24.11.2015

Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys

Osoite kopioitu

Muistatteko, kun koitin päihittää kesällä vakionopeussäätimen Jyväskylä-Ylivieska-välillä? Silloin meinasin suorastaan turhautua, kun saavutin vain vaivoin vakkarin 5,0 l/100 km kulutukseen.

Jokunen aika sitten ajoin Ylivieskaan yksinäni. Leppoisasti rajoitusten mukaan ajellen keskikulutus vain laski ja laski ja perillä Ylivieskassa ajotietokone näytti 4,2 l/100 km. Se on ihan mielettömän vähän ja olen siitä ihan supertohkeissani! Valmistajan ilmoittama Seat Leon 1.4 TSI DSG ACT 150 hv kulutus maantiellä on 4,1 l/100 km eli jäin siitä vain desin!! Saavuttamani lukema on toki vain ajotietokoneen näyttämä, mutta kesän Ecoruneissa Leonin ajotietokone näytti desilleen samaa kulutusta kuin tankkauksesta laskettu, joten uskoisin sen olevan ainakin hyvin lähellä todellisuutta.

Mitkä seikat sitten mahdollistivat huomattavasti kesää pienemmän kulutuksen? Pohdin asiaa ja päädyin neljään osatekijään:

1. Talvinopeusrajoitukset. Talvirajoituksilla ajaminen säästää polttoainetta, sillä vähempi vauhti vaatii vähemmän energiaa. Lisäksi kun nopeusrajoitus on liki koko matkan sama 80 km/h, ei tarvitse hidastaa risteysalueille ja kiihdyttää niiden jälkeen taas sataseen. Eikä tarvitse myöskään stressata ohittamisesta. 

2. Kitkarenkaat. En ole saanut edes rengasliikkeestä perustelua siihen, miksi kitkat ovat ovat kaikista taloudellisimmat renkaat, mitä autossa voi olla. On vain yleistä tietoa, että ne rullaavat kaikista renkaista kevyiten ja nyt se tuli myös todistettua.

3. Olin liikenteessä yksin eikä mikään ei häirinnyt keskittymistäni. Nyt oli vain minä, auto ja tie. Heti kun kyydissä on joku, jonka kanssa jutella, osa keskittymisestäni herpaantuu. Tällöin auton nopeus alkaa herkemmin seilata ja lisäksi kaikkia risteyksiä tai nopeudenmuutoksia ei tule ennakoitua yhtä hyvin, mikä tietenkin lisää kulutusta. Lisäksi yksin ajaessa autossa on vähemmän painoa.

4. Ei ilmastointia. En sammuttanut ilmastointia pihistelymielessä vaan siksi, että silmäni kuivuivat. Yhtä kaikki sekin varmasti laski kulutusta hieman. Tuskinpa Ecoruneissakaan turhan takia pidetään ilmastointia pois päältä.

Matkalla tien pinta oli märkä ja lämpötila muutaman asteen plussan puolella. Olisi mielenkiintoista tietää, olisiko kulutuksesta pystynyt puristamaan vielä desin pois, jos tie olisi ollut kuiva, jolloin rengas olisi rullannut kevyemmin. Toisaalta tuntuu, että en ihan hetkeen tule pääsemään vastaavaan, nyt oli olosuhteet niin hyvät. Vaikka periaatteessahan nuo pitäisi olla ihan toistettavissa. En kuitenkaan pety (enpä!) jos en seuraavalla reissulla pääse samaan.

Luin muuten vasta netistä, että ilmeisesti meidän Leon kuuluu niihin Volkswagen-konsernin autoihin, joiden kulutustietoja on vääristelty. Kävin kysymässä Jyväskylän Autotarvikkeelta varmistusta asiaan, mutta heillä ei ollut asiasta vielä mitään tietoa. Tällä hetkellä vain diesel-autoista on kampanja päällä; muista skandaaliautoista tiedetään saman verran, kuin mitä kuka tahansa voi lukea netistä. Pidän kyllä todennäköisenä, että Leonidas on osallinen, sillä ainakin vuosimallin 2016 sylinterien lepuutuksella varustettu 1.4 TSI 150 hv ACT -moottori on Volkswagenin julkaisemalla "mustalla listalla". Tämä on vuoden 2015 malli, mutta voisi kuvitella, että sama tavara on kyseessä.

Edit 26.3.2016:

1) Leonidas ei lopulta ollutkaan päästöskandaaliauto, sillä kun VW tarkensi listaa, siihen ei jäänyt enää kuin muutama hassu malli.

2) Valmistaja on jossain vaiheessa muuttanut kulutuslukemia, sillä tällä hetkellä 1.4 TSI DSG 150 hv ACT moottorin maantiekulutus on maahantuojan taulukossa 4,3 l/100 km, kun tekstiä kirjoittaessa se oli 4,1 l/100 km.

3) Talvella ecorun-tyylisellä tankkauksella ajotietokone on näyttänyt toistuvasti n. 4 dl pienempää kulutusta kuin mitä tankkauksesta laskettu. Talven ecorunissa ajotietokone puolestaan näytti 7 dl liikaa. Että ota tästä nyt selvää!

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (4) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (1) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (14) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (17) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (27) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (55) Talvi (39) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (37) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb