17.09.2017

HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!

Olin tässä jo jonkun aikaa (lue: pari vuotta) miettinyt, että olisi näppärää olla moottoripyöräkypärä, jossa olisi sisäänrakennettu aurinkovisiiri. Minua nimittäin häikäisee tyyliin aina, vaikka olisi pilvinenkin sää, joten käytän aurinkolaseja lähes aina moottoripyöräillessä.

Aurinkolasit ovat kuitenkin hieman ärsyttävät tunkea kypärän alle, vaikka niissä onkin suorat sangat. Lisäksi ne alkavat aina pidempään ajaessa painaa päätä, koska pehmusteen silmälasiurat eivät ole aivan optimaalisella korkeudella. Sitten jos ajaessa aurinko meneekin kunnolla pilveen, aurinkolasit ovat turhat ja pitää pysähtyä ottamaan ne pois. Mutta mihin laitan ne? Ajotakin taskussa ei oikein ole tilaa kotelolle ja ilmankaan ei viitsisi säilyttää.

Että näin, eiköhän tässä ollut jo riittävästi perusteluja, että saan lähteä kaupoille?

Totta puhuen sovitin aurinkovisiirillistä HJC IS-17 kypärää jo joitakin vuosia sitten moottoripyörämessuilla, mutta ei tullut kauppoja, koska se kiinnitettiin pikalukolla. Olen siinä uskossa, että D-lenkki on ainut oikea tapa kiinnitystapa, jotta se on aina varmasti kireällä. En kyllä tiedä olisiko se muutenkaan ollut ihan hirveän hyvä laadukas, sillä nyt kun katsoin, niin hintaa näyttäisi olevan vain parisataa. Kuulostaa liian halvalta ollakseen kunnollinen...

Tänä kesänä keksin käydä googlettamaan, millaista tarjontaa HJC:llä on nyt aurinkovisiirillisissä kypärissä. Nykyinen kypäräni on HJC R-PHA 10 ja koska olen tykännyt siitä, oli luontevaa lähteä etsimään uuttakin samalta valmistajalta. Mallistosta löytyikin R-PHA 70, joka vaikutti tupla-D-lenkki -kiinnityksen lisäksi kaikin puolin tarpeisiini sopivalta.

Eipä aikaakaan, kun löysin jo itseni Jyväs-Marinelta sovittelemassa kypäriä mukavan myyjän avustuksella. Käytännössä kokeilin kyllä vain tuota R-PHA 70:ä sekä lähinnä verrokiksi jotain halvempaa, mutta se ei istunut päähäni alkuunkaan. R-PHA 70 istui sen sijaan kuin valettu. Koko oli sama XS kuin vanhassakin kypärässäni, mutta se oli tietty vähän jämptimpi, kun ei ollut muotoutunut vielä omaan päähän.

Aurinkovisiiri avattiin ja suljettiin leuan sivulla olevasta liukukytkimestä. Aluksi tuntui vähän vaikealta löytää sitä käsikopelolla, mutta arvelin, että kyllä sen paikan oppii tuntemaan kun muutaman kerran käyttää. Sain myös käydä ulkona testaamassa visiirin tummuutta. Vaikutti olevan ihan okei, joskin olisin kaivannut testiolosuhteisiin kirkkaampaa auringonpaistetta. 

Aurinkovisiiri avataan ja suljetaan alareunan liukusäätimestä.

Sovittelun jälkeen totesin, että tämä on se mitä tulin hakemaan, joten ostetaan pois. Tässä vaiheessa tuli vasta ekaa kertaa kysyttyä hintaakin! Se oli varsin sopuisa 399 e, sillä ovh on 449 e.

Suurin ongelma olikin arpoa, minkä värisen kypärän haluan. Olin valinnut mielessäni jo valko-punaisen Octar MC-1 mallin, mutta mattapintainen harmaan ja mustan kirjava MC-5SF vei lopulta voiton. Onneksi myyjällä ei tuntunut olevan kiirettä, vaan malttoi palvelella minua koko arpomiseni ajan. :)

Octar MC-1 vai Grandal MC-5SF?

Kokemuksia HJC R-PHA 70 -kypärästä

Ensimmäisen ajolenkin jälkeen olin ihan myyty, sillä integroitu aurinkovisiiri on niin kätevä! Ihanaa päästä eroon aurinkolasien kanssa sähläämisestä! Samat tunnelmat ovat jatkuneet koko kesän. Avausmekanismista täytyy tosin antaa hieman miinusta. Se on sinänsä helppo käyttää, mutta joudun edelleen välillä hieman etsiskelemään sitä leuan sivusta. Se voisi siis olla hieman selkeämmin merkitty.

Painoa aurinkovisiiri toi kypärään parisataa grammaa lisää. Vanha painaa 1200 g, kun taas uudella painoa on 1400 g. En kuitenkaan ole kokenut, että uusi kypärä olisi mitenkään erityisen painava päässä. 

Aurinkovisiiri kasvattaa tietysti myös kypärän ulkoista kokoa, koska mekanismi pitää saada mahtumaan pehmusteiden ja kuoren väliin. Kokoeroa on itse asiassa yllättävän paljon, nyt kun näen ne kuvissa omassa päässäni. 

