18.05.2009

Kyytiläisenä

Kun olimme hankkimassa mieheni kanssa autoa, sovimme jo ennakkoon, että ostamme sen puoliksi ja molemmat merkitään auton omistajiksi. Mieheni päädyttiin laittamaan omistajaksi nro 1. ja niin myös kaikki vakuutukset tulivat hänen nimiinsä.

Käytännössä on kuitenkin käynyt niin, että ainoastaan minä ajan Pololla. Minun työmatkojani vartenhan se ensisijaisesti ostettiin, mutta kun välillä menemme yhdessä jonnekin, haluaa mieheni aina vain istua kyydissä. Kun yritän lähtiessä tyrkyttää avaimia miehelleni, saan vain kommentin, että "aja sä, kun tykkäät kuitenkin siitä niin paljon". Pienen vänkäyksen jälkeen luovutan ja ajan jälleen kerran tyytyväisenä. Silti olisi kiva saada mieskin välillä rattiin. En ole oikein saanut kunnolla selville, mikä siinä on niin vaikeaa. Kortti miehelläni on ollut jo kymmenen vuotta, mutta ajokokemusta hänelle on kertynyt melko vähän.

Pääsiäisenä olimme lähdössä muutaman kilometrin päähän syntymäpäiville ja ojensin miehelleni jälleen Polon avaimet. Viimeksi viime syksynä ajaneen mieheni taivuttaminen pitkästä aikaa ratin taakse kävi yllättävän kivuttomasti, kun ilmoitin suoraan, että hän saa luvan toimia kuukauden ajan kuskinani, kun jalkani on paketissa. Ajaessaan mieheni tunnustikin, että kun autolla ajaa niin harvoin, se ei mene rutiinilla, vaan on oikeastaan aika stressaavaa ja hän ei siksi siitä hirveämmin pidä. Hyvin kuitenkin päästiin perille, mitä nyt auto sammahti yhteen risteykseen. Mutta sitä sattuu.

Jalkani leikkaamisen jälkeen mieheni on saanut kuskata minua kaverilleni ja kauppaan useampia kertoja. Minusta on ollut tosi kiva huomata, että mies on saanut ajoonsa nopeasti varmuutta. Muutamia vinkkejä olen antanut taloudelliseen ajoon liittyen ja myös yhdestä kääntymistilanteen oikaisusta huomautin, mutta muuten olen pyrkinyt olemaan hiljaa, ettei mies ainakaan siksi lopettaisi ajamista että olen "valittamassa". Viimeksi kotiin tultuamme sanoinkin, että jos kommentointini häiritsee yhtään, niin siitä on sanottava. Ei sanonut mitään.

Asia, johon olen kiinnittänyt mieheni ajotavassa ehkä eniten huomiota on se, että hän ajaa risteyksiin tultaessa melko lähelle edellä olevan perää. Ei liian lähelle, mutta kuitenkin huomattavasti lähemmäs kuin minä. Mietin, että asia saattaa johtua siitä, että 25 cm minua pidempi mieheni näkee autosta paremmin ulos ja hahmottaa siten auton eteenpäin ulottuvuuden (tai tässä tapauksessa ulottumattomuuden) minua huomattavasti paremmin. Näin ollen hän pystyy ajamaan lähemmäs edellä olijan perää, koska näkee että siihenhän on matkaa vielä vaikka kuinka. Itse en näe ajaessani Polon konepeltiä oikeastaan lainkaan...

Nyt jalkani alkaa olla siinä kunnossa, että pääsen taas itse ajamaan Poloisellani (Poloisellamme). Samalla pelkään, että mieheni jättäytyy jälleen pelkäksi kyytiläiseksi, kun kerran minäkin voin ajaa. Toivottavasti näin ei käy. En ole ymmärtänyt lainkaan, että ajaminen on miehelleni stressaavaa, mutta samalla olen sitä mieltä, että nyt kun rutiinia on tullut edes vähän, ei ajotaitoa kannata päästää ruostumaan. Yksi kauppareissu kuskina silloin tällöin ei ole paljon, mutta on parempi kuin ei mitään. Rakkaani, voisitko millään?

