26.05.2015

Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus

Yhteistyössä Rengasnuora *

Tilasin Leoniin uudet kesärenkaat ja vanteet Rengasnuoralta huhtikuun alussa, joten ne olivat siellä jo odottamassa, kun saimme Leonin vapun alla. Leoniin oli siis tulossa ensiasennusrenkaiden tilalle uudet kevyen vierinvastuksen Goodyear EfficientGrip Performance -renkaat koossa 205/50 R17 ja niihin upeat Rial Lugano Black -vanteet, joiden valinnasta voitte lukea tarkemmin edellisestä blogimerkinnästäni. :)

Renkaiden vaihdon olin sopinut heti vapun jälkeiselle lauantaille. Kuten kaikkia muitakin Leonille tehtyjä juttuja, myös renkaiden alle laittoa pyysin päästä katsomaan. Vanteille renkaat oli asennettu jo viikkoa aiemmin, joten nyt ei tarvinnut kuin vaihtaa ne alle. Siinä ei kauan nokka tuhissut! Kun kaksi miestä ryhtyi toimeen, pyörät oli vaihdettu kymmenessä minuutissa. Pultit kiristettiin ensin kevyesti pulttipyssyllä ja sen jälkeen momenttiavaimella lopulliseen 120 Nm kireyteen.

Leonin renkaiden vaihto sujui melkein yhtä nopsaan kuin formulavarikolla! ;)

Toisin kuin nastarenkaille, kesärenkaille ei tarvitse tehdä varsinaista sisäänajoa. Renkaiden vanteille asennuksen jälkeen pitää tosin malttaa odottaa vuorokausi ennen kuin tekee kovia kiihdytyksiä, jotta asennusrasva ehtii kuivua. Muuten vaarana on renkaan liikahtaminen vanteella, mikä taas pilaa tasapainotuksen. Tästä tietenkin mainitaan asiakkaalle. Jarmo kertoi, että joskus on silti käynyt niin, että ovat nähneet liikkeen ikkunasta asiakkaan kiihdyttävän Rantaväylälle urku auki ja tulleen sitten hetken päästä takaisin valittaen, että renkaat täristävät. No mistähän johtui…?

Leonin alkuperäiset vanteet renkaineen jätin Rengasnuoralle. Vanteet jäivät säilytykseen odottamaan talvirenkaita ja Pirelli Cinturato P7 -ensiasennusrenkaat menivät kätevästi vaihdossa. Olisihan ne voinut myydä itsekin eteenpäin, mutta jälleen kerran helppous voitti! Vielä en tiedä yhtään, minkä merkkiset tai edes minkä tyyppiset talvirenkaat (nastat vai kitkat) tulen hankkimaan, mutta onneksi tässä on vielä aikaa pohtia...

Renkaiden suuntaus

Auton pyörien kulmat menevät joskus kuljetuksessa vinoon, minkä seurauksena ohjaus saattaa puoltaa tai renkaat kulua epätasaisesti. Halusin varmistaa, että Leonin ohjauskulmat olivat kunnossa, joten teetin sille renkaiden vaihdon yhteydessä pyörien suuntauksen.

Suuntausta varten Leon ajettiin toiseen halliin suuntausnosturille ja sen vanteisiin kiinnitettiin kohdelevyt, joista auton edessä oleva mittalaite “peilaa”, missä asennossa pyörät ovat. Tietokoneelta valittiin mikä auto on kyseessä ja sen jälkeen autoa liikutettiin nosturilla pikkuisen edestakaisin ja käännettiin rattia puolelta toiselle, jotta mittalaitteen kamerat rekisteröivät, missä asennossa pyörät ovat. Sitten tietokone jo kertoikin, missä asennossa pyörät ovat kokonaisuudessaan ja suhteessa toisiinsa.

Suuntauslevyt Leonin pyörissä.

Auton edessä olevassa puomissa oleva pyörien suuntauslaite näkee kameroillaan tarkasti pyöriin kiinnitetyt kohdelevyt. 

 Tietokone neuvoo työntämään auton hieman taaksepäin, jotta laitteisto rekisteröi pyörien asennon.

Kaikista pyöristä tarkistettavia arvoja ovat aurauskulma ja camber eli renkaan kallistus koriin nähden. Etupyöristä tarkistetaan lisäksi caster, joka tarkoittaa ohjausakselin kulmaa autokulkusuuntaan nähden.