Wow! Vasta tästä kuvaparista muuten tajusin, miten paljon isompi tuo uusi kypärä on! Hyvin huomaa myös, miten pinlock on paljon isompi kuin ennen.

Ostin uuden kypärän saadakseni aurinkovisiirin, mutta iloiseksi yllätyksekseni siinä oli muitakin plussia.

Parasta on, että se on huomattavasti hiljaisempi kuin R-PHA 10. Se ei myöskään vihellä yhtään moottoripyöräni etupleksin ilmavirrassa. Vanha kypäräni tekee sitä, jos istuu tietyllä etäisyydellä pleksistä, mutta tällä uudella voi olla missä asennossa tahansa ja se on hiljaa. En minä tälläkään ilman korvatulppia ajaisi, mutta siinä missä en aiemmin viitsinyt hirveästi ajaa melun takia 100 km/h, niin nyt se menee ihan mukavasti.

Nettiarvosteluissa R-PHA 70:n on sanottu olevan ihan keskitasoinen ääneneristäjä. Minulla ei ole oman kypäräni lisäksi kokemuksia kuin kaverin SHOEI:n kypärästä ja se oli aika samantasoinen melultaan kuin R-PHA 10.

R-PHA 70 vs. R-PHA 10

Jotkut pitävät moottoripyöräkypärän alla aina huppua, mutta itse taivun käyttämään huppua vasta tosi kylmillä keleillä. Muuten vältän, koska se painaa pehmusteita kasaan. En halua, että joutuisin käyttämään huppua kesäkuumallakin! Muistelisin jopa, että joku myyjä olisi joskus sanonut, että kypärän alla ei pitäisi pitää mitään.

Uusi kypärä on kyllä niin jämpti päähän, ettei sen alle tee mieli edes yrittää laittaa mitään. Se tuntuu kuitenkin ajaessa vanhaa viileämmältä. Mietinkin, että pitääkö säilyttää vanha kypärä kylmien kelien ajoja varten. Kypäriä sovitellessa huomaa selkeästi, että vanha on aavistuksen väljempi.  

Uuden kypärän mukana tuli sen alaosaan tarranauhalla kiinnitettävä leukasuoja. Kokeilin sitä kosteassa +10 C kelissä ja sillä olikin hämmästyttävän iso vaikutus. Kypärän sisällä alkoi olla ihan oma ilmastonsa, kun tuuli ei päässytkään enää puhaltamaan alakautta sisään. 

Leukasuoja näyttää mitättömältä, mutta sen vaikutus oli suuri.
(Aurinkovisiirin kytkin näkyy muuten tuossa oikeanpuoleisen emergency-nauhan vieressä.)

Tämä oli samalla todellinen testi visiirin huurtumista estävälle pinlock-kalvolle. Pinlock-kalvon ulkopuoliset alueet menivät nopeasti paksuun huurteeseen, mutta kalvon kohta pysyi puhtaana kirkkaana. Kun sitten piti pysähtyä moniin liikennevaloihin, meinasi kalvokin alkaa vähän huurtua - kypärän sisällä oli todennäköisesti vain liian huono ilmanvaihto. Korjasin tilanteen raottamalla visiiriä aina valoissa. Ajaessa ilma vaihtui sen verran, että kalvo pysyi kirkkaana. Täytyy nyt kuitenkin vielä miettiä, että pidänkö viimasuojan käytössä vai käärinkö vain buff-huivin tiukemmin leukaani saakka, kuten olen tehnyt aiemmin.

Pinlock-kalvo on muuten uudistunut kypärien välillä, sillä se on nyt huomattavasti isompi kuin ennen. Ennen sen alareuna oli vähän ärsyttävällä korkeudella mittariston katselun kannalta, mutta nyt pinlock täyttää lähes koko visiirin, eivätkä sen reunat ole enää näkökentässä.

Kaverini Shoeissa ei ollut kalvoa kun sitä aikoinaan testasin ja siinä visiiri meni kyllä huurteeseen alta aikayksikön, vaikka keli oli paljon lämpimämpi kuin nyt. En ollut sitä ennen edes tajunnut miten hienosti kalvo toimii, kun se oli kypärässäni vakiona.

Pinlock-kalvo täyttää lähes koko visiirin ja todistaa hyödyllisyytensä. Varsin paksu huurre nimittäin tuossa sen vieressä.

 

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Ajovarusteet Moottoripyöräily

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (2) Ajovarusteet (8) AL-Sport (6) Audi (13) Autokoulu (30) Autoliitto (4) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (6) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (40) Ford (3) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (38) Hybridiautot (6) Hyundai (3) Jarrut (9) Jenni (37) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (8) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (13) Kevytliikenne (8) Kia (2) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (46) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (1) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (44) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (3) Moottori (3) Moottoripyöräily (29) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (62) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (1) Opetuslupa (3) Pimeällä ajo (8) Pohdiskelu (30) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (33) Renault (2) Renkaat (34) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (40) Seat Leon (42) Skoda (7) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (14) Takuu (4) Taloudellinen ajo (49) Talvi (35) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (34) Tesla (5) Toyota (8) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (9) Unelmointi (14) Valot (8) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (51) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (16) Yleinen (22) Äänentoisto (4)
nwdb