06.10.2012

Lisää näkyvyyttä

Vaikka en millään haluaisi, niin kai se on vaan uskottava, että syksy on tullut ja moottoripyöräilykausi vetelee viimeisiään. Vielä en kuitenkaan suostu ajamaan Eerikkiä talliin, vaan koitan nauttia ajamisesta niin pitkään kuin vain tarkenen. Suurin ongelma on juuri kylmyys, sillä kun lämpötila laskee alle kymmenen asteen niin kylmä tahtoo tulla vaikka kuinka sulloisi vaatetta ajopuvun alle.

Toinen ikävä juttu syksyssä on pimeys, joka päivä päivältä laskeutuu aiemmin. Iltojen hämärtyessä on alkanut epäilyttää, että havaitsevatko autot minua moottoripyörän selästä kovin hyvin. Pyörä on punainen ja onhan siinä toki valot, mutta itse kuljettaja on mustaakin mustempi. Kuka on keksinyt että moottoripyöräkamppeet ovat pääasiallisesti mustia? Lisäksi ajopuvussani olevat heijastimet ovat naurettavan huonot. Hartioilla on kyllä harmaat heijastavaa materiaalia olevat alueet, mutta yllättäen ne loistavat todella huonosti salamalla otetussa valokuvassa, kun vertaa kapeisiin lahkeiden heijastimiin.


Omaa näkyvyyttä saa onneksi parannettua helposti heijastinliivillä. Valitettavasti tavalliset heijastinliivit ovat ilmeisesti tarkoitettu käytettäväksi lähinnä hätätilanteissa, sillä ne ovat sellaisia telttoja, että pienimpäänkin kokoon mahtuu melkein kaksi ihmistä sisään. Prismasta löysin joskus juoksijoille suunnitellun mallin, mutta 40 e oli siitä mielestäni turhan suolainen hinta. Ajattelinkin, että voisin pienentää ompelukoneella perusheijastinliivistä ajotakin päälle istuvan version, niin pääsisin halvemmalla.

Viime viikonloppuna bongasin kuitenkin sattumalta Halpahallista heijastinliivin, joka oli lopulta kunnollinen! Siinä oli helmassa ja hihansuissa kuminauhaviimeistelyt, siisti kaulus ja edessä vetoketjul. Hintaa liivillä oli huimat 9,90 e joten se lähti välittömästi mukaan. Vähän jännäsin, mahtuisiko XS-kokoinen liivi harteikkaan motskaritakin päälle, mutta istui siihen kuin valettu! Heti oli turvallisempi olo tien päällä, kun oli vähän näkyvämmin pukeutunut.


Heijastinliivi on hyvä lisä hämärällä, mutta totta puhuen ei olisi pöllömpää käyttää sitä muulloinkin, sillä tuo neonkeltainen väri lisää varmasti näkyvyyttä. Jollain motoristilla näin kesällä neonkeltaisen kypärän ja takin, ja ne muuten oikeasti iski silmään!

Autokoulussa ihmettelin, että miksi emme käytä ajotunneilla heijastinliivejä, vaikka muiden autokoulujen moottoripyöräoppilaat niitä näyttivät käyttävän. Opettaja vastasi jotain sen suuntaista, että heillä ei haluta näkyä liikenteessä erityisesti autokoululaisina vaan motoristeina. Minusta se oli huono perustelu, sillä ei se ole tyhmä motoristi joka haluaa näkyä ja autokoulunhan pitäisi juuri olla turvallisuuden puolestapuhuja. Opetetaanhan siellä käyttämään kunnollisia ajovarusteitakin. Mutta ehkä heijastinliivi ei ole riittävän katu-uskottava kaikissa piireissä, tiedä sitten... Ei niitä kuitenkaan tien päällä ihan hirveästi näy. Omaani käytän nyt ainakin loppuajokauden, keskikesällä ehkä harkitsen uudelleen.

Keskustelu

Antti-Juhani Kaijanaho
09.10.2012 08.43

Samaa perustetta minullekin kerrottiin kun kommentoin kyseisen autokoulun autojen varsin matalaprofiilista teippausta.

Jenni
09.10.2012 08.52

Ajoitko kortin vielä silloin kun autoissa ei ollut mitään teippauksia? Koska niiden nykyiset teippaukset on mielestäni varsin näyttävät ja autot havaitsee jo kaukaa. :) Perustelussa muun liikenteen sekaan sulautumisesta on toki ihan pointtia erityisesti autoilla, mutta moottoripyörällä näkyvyys on mielestäni eri tavalla tärkeää. Toki nykymallilla sulaudutaan siihen näkymättömien moottoripyöräilijöiden massaan joka on selkeästi isompi joukko kuin näkyvät.

Antti-Juhani Kaijanaho
09.10.2012 08.58

Oli niillä teippauksia, mutta niitä ei tunnistanut autokoulun teippauksiksi ellei tuntenut autokoulua ennalta.

Jenni
09.10.2012 09.10

Niin joo, tosin ei teippaukset taida millään koululla sen enempää huutaa sitä että kyseessä on autokoulu. Kirjava auto muutoin kyllä herättää ainakin minun huomioni ja sehän jo riittää.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (2) Ajovarusteet (8) AL-Sport (6) Audi (13) Autokoulu (30) Autoliitto (4) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (6) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (40) Ford (3) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (38) Hybridiautot (6) Hyundai (3) Jarrut (9) Jenni (37) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (8) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (13) Kevytliikenne (8) Kia (2) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (46) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (1) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (44) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (3) Moottori (3) Moottoripyöräily (29) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (62) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (1) Opetuslupa (3) Pimeällä ajo (8) Pohdiskelu (30) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (33) Renault (2) Renkaat (34) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (40) Seat Leon (42) Skoda (7) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (14) Takuu (4) Taloudellinen ajo (49) Talvi (35) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (34) Tesla (5) Toyota (8) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (9) Unelmointi (14) Valot (8) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (51) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (16) Yleinen (22) Äänentoisto (4)
nwdb