14.04.2015

Onnellisten ajokoulu vm. 2015

Mazdan Onnellisten ajokoulun toinen vuosikurssi aloitti taipaleensa vajaa viikko sitten. Tälle vuodelle koulun ohjelma on pistetty kokonaan uusiksi, mutta perimmäinen idea on edelleen sama: tehdä kuskeista onnellisempia ja sitä myötä liikenteestä mukavampaa ja turvallisempaa.

#onnellistenajokoulu'un haki tänä vuonna reilu 80 henkilöä, joista 12 onnekasta pääsi mukaan. Koululaisten tiiminvetäjinä toimivat tänäkin vuonna Anna Perho ja Aki Linnanahde. Ryhmien ohjelma on osittain sama mutta osittain myös eri, jotta kurssilaisten erilaiset lähtökohdat tulee paremmin huomioitua.

Annan kurssin nimi on “Apurista ajajaksi” ja siihen on valittu henkilöitä, jotka ovat auton ratissa varovaisia ja jopa pelokkaita ja kaipaavat varmuutta ajamiseensa. Ryhmässä on melko vähän ajaneita ihmisiä ja olipa jollain ollut autolla ajamisesta 6-7 vuoden tauko. Nyt hän oli jo uskaltautunut pyörimään autolla parkkiksella. Siitä on hyvä lähteä!

Akin kurssin teemana “Hurjastelijasta herrasmieheksi” ja kurssilaiset ovat ihan toisesta ääripäästä Annan kurssilaisiin verrattuna. He ovat kymmeniä tuhansia kilsoja vuodessa ajavia, toinen toistaan täydellisempiä (ainakin omasta mielestään) ja vähän turhankin itsevarmoja kuskeja. Täysin onnellisia nämäkään täydelliset kuskit eivät nähtävästi ole, kun ovat hakeutuneet Onnellisten ajokouluun. On hienoa tunnustaa, että vaikka ajaa paljon, niin voisi silti olla jotain petrattavaa.

Aki ja Anna juttelemassa omista kurssilaisistaan.

Kurssin kick off -tilaisuudessa kurssilaiset pääsivät tutustumaan ensimmäistä kertaa omiin tiimeihinsä, ryhmänvetäjiin ja opettajiin. Opettajina jatkavat Minna Sillankorva ja Jiri Kattelus, jotka molemmat ovat ihan loistotyyppejä. Minä edustin kick offissa viime vuoden kurssia eli olin ns. Onnellisten ajokoulun alumni. Pääsin kertomaan mitä viime vuonna tehtiin ja miten se vaikutti minuun.

Viime vuoden kurssi oli ihan mahtava juttu ja asennekasvatuskerta kaikista paras. Sen myötä minusta tuli entistäkin rauhallisempi kuski. Ei sillä tavalla rauhallinen, että olisin hidas tien tukko, vaan sellainen, että en ota liikenteessä pulttia juuri mistään. Paitsi jos liikenneympyrästä poistuja ei näytä vilkkua ja pysähdyn sen takia turhaan! Hauskinta on se, että tämä liikenteen zen-tila on seurannut mukanani jopa kauppoihin. Aiemmin juhlapyhiä edeltävät ihmismassat ruokakaupoissa saivat pinnani kiristymään, mutta nykyisin luovin ihmispaljouden seassa samalla asenteella kuin liikenteessäkin: ei ole kiirettä, kyllä nämä kulkuväylän blokkaavat ostoskärryruuhkatkin purkautuvat kun rauhassa odottaa omaa vuoroaan. Voin kertoa, että on aika siistiä huomata itsessä tällainen muutos! :)

Tämän vuoden kurssilaisten ohjelmassa ei ole vastaavaa asenneoppituntia, mutta sitä varmaan tulee muiden oppituntien ohessa. Ryhmien ohjelmat ovat tosiaan pikkuisen erilaiset ja esimerkiksi Annan kurssi aloitetaan ihan perusasioiden kuntoon laittamisella, kun taas Akin ryhmä joutuu ensimmäisenä “inssiajoon”. Toisen kurssikerran aiheena on taloudellinen ajaminen, minkä lisäksi Annan ryhmäläiset saavat opastusta Helsingin keskustassa ajamiseen. Tämä on mielestäni erittäin hyvä lisä, sillä kun on pääsee ohjatusti ajamaan keskustaan, sinne uskaltaa ehkä joskus itsekin. 

Kolmannella kurssikerralla kaikki pääsevät tutustumaan auton käsittelyyn ja autoslalomiin Ahveniston moottoriradalla. Kurssin ohjelmassa on myös osallistuminen elokuussa järjestettävään Vesijärven Auto Ecorun -kilpailuun. Toivottavasti mahdollisimman moni lähtee mukaan. Siihen voi jäädä hyvällä tavalla koukkuun.

Onnellisten ajokoulussa kurvaillaan tänä vuonna mm. lähiaikoina lanseerattavalla Mazda2:lla.

Jään mielenkiinnolla seuraamaan, mitä kaikkea tämän vuoden Onnellisten ajokoulussa tapahtuu. Olen kuulemma tervetullut kaikkiin tapahtumiin (olin kick offissa silleen, että “Pliiiiis saanko mäkin osallistua kun nää jutut on niiiiin siistejä!!!”). Ihan kaikkiin tapahtumiin en ehdi, mutta Helsingin keskustassa ajamista suunnittelin meneväni vakoilemaan takapenkillä ja Ahvenistolle koitan päästä itsekin ajamaan, sillä erillistä käsittelyä meille ei viime vuonna opetettu ja lisäksi autoslalomia olisi kiva kokeilla.

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

#onnellistenajokoulu Mazda

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (2) Ajovarusteet (8) AL-Sport (6) Audi (13) Autokoulu (30) Autoliitto (4) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (6) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (40) Ford (3) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (38) Hybridiautot (6) Hyundai (3) Jarrut (9) Jenni (37) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (9) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (13) Kevytliikenne (8) Kia (2) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (47) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (1) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (45) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (3) Moottori (3) Moottoripyöräily (29) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (63) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (1) Opetuslupa (3) Pimeällä ajo (8) Pohdiskelu (30) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (33) Renault (2) Renkaat (34) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (40) Seat Leon (42) Skoda (7) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (14) Takuu (4) Taloudellinen ajo (49) Talvi (35) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (34) Tesla (5) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (9) Unelmointi (14) Valot (8) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (51) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (16) Yleinen (22) Äänentoisto (4)
nwdb