17.10.2015

Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin

Osoite kopioitu

Talvi meinasi yllättää Jennin! Ajoin toissa viikonloppuna moottoripyörällä 150 km lenkin +10 °C kelissä, mutta pari päivää myöhemmin aamulämpötila oli reippaasti pakkasen puolella. Mikäs ihmeen äkkitalvi tämä nyt on? En ollut tajunnut vielä ollenkaan seurailla sääennusteita, joten koko viikolle luvatut pakkasaamut tulivat ihan puun takaa.

Nastat vai kitkat?

Sääennusteet tsekattuani otin yhteyttä Rengasnuoran Jarmoon tilatakseni Leoniin uudet talvirenkaat. Testattuani viime talvena Polossa kitkarenkaita minun teki mieli hankkia sellaiset Leoniinkin, mutta epäröin kuitenkin pitkään valintaani. Se kun vaan on fakta, että ei ole jäällä nastan voittanutta. Suurimman osan talvesta kitkarenkailla pärjää mainosti, mutta entä jos olet liikkeellä sinä kamalimpana jäätikköpäivänä?

Viime talven testijaksolleni osui yksi aamu, jona kotitie oli peilijäässä ja jään päällä vielä vettä. Testasin siinä renkaiden pitoa lukkojarrutuksella jostain 20-25 km/h nopeudesta ja Polo vain luisui ja luisui. Tasa-arvoisesta risteyksestä 50 m päästä tuli vielä auto, mutta onneksi Polo pysähtyi juuri ennen sitä ABSit rutisten. Puuskahdin silloin autossa ääneen, että ei näissä renkaissa ole mitään järkeä! Onneksi jäätikköä oli vain asuinalueen pikkuteillä ja kaikki isommat olivat ihan asfaltilla.

Tuota yhtä päivää lukuun ottamatta kitkarenkailla ajaminen oli oikein mukavaa ja ennen kaikkea hiljaista! Kypsyttelin talvirengasvalintaa alitajuisesti kesän ajan ja nyt kun renkaidenvaihtoaika sitten tuli, minun oikeastaan tarvitsi enää tilata ne. Tulin siihen tulokseen, että pärjään kitkoilla, koska ajotyylini on ennakoiva ja huolehdin turvaväleistä. Minulla ei ole myöskään oikeastaan koskaan pakottavia menoja autolla, joten jos on pääkallokeli, otan alle sitten vaikka nastarenkailla varustetun polkupyörän.

Minkä merkkiset kitkat?

Valitsin Leonin kitkarenkaiksi Goodyear Ultragrip Ice 2 eli samat, joita testasin Polossa viime keväänä. Valinta oli helppo, sillä tykkäsin niistä Polossa.

Asennutin renkaat Leonin alkuperäisille 17" Dynamic 30/2 -vanteille, jotka viisipuolaisina ovat hyvät talvikäyttöön, sillä niistä saa lumen helposti pois. Renkaiden kooksi Jarmo suositteli samaa kuin Leonin kesärenkaissa eli 205/50 R17. Vaihtoehto olisi ollut Leonin vakiokoko 225/45 R17, mutta kapeampi rengas selviää paremmin sohjoliirrosta eikä ole niin uraherkkä. Lisäksi kapea rengas on tietysti myös rullaavampi.

Goodyear UltraGrip Ice 2

Olisin mielelläni ostanut suomalaiset testeissä menestyneet Nokian Hakkapeliitta R2 kitkat, mutta en suoraan sanottuna uskaltanut. Kaverillani on uusimman korimallin Audi A3:ssa R2-kitkat 225/45 R17 -koossa ja hän on haukkunut ne syvimpään maan rakoon. Erinomaisesta autosta tuli niillä kuulemma aivan kamala ajaa! Rengaspaineet ja ohjauskulmatkin on tarkistettu, mutta mikään ei kuulemma auta, vaan auto vetelee urissa aivan järkyttävästi. Naapurillani oli samaa vikaa R2-kitkoilla Golf Variantissa rengaskoossa 205/55 R16. Uraiset päätiet ja tuuli ohjailivat autoa niin paljon, että välillä jopa apukuski huomautti luikertelevasta ajotyylistä. Naapuri kokeili eri rengaspaineita ja säädätti ohjauskulmat, mutta ei saanut niistä riittävää apua ja vaihtoi renkaat lopulta toisiin.

Tekniikan maailman rengastestin mukaan Nokian kitkat ovat jäällä ja lumella ylivertaiset, mutta asfaltilla veltot eikä suuntavakaus ole Goodyearin tasolla. Tämä johtuu rengasliikkeen mukaan siitä, että rengas on niin pehmeä. Kun kumi elää, rengas on pitävämpi, mutta kovalla alustalla se näkyy sitten levottomuutena. Goodyearit tulivat testissä jaetulle toiselle sijalle ja ne saivat kehuja suuntavakaudesta ja asfaltilla ajossa. Käsittelykokeessa jäällä niillä ei kellotettu kovin kummoisia aikoja, mutta rengasta kehuttiin yleisesti rauhalliseksi.

Leon on tehty samalle alustalle kuin Golf ja A3, joten pelkäsin, että Nokianit olisivat olleet minullakin turhan vetelät. Renkaat ovat sen verran arvokas investointi, että niitä ei hirveästi ole varaa lähteä vaihtelemaan huvin vuoksi. Goodyear UltraGrip Ice 2 -renkaat 205/50 R17 -koossa maksoivat Rengasnuoralla asennustöineen 840 euroa, mistä sain hieman alennusta, mutta olivat ne silti arvokkaat. Suoraan sanottuna hämmästyin, miten paljon renkaat oikein maksavat. Mutta ihmekös tuo kun Leonin rengaskoko on kaksi tuumaa isompi kuin Polossa - jälkimmäiseen samat renkaat (koko 185/60 R15) olisivat maksaneet n. 400 e vähemmän.