Keskustelu

Antti-Juhani Kaijanaho
19.05.2009 13.02

Mulle opetettiin autokoulussa, että auto on hyvä pysäyttää sellaiseen kohtaan, että vielä näkee ainakin osan edessäolijan takarenkaista. En oikein koskaan päässyt selville, mistä tämä nyrkkisääntö tulee, mutta olen sen mukaan toiminut.

Ehkä tuohonkin vaikuttaa kuskin pään korkeus?

(Ja juu, olen itse sitä mieltä että jos ei aja niin miksi hemmetissä hankki kortin sitten:-)

Jenni
22.05.2009 19.44

Mietin tänään ajaessani tuota takarenkaiden näkemistä, siinä jää tosiaan ihan mukavalle etäisyydelle jos ne haluaa nähdä. Ja joo, kuskin pää jos on korkeammalla niin varmaan lähemmäs taas pysähtyy kun näkee ylempää.

Miehelläni ajokortti oli hyvä ajatus silloin kun sen ajoi ja äiti taisi maksaa sen suurimmaksi osaksi. Mutta sitten kun isä ei annakaan ajaa perheen autolla niin jää se harjoittelu aika vähiin. Joku kynnys siinä on sitten tullut meidänkin autolla ajoon, kai liittyen siihen et mä niin onnessani ajan niin on helppoa vaan istua kyytiin.

Anonyymi
09.10.2014 09.29

Kommentti vanhaan, mutta tiesithän, että vakuutukset pitäisi olla auton pääasiallisen käyttäjän nimissä. Eli koska sinä ajat pääasiallisesti, pitäisi vakuutukset olla sinun nimissäsi. Aviopuolisoilla tosin tästä käsittääkseni katsotaan vähän sormien läpi. Mutta esim. tytär ajaa isänsä nimillä olevaa autoa pääasiallisesti ja aiheuttaa kolarin, niin katsotaan auto olevan liikennevakuuttamaton. Sitten tulee isot sanktiot trafilta, sakot eikä isä saa maksamiaan vakuutusmaksuja takaisin. -Marjaana

Jenni
21.10.2014 21.06

Kiitos kommentista. Tiedustelin asiaa autovakuutusten parissa työskentelevältä tuttavaltani. Lähtökohtaisesti vakuutuksenottajana pitäisi olla auton pääasiallinen käytäjä. Vakuutusyhtiöt kuitenkin noudattavat ns. yhteisen jääkaapin periaatetta joten ei ole ongelma vaikka vakuutuksenottaja olisi eri kuin käyttäjä, jos nämä asuvat samassa taloudessa. Jos talous ei ole sama ja erityisesti jos vakuutuksenottajalla ja auton käyttäjällä ei ole mitään suhdetta toisiinsa, puhutaan bulvaanisuhteesta, joka on vakuutuspetos.

Meillä ei siis ole mitään ongelmaa vaikka vakuutus miehen nimissä onkin. Olen kyllä miettinyt, että kannattaisi siirtää mun nimiin, mutta mielestäni joskus sitä kysyin ja siinä olisi mennyt bonukset nolliin. Tuttava kuitenkin sanoi, että auton vakuutushistoria olisi mahdollista mieheni kirjallisella suostumuksella siirtää häneltä minulle.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Muiden käyttäytyminen Pohdiskelu

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (2) Ajovarusteet (8) AL-Sport (6) Audi (13) Autokoulu (30) Autoliitto (4) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (6) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (40) Ford (3) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (38) Hybridiautot (6) Hyundai (3) Jarrut (9) Jenni (37) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (9) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (13) Kevytliikenne (8) Kia (2) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (47) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (1) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (45) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (3) Moottori (3) Moottoripyöräily (29) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (63) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (1) Opetuslupa (3) Pimeällä ajo (8) Pohdiskelu (30) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (33) Renault (2) Renkaat (34) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (40) Seat Leon (42) Skoda (7) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (14) Takuu (4) Taloudellinen ajo (49) Talvi (35) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (34) Tesla (5) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (9) Unelmointi (14) Valot (8) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (51) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (16) Yleinen (22) Äänentoisto (4)
nwdb