Leonin pyörien kulmat olivat kaikki viitearvojen sisällä, joten niille ei olisi tarvinnut tehdä mitään. Pyynnöstäni mekaanikko kuitenkin näytti, miten ja mistä ohjauskulmia säädetään: auto nostetaan ylös, jotta mekaanikko mahtuu auton alle ja sitten ruuvataan pyörän asentoon vaikuttavia ruuveja haluttuun suuntaan. Vanteessa kiinni olevan kohdelevyn ansiosta pyörän asento näkyy tietokoneen näytöllä koko ajan reaaliajassa, joten mekaanikon on sen perusteella helppo säätää pyörät oikeisiin kulmiin.

Leonin kaikkien pyörien kulmat. Muutamat arvot eroavat osittain seuraavista kuvista, koska ne on otettu vasta asentajan demoamisen jälkeen.

Etupyörien caster, camber ja aurauskulmat.

Takapyörien camber ja aurauskulmat.

 

Pyöränsuuntausraportti. Mielestäni tuo oikean etupyörän camber oli tietokoneen näytöllä koko ajan ok, mutta raportin mukaan se on alussa ollut ihan aavistuksen ohjearvojen ulkopuolella. Noh, oli niin tai näin, nyt sekin on suorassa.

Yhteenveto

Leonin lisäksi olen nyt ihan rakastunut myös sen vanteisiin, sillä ne ovat niin hienot! Upea auto + upeat vanteet = silmä lepää (silloin kun autoa malttaa ulkopuolelta katsella). Oli kyllä hyvä tuuri, että bongasin mustat Rial Luganot VAGarenan foorumilta, sillä mikään muu vaihtoehto ei ollut lähellekään yhtä hyvän näköinen.

Seat Leon Lima Green + Rial Lugano Black = <3

Renkaiden hyvyydestä en osaa vielä sanoa mitään. Odotin, että ne olisivat olleet selkeästi Pirelli P7 Cinturatoja hiljaisemmat, mutta rengasliikkeestä kotiin ajaessa en huomannut eroa. Toisaalta renkaiden melu mitataan testeissä auton ulkopuolelta ja siinä GoodYear EffecientGrip Performance on testivoittaja. Myös renkaiden taloudellisuudesta on mahdoton sanoa mitään, etenkin kun Leon on vielä sisäänajovaiheessa, mutta ainakin teoriassa alla on nyt parhaat mahdolliset renkaat niin melua kuin taloudellisuuttakin ajatellen.

Rengas+vannesetin tiukka hinta töineen olisi ollut 1366 e, mutta matkan varrella renkaidenvaihdosta kehkeytyi yhteistyöprojekti* ja sainkin sen myötä renkaat vieläkin edullisemmin ja iloiseksi yllätyksekseni vielä tuon renkaiden suuntauksen kaupan päälle. Olisin hankkinut renkaat ja vanteet Rengasnuoralta joka tapauksessa, joten blogiyhteistyö oli vain tosi mukava ekstra! Aiemmin olisin käyttänyt hirveästi aikaa hintavertailuun ja edullisimman liikkeen etsintään, mutta tykästyin viime syksynä Rengasnuoran palveluasenteeseen niin paljon, että ei kiinnostanut enää lähteä pelkään hinnan perusteella kilpailuttamaan liikkeitä. Eikä taida kiinnostaa jatkossakaan. :)

* Olen saanut Leonin rengas+vannesetistä alennusta ja pyörien suuntauksen veloituksetta. Kaikki mielipiteet ovat omiani. Linkkien klikkaaminen ei tuota minulle mitään.

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Renkaat Seat Leon Yhteistyö

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (2) Ajovarusteet (8) AL-Sport (6) Audi (13) Autokoulu (30) Autoliitto (4) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (6) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (40) Ford (3) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (39) Hybridiautot (6) Hyundai (3) Jarrut (9) Jenni (37) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (9) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (13) Kevytliikenne (8) Kia (2) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (47) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (1) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (46) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (3) Moottori (3) Moottoripyöräily (29) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (63) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (1) Opetuslupa (3) Pimeällä ajo (8) Pohdiskelu (30) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (33) Renault (2) Renkaat (34) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (40) Seat Leon (43) Skoda (7) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (14) Takuu (4) Taloudellinen ajo (49) Talvi (35) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (34) Tesla (5) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (9) Unelmointi (14) Valot (8) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (51) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (16) Yleinen (22) Äänentoisto (4)
nwdb