Olen aina vaihtanut autoon talvirenkaat lokakuussa, mutten koskaan näin ajoissa (10.10.). Muutaman pakkasaamun jälkeen lämpötila palasi plussan puolelle, mutta totesin, että sama se on vaihtaa kitkat alle jo nyt. Eipä tartte jännätä seuraavilla pakkasilla. Tosin uudet nastarenkaatkin olisi kannattanut ottaa käyttöön jo nyt, sillä ne tarvitsevat noin 500 km sisäänajon, jotta nastat asettuvat paikalleen. Tämä kannattaa tehdä ehdottomasti silloin, kun keli on vielä hyvä eikä sitten, kun on oikeasti tulossa talvikelit.

Talvi saa tulla tai olla tulematta, Leonidas on valmis. Itsestäni en ole ihan niin varma...

Leon valmiina talveen. Alkuperäiset Dynamic 30/2 -vanteet ovat ihan kivan näköiset, mutta kesävanteisiin verrattuna tosi tylsät.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Foxit
19.10.2015 09.00

Mukava kuulla että uskalsit nyt vihdoin ja viimein päätyä kokeilemaan kitkarenkaita ihan kunnolla. Vaikea kuvitella että tulisit pettymään. Itsekin vaihdoin juuri täksi talveksi autooni uudemman setin Continentalin VikingContacteja. Nyt tulin vain päivitys malliversiosta viidestä kuuteen. Aikasemmat oli käytössäni viime talvena jo neljättä kertaa ja tuntuivat silti toimivan hienosti, ainoa mikä pisti vaihtamaan nyt uudet renkaat oli urasyvyys joka lähenteli jo viittä milliä. Vielä en tosin ole pistänyt talvirenkaita alle, joten ei ole vielä kokemuksia uudemmasta satsista.

Minulla maksoi 440 € nämä Contin kutoset koossa 195/65/R15 ja tämä sisälsi renkaiden laiton vanteille. Olen tutkinut että, jos siirtyisin esim. 16" vanteisiin niin rengassetin hinta ei niin paljon pomppaisi, mutta siirtyessä 17" vanteisiin renkaiden hinnat pompsahtavat ihan kivasti, puhumattakaan 18" -vanteista!

Jenni
28.10.2015 22.33

Kyllä ne kitkat vaan oli niin mukavat, että ei tehnyt mieli ottaa enää nastoja. Kun ei vaan pääkallokelejä tulisi paljon, niin tuskinpa petyn. Nytkin niillä on niin kiva ollut ajaa pari viikkoa, kun ovat hiljaiset, ihan kuin kesärenkaat olisi edelleen alla. :)

Hinnat nousee koon mukana hurjasti! Mä katsoin, että 16" vanteisiin renkaat oli yli 600 e, että aika tasainen nousu 200 e per tuuma. Toki katsoin vain Goodyeareja, oliko sitten Contit edullisemmat ehkä?

Foxit
24.11.2015 23.20

Jokos Jennillä on niistä pääkallokeleistä jo kokemuksia? Täällä Turun suunnalla on ollut yllin kyllin mustaa jäätä tarjolla ja Conteilla on ainakin naatiskeltu ensiliukkaista. Mukavat ovat ajella ja auto menee kurveissa hyvin hallittavassa nelipyöräluisussa, jos liikaa vauhtia ja rattia saa toki kääntää hieman enemmän sisäkurvin suuntaan kuin kesärenkailla samassa paikassa.

Jenni
02.12.2015 23.06

Vältin pääkallokelit ihan vahingossa, kun oli niin hyvä ilma liukkaina päivinä, että pyöräilin töihin. :D Salilla kävin yhtenä iltana kun oli vielä semisti talvi, vaihdoin itseni talviajomoodiin ja hyvin meni. (Esim yhtä loivaa risteystä en antanut auton enää rullata vaan hidastin siihen vähän. :D)

Foxit
02.02.2016 22.09

Saadaanko me kohta kuulla kokemuksia sinun kitkarengaskokeiluista? Nyt on kunnon talvea ja liukkaita kelejäkin piisannut.

Jenni
02.02.2016 22.15

Kyllä niistä varmaan keväällä pitäisi jonkinlainen yhteenveto kirjoittaa. :) Mietin asiaa itse asiassa ihan vastikään mutta niistä ei oikein ole mitään sanottavaa. Ei ole ollut mitään ongelmia, tosin ajot on olleet melkein pelkästään kaupungissa. Huomenna aamulla lähtö Hämeenlinnaan klo 6, toivottavasti on aurattu eikä liukasta. Siinä tuleekin eka oikea matka talvikeleillä Leonin kitkarenkailla. Aavistuksen jännittää, mutta täytyy vaan ajella rauhallisesti. Miten mä muutenkin ajan. Esim tuossa lähellä on tiukka risteys, jossa saa kyllä helposti auton sivuluisuun, mutta en ole luistelut siinä kertaakaan tänä talvena.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Leonidas Renkaat Seat Leon Talvi

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (4) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (2) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (15) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (17) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (28) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (56) Talvi (40) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (38) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb