanhat kumit vähän tiukempia.
Helpompaa kun vaihtaa kumit on ostaa netistä toiset vanteet

Jenni
10.03.2017 15.20

Kiitos kommentista. :) Tietääkseni renkaat olivat kaikki samaa kokoa, mutta en mene takuuseen. En voi tarkistaa, kun pyörään ei ole kesärenkaita tällä hetkellä. Nykyisin se on nimittäin pelkkänä talvipyöränä, sillä hankin neljä vuotta sitten uuden pyörän kesäkäyttöön. Nyt harkitsen, josko hankkisin uuden talvipyöränkin, Nishiki täyttää tänä keväänä 20 vuotta... :)

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (4) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (2) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (15) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (17) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (28) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (56) Talvi (40) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (38) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb